Funderingar på beg. Model S
Moderator: Redaktion
Funderingar på beg. Model S
Kör idag en familjebil av större SUV modell.
Barnen (3st) är snart så stora att ingen behöver barnstol så därför funderar jag på att byta till en lite roligare bil (läs snyggare/komfort och lite speed).
Tesla model S är en av bilarna jag sneglar på. Har en kollega som kör sådan, har tre barn, och verkar funka kanon.
Eftersom jag vill begränsa min bil-budget till 500000:- så får jag isf nöja mig med en S från 2014-15 med ca 10000 mil.
Det är här min första rädsla kickar in....köpa en GAMMAL bil..
Säg att jag har den tre år, vad kan den vara värd efter det? Miltalen verkar inte vara problem när man tittar begagnat idag, men tror ni inte den kommer tappa halva sitt värde?
Jämför jag med en BMW 520d från 2018-19 och några få tusen mil får jag lägga ca 380000:-
Gör jag en kalkyl och jämför dessa (inga lån) så hamnar jag på ungefär samma ägandekostnad.
Det BMW kostar mer i bränsle äts upp av Teslas dyrare försäkring.
Så långt är jag nöjd..samma ägande.
Men har jag bilen i tre år och ca 6000 mil så tappar jag ca 150000:- på BMW'n.
Då till den tidigare från. Vad tappar Teslan?
Något annat jag bör väga in eller ta hänsyn till? Miljön sålklart...men om jag fokuserar på mina pengar i första hand
Sedan har vi kvalitet - BMW vinner
Speed och status - Tesla vinner
Barnen (3st) är snart så stora att ingen behöver barnstol så därför funderar jag på att byta till en lite roligare bil (läs snyggare/komfort och lite speed).
Tesla model S är en av bilarna jag sneglar på. Har en kollega som kör sådan, har tre barn, och verkar funka kanon.
Eftersom jag vill begränsa min bil-budget till 500000:- så får jag isf nöja mig med en S från 2014-15 med ca 10000 mil.
Det är här min första rädsla kickar in....köpa en GAMMAL bil..
Säg att jag har den tre år, vad kan den vara värd efter det? Miltalen verkar inte vara problem när man tittar begagnat idag, men tror ni inte den kommer tappa halva sitt värde?
Jämför jag med en BMW 520d från 2018-19 och några få tusen mil får jag lägga ca 380000:-
Gör jag en kalkyl och jämför dessa (inga lån) så hamnar jag på ungefär samma ägandekostnad.
Det BMW kostar mer i bränsle äts upp av Teslas dyrare försäkring.
Så långt är jag nöjd..samma ägande.
Men har jag bilen i tre år och ca 6000 mil så tappar jag ca 150000:- på BMW'n.
Då till den tidigare från. Vad tappar Teslan?
Något annat jag bör väga in eller ta hänsyn till? Miljön sålklart...men om jag fokuserar på mina pengar i första hand
Sedan har vi kvalitet - BMW vinner
Speed och status - Tesla vinner
Re: Funderingar på beg. Model S
Kostnad:
Om 3 år när alla/många ska ha elbil.
Vilken bil blir lättare att sälja? BMW DIESEL eller en Tesla?
Vilken kommer tappa mest i värde....
Värdeminskningen är ju oftast den största kostnaden och man gissar bara om vmhur det ser ut i framtiden.
Ska du gambla med trenden eller mot trenden?
Kvalitet:
Har du jämfört i verkligheten eller tror du bara på vad en del högljudda gnällspikar skiver på internet?
Edit. Gällande gnällspikar så menar jag generellt och inte enskilda individer på forumet.
Alla biltillverkare har måndagsexemplar som jävlas med ägaren. Finns trådar här på forumet om det och i vissa fall så har helt klart tesla klantat sig mot de drabbade kunderna.
Om 3 år när alla/många ska ha elbil.
Vilken bil blir lättare att sälja? BMW DIESEL eller en Tesla?
Vilken kommer tappa mest i värde....
Värdeminskningen är ju oftast den största kostnaden och man gissar bara om vmhur det ser ut i framtiden.
Ska du gambla med trenden eller mot trenden?
Kvalitet:
Har du jämfört i verkligheten eller tror du bara på vad en del högljudda gnällspikar skiver på internet?
Edit. Gällande gnällspikar så menar jag generellt och inte enskilda individer på forumet.
Alla biltillverkare har måndagsexemplar som jävlas med ägaren. Finns trådar här på forumet om det och i vissa fall så har helt klart tesla klantat sig mot de drabbade kunderna.
Re: Funderingar på beg. Model S
Jag hade exakt samma situation, gick från tre barn och skämmig fossil-SUV till faceliftad MS 75D. Bilen som sådan fungerar bra som familjebil då den är gigantisk och har stort bagageutrymme.
Tänk dock på reparationer när du gör kalkylen. Anekdotiskt har jag på bara några månader drabbats av handtag som inte fungerar (4 000:-), LED-list till varselljus som lagt av (17 000:-), eMMC som krånglar (4 000:-), vatten som läcker in (ej åtgärdat än). Alla dessa fel är konstaterade designfel av Tesla och gör att servicekostnaden blir skyhög.
Svårt att spekulera i värdeminskningen då både utbudet av elbilar och efterfrågan kommer växa kraftigt kommande åren. Men fördelen med begagnat är ju att den största värdeminskningen är gjord. Den jag köpte tappade nästan 450 000:- på 3,5 år.
Tänk dock på reparationer när du gör kalkylen. Anekdotiskt har jag på bara några månader drabbats av handtag som inte fungerar (4 000:-), LED-list till varselljus som lagt av (17 000:-), eMMC som krånglar (4 000:-), vatten som läcker in (ej åtgärdat än). Alla dessa fel är konstaterade designfel av Tesla och gör att servicekostnaden blir skyhög.
Svårt att spekulera i värdeminskningen då både utbudet av elbilar och efterfrågan kommer växa kraftigt kommande åren. Men fördelen med begagnat är ju att den största värdeminskningen är gjord. Den jag köpte tappade nästan 450 000:- på 3,5 år.
Re: Funderingar på beg. Model S
Köper du rätt Model S så behöver den inte tappa så mycket. Köp en så ny bil som möjligt. Tänk på att batterigarantin på äldre Model S är 8 år med obegränsat antal mil. Många mil behöver alltså inte vara något problem om bilen i övrigt är hel och fräsch. Undvik de där äldsta bilarna. De är sämre på allt och har snart slut på batterigaranti.
Ett par förslag.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... r/90662368
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... t/92698987
Ett par förslag.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... r/90662368
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... t/92698987
Re: Funderingar på beg. Model S
Kvalitet i form av vad nästa i tråden skriver[JM] skrev:Kostnad:
Om 3 år när alla/många ska ha elbil.
Vilken bil blir lättare att sälja? BMW DIESEL eller en Tesla?
Vilken kommer tappa mest i värde....
Värdeminskningen är ju oftast den största kostnaden och man gissar bara om vmhur det ser ut i framtiden.
Ska du gambla med trenden eller mot trenden?
Kvalitet:
Har du jämfört i verkligheten eller tror du bara på vad en del högljudda gnällspikar skiver på internet?
Edit. Gällande gnällspikar så menar jag generellt och inte enskilda individer på forumet.
Alla biltillverkare har måndagsexemplar som jävlas med ägaren. Finns trådar här på forumet om det och i vissa fall så har helt klart tesla klantat sig mot de drabbade kunderna.
Det var dock den upplevda kvaliten jag i huvudsak syftade på.
Har åkt i några olika Model S och alla har knakat och gnisslat lite här och var.
Re: Funderingar på beg. Model S
Ska jag tolka det som du egentligen inte är nöjd med din Tesla?d3marcus skrev:Jag hade exakt samma situation, gick från tre barn och skämmig fossil-SUV till faceliftad MS 75D. Bilen som sådan fungerar bra som familjebil då den är gigantisk och har stort bagageutrymme.
Tänk dock på reparationer när du gör kalkylen. Anekdotiskt har jag på bara några månader drabbats av handtag som inte fungerar (4 000:-), LED-list till varselljus som lagt av (17 000:-), eMMC som krånglar (4 000:-), vatten som läcker in (ej åtgärdat än). Alla dessa fel är konstaterade designfel av Tesla och gör att servicekostnaden blir skyhög.
Svårt att spekulera i värdeminskningen då både utbudet av elbilar och efterfrågan kommer växa kraftigt kommande åren. Men fördelen med begagnat är ju att den största värdeminskningen är gjord. Den jag köpte tappade nästan 450 000:- på 3,5 år.
Om det är konstaterade designfel, finns det ingen goodwill så de fixar gratis/billigt?
Re: Funderingar på beg. Model S
Felfria bilar, särskilt begagnade, är inte direkt vanliga.
Jag hade betydligt större bekymmer(och kostnader) med min Volvo V60 än d3marcus här ovan haft med sin Tesla.
Handtagen är åtgärdade på nyare bilar och ledstripen är ju bara kosmetiskt.
Tänk också på att du får en ny Model 3 för strax över 500k. Då får du en betydligt mer modern bil med all den senaste hårdvaran, samt förstås fulla garantier och dessutom lägre försäkring och driftskostnader i allmänhet.
Jag hade betydligt större bekymmer(och kostnader) med min Volvo V60 än d3marcus här ovan haft med sin Tesla.
Handtagen är åtgärdade på nyare bilar och ledstripen är ju bara kosmetiskt.
Tänk också på att du får en ny Model 3 för strax över 500k. Då får du en betydligt mer modern bil med all den senaste hårdvaran, samt förstås fulla garantier och dessutom lägre försäkring och driftskostnader i allmänhet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Funderingar på beg. Model S
Om jag lade 500k på en begagnad bil idag skulle jag utan att blinka köpa en begagnad model S igen. Det finns uppenbara risker (eller kanske snarare problemområden) på bilen som kommer gå sönder vare sig man vill det eller inte och dit hör MCU'n och ledstripen på strålkastarna och kanske även dörrhandtagen - MEN bättre och skönare bil finns inte! Vinterkörning eller körning på regnvåta vägar, där andra får snigla sig fram, är en njutning, i alla fall om du köper en 4-hjulsdriven modell. Servicekostnaderna är minimala. Känslan att INTE skita ner vår jord mer än nödvändigt är fantastisk. Ta bara hand om bromsarna någon gång om året och lägg sedan undan någon tusenlapp extra i månadssparande så det finns en liten buffert när något behövs fixas.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Funderingar på beg. Model S
Beroende på hur ofta ni åker alla fem och hur mycket packning du kör med så tycker jag du noga ska överväga en Model 3 SR eller LR.
Köper du en SR så kommer totalkostnaden vara lägre än för en S för 500k. Du tar dessutom mycket mindre risk med garantier, andrahandsvärde etc.
Model 3 är en modernare bil (även jämfört med en ny Model S) och ännu roligare att köra! Ska man nöta motorväg är dock S trevligare.
Så provkör iaf... Värdesätter du körglädje så kommer du märka att 3 är extremt tilltalande!
Köper du en SR så kommer totalkostnaden vara lägre än för en S för 500k. Du tar dessutom mycket mindre risk med garantier, andrahandsvärde etc.
Model 3 är en modernare bil (även jämfört med en ny Model S) och ännu roligare att köra! Ska man nöta motorväg är dock S trevligare.
Så provkör iaf... Värdesätter du körglädje så kommer du märka att 3 är extremt tilltalande!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Funderingar på beg. Model S
Intressant, jag har inte ens suttit i en Model 3.Legato skrev:Beroende på hur ofta ni åker alla fem och hur mycket packning du kör med så tycker jag du noga ska överväga en Model 3 SR eller LR.
Köper du en SR så kommer totalkostnaden vara lägre än för en S för 500k. Du tar dessutom mycket mindre risk med garantier, andrahandsvärde etc.
Model 3 är en modernare bil (även jämfört med en ny Model S) och ännu roligare att köra! Ska man nöta motorväg är dock S trevligare.
Så provkör iaf... Värdesätter du körglädje så kommer du märka att 3 är extremt tilltalande!
Men får man in tre i baksätet?
Jag sitter iofs 80% av tiden själv i bilen men det blir ju några halvlånga turer med hela familjen också.
Jag vill klara mig med en bil!
Sedan tycker jag nog S är snyggare, men räcker 3 till utrymmesmässigt är det klart intressant.
Re: Funderingar på beg. Model S
Ska du köpa en Model S så undvik de med 85 kW batteri där Tesla begränsat laddkapaciteten när man laddar på Supercharger. Kan vara samma med de äldre 60 och 70 kW bilarna också. Jag älskar vår P85DL men med det jag nu vet så är en 90D från 2017 den bil jag skulle satsa på men då får du lägga till en hundring. Model 3 har den stora fördelen att de kan ladda upp till 250 kW på Teslas V3 Superchargers och vilket ger korta laddstopp. Bra att veta är att Tesla sålda innan januari 2017 har fri Supercharging.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Funderingar på beg. Model S
Jag tycker också Model S är snyggare men väljer ändå 3 alla dagar i veckan (har ägt båda).arena999 skrev:Intressant, jag har inte ens suttit i en Model 3.Legato skrev:Beroende på hur ofta ni åker alla fem och hur mycket packning du kör med så tycker jag du noga ska överväga en Model 3 SR eller LR.
Köper du en SR så kommer totalkostnaden vara lägre än för en S för 500k. Du tar dessutom mycket mindre risk med garantier, andrahandsvärde etc.
Model 3 är en modernare bil (även jämfört med en ny Model S) och ännu roligare att köra! Ska man nöta motorväg är dock S trevligare.
Så provkör iaf... Värdesätter du körglädje så kommer du märka att 3 är extremt tilltalande!
Men får man in tre i baksätet?
Jag sitter iofs 80% av tiden själv i bilen men det blir ju några halvlånga turer med hela familjen också.
Jag vill klara mig med en bil!
Sedan tycker jag nog S är snyggare, men räcker 3 till utrymmesmässigt är det klart intressant.
Man får absolut in tre i baksätet, men är det tre biffiga tonårssöner så blir det trångt Baksätet är nämligen smalare än i Model S, men längd/benutrymme är faktiskt på samma nivå.
På långresa är Model S bekvämare, men å andra sidan har 3 längre räckvidd och laddar avsevärt snabbare. På korta turer, och såklart än mer när du åker själv, så är 3 överlägsen
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Funderingar på beg. Model S
Jag har tre barn och bytte 3an mot en S för utrymmenas skull. Långfärd med packning för 5 är trångt i en 3a. I S är det gott om plats och sväljer hur mycket packning som helst. Dock är 3an roligare att köra men det gjorde åtminste för mig att snittförbrukningen drog iväg. Full rulle ur alla rondeller. S går snålare då man kör den mer värdigt.
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
Re: Funderingar på beg. Model S
Försäkringspremien kan variera kraftigt mellan olika bolag, har du kollat ordentligt? Watercircles brukar vara populärt bland Teslaägare.arena999 skrev:Gör jag en kalkyl och jämför dessa (inga lån) så hamnar jag på ungefär samma ägandekostnad.
Det BMW kostar mer i bränsle äts upp av Teslas dyrare försäkring.
Så långt är jag nöjd..samma ägande.
Men har jag bilen i tre år och ca 6000 mil så tappar jag ca 150000:- på BMW'n.
Då till den tidigare från. Vad tappar Teslan?
Något annat jag bör väga in eller ta hänsyn till? Miljön sålklart...men om jag fokuserar på mina pengar i första hand
Sedan har vi kvalitet - BMW vinner
Speed och status - Tesla vinner
Har du räknat in skillnad fordonsskatt?
En till fördel med elbil som sällan nämns är fler parkeringsplatser. Jag behövde parkera på Riddarholmen i Stockholm häromdagen. Smockfullt på vanliga, men där det var reserverat för bilar med laddning fanns det gott om plats.
Själv gick jag från V70 till model S. Model S är otroligt mycket bättre familjebil!
MS P85 2014
Re: Funderingar på beg. Model S
Jag har också en P85DL (”+” = sportchassi som fanns första månaderna under 2015) vilket är en ovanlig top-of-the-line-Tesla back in the days för 5 år sedan. Det är den bästa Teslan om du frågar mig. Helt annan sportighet och väguppträdande än alla andra model S som känns ”vingliga” i jämförelse.
Jag har bevakat alla annonser under drygt ett år och har sett 5st P85DL under den tiden, och just nu verkar alla dyka upp samtidigt (varav 4 kanske var +). 0-100 på 3 sek (slår typ alla super-sportbilar), grand tour bil helt i aluminium där man kan fälla sätena och packa in en elefant eller så.
Vi kan dessutom köra igenom hela europa - gratis.
Det finns dock en stor nackdel numera. Det tar upp mot dubbla tiden att snabbladda, och det suger såklart.
Beroende på ditt körmönster så måste du själv avgöra. Själv har jag landat i att just en toppversion ger så sjukt mycket ”value for money” så det finns inget att klaga på. En bakhjulsdriven 85 som är ganska slö, laddar långsammare, ja, det är en annan historia...
Själv har jag också en X90D. Är lite sugen på att sälja den och köpa Tars svart P85DL+ - att inte den är såld efter typ 5 minuter på blocket är en gåta för mig!
Så, satsa på en snabb toppmodell. Dom lär nog hålla begpriserna bättre och ger förhoppningsvis mer kör/ägar-glädje!
Jag har bevakat alla annonser under drygt ett år och har sett 5st P85DL under den tiden, och just nu verkar alla dyka upp samtidigt (varav 4 kanske var +). 0-100 på 3 sek (slår typ alla super-sportbilar), grand tour bil helt i aluminium där man kan fälla sätena och packa in en elefant eller så.
Vi kan dessutom köra igenom hela europa - gratis.
Det finns dock en stor nackdel numera. Det tar upp mot dubbla tiden att snabbladda, och det suger såklart.
Beroende på ditt körmönster så måste du själv avgöra. Själv har jag landat i att just en toppversion ger så sjukt mycket ”value for money” så det finns inget att klaga på. En bakhjulsdriven 85 som är ganska slö, laddar långsammare, ja, det är en annan historia...
Själv har jag också en X90D. Är lite sugen på att sälja den och köpa Tars svart P85DL+ - att inte den är såld efter typ 5 minuter på blocket är en gåta för mig!
Så, satsa på en snabb toppmodell. Dom lär nog hålla begpriserna bättre och ger förhoppningsvis mer kör/ägar-glädje!
Senast redigerad av mans71, redigerad totalt 1 gånger.
Model S P85DL+
Re: Funderingar på beg. Model S
Det finns säkert hur många argument som helst som talar för eller emot en bilmodell. Själv har jag valt att behålla min MS istället för att köpa en ny M3. Det mest avgörande är att jag gillar design/vackra ting. I mitt tycke så är M3 rent ut sagt ful.
Annat som jag värdesätter med min bil jämfört med en ny M3 är bland annat luftfjädring (för ökad framkomlighet på dåliga /oplogade vägar), utrymmet, rattvärme, isolerat plåttak, kaross i aluminium (hatar rost), gratis SuC, mm.
Betalar idag lite drygt 9 000:- om året för helförsäkringen. De flesta ”kända” fel /brister uppstod under nybilsgarantin så sannolikheten för kommande kostsamma reparationer ser jag som en mindre risk.
Annat som jag värdesätter med min bil jämfört med en ny M3 är bland annat luftfjädring (för ökad framkomlighet på dåliga /oplogade vägar), utrymmet, rattvärme, isolerat plåttak, kaross i aluminium (hatar rost), gratis SuC, mm.
Betalar idag lite drygt 9 000:- om året för helförsäkringen. De flesta ”kända” fel /brister uppstod under nybilsgarantin så sannolikheten för kommande kostsamma reparationer ser jag som en mindre risk.
Installerat 13,2 kWp solceller
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6518
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Funderingar på beg. Model S
här har du en som har bytt alla handtag till nya, ny MCU med lte och självstängande laddlucka med CCS.
Det är min.
https://www.blocket.se/vi/92329329.htm
Det är min.
https://www.blocket.se/vi/92329329.htm
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Funderingar på beg. Model S
Känner likadant. Kör en S75D.+46 skrev:Det finns säkert hur många argument som helst som talar för eller emot en bilmodell. Själv har jag valt att behålla min MS istället för att köpa en ny M3. Det mest avgörande är att jag gillar design/vackra ting. I mitt tycke så är M3 rent ut sagt ful.
Annat som jag värdesätter med min bil jämfört med en ny M3 är bland annat luftfjädring (för ökad framkomlighet på dåliga /oplogade vägar), utrymmet, rattvärme, isolerat plåttak, kaross i aluminium (hatar rost), gratis SuC, mm.
Betalar idag lite drygt 9 000:- om året för helförsäkringen. De flesta ”kända” fel /brister uppstod under nybilsgarantin så sannolikheten för kommande kostsamma reparationer ser jag som en mindre risk.
Har kört de flesta elbilarna på marknaden och ärligt talat skulle jag inte byta mot någon annan fortfarande.
Och nu när Tesla höjt SuC priset blir min il med gratis laddning ännu mera värdefull.
Kan uppgradera till FSD och MCU2 om jag vill.
Och eftersom den här alu-kaross känns den som en evighetsmaskin.
Om jag skulle byta till en S LR skulle jag få bättre räckvidd och snabbare laddning.
Men ingen gratis laddning, sämre garantier och inte gratis Premium Connection efter 1 år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Funderingar på beg. Model S
Får jag fråga vilket försäkringsbolag?+46 skrev:Det finns säkert hur många argument som helst som talar för eller emot en bilmodell. Själv har jag valt att behålla min MS istället för att köpa en ny M3. Det mest avgörande är att jag gillar design/vackra ting. I mitt tycke så är M3 rent ut sagt ful.
Annat som jag värdesätter med min bil jämfört med en ny M3 är bland annat luftfjädring (för ökad framkomlighet på dåliga /oplogade vägar), utrymmet, rattvärme, isolerat plåttak, kaross i aluminium (hatar rost), gratis SuC, mm.
Betalar idag lite drygt 9 000:- om året för helförsäkringen. De flesta ”kända” fel /brister uppstod under nybilsgarantin så sannolikheten för kommande kostsamma reparationer ser jag som en mindre risk.
Tänkte på det här med gratis SuC, vad kostar det nu om man inte hittar en bil där det är gratis?
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Funderingar på beg. Model S
Tesla justerar ju priserna lite då o då numera (höjt till drygt 4kr/kwh I Ödeshög i rusningstid tex) men räkna med ca 2,50kr/kwh vanligtvisarena999 skrev:Får jag fråga vilket försäkringsbolag?+46 skrev:Det finns säkert hur många argument som helst som talar för eller emot en bilmodell. Själv har jag valt att behålla min MS istället för att köpa en ny M3. Det mest avgörande är att jag gillar design/vackra ting. I mitt tycke så är M3 rent ut sagt ful.
Annat som jag värdesätter med min bil jämfört med en ny M3 är bland annat luftfjädring (för ökad framkomlighet på dåliga /oplogade vägar), utrymmet, rattvärme, isolerat plåttak, kaross i aluminium (hatar rost), gratis SuC, mm.
Betalar idag lite drygt 9 000:- om året för helförsäkringen. De flesta ”kända” fel /brister uppstod under nybilsgarantin så sannolikheten för kommande kostsamma reparationer ser jag som en mindre risk.
Tänkte på det här med gratis SuC, vad kostar det nu om man inte hittar en bil där det är gratis?
Re: Funderingar på beg. Model S
WaterCircles bilförsäkringTobbeTesla skrev:Tesla justerar ju priserna lite då o då numera (höjt till drygt 4kr/kwh I Ödeshög i rusningstid tex) men räkna med ca 2,50kr/kwh vanligtvisarena999 skrev:Får jag fråga vilket försäkringsbolag?+46 skrev:Det finns säkert hur många argument som helst som talar för eller emot en bilmodell. Själv har jag valt att behålla min MS istället för att köpa en ny M3. Det mest avgörande är att jag gillar design/vackra ting. I mitt tycke så är M3 rent ut sagt ful.
Annat som jag värdesätter med min bil jämfört med en ny M3 är bland annat luftfjädring (för ökad framkomlighet på dåliga /oplogade vägar), utrymmet, rattvärme, isolerat plåttak, kaross i aluminium (hatar rost), gratis SuC, mm.
Betalar idag lite drygt 9 000:- om året för helförsäkringen. De flesta ”kända” fel /brister uppstod under nybilsgarantin så sannolikheten för kommande kostsamma reparationer ser jag som en mindre risk.
Tänkte på det här med gratis SuC, vad kostar det nu om man inte hittar en bil där det är gratis?
Installerat 13,2 kWp solceller
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Funderingar på beg. Model S
Teslas snittpris har ökat från 2,56 kr/kWh till 2,88 kr/kWh.TobbeTesla skrev:Tesla justerar ju priserna lite då o då numera (höjt till drygt 4kr/kwh I Ödeshög i rusningstid tex) men räkna med ca 2,50kr/kwh vanligtvisarena999 skrev:Får jag fråga vilket försäkringsbolag?+46 skrev:Det finns säkert hur många argument som helst som talar för eller emot en bilmodell. Själv har jag valt att behålla min MS istället för att köpa en ny M3. Det mest avgörande är att jag gillar design/vackra ting. I mitt tycke så är M3 rent ut sagt ful.
Annat som jag värdesätter med min bil jämfört med en ny M3 är bland annat luftfjädring (för ökad framkomlighet på dåliga /oplogade vägar), utrymmet, rattvärme, isolerat plåttak, kaross i aluminium (hatar rost), gratis SuC, mm.
Betalar idag lite drygt 9 000:- om året för helförsäkringen. De flesta ”kända” fel /brister uppstod under nybilsgarantin så sannolikheten för kommande kostsamma reparationer ser jag som en mindre risk.
Tänkte på det här med gratis SuC, vad kostar det nu om man inte hittar en bil där det är gratis?
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Funderingar på beg. Model S
Där ser man, inte hängt med heltKnightRider skrev:Teslas snittpris har ökat från 2,56 kr/kWh till 2,88 kr/kWh.TobbeTesla skrev:Tesla justerar ju priserna lite då o då numera (höjt till drygt 4kr/kwh I Ödeshög i rusningstid tex) men räkna med ca 2,50kr/kwh vanligtvisarena999 skrev:Får jag fråga vilket försäkringsbolag?+46 skrev:Det finns säkert hur många argument som helst som talar för eller emot en bilmodell. Själv har jag valt att behålla min MS istället för att köpa en ny M3. Det mest avgörande är att jag gillar design/vackra ting. I mitt tycke så är M3 rent ut sagt ful.
Annat som jag värdesätter med min bil jämfört med en ny M3 är bland annat luftfjädring (för ökad framkomlighet på dåliga /oplogade vägar), utrymmet, rattvärme, isolerat plåttak, kaross i aluminium (hatar rost), gratis SuC, mm.
Betalar idag lite drygt 9 000:- om året för helförsäkringen. De flesta ”kända” fel /brister uppstod under nybilsgarantin så sannolikheten för kommande kostsamma reparationer ser jag som en mindre risk.
Tänkte på det här med gratis SuC, vad kostar det nu om man inte hittar en bil där det är gratis?
Re: Funderingar på beg. Model S
Kriper nämner att Model S med 85 kWh batteri har begränsad laddeffekt. Kan du utveckla det?
Re: Funderingar på beg. Model S
De som snabbladdat mycket har fått begränsad laddeffekt.Kulan skrev:Kriper nämner att Model S med 85 kWh batteri har begränsad laddeffekt. Kan du utveckla det?
Gissar att min bil fått begränsad men tar oftast 20 min att ladda för att åka vidare ändå. Kör ca 100 mil på en resa oftast, tor
Hade väl ca 105 kW laddhastighet på superladdare när batteriet var åtminstone 50%, nu får jag 120 i ca 5-10 minuter (när batteriet är 5-10% tlll 20%) och sen brassar det på i ca 85-90 kW tills jag nästan är i topp (75-80%) och då går det ner till ca 60 kW
Påverkar inte mig alls, hinner knappt äta en muffins men för vissa är det mer betydande för - vilket är förståeligt.
Ska tilläggas att många laddsessioner är olika och varierar men i snitt för mig så skulle jag absolut säga att jag behöver aldrig ladda mer än 20-30 min tills jag ska vidare. Har alltid en laddare inom 25 mil där jag åker.
Kan säkert också vara lite olika bland äldre bilar, men vet inte - Känns dock som några har lite mer begränsad effekt än det jag upplevt. Bästa är väl att testa en superladdare innan om det går. (I ditt fall)
TESLA Model S | P85+