Privatleasing Ioniq
Moderator: Redaktion
Privatleasing Ioniq
Jag ser att Hyundai har sänkt priserna för leasing på Ioniq (kanske för att möta ID.3?). Nu får man en basversion för 3495 eller en fullutrustad Premium+ för 4000 kr /månad. Jag har aldrig sett leasing som ett alternativ, men helt klart finns det en osäkerhet i andrahandsvärdet på den bilen då batterikapacitet ligger efter marknaden.
Om man räknar på leasingavgift samt ett ev. värdefall som man drabbas av om man köper kontant så blir det:
Leasingavgift Ioniq Premium+ på 36 månader (inkl. service men ej försäkring) = 144.000
Värdefall på 36 månader = 140.000 vid ett värdetapp på 38% (givet ett nypris på 370.000 efter miljöpremie)
Om värdefallet skulle bli över 39% så ligger leasingavgiften under det. Tänker jag rätt i att leasingen här verkar bra givet att man vill byta bil om 36 månader?
Om man räknar på leasingavgift samt ett ev. värdefall som man drabbas av om man köper kontant så blir det:
Leasingavgift Ioniq Premium+ på 36 månader (inkl. service men ej försäkring) = 144.000
Värdefall på 36 månader = 140.000 vid ett värdetapp på 38% (givet ett nypris på 370.000 efter miljöpremie)
Om värdefallet skulle bli över 39% så ligger leasingavgiften under det. Tänker jag rätt i att leasingen här verkar bra givet att man vill byta bil om 36 månader?
Re: Privatleasing Ioniq
Konkurrensen skärps.matt_s skrev:Jag ser att Hyundai har sänkt priserna för leasing på Ioniq (kanske för att möta ID.3?). Nu får man en basversion för 3495 eller en fullutrustad Premium+ för 4000 kr /månad. Jag har aldrig sett leasing som ett alternativ, men helt klart finns det en osäkerhet i andrahandsvärdet på den bilen då batterikapacitet ligger efter marknaden.
Om man räknar på leasingavgift samt ett ev. värdefall som man drabbas av om man köper kontant så blir det:
Leasingavgift Ioniq Premium+ på 36 månader (inkl. service men ej försäkring) = 144.000
Värdefall på 36 månader = 140.000 vid ett värdetapp på 38% (givet ett nypris på 370.000 efter miljöpremie)
Om värdefallet skulle bli över 39% så ligger leasingavgiften under det. Tänker jag rätt i att leasingen här verkar bra givet att man vill byta bil om 36 månader?
Flera elbilssäljare har nu sänkt privatleasing till runt 3000 till 3500kr i månaden.
Tycker att en ID3 med 420km WLTP för 3500kr i månaden är ett bra pris.
Kan tänka mig att en ID3 med minsta batteriet hamnar under 3000kr i månaden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Privatleasing Ioniq
Men visst tänker jag rätt i att det inte går att räkna hem privatköpet om värdefallet är större eller lika med 39%? Eller har jag missat något i ekvationen?
Re: Privatleasing Ioniq
Nej, du tänker rätt. Detta förutsätter att det är rätt bil för dig under hela perioden och att miltalet passar, är det 1000 eller 1500 mil/år? Vad kostar övermil?
Tänk också på att bilen inte är din, håll den skadefri för en smidig återlämning.
Tänk också på att bilen inte är din, håll den skadefri för en smidig återlämning.
Elbilist sedan 2014
Re: Privatleasing Ioniq
Tycker privatleasing för under 3500kr i månaden känns tryggt.
För det kommer hända mycket på 3 år på elbilssidan.
För det kommer hända mycket på 3 år på elbilssidan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Privatleasing Ioniq
Ja, man måste läsa det finstilta. Normalt sett kör Hyundai 1500 mil per år, men för det här kampanjpriset är det 1000 mil som gäller. Övermil debiteras med 10 kr per mil.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Privatleasing Ioniq
Övermil behöver inte automatiskt betyda dyra mil dock. Oftast är de billigare "per mil" än de som ingår.
Men man får vara observant med att inte överskrida så mycket att man behöver betala en service själv, eller att däcken passerar slitagegränsen.
Men man får vara observant med att inte överskrida så mycket att man behöver betala en service själv, eller att däcken passerar slitagegränsen.
Model Y LR AWD 2022
Re: Privatleasing Ioniq
Eftersom de sänkt priserna på privatleasing kanske det finns en öppning för rabatt även vid kontantköp/avbetalning? 429' är mycket pengar för en Ioniq nu när konkurrensen hårdnar.
Men knäckfrågan är, vilka begagnade bilar kommer finnas på marknaden om tre år? Inte så många olika modeller givet att bredden (opel, peugeot, VW, skoda) precis börjat eller ska börja levereras.
Men knäckfrågan är, vilka begagnade bilar kommer finnas på marknaden om tre år? Inte så många olika modeller givet att bredden (opel, peugeot, VW, skoda) precis börjat eller ska börja levereras.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Privatleasing Ioniq
Ja, det är sant och det finns demo-bilar med 0-500 mil årsmodell 2020. Alla demo-bilar i hela Sverige ligger på 339 och borde ha samma restvärde som en ny om tre år. Det gör att värdetappet kan gå upp till en 42-43% för att privatleasingen ska bli ett sämre alternativ.
Re: Privatleasing Ioniq
Pratade med en åf som inte gjorde en enda krona på listpriset, däremot bjöd dom på service i tre år. Det tycker jag är lite märkligt givet detta: