Köer vid laddare

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Köer vid laddare

Inlägg av John Galt »

Kompis till mig funderar på elbil men antagligen inte Tesla. Att det aldrig verkar vara köer vid Ionity och liknande laddare har jag själv förstått här på forumet, men han undrade hur det brukade se ut på typiska semesterresor såsom att åka till fjällen sportlovsveckor.

Vad säger den samlade erfarenheten?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köer vid laddare

Inlägg av taliz »

Typ allt norr om Sthlm e väl fortf knepigt utan Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Köer vid laddare

Inlägg av John Galt »

Pga köer eller avsaknad av laddare?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köer vid laddare

Inlägg av taliz »

Både och
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köer vid laddare

Inlägg av Bjelke »

Lite komiskt iaf att det precis just nu faktiskt byggs ett par nya Ionity-stationer norrut...
Jag känner bara till Uppsala och Hudik men det är ju bättre än inget iaf :)
Sedan finns det skapligt med laddare i Sundsvall också...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Köer vid laddare

Inlägg av heldiggrisen »

Det är ett av mina ”cons” mot ”inte-Teslor” i min ”köpa elbils matris”.
Pris, tillgänglighet, och antalet platser på inte-SuC är milt sagt undermålig.
Det kommer att bli en utmaning att ta sig från A till F med I.Ds, iVs, iOniqs, , e-Trons etc, inte enbart pga priset, men för att man får köa bakom de 150000 andra Audi, VW, Skoda, Polestars etc elbilsförhandlarna förväntar sig att sälja i Sverige närmaste par åren.

Kapaciteten på SuC kommer också att utmanas av storsäljaren MY, men jag tror att de som är beroende av Ionity et al, kommer att få slita mer framöver.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Köer vid laddare

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Redan nu är det ju kö även på Teslas väl utbyggda laddstationer när det är stora trafikdagar som sportlov och påsklov, på vägen till fjällen.

Ska endast äldre enstaka 50 kW Bee laddare användas på resan får du nog räkna med köer där också.

Med ett avtal för att kunna ladda på Ionity borde det, just den kommande vintern, inte var så långa köer där.

Sen är fråga hur det ser ut om några år, det förutsätter förstås att din resväg har några lämpligt placerade Ionity stationer.

Det byggs ju ut en hel del nu trots allt, och flera bensinmackar verkar vara på gång för laddstationer.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köer vid laddare

Inlägg av Bjelke »

heldiggrisen skrev:
Det är ett av mina ”cons” mot ”inte-Teslor” i min ”köpa elbils matris”.
Pris, tillgänglighet, och antalet platser på inte-SuC är milt sagt undermålig.
Det kommer att bli en utmaning att ta sig från A till F med I.Ds, iVs, iOniqs, , e-Trons etc, inte enbart pga priset, men för att man får köa bakom de 150000 andra Audi, VW, Skoda, Polestars etc elbilsförhandlarna förväntar sig att sälja i Sverige närmaste par åren.

Kapaciteten på SuC kommer också att utmanas av storsäljaren MY, men jag tror att de som är beroende av Ionity et al, kommer att få slita mer framöver.
Och får man problem med sin Tesla på SuC så kan man ju, som ofta påpekats, fortfarande ladda på alla dom andra också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Köer vid laddare

Inlägg av heldiggrisen »

Bjelke skrev:
heldiggrisen skrev:
Det är ett av mina ”cons” mot ”inte-Teslor” i min ”köpa elbils matris”.
Pris, tillgänglighet, och antalet platser på inte-SuC är milt sagt undermålig.
Det kommer att bli en utmaning att ta sig från A till F med I.Ds, iVs, iOniqs, , e-Trons etc, inte enbart pga priset, men för att man får köa bakom de 150000 andra Audi, VW, Skoda, Polestars etc elbilsförhandlarna förväntar sig att sälja i Sverige närmaste par åren.

Kapaciteten på SuC kommer också att utmanas av storsäljaren MY, men jag tror att de som är beroende av Ionity et al, kommer att få slita mer framöver.
Och får man problem med sin Tesla på SuC så kan man ju, som ofta påpekats, fortfarande ladda på alla dom andra också :)
Absolut. Jag följer TeslaBjørn, och nästan på varenda video så får han något snagg med ”handskakning”, upptagna eller trasiga laddare.
Frågan man får ställa sig är om strulet med snabbladdning är värd att inte köpa en Tesla?
Antalet appar, kort och Laddbrickor är också ett stort minus i matrisen.
Samt tiden det tar att leta optimal rutt med tanka på laddning vs pris på laddning.
Icke-Tesla förhandlare har puttat på ett onödigt bekymmer på sina kunder, och torde börja lobba mot EU för att få en standard gällande transparens, roaming och maxpris.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köer vid laddare

Inlägg av Bjelke »

heldiggrisen skrev:
Bjelke skrev:
heldiggrisen skrev:
Det är ett av mina ”cons” mot ”inte-Teslor” i min ”köpa elbils matris”.
Pris, tillgänglighet, och antalet platser på inte-SuC är milt sagt undermålig.
Det kommer att bli en utmaning att ta sig från A till F med I.Ds, iVs, iOniqs, , e-Trons etc, inte enbart pga priset, men för att man får köa bakom de 150000 andra Audi, VW, Skoda, Polestars etc elbilsförhandlarna förväntar sig att sälja i Sverige närmaste par åren.

Kapaciteten på SuC kommer också att utmanas av storsäljaren MY, men jag tror att de som är beroende av Ionity et al, kommer att få slita mer framöver.
Och får man problem med sin Tesla på SuC så kan man ju, som ofta påpekats, fortfarande ladda på alla dom andra också :)
Absolut. Jag följer TeslaBjørn, och nästan på varenda video så får han något snagg med ”handskakning”, upptagna eller trasiga laddare.
Frågan man får ställa sig är om strulet med snabbladdning är värd att inte köpa en Tesla?
Antalet appar, kort och Laddbrickor är också ett stort minus i matrisen.
Samt tiden det tar att leta optimal rutt med tanka på laddning vs pris på laddning.
Icke-Tesla förhandlare har puttat på ett onödigt bekymmer på sina kunder, och torde börja lobba mot EU för att få en standard gällande transparens, roaming och maxpris.
Kan bara hålla med, laddning för icke-Tesla bara måste bli bättre på alla punkter.
Som tur är har det ju börjat byggas lite större laddstationer sedan nåt år, men det är fortfarande inte tillräckligt bra
om man ser till helheten (med priser, tillgänglighet, driftsäkerhet, transparens och såklart täckning).
Och nu måste man ju säga att det börjar finnas bilar ”för alla” och det börjar bli lite antal på dom också, plus
att när räckvidden nu är bra på många modeller så börjar ju långresor att bli vanligare och vanligare liksom, det
hänger ju ihop (även om stora batterier underlättar så gör man ju längre resor istället).
Man får väl trösta sig med att nu när det börjar bli vanligt med elbilar så blir väl trycket på politiken och
branschen större så det kan leda till förbättringar :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Köer vid laddare

Inlägg av Robertrimmevik »

Kör icke-Tesla och bor i Lappland. Var ner till södra Sverige två ggr i somras. Var med om en laddkö på tusen mil. Som jag ser det är SuC största fördel priset. Men kommer solid state om sådär 5 år med dubbel räckvidd så blir väll destinationsladdning grejen. Varför köa om man i de flesta fall når fram till målet. Intressant utveckling framöver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köer vid laddare

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
Bjelke skrev:
heldiggrisen skrev:
Det är ett av mina ”cons” mot ”inte-Teslor” i min ”köpa elbils matris”.
Pris, tillgänglighet, och antalet platser på inte-SuC är milt sagt undermålig.
Det kommer att bli en utmaning att ta sig från A till F med I.Ds, iVs, iOniqs, , e-Trons etc, inte enbart pga priset, men för att man får köa bakom de 150000 andra Audi, VW, Skoda, Polestars etc elbilsförhandlarna förväntar sig att sälja i Sverige närmaste par åren.

Kapaciteten på SuC kommer också att utmanas av storsäljaren MY, men jag tror att de som är beroende av Ionity et al, kommer att få slita mer framöver.
Och får man problem med sin Tesla på SuC så kan man ju, som ofta påpekats, fortfarande ladda på alla dom andra också :)
Absolut. Jag följer TeslaBjørn, och nästan på varenda video så får han något snagg med ”handskakning”, upptagna eller trasiga laddare.
Frågan man får ställa sig är om strulet med snabbladdning är värd att inte köpa en Tesla?
Antalet appar, kort och Laddbrickor är också ett stort minus i matrisen.
Samt tiden det tar att leta optimal rutt med tanka på laddning vs pris på laddning.
Icke-Tesla förhandlare har puttat på ett onödigt bekymmer på sina kunder, och torde börja lobba mot EU för att få en standard gällande transparens, roaming och maxpris.
Jo, något som jag reagerar på är att jag nästan aldrig mötts av trasiga SuC hos Tesla. Hur sköter de underhållet för att lyckas hålla den nivån? Har de avtal med lokala elektriker och entreprenörer, eller åker de själva ut med serviceteam och lagar felen (eller är de driftssäkrare än andra laddare)?

Postade denna video i Ionity-tråden nyss, men passar så exakt bra in som illustration för både ditt och de andra inläggen ovan, så lägger den här också. Han beskriver väldigt objektivt och praktiskt det som både är bra, och det som är mindre bra och problematiskt, på ett mycket sansat och neutral sätt (han har varit mycket mer kritisk mot sin bil).

"Här är ett test av några av Ionitys laddsationer i södra UK och Frankrike. Ägaren är extremt nöjd med snabbheten i laddning hos Ionity, men har även lite trassel på sin färd från södra England till södra Frankrike. Så både lite ris och lite ros för Ionity enligt denna testaren."



M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Köer vid laddare

Inlägg av chaffis75 »

Jo håller med om att de är stor osäkerhet I att köra icke tesla bilar vad de gäller lång resor som kräver snabbladdare. Osäkerheten blir ännu större när man ska köra till tex sälen på en stugbytar helg. Min lösning på detta är att köra elbil till vardagen men på semestern så tar man sin diesel Volvo.
Om några år hoppas jag läget är mer klart hur man ska klara snabbladdnig eller att Tesla får ordning på de som gör att jag inte köper en tesla idag så kanske man kan ta elbilen på semestern också.
Ja för att var tydlig, en tesla tror jag faktiskt funkar även på en stugbytarhelg redan idag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Köer vid laddare

Inlägg av Svenssons »

martinot skrev:
Jo, något som jag reagerar på är att jag nästan aldrig mötts av trasiga SuC hos Tesla. Hur sköter de underhållet för att lyckas hålla den nivån? Har de avtal med lokala elektriker och entreprenörer, eller åker de själva ut med serviceteam och lagar felen (eller är de driftssäkrare än andra laddare)?
Konstruktionsmässigt enkla stolpar och delvis redundanta lösningar i laddskåpen tror jag är svaret.

Inte mycket som kan gå sönder i stolparna, de går väl i princip bara sönder när någon kör på dem. I laddskåpen så är det många laddare som servar varje par (pre V3) så även ifall en eller ett par laddare går sönder så märker man inte mycket när man kommer och ska ladda sin bil. Tesla får tid på sig att åtgärda problemet på effektivt sätt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Köer vid laddare

Inlägg av RagWal »

Stugbytardagar på sportloven är väl ett av värsta tänkbara lägena. Vi prickade SuC Hudik vid peak lunchtid och väntade en hel minut på en plats, så det flöt utan problem.
Kommande sportlov blir väl mer spännande med många fler bilar på väg. Kanske ska sikta på aningens tidigare lunch istället för precis kl 12...
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Köer vid laddare

Inlägg av kikat »

Svenssons skrev:
martinot skrev:
Jo, något som jag reagerar på är att jag nästan aldrig mötts av trasiga SuC hos Tesla. Hur sköter de underhållet för att lyckas hålla den nivån? Har de avtal med lokala elektriker och entreprenörer, eller åker de själva ut med serviceteam och lagar felen (eller är de driftssäkrare än andra laddare)?
Konstruktionsmässigt enkla stolpar och delvis redundanta lösningar i laddskåpen tror jag är svaret.

Inte mycket som kan gå sönder i stolparna, de går väl i princip bara sönder när någon kör på dem. I laddskåpen så är det många laddare som servar varje par (pre V3) så även ifall en eller ett par laddare går sönder så märker man inte mycket när man kommer och ska ladda sin bil. Tesla får tid på sig att åtgärda problemet på effektivt sätt.
Är det verkligen redundanta lösningar i laddskåpen? Var har du läst denna info? Jag har flera gånger stött på trasiga laddare, oftast trasiga på så sätt att det tar evighet med "börjar ladda" för att sedan gå till "laddningen avbruten". Om de vore redundanta skulle detta i princip aldrig inträffa.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Köer vid laddare

Inlägg av Svenssons »

kikat skrev:
Svenssons skrev:
martinot skrev:
Jo, något som jag reagerar på är att jag nästan aldrig mötts av trasiga SuC hos Tesla. Hur sköter de underhållet för att lyckas hålla den nivån? Har de avtal med lokala elektriker och entreprenörer, eller åker de själva ut med serviceteam och lagar felen (eller är de driftssäkrare än andra laddare)?
Konstruktionsmässigt enkla stolpar och delvis redundanta lösningar i laddskåpen tror jag är svaret.

Inte mycket som kan gå sönder i stolparna, de går väl i princip bara sönder när någon kör på dem. I laddskåpen så är det många laddare som servar varje par (pre V3) så även ifall en eller ett par laddare går sönder så märker man inte mycket när man kommer och ska ladda sin bil. Tesla får tid på sig att åtgärda problemet på effektivt sätt.
Är det verkligen redundanta lösningar i laddskåpen? Var har du läst denna info? Jag har flera gånger stött på trasiga laddare, oftast trasiga på så sätt att det tar evighet med "börjar ladda" för att sedan gå till "laddningen avbruten". Om de vore redundanta skulle detta i princip aldrig inträffa.
Det finns naturligtvis mer än laddare som kan slå ut ett stolppar. Här har du lite text samt bild på laddarna i laddskåpet från Tibor själv:
https://teslaclubsweden.se/snabbare-superchargers/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köer vid laddare

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
martinot skrev:
Jo, något som jag reagerar på är att jag nästan aldrig mötts av trasiga SuC hos Tesla. Hur sköter de underhållet för att lyckas hålla den nivån? Har de avtal med lokala elektriker och entreprenörer, eller åker de själva ut med serviceteam och lagar felen (eller är de driftssäkrare än andra laddare)?
Konstruktionsmässigt enkla stolpar och delvis redundanta lösningar i laddskåpen tror jag är svaret.

Inte mycket som kan gå sönder i stolparna, de går väl i princip bara sönder när någon kör på dem. I laddskåpen så är det många laddare som servar varje par (pre V3) så även ifall en eller ett par laddare går sönder så märker man inte mycket när man kommer och ska ladda sin bil. Tesla får tid på sig att åtgärda problemet på effektivt sätt.
Ok, det kan ju helt klart vara en del av förklaringen. Tycker dock att de ändå håller i snitt en helt fantastisk uppnivå jämfört med andra laddkedjor på marknaden.

Man kan tycka att Norge skall vara ett sedan mycket länge stabilt elbilsland infrastrukturmässigt, men när jag kikar på alla videor som tex. Björn Nylund lägger upp på sina tester av elbilar med långresor, så blir man ju direkt mörkrädd för hur dålig upptiden och tillgängligheten på andra kedjors laddstationer är. Men det är tyvärr långt ifrån enbart Björn som rapporterar om en liknande direkt usel bild.

Tänk om alla ICE-ägare hade haft lika dålig tillgänglighet, köer och usel upptid på bensinpumpar på våra mackar? Hade blivit uppror och ramaskri direkt emot Cirkel K, Shell, etc!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar