Köpt en begagnad Tesla - byte av kontoägare

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hazlos
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 sep 2020 10:41

Köpt en begagnad Tesla - byte av kontoägare

Inlägg av hazlos »

Hej!

Jag har sökt en del på forumet och på Teslas egen support, men det finns många olika förslag kring hur man praktiskt flyttar över bilen från ett kontoperspektiv. Detta handlar alltså inte om ett ägarbyte i form av Transportstyrelsen utan när jag som första ägare av en Tesla behöver sätta upp ett nytt konto och få in den tidigare ägarens bil på mitt konto.

Någon som har gjort detta nyligen som kan kommentera tillvägagångssättet? Det finns en rätt bökig procedur från ca 2018/19, men många säger att det ska vara smidigare nu?

Stort tack!
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Köpt en begagnad Tesla - byte av kontoägare

Inlägg av NEO »

hazlos skrev:
Hej!

Jag har sökt en del på forumet och på Teslas egen support, men det finns många olika förslag kring hur man praktiskt flyttar över bilen från ett kontoperspektiv. Detta handlar alltså inte om ett ägarbyte i form av Transportstyrelsen utan när jag som första ägare av en Tesla behöver sätta upp ett nytt konto och få in den tidigare ägarens bil på mitt konto.

Någon som har gjort detta nyligen som kan kommentera tillvägagångssättet? Det finns en rätt bökig procedur från ca 2018/19, men många säger att det ska vara smidigare nu?

Stort tack!
Gamla ägaren tar bort bilen på sitt teslakonto, nya ägaren lägger till bilen på sitt konto. ”Ta bort bilen” knappen är dock inte möjlig att trycka på mina bilar och har aldrig varit, ingen är leasingbil så varför det inte fungerat vet jag inte.
Användarvisningsbild
3corner
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 nov 2019 21:04
Ort: Tranås

Re: Köpt en begagnad Tesla - byte av kontoägare

Inlägg av 3corner »

Hej, köpte en Tesla privat via KVD i början på augusti, och gjorde på detta sätt. Tog ca. 1 vecka innan jag fick ett Mail
som bekräftade att min bil kopplats till mitt Teslakonto.


To request an ownership transfer, start by creating a Tesla Account, if you do not already have one. You can create your account at www.tesla.com/teslaaccount. Next, send an email to AccountSupportEMEA@tesla.com from the same email address used to create your Tesla Account, including:


Color copy or photo of your driver’s license
Copy or photo of your registration papers
If registering under a business, include your business card with your name and company name
Email address used to create your Tesla Account, which will link to your car

Your address
Mobile phone number
Registration number on car

Please note: the name on the title or registration must match the ID provided

Once you complete the transfer, your ownership will be registered with the Tesla Team. You can use your Tesla Account with the Tesla app to remotely control your car and schedule service appointments.

With kind regards,

Tesla Account Support Team EMEA
Användarvisningsbild
hazlos
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 sep 2020 10:41

Re: Köpt en begagnad Tesla - byte av kontoägare

Inlägg av hazlos »

OK - det låter som en uppdaterad procedur så ska ta och testa den.

Tack!
Skriv svar