Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av frippe »

Anonymous FTW skrev:
MarkusL skrev:
Var har du läst/hört om plötsliga driftstopp? Har läst mycket på detta forum och kan bara komma ihåg en person som fick något plötsligt fel där bilen dog och inte gick att köra vidare. Själv har jag bara sådana historier med en fossilbil med fruset ad-blue system. Teslan klarar -30 utan problem.
Att skärmen slutar fungera har ju hänt en del här, inte driftstopp men inte som roligt på långfärd ändå.
Att saker ger upp på bilar som är äldre är väl inget ovanligt oavsett märke.

Vår model s från 2015 har gått på långresa till Italien och Prag på sommaren och Österrike på vintern. Utan några missöden alls.

Så egentligen förstår jag inte din utgångspunkt, att det är si och så med tillförlitligheten. Min upplevelse är tvärt om när jag jämför med min tidigare vw.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av helix »

Flera långresor både i norden och ner i Europa med fyra olika Teslor sedan 2016. Kört alla årstider.

NOLL problem. Det är bara att köra! Driftsäkraste bilarna jag ägt och för min del minimalt med problem på allt annat också.
largab
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 aug 2020 08:22

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av largab »

Oj vad många positiva svar ramlade in snabbt!!
Jag tackar alla för dessa återkopplingar och lägger långfärdsågren helt åt sidan.
Bara att ställa sig i kön alltså :D
Tack så mycket igen!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av taliz »

Kom ihåg referal så får du 150 mil på resan "gratis". ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av JonasH »

Har varit i Italien fyra somrar i rad från 2016-2019. Har då kört cirka 550 mil per gång. Blev ingen resa i år av förklarliga fel.
Har aldrig haft varken problem med bilen eller laddning.

Att det skulle vara problem med Teslor Och tillförlitlighet kan jag inte hålla med om.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av M3apan »

Våran trea har passerat 5.000 mil nu på drygt ett år. Den har varit överallt från Riksgränsen ner till Italien. Problemet jag kan minnas var den första resan över alperna, då var vi helt nya med elbil och det smög sig in en hel del räckviddsångest upp för bergen, då förbrukningen ökade markant. Men det släppte med råge när det började gå nerför igen efter Brennerpasset nån gång. Dock inget med driftstopp att göra, utan mer med att vi var helt noviser när det kommer till att köra elbil.

Bara att tänka på alla dessa resor gör att man vill packa bilen igen och åka iväg! Tycker det krävdes mycket mer planering med förra dieselbilen när det skulle tajmans servicar, oljebyten, adblue påfyllningar och allt vad det var så att det blev rätt med längre roadtrips.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:
Däcken var helt utnötta på insidorna, så de var felmonterade?
Kör man mycket på lägsta luftfjädring med Model S och särskilt Model X så blir det snedslitning på insidan.
Min bil går väl automatiskt ned i lägsta läge över en viss hastighet har jag för mig, dvs nästan vid all körning, men ingen speciell förslitning på insidorna. Tror att hjulinställningen är värt att kontrollera.
Bilen går väl bara ned till ”low” automatiskt, inte ”very low”?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av leiflodde »

Har också kört massor med långresor på 2-500 mil och visst sommaren 2015 var det lite mer planering för att ta sig fram men ändå ganska oproblematiskt.

Ända gången vi blivit ställda var förra sommaren på väg till Kroatien (resa nr 5) var att laddare efter Ljubljana var avstängd (enligt appen) så laddade då bara fullt så funkade det hela vägen till Pula.

Visst man måste planera, men tveka inte Y blir en kanon bil och tro själva det blir en sådan om något år.
Verdi

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av Verdi »

Vi körde en tripp förra sommaren på 650+ mil. Det funkade bra men man ska veta att det är lite krångligare än med fossilbil. Det blir en del kompromisser och extra planering. T ex så kanske familjen är hungrig men inte bilen. Eller tvärtom. Eller så tajmar man allt perfekt bara för att inse att den franska/spanska SuC:en är helt värdelös på matfronten.

I år valde vi att inte göra någon längre resa pga Corona. Hoppas det funkar nästa år.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av Gustafsson »

fth skrev:
Gustafsson skrev:
Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:
Däcken var helt utnötta på insidorna, så de var felmonterade?
Kör man mycket på lägsta luftfjädring med Model S och särskilt Model X så blir det snedslitning på insidan.
Min bil går väl automatiskt ned i lägsta läge över en viss hastighet har jag för mig, dvs nästan vid all körning, men ingen speciell förslitning på insidorna. Tror att hjulinställningen är värt att kontrollera.
Bilen går väl bara ned till ”low” automatiskt, inte ”very low”?

/fth
Du har säkert rätt, ska kolla...

Finns inget "very low" på min , så bilen går ner i lägsta läget per automatik.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av jpetters »

8x Schweiz - Sverige t.o.r utan några problem, både vinter och sommar.
Sommaren 2015 var det ju lite mer spännande med glesare mellan SuC, nu för tiden är det ju busenkelt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av Bjelke »

jpetters skrev:
8x Schweiz - Sverige t.o.r utan några problem, både vinter och sommar.
Sommaren 2015 var det ju lite mer spännande med glesare mellan SuC, nu för tiden är det ju busenkelt.
Nu för tiden väljer man ju nästan lite udda vägar bara för att få se lite nya SUC-stationer :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av Anonymous FTW »

frippe skrev:
Anonymous FTW skrev:
MarkusL skrev:
Var har du läst/hört om plötsliga driftstopp? Har läst mycket på detta forum och kan bara komma ihåg en person som fick något plötsligt fel där bilen dog och inte gick att köra vidare. Själv har jag bara sådana historier med en fossilbil med fruset ad-blue system. Teslan klarar -30 utan problem.
Att skärmen slutar fungera har ju hänt en del här, inte driftstopp men inte som roligt på långfärd ändå.
Att saker ger upp på bilar som är äldre är väl inget ovanligt oavsett märke.

Vår model s från 2015 har gått på långresa till Italien och Prag på sommaren och Österrike på vintern. Utan några missöden alls.

Så egentligen förstår jag inte din utgångspunkt, att det är si och så med tillförlitligheten. Min upplevelse är tvärt om när jag jämför med min tidigare vw.
Självklar är det äldre bilar som brukar gå sönder, helst om de använts mycket.

I övrigt citerar du mig men avser nog TS. Men jag tror väl som det är, att elbilar har få delar och enkel konstruktion så det är få saker som kan gå sönder jämfört med en fossilbil. Ingen Kamrem, ingen EGR-ventil, ingen luftmassemätare, ingen turbo, ingen kamkedja, inga ramlager, ingen katalysator, inget partikelfilter, ingen lambdasond osv. Så har du haft en VW som fossilbil som är väl egentligen jämförelsen lite missvisande.
Senast redigerad av Anonymous FTW, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av d3marcus »

Vad är vitsen med en massa anekdoter?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av tor-ake »

d3marcus skrev:
Vad är vitsen med en massa anekdoter?
Trådskaparen skrev specifikt:
Har någon erfarenheter med många lyckade långresor i Tesla?
Om man vill ha fakta så finns den här amerikanska undersökningen från förra året: https://www.consumerreports.org/car-rel ... mendation/ som visar att Tesla är ungefär som andra lika "premium" märken. Obs att de flesta problemen inte är driftstoppande, utan saker som gott kan vänta till man är hemma igen.

Och så skall man ju tillägga att det ingår assistans, bara att ringa så kommer det förr eller senare någon och hjälper en vidare. Skulle tro att punktering är en av de vanligare grejerna man behöver ringa assistansen för, eftersom reservhjul inte finns.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av M3apan »

d3marcus skrev:
Vad är vitsen med en massa anekdoter?
eller vad är vitsen med att hålla en trevlig ton?

Frågar åt en kompis!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av e5m1r »

Min DriveUnit gav upp på vägen tillbaka från kroatien förra året
Det är andra gången som Tesla byter DU på vår 2015 S
Att ha med tyskarna att göra är mardröm
Språkkunskapen är 0 förutom tyska då förstås
Det var dessutom fel på bilen när den hämtades upp så tesla här hemma skulle fixa det men det var inte lätt då dem i tyskland skrivit allt de gjort och diagnosticerat på tyska. Personalen i Mölndal fick använda google translate
Koncernspråket är engelska så dem blev paff också
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av BrooklynS »

e5m1r skrev:
Min DriveUnit gav upp på vägen tillbaka från kroatien förra året
Det är andra gången som Tesla byter DU på vår 2015 S
Att ha med tyskarna att göra är mardröm
Språkkunskapen är 0 förutom tyska då förstås
Det var dessutom fel på bilen när den hämtades upp så tesla här hemma skulle fixa det men det var inte lätt då dem i tyskland skrivit allt de gjort och diagnosticerat på tyska. Personalen i Mölndal fick använda google translate
Koncernspråket är engelska så dem blev paff också
Därför läser man tyska i svensk skola.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av fth »

e5m1r skrev:
Min DriveUnit gav upp på vägen tillbaka från kroatien förra året
Det är andra gången som Tesla byter DU på vår 2015 S
Att ha med tyskarna att göra är mardröm
Språkkunskapen är 0 förutom tyska då förstås
Det var dessutom fel på bilen när den hämtades upp så tesla här hemma skulle fixa det men det var inte lätt då dem i tyskland skrivit allt de gjort och diagnosticerat på tyska. Personalen i Mölndal fick använda google translate
Koncernspråket är engelska så dem blev paff också
Jag tycker språkkunskaperna i många länder i Europa blir sämre och sämre för varje år, framförallt hos de yngre.

I både Tyskland och Italien t.ex tycker jag den äldre generationen kan kommunicera på engelska betydligt bättre än ungdomarna, ingen bra utveckling. :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av Verdi »

BrooklynS skrev:
e5m1r skrev:
Min DriveUnit gav upp på vägen tillbaka från kroatien förra året
Det är andra gången som Tesla byter DU på vår 2015 S
Att ha med tyskarna att göra är mardröm
Språkkunskapen är 0 förutom tyska då förstås
Det var dessutom fel på bilen när den hämtades upp så tesla här hemma skulle fixa det men det var inte lätt då dem i tyskland skrivit allt de gjort och diagnosticerat på tyska. Personalen i Mölndal fick använda google translate
Koncernspråket är engelska så dem blev paff också
Därför läser man tyska i svensk skola.

Numera läser de flesta spanska som tredjespråk.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av BrooklynS »

Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
e5m1r skrev:
Min DriveUnit gav upp på vägen tillbaka från kroatien förra året
Det är andra gången som Tesla byter DU på vår 2015 S
Att ha med tyskarna att göra är mardröm
Språkkunskapen är 0 förutom tyska då förstås
Det var dessutom fel på bilen när den hämtades upp så tesla här hemma skulle fixa det men det var inte lätt då dem i tyskland skrivit allt de gjort och diagnosticerat på tyska. Personalen i Mölndal fick använda google translate
Koncernspråket är engelska så dem blev paff också
Därför läser man tyska i svensk skola.

Numera läser de flesta spanska som tredjespråk.
Precis, vad har de för nytta av det? På turistorterna pratar ändå alla svenska...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av mati »

fth skrev:
I både Tyskland och Italien t.ex tycker jag den äldre generationen kan kommunicera på engelska betydligt bättre än ungdomarna, ingen bra utveckling. :(
Hur konstigt som helst. Det har väl aldrig varit lättare att än idag att lära sig att kommunicera hyfsat bra på engelska. Även om allting som sänds på tv är dubbat så använder ju den yngre generationen mest internet och tittar inte längre så mycket på gammal-tv. Det var i alla fall det jag trodde. Det är så jag gör och jag kan väl betraktas som "gammal" i det sammanhanget. Men jag kanske har fel. Eller så är det helt enkelt så att tyskarna håller sig till tyska sajter och yt-kanaler osv. Kan mycket väl vara så.
F ö är det normalt att tyskar inte vill prata engelska. Oavsett om de är gamla eller unga. Det är definitivt inte som i Sverige där folk helt obehindrat byter fram och tillbaka mellan svenska och engelska. Tyskarna tycker att alla ska lära sig tyska. Det går så långt att de inte kan förstå varför min sambo inte lär sig tyska så vi kan prata tyska hemma. Jag är ju för fan tysk och då får hon väl anpassa sig. Jag tycker det är en helt absurd tanke, men jag har hört detta ett antal gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av Teslaspolen »

Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:
Däcken var helt utnötta på insidorna, så de var felmonterade?
Kör man mycket på lägsta luftfjädring med Model S och särskilt Model X så blir det snedslitning på insidan.
Har läst det, men icke. Har bara kört på Low/Standard, så det kan väl inte vara det...?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:
Däcken var helt utnötta på insidorna, så de var felmonterade?
Kör man mycket på lägsta luftfjädring med Model S och särskilt Model X så blir det snedslitning på insidan.
Har läst det, men icke. Har bara kört på Low/Standard, så det kan väl inte vara det...?
Low/Standard borde inte ge snedslitning, inte på en Model X i alla fall. Mina första sommardäck blev snedslitna efter mindre än ett år och fick bytas. Nu när jag inte kört alls mycket i Very Low utan endast i Low/Standard med lite Very High så har däcken klarat sig tre år.

På Model S är dock Low det lägsta läget så kanske Low kan leda till snedslitning på Model S. Jag har dock inte bra koll på Model S.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?

Inlägg av fth »

mati skrev:
fth skrev:
I både Tyskland och Italien t.ex tycker jag den äldre generationen kan kommunicera på engelska betydligt bättre än ungdomarna, ingen bra utveckling. :(
Hur konstigt som helst. Det har väl aldrig varit lättare att än idag att lära sig att kommunicera hyfsat bra på engelska. Även om allting som sänds på tv är dubbat så använder ju den yngre generationen mest internet och tittar inte längre så mycket på gammal-tv. Det var i alla fall det jag trodde. Det är så jag gör och jag kan väl betraktas som "gammal" i det sammanhanget. Men jag kanske har fel. Eller så är det helt enkelt så att tyskarna håller sig till tyska sajter och yt-kanaler osv. Kan mycket väl vara så.
F ö är det normalt att tyskar inte vill prata engelska. Oavsett om de är gamla eller unga. Det är definitivt inte som i Sverige där folk helt obehindrat byter fram och tillbaka mellan svenska och engelska. Tyskarna tycker att alla ska lära sig tyska. Det går så långt att de inte kan förstå varför min sambo inte lär sig tyska så vi kan prata tyska hemma. Jag är ju för fan tysk och då får hon väl anpassa sig. Jag tycker det är en helt absurd tanke, men jag har hört detta ett antal gånger.
Jag har förstås inte något statistiskt signifikant underlag, det är mer att betrakta som anekdoter, men FWIW, min upplevelse är iaf definitivt att yngre personer helt enkelt inte behärskar engelska längre i många länder.

Jag hade t.ex. problem med min gamla bil i Italien när vi var på bilsemester för några år sedan, och det var helt omöjligt att kommunicera med de yngre mekanikerna på samtliga (typ 6-7 st) verkstäder vi besökte. Alla kallade in sina äldre kollegor när det gick upp för dom att dom faktiskt inte kunde göra sig förstådda genom att tala italienska långsamt och högt med mig :D

Samma fenomen har jag också upplevt mer och mer de senaste åren bland hotell- och restaurangpersonal och inom andra serviceyrken, många av de yngre talar bara sitt eget språk, många av de äldre kan göra sig förstådda på engelska.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar