Vinterkörning med elbil

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av OfarligTesla »

McFace skrev:

För egen del som pendlar 15 mil tur/retur utan möjlighet till att ladda på jobbet kan jag alltså fort konstatera att en SR teoretiskt skulle räcka men att det skulle ge mig en ganska liten marginal.

Det är lite ruttet med test av hur mycket förvärmning av bilen drar på youtube, men det finns några om man letar. Korta svaret är att det är försumbart. Inte snack om många procent.
Jag förvärmde min S75D som stått ute oanvänd i -20 till -28 under 3 dagar (det var -26 när vi skulle åka), hade igång den i typ en halvtimme och det drog typ 5-6%, den var helt klart varm och redo att åka efter 15 minuter men jag var långsam. Så om inte 3an är bra mycket mindre effektiv när det gäller värmaren så lär det inte dra så mycket, lär testa det i vinter.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av LarsL »

McFace skrev:
Även om jag inte än kör Tesla har det här varit en central frågeställning för mig eftersom jag behöver dimensionera batteri och biltyp efter de absolut värst tänkbara förhållandena.

Det jag känner mig ganska trygg med att konstatera är att din effektiva räckvidd på vintern är ca 50% av WLTP efter att man räknat bort 20/80-principen för laddning, en förväntad degradering på batterikapaciteten (och ett måndagsbatteri) samt en förväntad ökning på förbrukningen på runt 25% i vinterföre.

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbilt ... n%20(WLTP).

NAF har gjort ett utförligt test.

För egen del som pendlar 15 mil tur/retur utan möjlighet till att ladda på jobbet kan jag alltså fort konstatera att en SR teoretiskt skulle räcka men att det skulle ge mig en ganska liten marginal.

Det är lite ruttet med test av hur mycket förvärmning av bilen drar på youtube, men det finns några om man letar. Korta svaret är att det är försumbart. Inte snack om många procent.
ABRP, ABetterRoutePlaner https://abetterrouteplanner.com/classic/ är ett bra verktyg för dig när du känner att du har lite räckviddsångest. Har du totalt 15 mil per dag eller 30 mil? Har du 30 mil så är det ju inget snack då ska du ha LR. Men 15 mil klarar du med en SR+. Det är ingen fara att ladda bilen till 90% och inte heller farligt att ladda ur till 5-10% bara du laddar direkt när du kommer hem.

Hur mycket drar förvärmaren? Om värmaren är på 6 kW och du har den på i 15 minuter så kommer det dra 6 kW/4h = 1,5 kWh och en halvtimme drar 3kWh. Min elpatron till huset var på 6kW, innan jag gick över till bergvärme.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av McFace »

LarsL skrev:
McFace skrev:
Även om jag inte än kör Tesla har det här varit en central frågeställning för mig eftersom jag behöver dimensionera batteri och biltyp efter de absolut värst tänkbara förhållandena.

Det jag känner mig ganska trygg med att konstatera är att din effektiva räckvidd på vintern är ca 50% av WLTP efter att man räknat bort 20/80-principen för laddning, en förväntad degradering på batterikapaciteten (och ett måndagsbatteri) samt en förväntad ökning på förbrukningen på runt 25% i vinterföre.

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbilt ... n%20(WLTP).

NAF har gjort ett utförligt test.

För egen del som pendlar 15 mil tur/retur utan möjlighet till att ladda på jobbet kan jag alltså fort konstatera att en SR teoretiskt skulle räcka men att det skulle ge mig en ganska liten marginal.

Det är lite ruttet med test av hur mycket förvärmning av bilen drar på youtube, men det finns några om man letar. Korta svaret är att det är försumbart. Inte snack om många procent.
ABRP, ABetterRoutePlaner https://abetterrouteplanner.com/classic/ är ett bra verktyg för dig när du känner att du har lite räckviddsångest. Har du totalt 15 mil per dag eller 30 mil? Har du 30 mil så är det ju inget snack då ska du ha LR. Men 15 mil klarar du med en SR+. Det är ingen fara att ladda bilen till 90% och inte heller farligt att ladda ur till 5-10% bara du laddar direkt när du kommer hem.

Hur mycket drar förvärmaren? Om värmaren är på 6 kW och du har den på i 15 minuter så kommer det dra 6 kW/4h = 1,5 kWh och en halvtimme drar 3kWh. Min elpatron till huset var på 6kW, innan jag gick över till bergvärme.
Tack! Det där var ju en gamechanger. Jag har suttit och räknat som en grottmänniska i jämförelse! SR räcker mer än väl.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av BrooklynS »

McFace skrev:
Även om jag inte än kör Tesla har det här varit en central frågeställning för mig eftersom jag behöver dimensionera batteri och biltyp efter de absolut värst tänkbara förhållandena.

Det jag känner mig ganska trygg med att konstatera är att din effektiva räckvidd på vintern är ca 50% av WLTP efter att man räknat bort 20/80-principen för laddning, en förväntad degradering på batterikapaciteten (och ett måndagsbatteri) samt en förväntad ökning på förbrukningen på runt 25% i vinterföre.

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbilt ... n%20(WLTP).

NAF har gjort ett utförligt test.

För egen del som pendlar 15 mil tur/retur utan möjlighet till att ladda på jobbet kan jag alltså fort konstatera att en SR teoretiskt skulle räcka men att det skulle ge mig en ganska liten marginal.

Det är lite ruttet med test av hur mycket förvärmning av bilen drar på youtube, men det finns några om man letar. Korta svaret är att det är försumbart. Inte snack om många procent.
Även under värsta tänkbara förhållanden i Norrlands inland får jag 30 mil med min 3-a. Nysnö, kallt som fan etc.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av McFace »

BrooklynS skrev:
McFace skrev:
Även om jag inte än kör Tesla har det här varit en central frågeställning för mig eftersom jag behöver dimensionera batteri och biltyp efter de absolut värst tänkbara förhållandena.

Det jag känner mig ganska trygg med att konstatera är att din effektiva räckvidd på vintern är ca 50% av WLTP efter att man räknat bort 20/80-principen för laddning, en förväntad degradering på batterikapaciteten (och ett måndagsbatteri) samt en förväntad ökning på förbrukningen på runt 25% i vinterföre.

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbilt ... n%20(WLTP).

NAF har gjort ett utförligt test.

För egen del som pendlar 15 mil tur/retur utan möjlighet till att ladda på jobbet kan jag alltså fort konstatera att en SR teoretiskt skulle räcka men att det skulle ge mig en ganska liten marginal.

Det är lite ruttet med test av hur mycket förvärmning av bilen drar på youtube, men det finns några om man letar. Korta svaret är att det är försumbart. Inte snack om många procent.
Även under värsta tänkbara förhållanden i Norrlands inland får jag 30 mil med min 3-a. Nysnö, kallt som fan etc.
Mellan vilka laddningsvärden räknar du då? 10-90? Kör du SR eller LR? P ser jag.. :D
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av BrooklynS »

Krokom-Storuman en natt i december, -24 grader, några centimeter nysnö sedan kvällen innan, dvs "oplogat". Fyra personer plus packning, dubbdäck. 19 grader i kupén.

Laddade till 98%, 8% kvar vid ankomst Storuman.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av McFace »

BrooklynS skrev:
Krokom-Storuman en natt i december, -24 grader, några centimeter nysnö sedan kvällen innan, dvs "oplogat". Fyra personer plus packning, dubbdäck. 19 grader i kupén.

Laddade till 98%, 8% kvar vid ankomst Storuman.
Ok men då låter det ju som att min höftning är ganska nära sanningen?

Dvs 200km (eller med andra ord ~40% av WLTP) räckvidd med förutsättningen M3P och att hålla sig mellan 20-80% givet i princip så djävliga vinterförutsättningar man rimligen kan förvänta sig i större delen av Sverige..
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av BrooklynS »

Snarare 60% av WLTP vintertid...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av Johlei »

McFace skrev:
BrooklynS skrev:
Krokom-Storuman en natt i december, -24 grader, några centimeter nysnö sedan kvällen innan, dvs "oplogat". Fyra personer plus packning, dubbdäck. 19 grader i kupén.

Laddade till 98%, 8% kvar vid ankomst Storuman.
Ok men då låter det ju som att min höftning är ganska nära sanningen?

Dvs 200km (eller med andra ord ~40% av WLTP) räckvidd med förutsättningen M3P och att hålla sig mellan 20-80% givet i princip så djävliga vinterförutsättningar man rimligen kan förvänta sig i större delen av Sverige..
Under riktigt jövliga förutsättningar kan man oftast inte köra så fort och då tjänar man räckvidd pga lägre fart. Så närmare 60% av WLTP är lin erfarenhet efter första vintern med M3 AWD LR.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av fth »

McFace skrev:
BrooklynS skrev:
Krokom-Storuman en natt i december, -24 grader, några centimeter nysnö sedan kvällen innan, dvs "oplogat". Fyra personer plus packning, dubbdäck. 19 grader i kupén.

Laddade till 98%, 8% kvar vid ankomst Storuman.
Ok men då låter det ju som att min höftning är ganska nära sanningen?

Dvs 200km (eller med andra ord ~40% av WLTP) räckvidd med förutsättningen M3P och att hålla sig mellan 20-80% givet i princip så djävliga vinterförutsättningar man rimligen kan förvänta sig i större delen av Sverige..
Detta är ju en klassisk "det beror på"-fråga, t.ex. så kommer din räckvidd att påverkas rätt mycket av hur du planerat din laddning och vilken temperatur din bil/ditt batteri har vid avfärd, är batteriet uppvärmt så påverkas inte räckvidden alls så mycket som du befarar.

Min erfarenhet är att t.ex. regn/blötsnö/snömodd påverkar räckvidden mycket mer än temperaturen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av McFace »

Johlei skrev:
McFace skrev:
BrooklynS skrev:
Krokom-Storuman en natt i december, -24 grader, några centimeter nysnö sedan kvällen innan, dvs "oplogat". Fyra personer plus packning, dubbdäck. 19 grader i kupén.

Laddade till 98%, 8% kvar vid ankomst Storuman.
Ok men då låter det ju som att min höftning är ganska nära sanningen?

Dvs 200km (eller med andra ord ~40% av WLTP) räckvidd med förutsättningen M3P och att hålla sig mellan 20-80% givet i princip så djävliga vinterförutsättningar man rimligen kan förvänta sig i större delen av Sverige..
Under riktigt jövliga förutsättningar kan man oftast inte köra så fort och då tjänar man räckvidd pga lägre fart. Så närmare 60% av WLTP är lin erfarenhet efter första vintern med M3 AWD LR.
Där har du ju en god poäng. Dit jag vill komma är att i princip all vardagskörning är ju då genomförbar redan med 400km WLTP i batteriet med en SR, även de få veckorna på året man kan räkna med bottensiffror. Det är inte många människor kvar (given möjlighet att ladda hemma) som har anledning till räckviddsångest längre.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av McFace »

fth skrev:
McFace skrev:
BrooklynS skrev:
Krokom-Storuman en natt i december, -24 grader, några centimeter nysnö sedan kvällen innan, dvs "oplogat". Fyra personer plus packning, dubbdäck. 19 grader i kupén.

Laddade till 98%, 8% kvar vid ankomst Storuman.
Ok men då låter det ju som att min höftning är ganska nära sanningen?

Dvs 200km (eller med andra ord ~40% av WLTP) räckvidd med förutsättningen M3P och att hålla sig mellan 20-80% givet i princip så djävliga vinterförutsättningar man rimligen kan förvänta sig i större delen av Sverige..
Detta är ju en klassisk "det beror på"-fråga, t.ex. så kommer din räckvidd att påverkas rätt mycket av hur du planerat din laddning och vilken temperatur din bil/ditt batteri har vid avfärd, är batteriet uppvärmt så påverkas inte räckvidden alls så mycket som du befarar.

Min erfarenhet är att t.ex. regn/blötsnö/snömodd påverkar räckvidden mycket mer än temperaturen.

/fth
Jag förstår.

Jag utgår från att vid utresan är bilen förvärmd medans på hemresan har den haft 8 timmar på sig att kylas. Normal pendlingssituation mao.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av fth »

McFace skrev:
Jag utgår från att vid utresan är bilen förvärmd medans på hemresan har den haft 8 timmar på sig att kylas. Normal pendlingssituation mao.
Försök ordna laddmöjlighet vid arbetsplatsen om det är öht möjligt.

Även enklaste 8-16A enfas räcker långt, pluggar du in när du kommer till jobbet med varmt batteri så kommer du att kunna köra hemåt med varmt batteri med några fler procent även i värsta vargavintern.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Hur mycket drar förvärmaren? Om värmaren är på 6 kW och du har den på i 15 minuter så kommer det dra 6 kW/4h = 1,5 kWh och en halvtimme drar 3kWh. Min elpatron till huset var på 6kW, innan jag gick över till bergvärme.
Min braskamin är specad med 4 eller 5kW tror jag. Och den värmer hela huset. Jag skulle absolut inte vilja ha den i bilen mer än någon minut, annars blir man ju kokt. :lol:
Man ser detta tydligt när man förvärmer bilen. Den brassar på med max effekt en kort stund, sen går den ner till ganska beskedliga nivåer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av Limbster »

McFace skrev:
Även om jag inte än kör Tesla har det här varit en central frågeställning för mig eftersom jag behöver dimensionera batteri och biltyp efter de absolut värst tänkbara förhållandena.

Det jag känner mig ganska trygg med att konstatera är att din effektiva räckvidd på vintern är ca 50% av WLTP efter att man räknat bort 20/80-principen för laddning, en förväntad degradering på batterikapaciteten (och ett måndagsbatteri) samt en förväntad ökning på förbrukningen på runt 25% i vinterföre.

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbilt ... n%20(WLTP).

NAF har gjort ett utförligt test.

För egen del som pendlar 15 mil tur/retur utan möjlighet till att ladda på jobbet kan jag alltså fort konstatera att en SR teoretiskt skulle räcka men att det skulle ge mig en ganska liten marginal.

Det är lite ruttet med test av hur mycket förvärmning av bilen drar på youtube, men det finns några om man letar. Korta svaret är att det är försumbart. Inte snack om många procent.
Du kan göra väldigt mycket själv för att påverka räckvidden, i min värld har du en enorm marginal på 15 mil. Klart större risk att du får något helt annat fel på bilen så du tvingas ringa bärgare.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7556
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av mikebike »

Visst får MY värmepump som standard?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev:
Visst får MY värmepump som standard?
Ja så har jag förstått det iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: Vinterkörning med elbil

Inlägg av PontusT »

Den är fantastisk som vinterbil. Går som på räls med awd och riktigt bra antisladd. Ska man leka behöver man lägga i track mode.
Värmen är långt mycket bättre än en fossilare som behöver vänta tills motorn blir varm. Normalt slår du bara på värmen 5 min innan du ska åka så har du inställd temperatur när du kliver in.
Model 3 Performance.
Skriv svar