val av bil

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Hane73
Inlägg: 10
Blev medlem: 21 jul 2020 16:27

val av bil

Inlägg av Hane73 »

Hej!
Jag är helt ny på forumet. jag är väldigt sugen på en tesl 3. Jag har idag en ren tjänstebil med ett förmånsvärde på 7333 kr per månad. Jag har försökt få till att jag ska kunna välja en elbil men det resulterade i följande förändring:
1. Jag kan välja valfri tjänstebil upp till 10,5 pbb.
2. Om jag inte väljer tjänstebil får jag ett lönepåslag på +6500 kr per månad och kan då köpa en bil privat.

Jag har kollat på Tesla modell 3 med privatleasing och det kostar ca 7500 kr/mån. Jag är inte sugen på avbetalning eftersom jag behöver mina pengar till takbyte mm på huset. Jag står nu och väljer mellan privatleasing av Tesla eller köpa exempelvis en BMW 520 d touring som tjänstebil. Teslan är garanterat roligare men en tjänstebil är ju ett bekymmersfritt bilägande. Hur skulle ni resonera?

MVH/Hans
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: val av bil

Inlägg av taliz »

Om du får 6500 extra kan du ju använda dom till avbetalning?
Går ju att låna till handpenningen också.
Med tanke på det fantastiska andrahandsvärdet för elbilar så skulle du troligen tjäna många tusen i månaden på det upplägget vs leasing eller tjänstebil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: val av bil

Inlägg av zed »

Hane73 skrev:
Hej!
Jag är helt ny på forumet. jag är väldigt sugen på en tesl 3. Jag har idag en ren tjänstebil med ett förmånsvärde på 7333 kr per månad. Jag har försökt få till att jag ska kunna välja en elbil men det resulterade i följande förändring:
1. Jag kan välja valfri tjänstebil upp till 10,5 pbb.
2. Om jag inte väljer tjänstebil får jag ett lönepåslag på +6500 kr per månad och kan då köpa en bil privat.

Jag har kollat på Tesla modell 3 med privatleasing och det kostar ca 7500 kr/mån. Jag är inte sugen på avbetalning eftersom jag behöver mina pengar till takbyte mm på huset. Jag står nu och väljer mellan privatleasing av Tesla eller köpa exempelvis en BMW 520 d touring som tjänstebil. Teslan är garanterat roligare men en tjänstebil är ju ett bekymmersfritt bilägande. Hur skulle ni resonera?

MVH/Hans
Antar att lönepåslaget är innan skatt? I det fallet skulle du kanske kunna klämma in en model 3 SR+ på 10,5 PBB om de inte är för petiga. Borde bli väldigt förmånligt :)
Förmånsvärde 3159/mån utan tillval.
Klart att en BMW kombi är lite rymligare men ett billigare bilägande än 3:an som tjänstebil är väl svårt att hitta om man vill ha en Tesla.
Force-Walker
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: val av bil

Inlägg av Force-Walker »

Hane73 skrev:
Hej!
Jag är helt ny på forumet. jag är väldigt sugen på en tesl 3. Jag har idag en ren tjänstebil med ett förmånsvärde på 7333 kr per månad. Jag har försökt få till att jag ska kunna välja en elbil men det resulterade i följande förändring:
1. Jag kan välja valfri tjänstebil upp till 10,5 pbb.
2. Om jag inte väljer tjänstebil får jag ett lönepåslag på +6500 kr per månad och kan då köpa en bil privat.

Jag har kollat på Tesla modell 3 med privatleasing och det kostar ca 7500 kr/mån. Jag är inte sugen på avbetalning eftersom jag behöver mina pengar till takbyte mm på huset. Jag står nu och väljer mellan privatleasing av Tesla eller köpa exempelvis en BMW 520 d touring som tjänstebil. Teslan är garanterat roligare men en tjänstebil är ju ett bekymmersfritt bilägande. Hur skulle ni resonera?

MVH/Hans
Kör du mycket i tjänsten?
Köper du privat så får du 18,50kr per mil i ersättning.
Förmånsbil får får 9,50kr milen.

Milkostnad på 3-4kr är rimligt, så de blir mycket pengar över om man kör mycket :)
Så viktigt att du säger till arbetsgivaren att du vill stå för bränslekostnaderna.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: val av bil

Inlägg av 12man »

ms 76132 "Eleamore"
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: val av bil

Inlägg av SwedishAdvocate »

Om du inte byter till en elbil skulle jag av miljöskäl rekommendera att du köper en A4 Avant g-tron istället för en BMW 5-serie diesel (och Avant är ju som du säkert vet Audispråk för kombi). Den är väl mindre än en 5-serie, men den är större än en Model 3. Även A5 (femdörrars) finns som gasmodell…

https://www.audi.se/se/web/sv/models/a4 ... -tron.html

Ur miljösynpunkt är det som jag förstår det bättre att köra en bil som drivs med fordonsgas/biogas/metangas från återvunnet biologiskt avfall än att köra en som drivs med fossilt bränsle. Det finns tydligen diesel som till ca 50% kommer från biologiskt avfall, men idag kommer i princip 100% av den (metan)gas som tankas i fordon (fordonsgas/biogas) från återvunnet biologiskt avfall. Metangas ger vidare betydligt bättre förbränning än diesel vilket ger mindre utsläpp av annat än CO2. Särskilt innan motorn kommit upp i driftstemperatur…

Har av ekonomiska skäl själv en gasbil (~2015 Golf kombi). Har just nu tyvärr inte råd med en Tesla 3… Det enda som är, är att det kan bli beläggningar i bensinsystemet om man som jag i princip endast kör bilen på gas. Det jag gör för att kontrollera så att det inte uppstår är att typ en gång i månaden kontrollera att bilen drar jämnt vid fullgasacceleration med varm motor på tvåans växel. Gör den det finns det inga beläggningar i bensinsystemet och då är det lugnt iallafall en månad till.

Men sett från en miljösynpunkt är ju eldrift överlägset. Som du säkert vet så finns det en gräns för hur mycket fossila bränslen mänskligheten kan förbränna utan att riskera att starta en mängd kedjereaktioner som sannolikt tyvärr kommer leda till att mycket (om inte allt) levande på den här planeten till slut kommer försvinna. Och den gränsen för växthusgasutsläpp närmar vi tyvärr oss snabbt.

Källa: https://www.svd.se/fn-snart-for-sent-att-na-klimatmalen
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: val av bil

Inlägg av SwedishAdvocate »

...Och skulle det uppstå beläggningar i bensinsystemet på en gasbil så finns det en bränsletillsats som man kan hälla i tanken, så det är heller ingen big deal...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Hane73
Inlägg: 10
Blev medlem: 21 jul 2020 16:27

Re: val av bil

Inlägg av Hane73 »

Med hjälp av ett skohorn så kanske jag kan få in en "naken" Tesla modell 3 SR som tjänstebil. Är det vettigt att köpa vinterdäck och snyggare 19 tum på sommaren privat eller är det privatekonomiskt korkat? Enda problemet är ju att det är bra med drag och det går ju inte att trycka in. En demokörd Tesla 3 hade ju varit bra men det verkar ju inte finnas.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: val av bil

Inlägg av pejvic »

Det blir sannolikt en mardröm att ta en BMW istället. På sikt iallafall.
Det skulle vara om du får den gratis.

https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... on-gratis/
Haft alla 3/Y
Verdi

Re: val av bil

Inlägg av Verdi »

pejvic skrev:
Det blir sannolikt en mardröm att ta en BMW istället. På sikt iallafall.
Det skulle vara om du får den gratis.

https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... on-gratis/
Fast det där är ju inte riktigt sant.
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: val av bil

Inlägg av nx00 »

Hane73 skrev:
Med hjälp av ett skohorn så kanske jag kan få in en "naken" Tesla modell 3 SR som tjänstebil. Är det vettigt att köpa vinterdäck och snyggare 19 tum på sommaren privat eller är det privatekonomiskt korkat? Enda problemet är ju att det är bra med drag och det går ju inte att trycka in. En demokörd Tesla 3 hade ju varit bra men det verkar ju inte finnas.
Jag skulle tagit utan dragkrok om det förenklar saker, och sedan hyra bil med dragkrok eller skåpbil vid behov

Sen skulle jag nöjt mig med aerofälgarna men köpt till wheel cap kit så ser det bättre ut.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Hane73
Inlägg: 10
Blev medlem: 21 jul 2020 16:27

Re: val av bil

Inlägg av Hane73 »

Hej!
Nu har jag trattat ner mina val till en Tesla SR+ eller en E-tron. Teslan skulle kosta mig 5000 kr/mån och E-tron 7000 kr. Jag har än så länge bara testat E-tron och den var fantastisk. Teslan har jag ännu inte testat. Vi kör merparten av tiden Max 20 mil. Däremot två gånger per år åker vi Göteborg-Sundsvall eller Östersund.
Vilken av dessa två skulle ni rekommendera och varför?

Mvh/Hans
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: val av bil

Inlägg av Kriper »

Supercharger. + Tesla.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: val av bil

Inlägg av SwedishAdvocate »

Hane73 skrev:
Hej!
Nu har jag trattat ner mina val till en Tesla SR+ eller en E-tron. Teslan skulle kosta mig 5000 kr/mån och E-tron 7000 kr. Jag har än så länge bara testat E-tron och den var fantastisk. Teslan har jag ännu inte testat. Vi kör merparten av tiden Max 20 mil. Däremot två gånger per år åker vi Göteborg-Sundsvall eller Östersund.
Vilken av dessa två skulle ni rekommendera och varför?

Mvh/Hans
Det verkar som du undrar över hur Audin kommer klara resan till Sundsvall/Östersund... Om jag vore dig skulle jag nog testa att fråga i E-tron-tråden och/eller skapa en helt ny tråd för just den frågeställningen.

En grej som jag dock inte riktigt förstår är varför E-tron är ett alternativ, medan Model 3 Long Range inte är det. En 3 Long Range är ju billigare än en E-tron. Eller? Tidigare i tråden har du ju vidare skrivit att du precis har råd med en SR+, men inte en med dragkrok. Det borde du väl också kunna har råd med om E-tron är ett alternativ...

Rent generellt när det gäller långresor gäller väl att luftmotstånd kommer spela en inte obetydlig roll. Och en Model 3 Long Range har ju som jag förstår det mycket lägre luftmotstånd än en E-tron... I praktiken betyder det möjlighet till högre hastighet och/eller längre räckvidd... Sen om det är värt den minskade 'praktiskheten' jämfört med Audins mer kombilika kaross alla andra dagar... Tja... Om du har dragkrok på Model 3an så blir det ju iallafall lite bättre...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: val av bil

Inlägg av taliz »

Om du tycker étron var fantastisk så kommer du nog inte gilla Model 3. Helt annan typ av bil.
Étron är en komfortsoffa, Model 3 en sportbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: val av bil

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
Om du tycker étron var fantastisk så kommer du nog inte gilla Model 3. Helt annan typ av bil.
Étron är en komfortsoffa, Model 3 en sportbil.
Förstår inte riktigt det här inlägget...

Jag har förvisso nog aldrig kört en riktig sportbil. Ej heller en E-tron eller något annat SUV-aktigt för den delen...

Men. Jag har kört farsans fyrhjulsdrivna Model 3 Long Range en dryg timme på vägarna runt Hässleholm. Jag tycker den är ganska lik min ~2015 gasdrivna VW Golf Kombi. Om något så tyckte jag Teslan hade bättre komfort än min Golf.

Det finns så klart en aspekt som skiljer. Accelerationen till 100. Den är riktigt häftig. Även i en Long Range. Det suger rejält i magen. Jag hade aldrig upplevt något som ens kommer i närheten. Har du inte testat accelerationen i en 3LR så kommer du sannolikt bli överraskad...

Andra bilar jag kört en del är 2012 gasdrivna VW Passat kombi, Senaste Volvo V70 och förra Volvo V60. Personligen föredrar jag nog min Golf framför de tre...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: val av bil

Inlägg av Jontez »

Vad blev det för bil? Sitter i en liknande sits nämligen. Model 3, Skoda Enyaq eller ID.4 som privatleasing istället för förmånsbil väljer jag mellan
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Skriv svar