Tesla Model S eller 3

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Det finns ju röstvägledning...
Men jag kan hålla med om att det är lätt att missa avfarter när man har den avstängd. :mrgreen:
Ja, röststyrning är det första jag stänger av, är hemskt irriterande :P .
taliz skrev:
Visst, det är väl samma som att ha stora fönster hemma. Utvecklingen har ju gått ditåt.
Vilket är en av anledningarna till varför lägenheter på bottenvåning är billigt att bo i och högst upp/vind utan lika mycket insyn är dyrare och varför folk drar för gardiner osv, många vill helt enkelt inte att hela världen skall se in i deras privata sfär. Jag väljer solklart det senare och hade som sagt gärna haft bilen mer privat också. Nu är ju hemmet känsligare att ha så mycket insyn i än bilen men jag fördrar som sagt mindre insyn framför mer insyn även där.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14505
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:

Vilket är en av anledningarna till varför lägenheter på bottenvåning är billigt att bo i och högst upp/vind utan lika mycket insyn är dyrare och varför folk drar för gardiner osv, många vill helt enkelt inte att hela världen skall se in i deras privata sfär. Jag väljer solklart det senare och hade som sagt gärna haft bilen mer privat också. Nu är ju hemmet känsligare att ha så mycket insyn i än bilen men jag fördrar som sagt mindre insyn framför mer insyn även där.
Mja, titta på nybyggen i Sthlm. Norra djurgårdsstaden, Hagastaden osv. En hel del lgh har fönster bokstavligen från golv till tak.
Jag skulle inte klara att bo så exponerat, men många gör tydligen det numera.

När det kommer till trafiken så har jag kört enbart hoj i 10+ år tidigare, så jag är van vid att vara "exponerad". Det är en stor fördel med hoj IMO, man har fri sikt åt alla håll.

Hur är reglerna förresten? Man får inte täcka vindrutan, men får man tona en del av den? Kanske vore ngt för dig isf.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Fredrik j »

Knepigt att en liten display är så kontroversiell. Skulle en liten likt polestars verkligen störa rymdkänslan?
Kanske är en flexibel lösning det enklaste.
När det gäller navigering är det ju något främst för föraren idag.
När vi var på Europasemester för några år sedan var det många i bilen som ville se navigatorn och ”hur långt är det kvar” hördes ofta. Dom senaste åren kan alla se på sina egna telefoner exakt var vi är och nu kommer det istället förslag på pausställen från baksätet.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Niklas Z »

taliz skrev:
Niklas Z skrev:
Fast det är ju inte så att instrumentkluster bakom ratten har särskilt mycket med bilens drivlina att göra. Det presenteras information där som t ex hastighet, återstående bränslemängd, indikering av blinkers och helljus, varning för öppna dörrar och mycket annat. Det är information som är lika relevant i en elbil som i en bensin/dieselbil. Argumentet för att placera informationen där är inte förbränningsmotorn.
När man började placera instrument framför ratten så var det analoga grejer byggda för att visa status på avgasmotorn samt hastighet etc. Man hade också stora, tunna, rattar som inte var i vägen.

Idag har vi helt annan teknik. Rattar är tjocka och små. Infotainment är ett begrepp som blivit allt viktigare. Nu har vi allt större platta skärmar i bilarna. Med en elbil finns det ingen poäng att visa varvräknare, oljetryck osv. Det är också svårt att klämma in en 15+ tums skärm framför ratten, och inte så kul att titta på film med ratten i vägen.
Dvs en stor central skärm är mkt mer lämplig idag.
Att rattar blivit knubbigare stämmer och det inkräktar på möjligheterna att visa information i ett traditionellt placerat instrumentkluster, men det är alls inte omöjligt. Och det står inte mellan antingen kluster framför ratten eller skärm vid sidan av. Det ena utesluter inte det andra.

Jag kollade lite i min ICE-bil. Det är mer än 30 olika sorters information som visas i klusteret bakom ratten. Av dessa är det bara två (varvräknare och oljetempmätare) som jag inte kan se har någon motsvarighet för bilar som inte har avgasmotor. Således köper jag inte alls argumentet att övergång till elbil gör klustret onödigt. Man kan säkert ha andra argument för att skippa det.
Personligen tycker jag att både Model S lösning och Model 3 lösning fungerar. För mig är det ingen stor sak, men om jag skulle designa själv lutar jag åt att göra som i Model S. Men det är verkligen ingen dealbreaker för mig och jag har svårt att förstå hur man kan lägga stor vikt vid detta.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Fredrik j »

I min Volvo är det bara varvräknaren som är ICE-relaterat. Resten behöver jag även i en elbil.
Froslee
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 jul 2020 17:46

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Froslee »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Niklas Z skrev:
Fast det är ju inte så att instrumentkluster bakom ratten har särskilt mycket med bilens drivlina att göra. Det presenteras information där som t ex hastighet, återstående bränslemängd, indikering av blinkers och helljus, varning för öppna dörrar och mycket annat. Det är information som är lika relevant i en elbil som i en bensin/dieselbil. Argumentet för att placera informationen där är inte förbränningsmotorn.
När man började placera instrument framför ratten så var det analoga grejer byggda för att visa status på avgasmotorn samt hastighet etc. Man hade också stora, tunna, rattar som inte var i vägen.

Idag har vi helt annan teknik. Rattar är tjocka och små. Infotainment är ett begrepp som blivit allt viktigare. Nu har vi allt större platta skärmar i bilarna. Med en elbil finns det ingen poäng att visa varvräknare, oljetryck osv. Det är också svårt att klämma in en 15+ tums skärm framför ratten, och inte så kul att titta på film med ratten i vägen.
Dvs en stor central skärm är mkt mer lämplig idag.
Det ena utesluter ju inte nödvändigtvis det andra. Polestars koncept:
87C96555-1E7F-4728-9B7C-F23FC0564E1B.jpeg
Nej, men vad är poängen? Det finns inget som säger att det är bättre att titta neråt än lite åt sidan.
Det handlar bara om vana.
Det där konceptet hade varit MYCKET snyggare utan den där displayen framför ratten. Less is more.
Enig - less is more - och vilken information behöver man att ha mitt i blickfånget? och måste hastigheten visas som en urskiva eller räcker det bra med siffror? Jag tycker absolut inte det är fel med dubbla skärmer - bara att det är lite onödigt, och inget som är varken säkrare eller smidigare. PÅ jobbet fanns det de som ritar cad på två 24" skärmar, medan vi är några som föredrar en 32" i 4K upplösning. Så mycket mer överblick. ärligt talat så får man mer än tillräcklig information som det är och behöver inte ha informationen från flera håll. Visst det är inte "fel" med den extra skärmen, men det tillför bara inget essentiellt till bilen.

Polestar tycker jag är en total miss med en grill oavsett den är där av estetiska orsaker, den är onödig och estetik och vana är inte samma sak. Tillbaka till argumentet om spröjsade fönster - ja de är väl estetiska på et sekelskiftes hus men inte på ett nybygge, precis som bränslebilar av idag inte längre ser ut som hästvagnar, och lika så at EVs inte bör ärva sakar från bränslebilar som inte har någon funktion. Sedan ska man ju absolut drar lärdomar från 100 års utveckling och erfarenhet av bilproduktion
Froslee
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 jul 2020 17:46

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Froslee »

taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Fast det är ju inte "framför" utan "nedanför".
HUD finns ju av en anledning...

För öppet? Du vill alltså se mindre av omgivningen? :D
Kanske är för jag oftast bär glasögon men jag kan vinkla ögonen snabbt för att se skärmen nedanför mig (och det är knappt då skärmen nästan är i synfältet från början) medan att se navigationen i 3an kräver att jag vrider huvudet, speciellt när solen ligger på och det blir svårare att se på mittenskärmen som saknar något som skuggar den.

Det är inte att jag vill se mindre av omgivningen utan jag vill inte sitta i ett akvarium där omgivningen får fri insyn i bilen, det tar bort en hel del av känslan att man är i en privat sfär vilket var varför jag valde bilen framför kollektiva transportmedel/taxi från första början.
Det finns ju röstvägledning...
Men jag kan hålla med om att det är lätt att missa avfarter när man har den avstängd. :mrgreen:

Visst, det är väl samma som att ha stora fönster hemma. Utvecklingen har ju gått ditåt.
Roligt :) Den hade jag faktisk aldrig hört för att bilen saknade insynsskydd (om det ens är ett ord). jag har inget att dölja när jag kör bil. Men visst.
Froslee
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 jul 2020 17:46

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Froslee »

JAJA nu är jag väl själv med att dra tråden off topic.

För att återgå till frågan "mest bil för pengarna" S vs 3 så insåg jag även att den S som säljs i europa just nu inte är samma som sålds nu under hela våren i US så även utan battery day finns alltså skäl att vänta. Där säljs alltså redan en lättare S med 650km räckvidd ?!?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av frippe »

Froslee skrev:
JAJA nu är jag väl själv med att dra tråden off topic.

För att återgå till frågan "mest bil för pengarna" S vs 3 så insåg jag även att den S som säljs i europa just nu inte är samma som sålds nu under hela våren i US så även utan battery day finns alltså skäl att vänta. Där säljs alltså redan en lättare S med 650km räckvidd ?!?
Nja, är väl räckvidd angiven i EPA och inte WLTP som det görs i Europa. Så vid EPA ger model s 650km, i WLTP ger den 610km. Två olika sätt att räkna räckvidd på.
Model Y LR.
Model S70D
Froslee
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 jul 2020 17:46

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Froslee »

frippe skrev:
Froslee skrev:
JAJA nu är jag väl själv med att dra tråden off topic.

För att återgå till frågan "mest bil för pengarna" S vs 3 så insåg jag även att den S som säljs i europa just nu inte är samma som sålds nu under hela våren i US så även utan battery day finns alltså skäl att vänta. Där säljs alltså redan en lättare S med 650km räckvidd ?!?
Nja, är väl räckvidd angiven i EPA och inte WLTP som det görs i Europa. Så vid EPA ger model s 650km, i WLTP ger den 610km. Två olika sätt att räkna räckvidd på.
Nja, nu ska EPA till WLTP inte ge så stor skillnad. Dessutom blir bilen knappast lättare av en annan körcykel. Bilerne heter också olika. I Europa heter bilen "long range" i USA "long range plus" så knappast tal om samma model?
2290kg här, 2214 kg i USA ?!?
Senast redigerad av Froslee, redigerad totalt 1 gånger.
Froslee
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 jul 2020 17:46

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Froslee »

Froslee skrev:
frippe skrev:
Froslee skrev:
JAJA nu är jag väl själv med att dra tråden off topic.

För att återgå till frågan "mest bil för pengarna" S vs 3 så insåg jag även att den S som säljs i europa just nu inte är samma som sålds nu under hela våren i US så även utan battery day finns alltså skäl att vänta. Där säljs alltså redan en lättare S med 650km räckvidd ?!?
Nja, är väl räckvidd angiven i EPA och inte WLTP som det görs i Europa. Så vid EPA ger model s 650km, i WLTP ger den 610km. Två olika sätt att räkna räckvidd på.
Nja, nu ska EPA till WLTP ge mer. Dessutom blir bilen knappast lättare av en annan körcykel. Bilerne heter också olika. I Europa heter bilen "long range" i USA "long range plus" så knappast tal om samma model?
2290kg här, 2214 kg i USA ?!?
hittade även denna:
https://www.autoexpress.co.uk/tesla/mod ... mile-range.

annonserad i juni 2020, men producerat sedan början av året i USA, biler leverade där ska vara denna. kollade samtliga alla andra länder, Aisen, Oceanien, Europa heter alla long Range, medan US, Mexico o Canada heter Long range plus
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av frippe »

Fast i så fall verkar det inte vara några genomgripande skillnader, lite lägre vikt, andra däck och fälgar, ett par % ökad effektivitet i drivlinan samt något högre regenerativ bromsning. Inga avgörande skillnader direkt.

Värt att vänta på..... kanske kanske inte. Skulle tro att en hel del av skillnaderna går att uppnå med olika sätt att köra.
Model Y LR.
Model S70D
Froslee
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 jul 2020 17:46

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Froslee »

nej det är inga avgörande skillnader egentligen, men om något redan producerats så pass länge så vill man ju inte betala en million för det som finns i lager. Att man får ner vikten 80 kg är inte så lite tycker jag!
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av zed »

Froslee skrev:
frippe skrev:
Froslee skrev:
JAJA nu är jag väl själv med att dra tråden off topic.

För att återgå till frågan "mest bil för pengarna" S vs 3 så insåg jag även att den S som säljs i europa just nu inte är samma som sålds nu under hela våren i US så även utan battery day finns alltså skäl att vänta. Där säljs alltså redan en lättare S med 650km räckvidd ?!?
Nja, är väl räckvidd angiven i EPA och inte WLTP som det görs i Europa. Så vid EPA ger model s 650km, i WLTP ger den 610km. Två olika sätt att räkna räckvidd på.
Nja, nu ska EPA till WLTP ge mer. Dessutom blir bilen knappast lättare av en annan körcykel. Bilerne heter också olika. I Europa heter bilen "long range" i USA "long range plus" så knappast tal om samma model?
2290kg här, 2214 kg i USA ?!?
Det vore konstigt om de hade ansträngt sig för att fortsätta tillverka en sämre variant för Europamarknaden. Dock så har man inte börjat leverera med nya fälgarna vilket nog förklarar mycket av ökade räckvidden. De brukar vara rätt sega med att hålla hemsidan uppdaterad på mindre marknader.
Enligt amerikanska manualen anges vikten till 2215 kg utan förare vilket är precis 75 kg mindre än vad som anges i svenska manualen som tjänstevikt vilket inkluderar en förare på 75 kg.
Froslee
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 jul 2020 17:46

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Froslee »

zed skrev:
Froslee skrev:
frippe skrev:
Froslee skrev:
JAJA nu är jag väl själv med att dra tråden off topic.

För att återgå till frågan "mest bil för pengarna" S vs 3 så insåg jag även att den S som säljs i europa just nu inte är samma som sålds nu under hela våren i US så även utan battery day finns alltså skäl att vänta. Där säljs alltså redan en lättare S med 650km räckvidd ?!?
Nja, är väl räckvidd angiven i EPA och inte WLTP som det görs i Europa. Så vid EPA ger model s 650km, i WLTP ger den 610km. Två olika sätt att räkna räckvidd på.
Nja, nu ska EPA till WLTP ge mer. Dessutom blir bilen knappast lättare av en annan körcykel. Bilerne heter också olika. I Europa heter bilen "long range" i USA "long range plus" så knappast tal om samma model?
2290kg här, 2214 kg i USA ?!?
Det vore konstigt om de hade ansträngt sig för att fortsätta tillverka en sämre variant för Europamarknaden. Dock så har man inte börjat leverera med nya fälgarna vilket nog förklarar mycket av ökade räckvidden. De brukar vara rätt sega med att hålla hemsidan uppdaterad på mindre marknader.
Enligt amerikanska manualen anges vikten till 2215 kg utan förare vilket är precis 75 kg mindre än vad som anges i svenska manualen som tjänstevikt vilket inkluderar en förare på 75 kg.
Nej jag föreställer mig inte heller att de skulle göra en annan bil här utan det kanske rörde sig om "restlagret" - det säljs ju förutom Sverige nästan ingen S och X - i Sverige är S & X 30% av alla Tesla, i Danmark till exempel är det bara 5% eller så. Tror bilden är samma i resten av Europa. I Sverige gillar vi stora bilar.
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av zed »

Froslee skrev:
zed skrev:
Froslee skrev:
frippe skrev:
Froslee skrev:
JAJA nu är jag väl själv med att dra tråden off topic.

För att återgå till frågan "mest bil för pengarna" S vs 3 så insåg jag även att den S som säljs i europa just nu inte är samma som sålds nu under hela våren i US så även utan battery day finns alltså skäl att vänta. Där säljs alltså redan en lättare S med 650km räckvidd ?!?
Nja, är väl räckvidd angiven i EPA och inte WLTP som det görs i Europa. Så vid EPA ger model s 650km, i WLTP ger den 610km. Två olika sätt att räkna räckvidd på.
Nja, nu ska EPA till WLTP ge mer. Dessutom blir bilen knappast lättare av en annan körcykel. Bilerne heter också olika. I Europa heter bilen "long range" i USA "long range plus" så knappast tal om samma model?
2290kg här, 2214 kg i USA ?!?
Det vore konstigt om de hade ansträngt sig för att fortsätta tillverka en sämre variant för Europamarknaden. Dock så har man inte börjat leverera med nya fälgarna vilket nog förklarar mycket av ökade räckvidden. De brukar vara rätt sega med att hålla hemsidan uppdaterad på mindre marknader.
Enligt amerikanska manualen anges vikten till 2215 kg utan förare vilket är precis 75 kg mindre än vad som anges i svenska manualen som tjänstevikt vilket inkluderar en förare på 75 kg.
Nej jag föreställer mig inte heller att de skulle göra en annan bil här utan det kanske rörde sig om "restlagret" - det säljs ju förutom Sverige nästan ingen S och X - i Sverige är S & X 30% av alla Tesla, i Danmark till exempel är det bara 5% eller så. Tror bilden är samma i resten av Europa. I Sverige gillar vi stora bilar.
Så kan det nog vara, om man beställer så får man kontrollera VIN så man inte får en "gammal" lagerbil även om de för det mesta tömmer lagret varje kvartal så kommer det väl några returer/avbeställningar.
Är man normalknasig teslaköpare så spårar man bilen från tillverkning till leverans minst ett par gånger om dagen. :D
Kontrollerade tjänstevikt på min LR tillverkad oktober 19 och den har i fordonsregistret 2302 kg, 12 kg tyngre än på hemsidan nu så det låter som en möjlig viktbesparing. De har sedan dess satt in de lättare stolarna fram där nackstödet inte är elektriskt justerbart, bara det gör nog en del.

Edit: Kollade manualen från oktober och det står 2290 kg även där så de kanske inte uppdaterar det för småändringar?
Froslee
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 jul 2020 17:46

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Froslee »

Verkar inte vara ”småändringar” tycker det är värt att få med om man vill köpa ny S

Jag gjorde en tråd under Tesla S frågor och fick följande länk till svar:

https://www.tesla.com/blog/model-s-long ... ic-vehicle
Froslee
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 jul 2020 17:46

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Froslee »

Nu har jag läst den. 20% över en 100d från 2019 är väl inte småändringar :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14505
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av taliz »

100D har inte sålts här på länge.
Det är Raven-drivlinan sedan förra våren.
Skillnaden mot de i USA verkar som övriga påpekat vara fälgarna.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av zed »

Froslee skrev:
Verkar inte vara ”småändringar” tycker det är värt att få med om man vill köpa ny S

Jag gjorde en tråd under Tesla S frågor och fick följande länk till svar:

https://www.tesla.com/blog/model-s-long ... ic-vehicle
Ja man ska såklart inte missa de ändringarna, alla bilar byggda strax efter årsskiftet bör ha detta med.
Det som kom med "Plus" är väl hjulen som ger 2% och optimering av motor och växellådesmörjning som ger 2% extra vid landsvägskörning. EPA ökade med 3%.
Undra vad viktreduceringen i batteripacket är, man har ju pratat om cell to pack men har inte sett om någon plockat isär den senaste batterirevisionen F eller G.
Froslee
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 jul 2020 17:46

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Froslee »

taliz skrev:
100D har inte sålts här på länge.
Det är Raven-drivlinan sedan förra våren.
Skillnaden mot de i USA verkar som övriga påpekat vara fälgarna.
Så du menar att även raven hade viktreduceringen? Raven kom väl redan 2019 ? Enligt teslas pressmeddelande är dessa ändringar nya i 2020. Då är det inte bara hjulen utan även oljepump och utväxling bak. Eller är det bara tesla som gillar att blanda informationer från flera olika uppdateringar så det låter av mer?
Skriv svar