EKK5G2.5 till laddaren ok?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AxFM3
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 aug 2020 12:48

EKK5G2.5 till laddaren ok?

Inlägg av AxFM3 »

Ny här på forumet,

Får min M3 Long range AWD om ett par veckor och har lite frågor :)

Sökt lite här på forumet men hittar inga "glasklara svar" . Har beställt en Easee laddare från tibber (för övrigt också bytt till tibber som leverantör) och väntar nu på elektriker. Hade 20m ekk 5g2.5 liggandes som jag drog från elcentralen, genom vinden och ut i garaget längs väggen, den ligger i flexrör och är klamrad hela vägen. Allt förberett åt elektrikern så att han kan ansluta laddare och elcentral. Nu läser jag att det inte är säkert att 5g2.5 räcker till 3X16A 11Kw :( eller gör det ? Kan någon hjälpa mig att reda ut? Måste jag riva allt och dra kabel med grövre ledare eller är det ok med 2.5 ?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: EKK5G2.5 till laddaren ok?

Inlägg av TiborBlomhall »

Jo 2.5 är OK för 16A

Var har du sett att det inte skulle räcka?
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: EKK5G2.5 till laddaren ok?

Inlägg av Cyprezz »

AxFM3 skrev:
Ny här på forumet,

Får min M3 Long range AWD om ett par veckor och har lite frågor :)

Sökt lite här på forumet men hittar inga "glasklara svar" . Har beställt en Easee laddare från tibber (för övrigt också bytt till tibber som leverantör) och väntar nu på elektriker. Hade 20m ekk 5g2.5 liggandes som jag drog från elcentralen, genom vinden och ut i garaget längs väggen, den ligger i flexrör och är klamrad hela vägen. Allt förberett åt elektrikern så att han kan ansluta laddare och elcentral. Nu läser jag att det inte är säkert att 5g2.5 räcker till 3X16A 11Kw :( eller gör det ? Kan någon hjälpa mig att reda ut? Måste jag riva allt och dra kabel med grövre ledare eller är det ok med 2.5 ?
Det står i manualen vilken dimension du skall ha. Kolla när du får boxen. Installatören begränsar boxen utifrån kabeln som är framdragen. 2.5 är för 16 ampere. För 32A krävs 6 kvadrat men som sagt det är valbart av installatören vid installationen så att det överensstämmer med matningen som är framtagen.
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: EKK5G2.5 till laddaren ok?

Inlägg av Eliard »

Det vanligaste är att 2.5mm2 area används för matningar där det avsäkras 16A, så det är helt rätt i sig .

Sedan har det funnits diskussioner där ledning som utsätts för långvariga maxbelastningar ,så bör en kabel av grövre area användas .
Det finns mer än så att ta hänsyn till , om många kablar ligger ihop på tex kabelstege , om kabel förläggs i rör som minskar dess kylande effekt ,längd på kablar ,etc

Tillverkare ( tex av laddboxar ) kan ibland ange deras rekommendation av kabelval ,vilket ofta är ett snäpp över de lokala rekommendationerna .

Nu är ju dilemmat så här i vårt fall , att nästa steg upp ,är den vanliga 6mm2 kabeln ,vilket är lite overkill både på area å pris ..visst det finns 4mm2 där ute ,men på så liten efterfrågan och tillverkning så är den snarare dyrare , och kan inte köpas på löpmeter hos elgrossister .

Mvh Tommy
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: EKK5G2.5 till laddaren ok?

Inlägg av LasseTM »

Jag köpte 6mm2, det blev någon hundring dyrare på de 9m jag behövde kontra 2,5mm2 men nu droppar inte min spänning något alls nästan när jag krämar ut 11kW.
Finns ju en vinst i det också så ska du ladda bilar kommande åren är snart kabeln betald.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
AxFM3
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 aug 2020 12:48

Re: EKK5G2.5 till laddaren ok?

Inlägg av AxFM3 »

ok, så konsensus är att jag inte behöver byta ut kabeln ? även om jag lagt den i flexrör hela vägen?

Förstår att 6 ger oceaner av säkerhetsmarginal samt att det kan vara bra om man ska ladda fler bilar eller gå upp i laddeffekt, men för 11KW (3X16A) som jag max kommer att nyttja nu så duger 2.5 och är enl norm?

Finns där någon vits med att mäta yttertemp på kabeln när man laddat några timmar? Eller det säger ingenting?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: EKK5G2.5 till laddaren ok?

Inlägg av Niklas Z »

Om det går 16A genom en 2,5 mm2 ledare kommer det att utvecklas drygt 1,7 W per meter. Nu är det 3 ledare (antar att det går försumbar ström i nolledaren, i och med att jag förutsätter att laddaren drar ström symmetriskt), så cirka 5 W per m.
Det ska din kabel klara, om du inte köpt någon fuskprodukt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AxFM3
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 aug 2020 12:48

Re: EKK5G2.5 till laddaren ok?

Inlägg av AxFM3 »

Det är Nexans EKK5G2.5 , den är ok eller?
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: EKK5G2.5 till laddaren ok?

Inlägg av kikat »

Inga problem med Nexans EKK5G2.5 på ett avstånd om 20m. Om sträckan hade varit 30m eller längre skulle jag varit mer tveksam däremot då det bör överskrida 4% spänningsfall.
Vet inte vad han menar med fuskprodukt. Har aldrig sett någon kabel som säljs inom EU som är en "fuskprodukt".
Användarvisningsbild
AxFM3
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 aug 2020 12:48

Re: EKK5G2.5 till laddaren ok?

Inlägg av AxFM3 »

Såg även att man kan sänka laddaren via appen i steg om 1A, kanske kan dra ner från 16 till 14 för att vara helt på säkra sidan?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: EKK5G2.5 till laddaren ok?

Inlägg av Remuz »

AxFM3 skrev:
Såg även att man kan sänka laddaren via appen i steg om 1A, kanske kan dra ner från 16 till 14 för att vara helt på säkra sidan?
Kör du inte galet mycket varje dag lär du kunna ladda <10A. På 10h (en kort natt) blir det ändå 55kWh eller närmare 80%enheter laddning vid 8A. Skulle du köra 5A som är minsta som går att sätta skulle du få knappt 40kWh på en natt vilket räcker till 25mil eller så
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: EKK5G2.5 till laddaren ok?

Inlägg av Niklas Z »

kikat skrev:
Inga problem med Nexans EKK5G2.5 på ett avstånd om 20m. Om sträckan hade varit 30m eller längre skulle jag varit mer tveksam däremot då det bör överskrida 4% spänningsfall.
Vet inte vad han menar med fuskprodukt. Har aldrig sett någon kabel som säljs inom EU som är en "fuskprodukt".
Jag har inte heller sett någon fuskkabel som säljs inom EU. Ville bara gardera för alla eventualiteter.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: EKK5G2.5 till laddaren ok?

Inlägg av Niklas Z »

AxFM3 skrev:
Såg även att man kan sänka laddaren via appen i steg om 1A, kanske kan dra ner från 16 till 14 för att vara helt på säkra sidan?
Att dra ner laddströmmen kan det finnas skäl att göra, om du har flera andra stora strömförbrukare och dina huvudsäkringar är begränsade. För kabelns skull behöver du inte det.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: EKK5G2.5 till laddaren ok?

Inlägg av [JM] »

Här har du en kalkylator för kabelarea.
https://tools.ferroamp.com/cable_calculator/

Går man in på Nexans hemsida hittar man denna PDF:
https://www.nexans.se/Sweden/2015/kabel ... cs/all.pdf

Från sidan 95 och frammåt så finns tabeller för hur stark ström man kan dra beroende på hur kabeln är installerad, kabeltyp mm.
Installationstyp/Tabell A1 tex anger att om kabeln ligger inne i en isolerad vägg utan ventilation. Kopparkabel med PVC-isolation som klarar 70C. Då kan du dra 18A genom en 2.5mm2 kabel.
Installationstyp/Tabell A3 tex anger att om kabeln ligger inne i ett rör i marken. Samma kopparkabel med PVC-isolation som klarar 70C. Då kan du dra 24A genom samma 2.5mm2 kabel.

Sen måste man ju ta hänsyn till hur lång den bilr också map spänningsfallet men det ser du i kalkylatorn ovan tex.
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: EKK5G2.5 till laddaren ok?

Inlägg av Cyprezz »

AxFM3 skrev:
Såg även att man kan sänka laddaren via appen i steg om 1A, kanske kan dra ner från 16 till 14 för att vara helt på säkra sidan?
Jag har gjort så. Max 10A per fas för att skapa marginal för andra förbrukare i huset. Du behöver inte betala extra för lastbalansering med. Inbillar mig också att verkningsgraden blir högre när säkringar och kablar går kallare. Troligen försumbart men några kw mer i batteriet kanske det kan bli per år.
Skriv svar