Köpa en tesla eller?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Köpa en tesla eller?

Inlägg av kallekula »

Har kört Tesla i fyra år. Aldrig problem med service. Har dock inte nyttjat ofta.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Köpa en tesla eller?

Inlägg av Delta »

kallekula skrev:
Har kört Tesla i fyra år. Aldrig problem med service. Har dock inte nyttjat ofta.
Lycklig teslaägare sedan 13. juni 2014(innan det fanns SuC i Sverige) instämmer. :D :D :D
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Köpa en tesla eller?

Inlägg av ovelundkvist »

Är inne på min tredje, två Model S och nu en Model 3 och även jag är jättenöjd med servicen!
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Köpa en tesla eller?

Inlägg av jpetters »

På nyare bilar verkar servicebehovet/problemen minskat ordentligt. På de 5 Tesla jag ägt är det bara den älsta från 2014 som jag råkade ut för ett fel som orsakade driftstopp.

På de nyaste bilarna (X 2018 och S 2019) har det inte varit något alvarliga fel alls. Lite optiska småsaker vid leverans, drivaxlarna fram (som är fixade nu) och sen har det inte varit något bekymmer alls. Bara sjukt kul att köra!
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Verdi

Re: Köpa en tesla eller?

Inlägg av Verdi »

Har kört Tesla i drygt 3 år.

Model S 75D -17: juni 2017-oktober 2017, ca 1200 mil.
- Veck i förarsätet. Fick en helt ny stol med stygnen lite annorlunda sydda.
- Parkeringssensorer som slutade fungerar när det regnade/blev blött. Hann inte åtgärda det innan försäljning.

Model S 90D -16: oktober 2017-september 2018, ca 2500 mil.
- Kraftiga vibrationer vid hög fart. Tog 3-4 besök på SC under ca 9 månader för att få bukt med det. De bytte något i fronten som kunde orsaka vibrationer men vägrade felsöka mer då jag hade tredjepartsfälgar på vinterdäcken. Sen när jag fick på sommarhjulen så gick det inte heller då _däcken_ inte var köpta hos Tesla utan hos annan däckhandlare. Dock EXAKT samma märke och modell som de själva sålde. Till sist ordnade det sig ändå efter en fyrhjulsinställning som visade att alla hjul pekade fel. Inte deras fel men ändå...
- Kraftiga vibrationer under kraftig acceleration. Detta gjorde att jag skämdes för bilen. Gick inte att demonstrera prestandan utan att folk undrade vad som var fel med bilen... Var in 2 ggr på SC för att få detta fixat men de nekade mig. Sa att jag fick vänta på en "permanent fix". Men den har väl inte kommit än, över 2 år senare...
- Pumpen till spolarvätskan la av och byttes av en Ranger på jobbparkeringen! Bra Tesla! :)

Model S 100D -18: september 2018-nu, ca 6500 mil.
- Kompressorn till AC:n morrade och lät illa. Fick bytas på garanti.
- Gul rand på skärmen. Fixades med UV-ljus på garantin.
- Gnisslande dörrhandtag höger bak. Var ej centrerat i hålet. Korrigerades på garanti.
- Kamera vänster framskärm satt löst. Byttes på garanti.


Är väl det jag haft. Bil nummer 2 höll på att ta knäcken på mig. Var faktiskt och provkörde en BMW F11 530d med extra allt nere på Riddermark i Slagsta men fick panik på motorvägen då den kändes slö och klumpig. Åkte hem och beställde min 100D istället.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Köpa en tesla eller?

Inlägg av Curik »

Har haft min S i 3 månader och halva den tiden har bilen stått på service och väntat på reservdelar. Spolarpumpen var ej ikopplad när jag hämtade ut bilen, så det blev ett besök för det. Även för att byta SIM-kort.

Kan inte säga att jag är överdrivet missnöjd, eftersom jag fick lånebil under tiden. Men fortsätter det i samma takt kommer jag såklart inte vara så glad. ;)
Andreasljoh
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 jul 2020 12:21

Re: Köpa en tesla eller?

Inlägg av Andreasljoh »

Tack för alla svaren, och ja jag skulle absolut vara intresserad av att provköra en 3:a i Växjö. PM:a gärna om så är fallet!
Skriv svar