Där har du ju en god poäng. Dit jag vill komma är att i princip all vardagskörning är ju då genomförbar redan med 400km WLTP i batteriet med en SR, även de få veckorna på året man kan räkna med bottensiffror. Det är inte många människor kvar (given möjlighet att ladda hemma) som har anledning till räckviddsångest längre.Johlei skrev:Under riktigt jövliga förutsättningar kan man oftast inte köra så fort och då tjänar man räckvidd pga lägre fart. Så närmare 60% av WLTP är lin erfarenhet efter första vintern med M3 AWD LR.McFace skrev:Ok men då låter det ju som att min höftning är ganska nära sanningen?BrooklynS skrev:Krokom-Storuman en natt i december, -24 grader, några centimeter nysnö sedan kvällen innan, dvs "oplogat". Fyra personer plus packning, dubbdäck. 19 grader i kupén.
Laddade till 98%, 8% kvar vid ankomst Storuman.
Dvs 200km (eller med andra ord ~40% av WLTP) räckvidd med förutsättningen M3P och att hålla sig mellan 20-80% givet i princip så djävliga vinterförutsättningar man rimligen kan förvänta sig i större delen av Sverige..
Vinterkörning med elbil
Moderator: Redaktion
Re: Vinterkörning med elbil
Re: Vinterkörning med elbil
Jag förstår.fth skrev:Detta är ju en klassisk "det beror på"-fråga, t.ex. så kommer din räckvidd att påverkas rätt mycket av hur du planerat din laddning och vilken temperatur din bil/ditt batteri har vid avfärd, är batteriet uppvärmt så påverkas inte räckvidden alls så mycket som du befarar.McFace skrev:Ok men då låter det ju som att min höftning är ganska nära sanningen?BrooklynS skrev:Krokom-Storuman en natt i december, -24 grader, några centimeter nysnö sedan kvällen innan, dvs "oplogat". Fyra personer plus packning, dubbdäck. 19 grader i kupén.
Laddade till 98%, 8% kvar vid ankomst Storuman.
Dvs 200km (eller med andra ord ~40% av WLTP) räckvidd med förutsättningen M3P och att hålla sig mellan 20-80% givet i princip så djävliga vinterförutsättningar man rimligen kan förvänta sig i större delen av Sverige..
Min erfarenhet är att t.ex. regn/blötsnö/snömodd påverkar räckvidden mycket mer än temperaturen.
/fth
Jag utgår från att vid utresan är bilen förvärmd medans på hemresan har den haft 8 timmar på sig att kylas. Normal pendlingssituation mao.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vinterkörning med elbil
Försök ordna laddmöjlighet vid arbetsplatsen om det är öht möjligt.McFace skrev:Jag utgår från att vid utresan är bilen förvärmd medans på hemresan har den haft 8 timmar på sig att kylas. Normal pendlingssituation mao.
Även enklaste 8-16A enfas räcker långt, pluggar du in när du kommer till jobbet med varmt batteri så kommer du att kunna köra hemåt med varmt batteri med några fler procent även i värsta vargavintern.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Vinterkörning med elbil
Min braskamin är specad med 4 eller 5kW tror jag. Och den värmer hela huset. Jag skulle absolut inte vilja ha den i bilen mer än någon minut, annars blir man ju kokt.LarsL skrev:Hur mycket drar förvärmaren? Om värmaren är på 6 kW och du har den på i 15 minuter så kommer det dra 6 kW/4h = 1,5 kWh och en halvtimme drar 3kWh. Min elpatron till huset var på 6kW, innan jag gick över till bergvärme.
Man ser detta tydligt när man förvärmer bilen. Den brassar på med max effekt en kort stund, sen går den ner till ganska beskedliga nivåer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vinterkörning med elbil
Du kan göra väldigt mycket själv för att påverka räckvidden, i min värld har du en enorm marginal på 15 mil. Klart större risk att du får något helt annat fel på bilen så du tvingas ringa bärgare.McFace skrev:Även om jag inte än kör Tesla har det här varit en central frågeställning för mig eftersom jag behöver dimensionera batteri och biltyp efter de absolut värst tänkbara förhållandena.
Det jag känner mig ganska trygg med att konstatera är att din effektiva räckvidd på vintern är ca 50% av WLTP efter att man räknat bort 20/80-principen för laddning, en förväntad degradering på batterikapaciteten (och ett måndagsbatteri) samt en förväntad ökning på förbrukningen på runt 25% i vinterföre.
https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbilt ... n%20(WLTP).
NAF har gjort ett utförligt test.
För egen del som pendlar 15 mil tur/retur utan möjlighet till att ladda på jobbet kan jag alltså fort konstatera att en SR teoretiskt skulle räcka men att det skulle ge mig en ganska liten marginal.
Det är lite ruttet med test av hur mycket förvärmning av bilen drar på youtube, men det finns några om man letar. Korta svaret är att det är försumbart. Inte snack om många procent.
nöjd med min Ampera tillsvidare
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vinterkörning med elbil
Visst får MY värmepump som standard?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vinterkörning med elbil
Ja så har jag förstått det iafmikebike skrev:Visst får MY värmepump som standard?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vinterkörning med elbil
Den är fantastisk som vinterbil. Går som på räls med awd och riktigt bra antisladd. Ska man leka behöver man lägga i track mode.
Värmen är långt mycket bättre än en fossilare som behöver vänta tills motorn blir varm. Normalt slår du bara på värmen 5 min innan du ska åka så har du inställd temperatur när du kliver in.
Värmen är långt mycket bättre än en fossilare som behöver vänta tills motorn blir varm. Normalt slår du bara på värmen 5 min innan du ska åka så har du inställd temperatur när du kliver in.
Model 3 Performance.