Sida 1 av 1

Vad påverkar batteriet mest?

Postat: 30 jul 2020 21:47
av Zip2
Jag planerar att köpa en Nissan leaf ( modell äldre , fram till 2015) då den känns som det ända möjliga om jag vill ha en familjebil för runt 100k som inte har batterihyra ?. I vilket fall, nu sållar jag mellan de olika som finns , och då slog det mig , kan det vara att föredra med en bil från 2012 som gått 5 000 mil framför en från 2015 som gått 10 000 mil? Förutsatt att båda har alla tolv staplar kvar. Alltså: vad är viktigast att se till , ålder eller antal körda mil , när det kommer till batterihälsa ?

Re: Vad påverkar batteriet mest?

Postat: 30 jul 2020 22:47
av OlleBack
Zip2 skrev:
Jag planerar att köpa en Nissan leaf ( modell äldre , fram till 2015) då den känns som det ända möjliga om jag vill ha en familjebil för runt 100k som inte har batterihyra ?. I vilket fall, nu sållar jag mellan de olika som finns , och då slog det mig , kan det vara att föredra med en bil från 2012 som gått 5 000 mil framför en från 2015 som gått 10 000 mil? Förutsatt att båda har alla tolv staplar kvar. Alltså: vad är viktigast att se till , ålder eller antal körda mil , när det kommer till batterihälsa ?
Vet inte på just leafen men Tesla säger många att åren är minst lika mycket som antal mil. Samtidigt så sliter ju laddning och dom kommer ju med milen så svårt säga :D

Re: Vad påverkar batteriet mest?

Postat: 30 jul 2020 22:52
av Daven
När jag köpte leaf 24 för 2 år sedan så resonerade jag nyare är antagligen bättre för då har inte batteriet stått långa stunder fulladdad vilket också sliter. Köp en efter 2014 tror jag det är så får du värmepump vilket ger framförallt längre räckvidd på vintern.

Sålde min (2015) för en månad sedan 8500 mil alla staplar, enligt nya ägaren hade den ca 85% SoH och tappade en stapel efter ca en vecka. Om det är bra eller dåligt vet jag ej.