Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
Däcken var helt utnötta på insidorna, så de var felmonterade?
Kör man mycket på lägsta luftfjädring med Model S och särskilt Model X så blir det snedslitning på insidan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av MarkusL »

Var har du läst/hört om plötsliga driftstopp? Har läst mycket på detta forum och kan bara komma ihåg en person som fick något plötsligt fel där bilen dog och inte gick att köra vidare. Själv har jag bara sådana historier med en fossilbil med fruset ad-blue system. Teslan klarar -30 utan problem.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7063
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av fth »

>11000 mil över stora delar av Europa, helt problemfritt, ”de bar å åk”.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av Anonymous FTW »

MarkusL skrev:
Var har du läst/hört om plötsliga driftstopp? Har läst mycket på detta forum och kan bara komma ihåg en person som fick något plötsligt fel där bilen dog och inte gick att köra vidare. Själv har jag bara sådana historier med en fossilbil med fruset ad-blue system. Teslan klarar -30 utan problem.
Att skärmen slutar fungera har ju hänt en del här, inte driftstopp men inte som roligt på långfärd ändå.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av LarsL »

largab skrev:
...Har ju läst många historier om plötsliga "haverier". Jag vill ju att det ska vara väldigt låg sannolikhet att få en semester spolierad pga bilfel.
Har någon erfarenheter med många lyckade långresor i Tesla?
mvh
Tesla har ju service över hela EU så inga problem att få hjälp även ute på resa. Men risken för att råka ut för något skulle jag säga är minimal eller inte större än för en Toyota från 2004.

Finns en del roliga resebeskrivningar från långa resor i Europa här på forumet. Annars föreslår jag att du kollar lite på Tesla Blørns Youtube, han har åkt väldigt mycket med sina bilar.

Som tur är så börjar ju Tesla leverera bilar till USA först så när Model Y kommer hit så har det redan många fel rättats till, tror jag. Annars kan det ju vara bra att vänta lite med en ny modell om man är rädd för fel.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av LarsL »

Anonymous FTW skrev:
MarkusL skrev:
Var har du läst/hört om plötsliga driftstopp? Har läst mycket på detta forum och kan bara komma ihåg en person som fick något plötsligt fel där bilen dog och inte gick att köra vidare. Själv har jag bara sådana historier med en fossilbil med fruset ad-blue system. Teslan klarar -30 utan problem.
Att skärmen slutar fungera har ju hänt en del här, inte driftstopp men inte som roligt på långfärd ändå.
Det gäller ju främst första generationens Model S och X som dessutom har körts ett par år.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av Anonymous FTW »

LarsL skrev:
Anonymous FTW skrev:
MarkusL skrev:
Var har du läst/hört om plötsliga driftstopp? Har läst mycket på detta forum och kan bara komma ihåg en person som fick något plötsligt fel där bilen dog och inte gick att köra vidare. Själv har jag bara sådana historier med en fossilbil med fruset ad-blue system. Teslan klarar -30 utan problem.
Att skärmen slutar fungera har ju hänt en del här, inte driftstopp men inte som roligt på långfärd ändå.
Det gäller ju främst första generationens Model S och X som dessutom har körts ett par år.
Jo men om vi ska vända på det så är ju erfarenheten här från Model Y tämligen mager. Det som talar för, är att Model Y delar väldigt mycket med Model 3.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av Kriper »

Kört vår gamla s85 -14 till södra Italien, Kroatien, Tänndalen och England utan några problem. Nu till fördelarna: Snabb, bekväm, laddkostnad 0 kr, bra bagage, ladda på hotell över natten. Du kommer att glömma din Toyota snabbare än du tror. Vår "nya" MS -15 har tagit oss runt i Sverige i sommar utan problem. Kör bara!
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av Gustafsson »

Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:
Däcken var helt utnötta på insidorna, så de var felmonterade?
Kör man mycket på lägsta luftfjädring med Model S och särskilt Model X så blir det snedslitning på insidan.
Min bil går väl automatiskt ned i lägsta läge över en viss hastighet har jag för mig, dvs nästan vid all körning, men ingen speciell förslitning på insidorna. Tror att hjulinställningen är värt att kontrollera.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av mati »

Jag är ju ingen större fan av Teslas tillförlitlighet och service men jag skulle vilja påstå att det finns ingen bättre (el-)bil än en Tesla när det gäller att ta sig ut på långfärd genom Europa. Risken att bilen skulle haverera är väl ungefär lika försumbar som med vilken annan bil som helst. Visst, det kan skramla, det kan regna in, man kan tappa lister, eller vad vet jag, men det är såklart inte vanligt förekommande. Och bilen slutar ju dessutom inte fungera för det. Att skärmen kan slockna och allt slutar fungera drabbar bara äldre bilar.
Fördelen mot alla andra elbilar är att man slipper fundera på var man ska ladda, man behöver inte vara rädd att laddarna är trasiga eller upptagna, det går garanterat alltid att ladda, och man vet (ungefär) vad det kostar samt att det inte är snordyrt.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2237
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av frippe »

Anonymous FTW skrev:
MarkusL skrev:
Var har du läst/hört om plötsliga driftstopp? Har läst mycket på detta forum och kan bara komma ihåg en person som fick något plötsligt fel där bilen dog och inte gick att köra vidare. Själv har jag bara sådana historier med en fossilbil med fruset ad-blue system. Teslan klarar -30 utan problem.
Att skärmen slutar fungera har ju hänt en del här, inte driftstopp men inte som roligt på långfärd ändå.
Att saker ger upp på bilar som är äldre är väl inget ovanligt oavsett märke.

Vår model s från 2015 har gått på långresa till Italien och Prag på sommaren och Österrike på vintern. Utan några missöden alls.

Så egentligen förstår jag inte din utgångspunkt, att det är si och så med tillförlitligheten. Min upplevelse är tvärt om när jag jämför med min tidigare vw.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av helix »

Flera långresor både i norden och ner i Europa med fyra olika Teslor sedan 2016. Kört alla årstider.

NOLL problem. Det är bara att köra! Driftsäkraste bilarna jag ägt och för min del minimalt med problem på allt annat också.
largab
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 aug 2020 08:22

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av largab »

Oj vad många positiva svar ramlade in snabbt!!
Jag tackar alla för dessa återkopplingar och lägger långfärdsågren helt åt sidan.
Bara att ställa sig i kön alltså :D
Tack så mycket igen!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av taliz »

Kom ihåg referal så får du 150 mil på resan "gratis". ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av JonasH »

Har varit i Italien fyra somrar i rad från 2016-2019. Har då kört cirka 550 mil per gång. Blev ingen resa i år av förklarliga fel.
Har aldrig haft varken problem med bilen eller laddning.

Att det skulle vara problem med Teslor Och tillförlitlighet kan jag inte hålla med om.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av M3apan »

Våran trea har passerat 5.000 mil nu på drygt ett år. Den har varit överallt från Riksgränsen ner till Italien. Problemet jag kan minnas var den första resan över alperna, då var vi helt nya med elbil och det smög sig in en hel del räckviddsångest upp för bergen, då förbrukningen ökade markant. Men det släppte med råge när det började gå nerför igen efter Brennerpasset nån gång. Dock inget med driftstopp att göra, utan mer med att vi var helt noviser när det kommer till att köra elbil.

Bara att tänka på alla dessa resor gör att man vill packa bilen igen och åka iväg! Tycker det krävdes mycket mer planering med förra dieselbilen när det skulle tajmans servicar, oljebyten, adblue påfyllningar och allt vad det var så att det blev rätt med längre roadtrips.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7063
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:
Däcken var helt utnötta på insidorna, så de var felmonterade?
Kör man mycket på lägsta luftfjädring med Model S och särskilt Model X så blir det snedslitning på insidan.
Min bil går väl automatiskt ned i lägsta läge över en viss hastighet har jag för mig, dvs nästan vid all körning, men ingen speciell förslitning på insidorna. Tror att hjulinställningen är värt att kontrollera.
Bilen går väl bara ned till ”low” automatiskt, inte ”very low”?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av leiflodde »

Har också kört massor med långresor på 2-500 mil och visst sommaren 2015 var det lite mer planering för att ta sig fram men ändå ganska oproblematiskt.

Ända gången vi blivit ställda var förra sommaren på väg till Kroatien (resa nr 5) var att laddare efter Ljubljana var avstängd (enligt appen) så laddade då bara fullt så funkade det hela vägen till Pula.

Visst man måste planera, men tveka inte Y blir en kanon bil och tro själva det blir en sådan om något år.
Verdi

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av Verdi »

Vi körde en tripp förra sommaren på 650+ mil. Det funkade bra men man ska veta att det är lite krångligare än med fossilbil. Det blir en del kompromisser och extra planering. T ex så kanske familjen är hungrig men inte bilen. Eller tvärtom. Eller så tajmar man allt perfekt bara för att inse att den franska/spanska SuC:en är helt värdelös på matfronten.

I år valde vi att inte göra någon längre resa pga Corona. Hoppas det funkar nästa år.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av Gustafsson »

fth skrev:
Gustafsson skrev:
Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:
Däcken var helt utnötta på insidorna, så de var felmonterade?
Kör man mycket på lägsta luftfjädring med Model S och särskilt Model X så blir det snedslitning på insidan.
Min bil går väl automatiskt ned i lägsta läge över en viss hastighet har jag för mig, dvs nästan vid all körning, men ingen speciell förslitning på insidorna. Tror att hjulinställningen är värt att kontrollera.
Bilen går väl bara ned till ”low” automatiskt, inte ”very low”?

/fth
Du har säkert rätt, ska kolla...

Finns inget "very low" på min , så bilen går ner i lägsta läget per automatik.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av jpetters »

8x Schweiz - Sverige t.o.r utan några problem, både vinter och sommar.
Sommaren 2015 var det ju lite mer spännande med glesare mellan SuC, nu för tiden är det ju busenkelt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av Bjelke »

jpetters skrev:
8x Schweiz - Sverige t.o.r utan några problem, både vinter och sommar.
Sommaren 2015 var det ju lite mer spännande med glesare mellan SuC, nu för tiden är det ju busenkelt.
Nu för tiden väljer man ju nästan lite udda vägar bara för att få se lite nya SUC-stationer :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av Anonymous FTW »

frippe skrev:
Anonymous FTW skrev:
MarkusL skrev:
Var har du läst/hört om plötsliga driftstopp? Har läst mycket på detta forum och kan bara komma ihåg en person som fick något plötsligt fel där bilen dog och inte gick att köra vidare. Själv har jag bara sådana historier med en fossilbil med fruset ad-blue system. Teslan klarar -30 utan problem.
Att skärmen slutar fungera har ju hänt en del här, inte driftstopp men inte som roligt på långfärd ändå.
Att saker ger upp på bilar som är äldre är väl inget ovanligt oavsett märke.

Vår model s från 2015 har gått på långresa till Italien och Prag på sommaren och Österrike på vintern. Utan några missöden alls.

Så egentligen förstår jag inte din utgångspunkt, att det är si och så med tillförlitligheten. Min upplevelse är tvärt om när jag jämför med min tidigare vw.
Självklar är det äldre bilar som brukar gå sönder, helst om de använts mycket.

I övrigt citerar du mig men avser nog TS. Men jag tror väl som det är, att elbilar har få delar och enkel konstruktion så det är få saker som kan gå sönder jämfört med en fossilbil. Ingen Kamrem, ingen EGR-ventil, ingen luftmassemätare, ingen turbo, ingen kamkedja, inga ramlager, ingen katalysator, inget partikelfilter, ingen lambdasond osv. Så har du haft en VW som fossilbil som är väl egentligen jämförelsen lite missvisande.
Senast redigerad av Anonymous FTW, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 364
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av d3marcus »

Vad är vitsen med en massa anekdoter?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1770
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av tor-ake »

d3marcus skrev:
Vad är vitsen med en massa anekdoter?
Trådskaparen skrev specifikt:
Har någon erfarenheter med många lyckade långresor i Tesla?
Om man vill ha fakta så finns den här amerikanska undersökningen från förra året: https://www.consumerreports.org/car-rel ... mendation/ som visar att Tesla är ungefär som andra lika "premium" märken. Obs att de flesta problemen inte är driftstoppande, utan saker som gott kan vänta till man är hemma igen.

Och så skall man ju tillägga att det ingår assistans, bara att ringa så kommer det förr eller senare någon och hjälper en vidare. Skulle tro att punktering är en av de vanligare grejerna man behöver ringa assistansen för, eftersom reservhjul inte finns.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar