Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

largab
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 aug 2020 08:22

Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av largab »

Hej, min 1a post här. Är väldigt sugen på att köa till en Model Y. Men har lite långreseångest.
Vi har i vår familj åkt till Alperna och Medelhavet totalt 12 ggr med våran Toyota (2004!) utan något som helst problem och vill gärna kunna fortsätta med det i en MY om det går.
Laddstopp etc har jag inga problem med, det som oroar mig är tillförlitlighet. Har ju läst många historier om plötsliga "haverier". Jag vill ju att det ska vara väldigt låg sannolikhet att få en semester spolierad pga bilfel.
Har någon erfarenheter med många lyckade långresor i Tesla?
mvh
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av taliz »

"Många historier om plötsliga haverier"?
Tillförlitligheten är väldigt hög, särskilt på Model 3 och detsamma lär gälla Y.
Det Tesla haft problem med är kosmetiska saker.

Det är många som överhuvudtaget aldrig gjort långa bilresor innan, men när de skaffat Tesla har de börjat köra väldigt mycket mer och längre än innan. Det om något talar väl för vad bilarnas kapacitet inspirerar till...

På min tidigare Volvo hade jag flera driftstopp pga bl.a. igenkorkad EGR, trots bara 800 mil/år. Med Teslan har jag kört 3400 mil utan driftstopp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av EnTraktor »

8 ggr Stockholm-Malaga t/r.
2 ggr Stockholm-Kroatien t/r.
+ Resor i och genom Italien, Tyskland x10, Polen x8, Danmark x6, Österrike x3, Tjeckien x3, Slovakien, Belgien x3, Frankrike x8.
Antal kilometer 110.000+
Antal driftstopp 0
Antal batterittorsk 0
Total laddkostnad ca 2000 kr
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av EnTraktor »

Och om 2 veckor är det dags igen - X:et ska köras Stockholm-Malaga.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av kallekula »

Tesla är väl snarare kända för väldigt hög tillförlitlighet? Att några lister ramlar av i bland gör ju knappast att du inte kan köra vidare :D
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av EnTraktor »

Nu kom jag på att jag faktiskt haft ETT problem under alla europaresor. Första långresan så hade jag bytt däck timmar innan avresa och däcksensorn larmade för sensorfel när jag körde söderut från Stockholm. Jag stannade till på service center i Hamburg som löste det under tiden som jag käkade lunch på en restaurang bredvid. Felet var inget som påverkade bilen eller resan. Bara ett felmeddelande på skärmen.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Chris_P3D
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 mar 2019 23:50

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av Chris_P3D »

Funkar fint både sommar och vinter. Var tex i Italien m familjen på skidsemester i vintras (pre-Corona). Stabil och bra genom Kasselbackarna runt 200 km/h (3 performance). För oss är det mat/kisspaus som sätter laddningsintervaller snarare än bilen. ;)
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av Henrik »

EnTraktor slår mina resor med hästlängder :D

Men har gjort iaf 4 Europaresor på 7-800 mil vardera.

0 problem ;) Då är det också med min bil från 2014.

En grej som hänt iaf är att jag hade fälgskydd på fälgarna som stack iväg på autobahn, men det var ju inte Teslas fel :D
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av Gustafsson »

Vågar påstå att just långfärdstillförlitligheten är bland de bästa på marknaden, speciellt vintertid. Mina tidigare bensinbilar har alltid haft problem någon gång att starta när det är riktigt kallt, men aldrig Teslan. Men det finns en liten inlärningströskel när det gäller att köra och ladda optimalt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av Teslaspolen »

Har gjort en Europaresa, ned till Kroatien förra sommaren. Enda felet vi hade var att Tesla verkade ha glömt att inkludera Kroatien i sitt roamingavtal för 3G/4G så plötsligt var bilen utan uppkoppling när gränsen ifrån Ungern passerades. Löstes med att dela telefonens WiFi men det vi förlorade var att inte kunna slå på A/Cn i förväg efter en utflykt.

Inga större fel med andra ord.

Edit:

Jo det var en gång när andra delar av familjen körde bilen mitt ute i skogen i norska östlandet, plötsligt small det till... Punktering. Väntade i ett par timmar på bärgare som tog bilen till Røros. Däcken var helt utnötta på insidorna, så de var felmonterade?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
Däcken var helt utnötta på insidorna, så de var felmonterade?
Kör man mycket på lägsta luftfjädring med Model S och särskilt Model X så blir det snedslitning på insidan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av MarkusL »

Var har du läst/hört om plötsliga driftstopp? Har läst mycket på detta forum och kan bara komma ihåg en person som fick något plötsligt fel där bilen dog och inte gick att köra vidare. Själv har jag bara sådana historier med en fossilbil med fruset ad-blue system. Teslan klarar -30 utan problem.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av fth »

>11000 mil över stora delar av Europa, helt problemfritt, ”de bar å åk”.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av Anonymous FTW »

MarkusL skrev:
Var har du läst/hört om plötsliga driftstopp? Har läst mycket på detta forum och kan bara komma ihåg en person som fick något plötsligt fel där bilen dog och inte gick att köra vidare. Själv har jag bara sådana historier med en fossilbil med fruset ad-blue system. Teslan klarar -30 utan problem.
Att skärmen slutar fungera har ju hänt en del här, inte driftstopp men inte som roligt på långfärd ändå.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av LarsL »

largab skrev:
...Har ju läst många historier om plötsliga "haverier". Jag vill ju att det ska vara väldigt låg sannolikhet att få en semester spolierad pga bilfel.
Har någon erfarenheter med många lyckade långresor i Tesla?
mvh
Tesla har ju service över hela EU så inga problem att få hjälp även ute på resa. Men risken för att råka ut för något skulle jag säga är minimal eller inte större än för en Toyota från 2004.

Finns en del roliga resebeskrivningar från långa resor i Europa här på forumet. Annars föreslår jag att du kollar lite på Tesla Blørns Youtube, han har åkt väldigt mycket med sina bilar.

Som tur är så börjar ju Tesla leverera bilar till USA först så när Model Y kommer hit så har det redan många fel rättats till, tror jag. Annars kan det ju vara bra att vänta lite med en ny modell om man är rädd för fel.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av LarsL »

Anonymous FTW skrev:
MarkusL skrev:
Var har du läst/hört om plötsliga driftstopp? Har läst mycket på detta forum och kan bara komma ihåg en person som fick något plötsligt fel där bilen dog och inte gick att köra vidare. Själv har jag bara sådana historier med en fossilbil med fruset ad-blue system. Teslan klarar -30 utan problem.
Att skärmen slutar fungera har ju hänt en del här, inte driftstopp men inte som roligt på långfärd ändå.
Det gäller ju främst första generationens Model S och X som dessutom har körts ett par år.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av Anonymous FTW »

LarsL skrev:
Anonymous FTW skrev:
MarkusL skrev:
Var har du läst/hört om plötsliga driftstopp? Har läst mycket på detta forum och kan bara komma ihåg en person som fick något plötsligt fel där bilen dog och inte gick att köra vidare. Själv har jag bara sådana historier med en fossilbil med fruset ad-blue system. Teslan klarar -30 utan problem.
Att skärmen slutar fungera har ju hänt en del här, inte driftstopp men inte som roligt på långfärd ändå.
Det gäller ju främst första generationens Model S och X som dessutom har körts ett par år.
Jo men om vi ska vända på det så är ju erfarenheten här från Model Y tämligen mager. Det som talar för, är att Model Y delar väldigt mycket med Model 3.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av Kriper »

Kört vår gamla s85 -14 till södra Italien, Kroatien, Tänndalen och England utan några problem. Nu till fördelarna: Snabb, bekväm, laddkostnad 0 kr, bra bagage, ladda på hotell över natten. Du kommer att glömma din Toyota snabbare än du tror. Vår "nya" MS -15 har tagit oss runt i Sverige i sommar utan problem. Kör bara!
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av Gustafsson »

Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:
Däcken var helt utnötta på insidorna, så de var felmonterade?
Kör man mycket på lägsta luftfjädring med Model S och särskilt Model X så blir det snedslitning på insidan.
Min bil går väl automatiskt ned i lägsta läge över en viss hastighet har jag för mig, dvs nästan vid all körning, men ingen speciell förslitning på insidorna. Tror att hjulinställningen är värt att kontrollera.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av mati »

Jag är ju ingen större fan av Teslas tillförlitlighet och service men jag skulle vilja påstå att det finns ingen bättre (el-)bil än en Tesla när det gäller att ta sig ut på långfärd genom Europa. Risken att bilen skulle haverera är väl ungefär lika försumbar som med vilken annan bil som helst. Visst, det kan skramla, det kan regna in, man kan tappa lister, eller vad vet jag, men det är såklart inte vanligt förekommande. Och bilen slutar ju dessutom inte fungera för det. Att skärmen kan slockna och allt slutar fungera drabbar bara äldre bilar.
Fördelen mot alla andra elbilar är att man slipper fundera på var man ska ladda, man behöver inte vara rädd att laddarna är trasiga eller upptagna, det går garanterat alltid att ladda, och man vet (ungefär) vad det kostar samt att det inte är snordyrt.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av frippe »

Anonymous FTW skrev:
MarkusL skrev:
Var har du läst/hört om plötsliga driftstopp? Har läst mycket på detta forum och kan bara komma ihåg en person som fick något plötsligt fel där bilen dog och inte gick att köra vidare. Själv har jag bara sådana historier med en fossilbil med fruset ad-blue system. Teslan klarar -30 utan problem.
Att skärmen slutar fungera har ju hänt en del här, inte driftstopp men inte som roligt på långfärd ändå.
Att saker ger upp på bilar som är äldre är väl inget ovanligt oavsett märke.

Vår model s från 2015 har gått på långresa till Italien och Prag på sommaren och Österrike på vintern. Utan några missöden alls.

Så egentligen förstår jag inte din utgångspunkt, att det är si och så med tillförlitligheten. Min upplevelse är tvärt om när jag jämför med min tidigare vw.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av helix »

Flera långresor både i norden och ner i Europa med fyra olika Teslor sedan 2016. Kört alla årstider.

NOLL problem. Det är bara att köra! Driftsäkraste bilarna jag ägt och för min del minimalt med problem på allt annat också.
largab
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 aug 2020 08:22

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av largab »

Oj vad många positiva svar ramlade in snabbt!!
Jag tackar alla för dessa återkopplingar och lägger långfärdsågren helt åt sidan.
Bara att ställa sig i kön alltså :D
Tack så mycket igen!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av taliz »

Kom ihåg referal så får du 150 mil på resan "gratis". ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av JonasH »

Har varit i Italien fyra somrar i rad från 2016-2019. Har då kört cirka 550 mil per gång. Blev ingen resa i år av förklarliga fel.
Har aldrig haft varken problem med bilen eller laddning.

Att det skulle vara problem med Teslor Och tillförlitlighet kan jag inte hålla med om.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Skriv svar