Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?
Moderator: Redaktion
Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?
8x Schweiz - Sverige t.o.r utan några problem, både vinter och sommar.
Sommaren 2015 var det ju lite mer spännande med glesare mellan SuC, nu för tiden är det ju busenkelt.
Sommaren 2015 var det ju lite mer spännande med glesare mellan SuC, nu för tiden är det ju busenkelt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?
Nu för tiden väljer man ju nästan lite udda vägar bara för att få se lite nya SUC-stationerjpetters skrev:8x Schweiz - Sverige t.o.r utan några problem, både vinter och sommar.
Sommaren 2015 var det ju lite mer spännande med glesare mellan SuC, nu för tiden är det ju busenkelt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?
Självklar är det äldre bilar som brukar gå sönder, helst om de använts mycket.frippe skrev:Att saker ger upp på bilar som är äldre är väl inget ovanligt oavsett märke.Anonymous FTW skrev:Att skärmen slutar fungera har ju hänt en del här, inte driftstopp men inte som roligt på långfärd ändå.MarkusL skrev:Var har du läst/hört om plötsliga driftstopp? Har läst mycket på detta forum och kan bara komma ihåg en person som fick något plötsligt fel där bilen dog och inte gick att köra vidare. Själv har jag bara sådana historier med en fossilbil med fruset ad-blue system. Teslan klarar -30 utan problem.
Vår model s från 2015 har gått på långresa till Italien och Prag på sommaren och Österrike på vintern. Utan några missöden alls.
Så egentligen förstår jag inte din utgångspunkt, att det är si och så med tillförlitligheten. Min upplevelse är tvärt om när jag jämför med min tidigare vw.
I övrigt citerar du mig men avser nog TS. Men jag tror väl som det är, att elbilar har få delar och enkel konstruktion så det är få saker som kan gå sönder jämfört med en fossilbil. Ingen Kamrem, ingen EGR-ventil, ingen luftmassemätare, ingen turbo, ingen kamkedja, inga ramlager, ingen katalysator, inget partikelfilter, ingen lambdasond osv. Så har du haft en VW som fossilbil som är väl egentligen jämförelsen lite missvisande.
Senast redigerad av Anonymous FTW, redigerad totalt 2 gång.
Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?
Trådskaparen skrev specifikt:d3marcus skrev:Vad är vitsen med en massa anekdoter?
Om man vill ha fakta så finns den här amerikanska undersökningen från förra året: https://www.consumerreports.org/car-rel ... mendation/ som visar att Tesla är ungefär som andra lika "premium" märken. Obs att de flesta problemen inte är driftstoppande, utan saker som gott kan vänta till man är hemma igen.Har någon erfarenheter med många lyckade långresor i Tesla?
Och så skall man ju tillägga att det ingår assistans, bara att ringa så kommer det förr eller senare någon och hjälper en vidare. Skulle tro att punktering är en av de vanligare grejerna man behöver ringa assistansen för, eftersom reservhjul inte finns.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?
eller vad är vitsen med att hålla en trevlig ton?d3marcus skrev:Vad är vitsen med en massa anekdoter?
Frågar åt en kompis!
Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?
Min DriveUnit gav upp på vägen tillbaka från kroatien förra året
Det är andra gången som Tesla byter DU på vår 2015 S
Att ha med tyskarna att göra är mardröm
Språkkunskapen är 0 förutom tyska då förstås
Det var dessutom fel på bilen när den hämtades upp så tesla här hemma skulle fixa det men det var inte lätt då dem i tyskland skrivit allt de gjort och diagnosticerat på tyska. Personalen i Mölndal fick använda google translate
Koncernspråket är engelska så dem blev paff också
Det är andra gången som Tesla byter DU på vår 2015 S
Att ha med tyskarna att göra är mardröm
Språkkunskapen är 0 förutom tyska då förstås
Det var dessutom fel på bilen när den hämtades upp så tesla här hemma skulle fixa det men det var inte lätt då dem i tyskland skrivit allt de gjort och diagnosticerat på tyska. Personalen i Mölndal fick använda google translate
Koncernspråket är engelska så dem blev paff också
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?
Därför läser man tyska i svensk skola.e5m1r skrev:Min DriveUnit gav upp på vägen tillbaka från kroatien förra året
Det är andra gången som Tesla byter DU på vår 2015 S
Att ha med tyskarna att göra är mardröm
Språkkunskapen är 0 förutom tyska då förstås
Det var dessutom fel på bilen när den hämtades upp så tesla här hemma skulle fixa det men det var inte lätt då dem i tyskland skrivit allt de gjort och diagnosticerat på tyska. Personalen i Mölndal fick använda google translate
Koncernspråket är engelska så dem blev paff också
Tesla Y LR -22 EAP
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7082
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?
Jag tycker språkkunskaperna i många länder i Europa blir sämre och sämre för varje år, framförallt hos de yngre.e5m1r skrev:Min DriveUnit gav upp på vägen tillbaka från kroatien förra året
Det är andra gången som Tesla byter DU på vår 2015 S
Att ha med tyskarna att göra är mardröm
Språkkunskapen är 0 förutom tyska då förstås
Det var dessutom fel på bilen när den hämtades upp så tesla här hemma skulle fixa det men det var inte lätt då dem i tyskland skrivit allt de gjort och diagnosticerat på tyska. Personalen i Mölndal fick använda google translate
Koncernspråket är engelska så dem blev paff också
I både Tyskland och Italien t.ex tycker jag den äldre generationen kan kommunicera på engelska betydligt bättre än ungdomarna, ingen bra utveckling.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?
BrooklynS skrev:Därför läser man tyska i svensk skola.e5m1r skrev:Min DriveUnit gav upp på vägen tillbaka från kroatien förra året
Det är andra gången som Tesla byter DU på vår 2015 S
Att ha med tyskarna att göra är mardröm
Språkkunskapen är 0 förutom tyska då förstås
Det var dessutom fel på bilen när den hämtades upp så tesla här hemma skulle fixa det men det var inte lätt då dem i tyskland skrivit allt de gjort och diagnosticerat på tyska. Personalen i Mölndal fick använda google translate
Koncernspråket är engelska så dem blev paff också
Numera läser de flesta spanska som tredjespråk.
Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?
Precis, vad har de för nytta av det? På turistorterna pratar ändå alla svenska...Verdi skrev:BrooklynS skrev:Därför läser man tyska i svensk skola.e5m1r skrev:Min DriveUnit gav upp på vägen tillbaka från kroatien förra året
Det är andra gången som Tesla byter DU på vår 2015 S
Att ha med tyskarna att göra är mardröm
Språkkunskapen är 0 förutom tyska då förstås
Det var dessutom fel på bilen när den hämtades upp så tesla här hemma skulle fixa det men det var inte lätt då dem i tyskland skrivit allt de gjort och diagnosticerat på tyska. Personalen i Mölndal fick använda google translate
Koncernspråket är engelska så dem blev paff också
Numera läser de flesta spanska som tredjespråk.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?
Hur konstigt som helst. Det har väl aldrig varit lättare att än idag att lära sig att kommunicera hyfsat bra på engelska. Även om allting som sänds på tv är dubbat så använder ju den yngre generationen mest internet och tittar inte längre så mycket på gammal-tv. Det var i alla fall det jag trodde. Det är så jag gör och jag kan väl betraktas som "gammal" i det sammanhanget. Men jag kanske har fel. Eller så är det helt enkelt så att tyskarna håller sig till tyska sajter och yt-kanaler osv. Kan mycket väl vara så.fth skrev:I både Tyskland och Italien t.ex tycker jag den äldre generationen kan kommunicera på engelska betydligt bättre än ungdomarna, ingen bra utveckling.
F ö är det normalt att tyskar inte vill prata engelska. Oavsett om de är gamla eller unga. Det är definitivt inte som i Sverige där folk helt obehindrat byter fram och tillbaka mellan svenska och engelska. Tyskarna tycker att alla ska lära sig tyska. Det går så långt att de inte kan förstå varför min sambo inte lär sig tyska så vi kan prata tyska hemma. Jag är ju för fan tysk och då får hon väl anpassa sig. Jag tycker det är en helt absurd tanke, men jag har hört detta ett antal gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?
Har läst det, men icke. Har bara kört på Low/Standard, så det kan väl inte vara det...?Svenssons skrev:Kör man mycket på lägsta luftfjädring med Model S och särskilt Model X så blir det snedslitning på insidan.Teslaspolen skrev:Däcken var helt utnötta på insidorna, så de var felmonterade?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?
Low/Standard borde inte ge snedslitning, inte på en Model X i alla fall. Mina första sommardäck blev snedslitna efter mindre än ett år och fick bytas. Nu när jag inte kört alls mycket i Very Low utan endast i Low/Standard med lite Very High så har däcken klarat sig tre år.Teslaspolen skrev:Har läst det, men icke. Har bara kört på Low/Standard, så det kan väl inte vara det...?Svenssons skrev:Kör man mycket på lägsta luftfjädring med Model S och särskilt Model X så blir det snedslitning på insidan.Teslaspolen skrev:Däcken var helt utnötta på insidorna, så de var felmonterade?
På Model S är dock Low det lägsta läget så kanske Low kan leda till snedslitning på Model S. Jag har dock inte bra koll på Model S.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7082
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?
Jag har förstås inte något statistiskt signifikant underlag, det är mer att betrakta som anekdoter, men FWIW, min upplevelse är iaf definitivt att yngre personer helt enkelt inte behärskar engelska längre i många länder.mati skrev:Hur konstigt som helst. Det har väl aldrig varit lättare att än idag att lära sig att kommunicera hyfsat bra på engelska. Även om allting som sänds på tv är dubbat så använder ju den yngre generationen mest internet och tittar inte längre så mycket på gammal-tv. Det var i alla fall det jag trodde. Det är så jag gör och jag kan väl betraktas som "gammal" i det sammanhanget. Men jag kanske har fel. Eller så är det helt enkelt så att tyskarna håller sig till tyska sajter och yt-kanaler osv. Kan mycket väl vara så.fth skrev:I både Tyskland och Italien t.ex tycker jag den äldre generationen kan kommunicera på engelska betydligt bättre än ungdomarna, ingen bra utveckling.
F ö är det normalt att tyskar inte vill prata engelska. Oavsett om de är gamla eller unga. Det är definitivt inte som i Sverige där folk helt obehindrat byter fram och tillbaka mellan svenska och engelska. Tyskarna tycker att alla ska lära sig tyska. Det går så långt att de inte kan förstå varför min sambo inte lär sig tyska så vi kan prata tyska hemma. Jag är ju för fan tysk och då får hon väl anpassa sig. Jag tycker det är en helt absurd tanke, men jag har hört detta ett antal gånger.
Jag hade t.ex. problem med min gamla bil i Italien när vi var på bilsemester för några år sedan, och det var helt omöjligt att kommunicera med de yngre mekanikerna på samtliga (typ 6-7 st) verkstäder vi besökte. Alla kallade in sina äldre kollegor när det gick upp för dom att dom faktiskt inte kunde göra sig förstådda genom att tala italienska långsamt och högt med mig
Samma fenomen har jag också upplevt mer och mer de senaste åren bland hotell- och restaurangpersonal och inom andra serviceyrken, många av de yngre talar bara sitt eget språk, många av de äldre kan göra sig förstådda på engelska.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?
Kan ju mycket väl vara så. Det är väl inte bara i Sverige som skolorna sänker sina krav allt mer så att alla elever ska känna sig inkluderade, oavsett kunskapsnivå. Jag är ganska säker på att vi som tillhör medelålders-generationen har fått en mycket bättre skolutbildning än vad dagens elever får. Jag har följt denna utveckling i Tyskland från nära håll under väldigt många år eftersom min mamma var lärarinna. Man kan säga att jag växte upp i skolan. Flummandet och tramsandet blev allt viktigare och tog allt mer överhand. När jag själv började skolan 1980 var det en tumregel att man skulle ha lärt sig hela alfabetet runt jul, alltså ungefär efter 4 månader i skolan. Då kunde man alltså läsa, samt skriva i skrivstil, och de flesta klarade det faktiskt. Min mamma dog 2005 och då hade det redan gått så långt att det tog över ett år för barnen att lära sig hela alfabetet. Rättstavningen hade reformerats eftersom man ansåg att den gamla var för komplicerad (konstigt, vi klarade det ändå), skrivstil hade avskaffats helt och hållet eftersom man ansåg att barnen inte behövde lära sig det, osv osv. Och nu har det ju gått återigen 15 år och jag befarar att den utvecklingen bara har fortsatt åt fel håll.
Samma sak med undervisningstiden. Vi tillbringade betydligt fler timmar i skolan än dagens barn, vi hade skola till och med på lördagar. Jag gick 13 år i skolan fram till studenten, det har ändrats till 12 för några år sedan. Fast jag tror att man har ändrat tillbaka till 13 eftersom man insåg att det inte fungerar att spara in på undervisningstid precis överallt.
Men oavsett så är det nog inte så konstigt om dagens unga tyskar inte kan engelska längre. Man har kanske avskaffat det också, jag tror inte det, med det skulle å andra sidan inte förvåna mig om det vore så.
Samma sak med undervisningstiden. Vi tillbringade betydligt fler timmar i skolan än dagens barn, vi hade skola till och med på lördagar. Jag gick 13 år i skolan fram till studenten, det har ändrats till 12 för några år sedan. Fast jag tror att man har ändrat tillbaka till 13 eftersom man insåg att det inte fungerar att spara in på undervisningstid precis överallt.
Men oavsett så är det nog inte så konstigt om dagens unga tyskar inte kan engelska längre. Man har kanske avskaffat det också, jag tror inte det, med det skulle å andra sidan inte förvåna mig om det vore så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?
För två år sen,bila vi till England. Bilen koka på Autobahn,en plast burk på motorn hade spruckit. Allt vatten forsa ut. Bilen bogserades till Jaguar i Hamburg. Det fanns en person som kunde engelska. Likadant på hotellet,en som kunde knackig engelska. Däremot på mackar och ställen vi stannade och åt,så var det okey med engelskan.
Re: Europaresor vinter/sommar med Tesla, möjligt?
Läste lite snabbt...snepo skrev:För två år sen,bila vi till England. Bilen koka på Autobahn,en plast burk på motorn hade spruckit. Allt vatten forsa ut. Bilen bogserades till Jaguar i Hamburg. Det fanns en person som kunde engelska. Likadant på hotellet,en som kunde knackig engelska. Däremot på mackar och ställen vi stannade och åt,så var det okey med engelskan.
Bila till England. Allt vatten forsa ut. Det fanns en person som kunde engelska...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.