val av bil
Moderator: Redaktion
val av bil
Hej!
Jag är helt ny på forumet. jag är väldigt sugen på en tesl 3. Jag har idag en ren tjänstebil med ett förmånsvärde på 7333 kr per månad. Jag har försökt få till att jag ska kunna välja en elbil men det resulterade i följande förändring:
1. Jag kan välja valfri tjänstebil upp till 10,5 pbb.
2. Om jag inte väljer tjänstebil får jag ett lönepåslag på +6500 kr per månad och kan då köpa en bil privat.
Jag har kollat på Tesla modell 3 med privatleasing och det kostar ca 7500 kr/mån. Jag är inte sugen på avbetalning eftersom jag behöver mina pengar till takbyte mm på huset. Jag står nu och väljer mellan privatleasing av Tesla eller köpa exempelvis en BMW 520 d touring som tjänstebil. Teslan är garanterat roligare men en tjänstebil är ju ett bekymmersfritt bilägande. Hur skulle ni resonera?
MVH/Hans
Jag är helt ny på forumet. jag är väldigt sugen på en tesl 3. Jag har idag en ren tjänstebil med ett förmånsvärde på 7333 kr per månad. Jag har försökt få till att jag ska kunna välja en elbil men det resulterade i följande förändring:
1. Jag kan välja valfri tjänstebil upp till 10,5 pbb.
2. Om jag inte väljer tjänstebil får jag ett lönepåslag på +6500 kr per månad och kan då köpa en bil privat.
Jag har kollat på Tesla modell 3 med privatleasing och det kostar ca 7500 kr/mån. Jag är inte sugen på avbetalning eftersom jag behöver mina pengar till takbyte mm på huset. Jag står nu och väljer mellan privatleasing av Tesla eller köpa exempelvis en BMW 520 d touring som tjänstebil. Teslan är garanterat roligare men en tjänstebil är ju ett bekymmersfritt bilägande. Hur skulle ni resonera?
MVH/Hans
Re: val av bil
Om du får 6500 extra kan du ju använda dom till avbetalning?
Går ju att låna till handpenningen också.
Med tanke på det fantastiska andrahandsvärdet för elbilar så skulle du troligen tjäna många tusen i månaden på det upplägget vs leasing eller tjänstebil.
Går ju att låna till handpenningen också.
Med tanke på det fantastiska andrahandsvärdet för elbilar så skulle du troligen tjäna många tusen i månaden på det upplägget vs leasing eller tjänstebil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: val av bil
Antar att lönepåslaget är innan skatt? I det fallet skulle du kanske kunna klämma in en model 3 SR+ på 10,5 PBB om de inte är för petiga. Borde bli väldigt förmånligtHane73 skrev:Hej!
Jag är helt ny på forumet. jag är väldigt sugen på en tesl 3. Jag har idag en ren tjänstebil med ett förmånsvärde på 7333 kr per månad. Jag har försökt få till att jag ska kunna välja en elbil men det resulterade i följande förändring:
1. Jag kan välja valfri tjänstebil upp till 10,5 pbb.
2. Om jag inte väljer tjänstebil får jag ett lönepåslag på +6500 kr per månad och kan då köpa en bil privat.
Jag har kollat på Tesla modell 3 med privatleasing och det kostar ca 7500 kr/mån. Jag är inte sugen på avbetalning eftersom jag behöver mina pengar till takbyte mm på huset. Jag står nu och väljer mellan privatleasing av Tesla eller köpa exempelvis en BMW 520 d touring som tjänstebil. Teslan är garanterat roligare men en tjänstebil är ju ett bekymmersfritt bilägande. Hur skulle ni resonera?
MVH/Hans
Förmånsvärde 3159/mån utan tillval.
Klart att en BMW kombi är lite rymligare men ett billigare bilägande än 3:an som tjänstebil är väl svårt att hitta om man vill ha en Tesla.
-
- Inlägg: 209
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: val av bil
Kör du mycket i tjänsten?Hane73 skrev:Hej!
Jag är helt ny på forumet. jag är väldigt sugen på en tesl 3. Jag har idag en ren tjänstebil med ett förmånsvärde på 7333 kr per månad. Jag har försökt få till att jag ska kunna välja en elbil men det resulterade i följande förändring:
1. Jag kan välja valfri tjänstebil upp till 10,5 pbb.
2. Om jag inte väljer tjänstebil får jag ett lönepåslag på +6500 kr per månad och kan då köpa en bil privat.
Jag har kollat på Tesla modell 3 med privatleasing och det kostar ca 7500 kr/mån. Jag är inte sugen på avbetalning eftersom jag behöver mina pengar till takbyte mm på huset. Jag står nu och väljer mellan privatleasing av Tesla eller köpa exempelvis en BMW 520 d touring som tjänstebil. Teslan är garanterat roligare men en tjänstebil är ju ett bekymmersfritt bilägande. Hur skulle ni resonera?
MVH/Hans
Köper du privat så får du 18,50kr per mil i ersättning.
Förmånsbil får får 9,50kr milen.
Milkostnad på 3-4kr är rimligt, så de blir mycket pengar över om man kör mycket
Så viktigt att du säger till arbetsgivaren att du vill stå för bränslekostnaderna.
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: val av bil
Om du inte byter till en elbil skulle jag av miljöskäl rekommendera att du köper en A4 Avant g-tron istället för en BMW 5-serie diesel (och Avant är ju som du säkert vet Audispråk för kombi). Den är väl mindre än en 5-serie, men den är större än en Model 3. Även A5 (femdörrars) finns som gasmodell…
https://www.audi.se/se/web/sv/models/a4 ... -tron.html
Ur miljösynpunkt är det som jag förstår det bättre att köra en bil som drivs med fordonsgas/biogas/metangas från återvunnet biologiskt avfall än att köra en som drivs med fossilt bränsle. Det finns tydligen diesel som till ca 50% kommer från biologiskt avfall, men idag kommer i princip 100% av den (metan)gas som tankas i fordon (fordonsgas/biogas) från återvunnet biologiskt avfall. Metangas ger vidare betydligt bättre förbränning än diesel vilket ger mindre utsläpp av annat än CO2. Särskilt innan motorn kommit upp i driftstemperatur…
Har av ekonomiska skäl själv en gasbil (~2015 Golf kombi). Har just nu tyvärr inte råd med en Tesla 3… Det enda som är, är att det kan bli beläggningar i bensinsystemet om man som jag i princip endast kör bilen på gas. Det jag gör för att kontrollera så att det inte uppstår är att typ en gång i månaden kontrollera att bilen drar jämnt vid fullgasacceleration med varm motor på tvåans växel. Gör den det finns det inga beläggningar i bensinsystemet och då är det lugnt iallafall en månad till.
Men sett från en miljösynpunkt är ju eldrift överlägset. Som du säkert vet så finns det en gräns för hur mycket fossila bränslen mänskligheten kan förbränna utan att riskera att starta en mängd kedjereaktioner som sannolikt tyvärr kommer leda till att mycket (om inte allt) levande på den här planeten till slut kommer försvinna. Och den gränsen för växthusgasutsläpp närmar vi tyvärr oss snabbt.
Källa: https://www.svd.se/fn-snart-for-sent-att-na-klimatmalen
https://www.audi.se/se/web/sv/models/a4 ... -tron.html
Ur miljösynpunkt är det som jag förstår det bättre att köra en bil som drivs med fordonsgas/biogas/metangas från återvunnet biologiskt avfall än att köra en som drivs med fossilt bränsle. Det finns tydligen diesel som till ca 50% kommer från biologiskt avfall, men idag kommer i princip 100% av den (metan)gas som tankas i fordon (fordonsgas/biogas) från återvunnet biologiskt avfall. Metangas ger vidare betydligt bättre förbränning än diesel vilket ger mindre utsläpp av annat än CO2. Särskilt innan motorn kommit upp i driftstemperatur…
Har av ekonomiska skäl själv en gasbil (~2015 Golf kombi). Har just nu tyvärr inte råd med en Tesla 3… Det enda som är, är att det kan bli beläggningar i bensinsystemet om man som jag i princip endast kör bilen på gas. Det jag gör för att kontrollera så att det inte uppstår är att typ en gång i månaden kontrollera att bilen drar jämnt vid fullgasacceleration med varm motor på tvåans växel. Gör den det finns det inga beläggningar i bensinsystemet och då är det lugnt iallafall en månad till.
Men sett från en miljösynpunkt är ju eldrift överlägset. Som du säkert vet så finns det en gräns för hur mycket fossila bränslen mänskligheten kan förbränna utan att riskera att starta en mängd kedjereaktioner som sannolikt tyvärr kommer leda till att mycket (om inte allt) levande på den här planeten till slut kommer försvinna. Och den gränsen för växthusgasutsläpp närmar vi tyvärr oss snabbt.
Källa: https://www.svd.se/fn-snart-for-sent-att-na-klimatmalen
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: val av bil
...Och skulle det uppstå beläggningar i bensinsystemet på en gasbil så finns det en bränsletillsats som man kan hälla i tanken, så det är heller ingen big deal...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: val av bil
Med hjälp av ett skohorn så kanske jag kan få in en "naken" Tesla modell 3 SR som tjänstebil. Är det vettigt att köpa vinterdäck och snyggare 19 tum på sommaren privat eller är det privatekonomiskt korkat? Enda problemet är ju att det är bra med drag och det går ju inte att trycka in. En demokörd Tesla 3 hade ju varit bra men det verkar ju inte finnas.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: val av bil
Det blir sannolikt en mardröm att ta en BMW istället. På sikt iallafall.
Det skulle vara om du får den gratis.
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... on-gratis/
Det skulle vara om du får den gratis.
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... on-gratis/
Haft alla 3/Y
Re: val av bil
Fast det där är ju inte riktigt sant.pejvic skrev:Det blir sannolikt en mardröm att ta en BMW istället. På sikt iallafall.
Det skulle vara om du får den gratis.
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... on-gratis/
Re: val av bil
Jag skulle tagit utan dragkrok om det förenklar saker, och sedan hyra bil med dragkrok eller skåpbil vid behovHane73 skrev:Med hjälp av ett skohorn så kanske jag kan få in en "naken" Tesla modell 3 SR som tjänstebil. Är det vettigt att köpa vinterdäck och snyggare 19 tum på sommaren privat eller är det privatekonomiskt korkat? Enda problemet är ju att det är bra med drag och det går ju inte att trycka in. En demokörd Tesla 3 hade ju varit bra men det verkar ju inte finnas.
Sen skulle jag nöjt mig med aerofälgarna men köpt till wheel cap kit så ser det bättre ut.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Re: val av bil
Hej!
Nu har jag trattat ner mina val till en Tesla SR+ eller en E-tron. Teslan skulle kosta mig 5000 kr/mån och E-tron 7000 kr. Jag har än så länge bara testat E-tron och den var fantastisk. Teslan har jag ännu inte testat. Vi kör merparten av tiden Max 20 mil. Däremot två gånger per år åker vi Göteborg-Sundsvall eller Östersund.
Vilken av dessa två skulle ni rekommendera och varför?
Mvh/Hans
Nu har jag trattat ner mina val till en Tesla SR+ eller en E-tron. Teslan skulle kosta mig 5000 kr/mån och E-tron 7000 kr. Jag har än så länge bara testat E-tron och den var fantastisk. Teslan har jag ännu inte testat. Vi kör merparten av tiden Max 20 mil. Däremot två gånger per år åker vi Göteborg-Sundsvall eller Östersund.
Vilken av dessa två skulle ni rekommendera och varför?
Mvh/Hans
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: val av bil
Det verkar som du undrar över hur Audin kommer klara resan till Sundsvall/Östersund... Om jag vore dig skulle jag nog testa att fråga i E-tron-tråden och/eller skapa en helt ny tråd för just den frågeställningen.Hane73 skrev:Hej!
Nu har jag trattat ner mina val till en Tesla SR+ eller en E-tron. Teslan skulle kosta mig 5000 kr/mån och E-tron 7000 kr. Jag har än så länge bara testat E-tron och den var fantastisk. Teslan har jag ännu inte testat. Vi kör merparten av tiden Max 20 mil. Däremot två gånger per år åker vi Göteborg-Sundsvall eller Östersund.
Vilken av dessa två skulle ni rekommendera och varför?
Mvh/Hans
En grej som jag dock inte riktigt förstår är varför E-tron är ett alternativ, medan Model 3 Long Range inte är det. En 3 Long Range är ju billigare än en E-tron. Eller? Tidigare i tråden har du ju vidare skrivit att du precis har råd med en SR+, men inte en med dragkrok. Det borde du väl också kunna har råd med om E-tron är ett alternativ...
Rent generellt när det gäller långresor gäller väl att luftmotstånd kommer spela en inte obetydlig roll. Och en Model 3 Long Range har ju som jag förstår det mycket lägre luftmotstånd än en E-tron... I praktiken betyder det möjlighet till högre hastighet och/eller längre räckvidd... Sen om det är värt den minskade 'praktiskheten' jämfört med Audins mer kombilika kaross alla andra dagar... Tja... Om du har dragkrok på Model 3an så blir det ju iallafall lite bättre...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: val av bil
Om du tycker étron var fantastisk så kommer du nog inte gilla Model 3. Helt annan typ av bil.
Étron är en komfortsoffa, Model 3 en sportbil.
Étron är en komfortsoffa, Model 3 en sportbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: val av bil
Förstår inte riktigt det här inlägget...taliz skrev:Om du tycker étron var fantastisk så kommer du nog inte gilla Model 3. Helt annan typ av bil.
Étron är en komfortsoffa, Model 3 en sportbil.
Jag har förvisso nog aldrig kört en riktig sportbil. Ej heller en E-tron eller något annat SUV-aktigt för den delen...
Men. Jag har kört farsans fyrhjulsdrivna Model 3 Long Range en dryg timme på vägarna runt Hässleholm. Jag tycker den är ganska lik min ~2015 gasdrivna VW Golf Kombi. Om något så tyckte jag Teslan hade bättre komfort än min Golf.
Det finns så klart en aspekt som skiljer. Accelerationen till 100. Den är riktigt häftig. Även i en Long Range. Det suger rejält i magen. Jag hade aldrig upplevt något som ens kommer i närheten. Har du inte testat accelerationen i en 3LR så kommer du sannolikt bli överraskad...
Andra bilar jag kört en del är 2012 gasdrivna VW Passat kombi, Senaste Volvo V70 och förra Volvo V60. Personligen föredrar jag nog min Golf framför de tre...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: val av bil
Vad blev det för bil? Sitter i en liknande sits nämligen. Model 3, Skoda Enyaq eller ID.4 som privatleasing istället för förmånsbil väljer jag mellan
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black