Funderingar på beg. Model S

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Funderingar på beg. Model S

Inlägg av Kriper »

Ska du köpa en Model S så undvik de med 85 kW batteri där Tesla begränsat laddkapaciteten när man laddar på Supercharger. Kan vara samma med de äldre 60 och 70 kW bilarna också. Jag älskar vår P85DL men med det jag nu vet så är en 90D från 2017 den bil jag skulle satsa på men då får du lägga till en hundring. Model 3 har den stora fördelen att de kan ladda upp till 250 kW på Teslas V3 Superchargers och vilket ger korta laddstopp. Bra att veta är att Tesla sålda innan januari 2017 har fri Supercharging.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10271
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Funderingar på beg. Model S

Inlägg av Legato »

arena999 skrev:
Legato skrev:
Beroende på hur ofta ni åker alla fem och hur mycket packning du kör med så tycker jag du noga ska överväga en Model 3 SR eller LR.

Köper du en SR så kommer totalkostnaden vara lägre än för en S för 500k. Du tar dessutom mycket mindre risk med garantier, andrahandsvärde etc.

Model 3 är en modernare bil (även jämfört med en ny Model S) och ännu roligare att köra! Ska man nöta motorväg är dock S trevligare.

Så provkör iaf... Värdesätter du körglädje så kommer du märka att 3 är extremt tilltalande!
Intressant, jag har inte ens suttit i en Model 3.
Men får man in tre i baksätet?
Jag sitter iofs 80% av tiden själv i bilen men det blir ju några halvlånga turer med hela familjen också.
Jag vill klara mig med en bil!

Sedan tycker jag nog S är snyggare, men räcker 3 till utrymmesmässigt är det klart intressant.
Jag tycker också Model S är snyggare men väljer ändå 3 alla dagar i veckan (har ägt båda).

Man får absolut in tre i baksätet, men är det tre biffiga tonårssöner så blir det trångt ;) Baksätet är nämligen smalare än i Model S, men längd/benutrymme är faktiskt på samma nivå.

På långresa är Model S bekvämare, men å andra sidan har 3 längre räckvidd och laddar avsevärt snabbare. På korta turer, och såklart än mer när du åker själv, så är 3 överlägsen :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ergo
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 17 dec 2018 11:02

Re: Funderingar på beg. Model S

Inlägg av ergo »

Jag har tre barn och bytte 3an mot en S för utrymmenas skull. Långfärd med packning för 5 är trångt i en 3a. I S är det gott om plats och sväljer hur mycket packning som helst. Dock är 3an roligare att köra men det gjorde åtminste för mig att snittförbrukningen drog iväg. Full rulle ur alla rondeller. S går snålare då man kör den mer värdigt.
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Funderingar på beg. Model S

Inlägg av Bernando »

arena999 skrev:
Gör jag en kalkyl och jämför dessa (inga lån) så hamnar jag på ungefär samma ägandekostnad.
Det BMW kostar mer i bränsle äts upp av Teslas dyrare försäkring.
Så långt är jag nöjd..samma ägande.

Men har jag bilen i tre år och ca 6000 mil så tappar jag ca 150000:- på BMW'n.
Då till den tidigare från. Vad tappar Teslan?

Något annat jag bör väga in eller ta hänsyn till? Miljön sålklart...men om jag fokuserar på mina pengar i första hand :)
Sedan har vi kvalitet - BMW vinner
Speed och status - Tesla vinner
Försäkringspremien kan variera kraftigt mellan olika bolag, har du kollat ordentligt? Watercircles brukar vara populärt bland Teslaägare.

Har du räknat in skillnad fordonsskatt?

En till fördel med elbil som sällan nämns är fler parkeringsplatser. Jag behövde parkera på Riddarholmen i Stockholm häromdagen. Smockfullt på vanliga, men där det var reserverat för bilar med laddning fanns det gott om plats.

Själv gick jag från V70 till model S. Model S är otroligt mycket bättre familjebil!
MS P85 2014
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Funderingar på beg. Model S

Inlägg av mans71 »

Jag har också en P85DL (”+” = sportchassi som fanns första månaderna under 2015) vilket är en ovanlig top-of-the-line-Tesla back in the days för 5 år sedan. Det är den bästa Teslan om du frågar mig. Helt annan sportighet och väguppträdande än alla andra model S som känns ”vingliga” i jämförelse.

Jag har bevakat alla annonser under drygt ett år och har sett 5st P85DL under den tiden, och just nu verkar alla dyka upp samtidigt (varav 4 kanske var +). 0-100 på 3 sek (slår typ alla super-sportbilar), grand tour bil helt i aluminium där man kan fälla sätena och packa in en elefant eller så.

Vi kan dessutom köra igenom hela europa - gratis.

Det finns dock en stor nackdel numera. Det tar upp mot dubbla tiden att snabbladda, och det suger såklart.

Beroende på ditt körmönster så måste du själv avgöra. Själv har jag landat i att just en toppversion ger så sjukt mycket ”value for money” så det finns inget att klaga på. En bakhjulsdriven 85 som är ganska slö, laddar långsammare, ja, det är en annan historia...

Själv har jag också en X90D. Är lite sugen på att sälja den och köpa Tars svart P85DL+ - att inte den är såld efter typ 5 minuter på blocket är en gåta för mig!

Så, satsa på en snabb toppmodell. Dom lär nog hålla begpriserna bättre och ger förhoppningsvis mer kör/ägar-glädje! :)
Senast redigerad av mans71, redigerad totalt 1 gånger.
Model S P85DL+
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Funderingar på beg. Model S

Inlägg av +46 »

Det finns säkert hur många argument som helst som talar för eller emot en bilmodell. Själv har jag valt att behålla min MS istället för att köpa en ny M3. Det mest avgörande är att jag gillar design/vackra ting. I mitt tycke så är M3 rent ut sagt ful.
Annat som jag värdesätter med min bil jämfört med en ny M3 är bland annat luftfjädring (för ökad framkomlighet på dåliga /oplogade vägar), utrymmet, rattvärme, isolerat plåttak, kaross i aluminium (hatar rost), gratis SuC, mm.
Betalar idag lite drygt 9 000:- om året för helförsäkringen. De flesta ”kända” fel /brister uppstod under nybilsgarantin så sannolikheten för kommande kostsamma reparationer ser jag som en mindre risk.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Funderingar på beg. Model S

Inlägg av Tars »

här har du en som har bytt alla handtag till nya, ny MCU med lte och självstängande laddlucka med CCS.

Det är min. Bild

https://www.blocket.se/vi/92329329.htm
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Funderingar på beg. Model S

Inlägg av Zalman3 »

+46 skrev:
Det finns säkert hur många argument som helst som talar för eller emot en bilmodell. Själv har jag valt att behålla min MS istället för att köpa en ny M3. Det mest avgörande är att jag gillar design/vackra ting. I mitt tycke så är M3 rent ut sagt ful.
Annat som jag värdesätter med min bil jämfört med en ny M3 är bland annat luftfjädring (för ökad framkomlighet på dåliga /oplogade vägar), utrymmet, rattvärme, isolerat plåttak, kaross i aluminium (hatar rost), gratis SuC, mm.
Betalar idag lite drygt 9 000:- om året för helförsäkringen. De flesta ”kända” fel /brister uppstod under nybilsgarantin så sannolikheten för kommande kostsamma reparationer ser jag som en mindre risk.
Känner likadant. Kör en S75D.
Har kört de flesta elbilarna på marknaden och ärligt talat skulle jag inte byta mot någon annan fortfarande.
Och nu när Tesla höjt SuC priset blir min il med gratis laddning ännu mera värdefull.
Kan uppgradera till FSD och MCU2 om jag vill.
Och eftersom den här alu-kaross känns den som en evighetsmaskin.

Om jag skulle byta till en S LR skulle jag få bättre räckvidd och snabbare laddning.
Men ingen gratis laddning, sämre garantier och inte gratis Premium Connection efter 1 år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
arena999
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 30 okt 2020 12:20

Re: Funderingar på beg. Model S

Inlägg av arena999 »

+46 skrev:
Det finns säkert hur många argument som helst som talar för eller emot en bilmodell. Själv har jag valt att behålla min MS istället för att köpa en ny M3. Det mest avgörande är att jag gillar design/vackra ting. I mitt tycke så är M3 rent ut sagt ful.
Annat som jag värdesätter med min bil jämfört med en ny M3 är bland annat luftfjädring (för ökad framkomlighet på dåliga /oplogade vägar), utrymmet, rattvärme, isolerat plåttak, kaross i aluminium (hatar rost), gratis SuC, mm.
Betalar idag lite drygt 9 000:- om året för helförsäkringen. De flesta ”kända” fel /brister uppstod under nybilsgarantin så sannolikheten för kommande kostsamma reparationer ser jag som en mindre risk.
Får jag fråga vilket försäkringsbolag?

Tänkte på det här med gratis SuC, vad kostar det nu om man inte hittar en bil där det är gratis?
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Funderingar på beg. Model S

Inlägg av TobbeTesla »

arena999 skrev:
+46 skrev:
Det finns säkert hur många argument som helst som talar för eller emot en bilmodell. Själv har jag valt att behålla min MS istället för att köpa en ny M3. Det mest avgörande är att jag gillar design/vackra ting. I mitt tycke så är M3 rent ut sagt ful.
Annat som jag värdesätter med min bil jämfört med en ny M3 är bland annat luftfjädring (för ökad framkomlighet på dåliga /oplogade vägar), utrymmet, rattvärme, isolerat plåttak, kaross i aluminium (hatar rost), gratis SuC, mm.
Betalar idag lite drygt 9 000:- om året för helförsäkringen. De flesta ”kända” fel /brister uppstod under nybilsgarantin så sannolikheten för kommande kostsamma reparationer ser jag som en mindre risk.
Får jag fråga vilket försäkringsbolag?

Tänkte på det här med gratis SuC, vad kostar det nu om man inte hittar en bil där det är gratis?
Tesla justerar ju priserna lite då o då numera (höjt till drygt 4kr/kwh I Ödeshög i rusningstid tex) men räkna med ca 2,50kr/kwh vanligtvis
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Funderingar på beg. Model S

Inlägg av +46 »

TobbeTesla skrev:
arena999 skrev:
+46 skrev:
Det finns säkert hur många argument som helst som talar för eller emot en bilmodell. Själv har jag valt att behålla min MS istället för att köpa en ny M3. Det mest avgörande är att jag gillar design/vackra ting. I mitt tycke så är M3 rent ut sagt ful.
Annat som jag värdesätter med min bil jämfört med en ny M3 är bland annat luftfjädring (för ökad framkomlighet på dåliga /oplogade vägar), utrymmet, rattvärme, isolerat plåttak, kaross i aluminium (hatar rost), gratis SuC, mm.
Betalar idag lite drygt 9 000:- om året för helförsäkringen. De flesta ”kända” fel /brister uppstod under nybilsgarantin så sannolikheten för kommande kostsamma reparationer ser jag som en mindre risk.
Får jag fråga vilket försäkringsbolag?

Tänkte på det här med gratis SuC, vad kostar det nu om man inte hittar en bil där det är gratis?
Tesla justerar ju priserna lite då o då numera (höjt till drygt 4kr/kwh I Ödeshög i rusningstid tex) men räkna med ca 2,50kr/kwh vanligtvis
WaterCircles bilförsäkring
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Funderingar på beg. Model S

Inlägg av KnightRider »

TobbeTesla skrev:
arena999 skrev:
+46 skrev:
Det finns säkert hur många argument som helst som talar för eller emot en bilmodell. Själv har jag valt att behålla min MS istället för att köpa en ny M3. Det mest avgörande är att jag gillar design/vackra ting. I mitt tycke så är M3 rent ut sagt ful.
Annat som jag värdesätter med min bil jämfört med en ny M3 är bland annat luftfjädring (för ökad framkomlighet på dåliga /oplogade vägar), utrymmet, rattvärme, isolerat plåttak, kaross i aluminium (hatar rost), gratis SuC, mm.
Betalar idag lite drygt 9 000:- om året för helförsäkringen. De flesta ”kända” fel /brister uppstod under nybilsgarantin så sannolikheten för kommande kostsamma reparationer ser jag som en mindre risk.
Får jag fråga vilket försäkringsbolag?

Tänkte på det här med gratis SuC, vad kostar det nu om man inte hittar en bil där det är gratis?
Tesla justerar ju priserna lite då o då numera (höjt till drygt 4kr/kwh I Ödeshög i rusningstid tex) men räkna med ca 2,50kr/kwh vanligtvis
Teslas snittpris har ökat från 2,56 kr/kWh till 2,88 kr/kWh.
9D5FD0E6-9442-4BED-89DD-DF1CD1D66DCA.png
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Funderingar på beg. Model S

Inlägg av TobbeTesla »

KnightRider skrev:
TobbeTesla skrev:
arena999 skrev:
+46 skrev:
Det finns säkert hur många argument som helst som talar för eller emot en bilmodell. Själv har jag valt att behålla min MS istället för att köpa en ny M3. Det mest avgörande är att jag gillar design/vackra ting. I mitt tycke så är M3 rent ut sagt ful.
Annat som jag värdesätter med min bil jämfört med en ny M3 är bland annat luftfjädring (för ökad framkomlighet på dåliga /oplogade vägar), utrymmet, rattvärme, isolerat plåttak, kaross i aluminium (hatar rost), gratis SuC, mm.
Betalar idag lite drygt 9 000:- om året för helförsäkringen. De flesta ”kända” fel /brister uppstod under nybilsgarantin så sannolikheten för kommande kostsamma reparationer ser jag som en mindre risk.
Får jag fråga vilket försäkringsbolag?

Tänkte på det här med gratis SuC, vad kostar det nu om man inte hittar en bil där det är gratis?
Tesla justerar ju priserna lite då o då numera (höjt till drygt 4kr/kwh I Ödeshög i rusningstid tex) men räkna med ca 2,50kr/kwh vanligtvis
Teslas snittpris har ökat från 2,56 kr/kWh till 2,88 kr/kWh.
9D5FD0E6-9442-4BED-89DD-DF1CD1D66DCA.png
Där ser man, inte hängt med helt Bild
Användarvisningsbild
Kulan
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 okt 2020 18:33

Re: Funderingar på beg. Model S

Inlägg av Kulan »

Kriper nämner att Model S med 85 kWh batteri har begränsad laddeffekt. Kan du utveckla det?
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Funderingar på beg. Model S

Inlägg av Henrik »

Kulan skrev:
Kriper nämner att Model S med 85 kWh batteri har begränsad laddeffekt. Kan du utveckla det?
De som snabbladdat mycket har fått begränsad laddeffekt.

Gissar att min bil fått begränsad men tar oftast 20 min att ladda för att åka vidare ändå. Kör ca 100 mil på en resa oftast, tor

Hade väl ca 105 kW laddhastighet på superladdare när batteriet var åtminstone 50%, nu får jag 120 i ca 5-10 minuter (när batteriet är 5-10% tlll 20%) och sen brassar det på i ca 85-90 kW tills jag nästan är i topp (75-80%) och då går det ner till ca 60 kW

Påverkar inte mig alls, hinner knappt äta en muffins men för vissa är det mer betydande för - vilket är förståeligt.

Ska tilläggas att många laddsessioner är olika och varierar men i snitt för mig så skulle jag absolut säga att jag behöver aldrig ladda mer än 20-30 min tills jag ska vidare. Har alltid en laddare inom 25 mil där jag åker.

Kan säkert också vara lite olika bland äldre bilar, men vet inte - Känns dock som några har lite mer begränsad effekt än det jag upplevt. Bästa är väl att testa en superladdare innan om det går. (I ditt fall)
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Funderingar på beg. Model S

Inlägg av Zalman3 »

Tesla S är en grymt bra bil, kör en själv och är jättenöjd.
Och det är fler än jag som är en nöjd Tesla åkare.
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE2ODk2MjM7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6ImIwZTJmODY4ZjgxZDNmZWM2ZmE3MjEwZTIwNjMzYTc3YjE2NWRkNTIiO30=.jpeg.jpg

MER ÄN EN BIL!

En livsstil? Det är lätt att avfärda de mer entusiastiska Teslaägarna som fanatiker om man själv är lite avigt inställd till bilarna, företaget eller kanske elektrifieringen för den delen. Elon Musks twitterkonto kan ibland också göra den mest Teslaglade lite skeptiskt inställd. Men faktum är att om man har hjärtat inställt på en eldriven bil erbjuder Tesla något ingen annan aktör på marknaden gör idag. Varken i Sverige, ute i Europa eller framför allt på hemmamarknaden i USA.

Servicefritt bilägande är ett unikt säljargument. Men ett betydligt viktigare sådant är den laddinfrastruktur man byggt. Inte nog med att laddarna är många till antalet och strategiskt utplacerade för att underlätta långfärd. De är till råga på allt oerhört mycket snabbare än den genomsnittliga snabbladdaren du annars hittar ute på vägarna. 

Lägg därtill att du inte behöver fyra olika appar och laddbrickor. Allt är kopplat till bilen, du bara kör dit och kopplar in. Sedan är det klart! Att laddarna bara funkar för Teslas egna bilar gör också att du slipper pausa din långfärd för att något pucko blockerat den enda snabbladdaren på området genom att koppla in sig på dess AC-uttag med sin laddhybrid. Branschen har mycket att lära av Tesla här, eller kanske rent av behov att köpa in sig!



Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
arena999
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 30 okt 2020 12:20

Re: Funderingar på beg. Model S

Inlägg av arena999 »

Trådskaparen här igen...
Som sagt var jag sugen på en beg Model S.
Efter ha testat Model 3 är det helt klart ett alternativ.
Utrymmet i baksätet (som är det viktiga för mig) var inte mycket mindre än S.

Som jag läst till mig finns det ju lite plus och minus. Hjälp mig gärna fylla på...
Model 3
Plus
- Nyare bil och teknik (även om jag köper en från 2019)
- Biilligare i drift och omkostnader
Minus
- Barnsjukdomar och diverse kvalitetsproblem
- Ingen gratisladdning/connectivity

Model S
Plus
- Större bil
- Kvalitetsproblem oftast korrigerade
- Oftast gratisladdning/connectivity
Minus
- Blir en äldre bil för samma pengar
- Gammal (?!) teknik
- Jäkligt dyr försäkring
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Funderingar på beg. Model S

Inlägg av taliz »

Även om Model S gått igenom många revisioner så är grunddesignen forfarande densamma.
Model 3 är en helt ny design där man "gjort om och gjort rätt".
Model 3 har pga det väldigt lite fel, och vad jag vet inga allvarliga fel som leder till driftstopp vilket S och X haft(eller PS2 för den delen...).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Funderingar på beg. Model S

Inlägg av Bernando »

M3 har ingen skärm bakom ratten. För en del är det ett plus att den är borta, personligen är det nästan en dealbreaker. Älskar att ha navigation bakom ratten istället för enbart stora skärmen (medan vissa tycker att det känns stenålder att ha den).

S har bättre öppning på bakluckan ifall det har något värde för dig. Viss modeller också betydligt större frunk.

Har du verkligen kollat ordentligt på försäkring? Jag betalar bara någon hundralapp mer per månad för min MS än för min gamla V70.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2237
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Funderingar på beg. Model S

Inlägg av frippe »

Bernando skrev:
M3 har ingen skärm bakom ratten. För en del är det ett plus att den är borta, personligen är det nästan en dealbreaker. Älskar att ha navigation bakom ratten istället för enbart stora skärmen (medan vissa tycker att det känns stenålder att ha den).

S har bättre öppning på bakluckan ifall det har något värde för dig. Viss modeller också betydligt större frunk.

Har du verkligen kollat ordentligt på försäkring? Jag betalar bara någon hundralapp mer per månad för min MS än för min gamla V70.
Det som avgjorde för oss till s fördel är främst bakluckan, har haft en sedan en gång och aldrig mer. Det är något med mitt DNA som omöjliggör detta. Som gammal Saab frälst är det kombicupe som gäller. Har räddat mig många gånger när jag behövt lasta stora saker.

Sedan precis som ovan, navigationen precis framför ratten, gillar jag också väldigt mycket.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
arena999
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 30 okt 2020 12:20

Re: Funderingar på beg. Model S

Inlägg av arena999 »

Bernando skrev:
M3 har ingen skärm bakom ratten. För en del är det ett plus att den är borta, personligen är det nästan en dealbreaker. Älskar att ha navigation bakom ratten istället för enbart stora skärmen (medan vissa tycker att det känns stenålder att ha den).

S har bättre öppning på bakluckan ifall det har något värde för dig. Viss modeller också betydligt större frunk.

Har du verkligen kollat ordentligt på försäkring? Jag betalar bara någon hundralapp mer per månad för min MS än för min gamla V70.
Får jag fråga vilket bolag? Billigaste jag hittat på nätsökningar är ca 16000:- helförs då de jag kollat på är äldre än 3 år.
Hört att Watercircles ska vara billigare men kan inte få pris via nätet och inte hunnit ringa dem är...
49 år, eget hus, mellanstor stad i Skåne, 30 skadefria år!
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2237
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Funderingar på beg. Model S

Inlägg av frippe »

Vi har Länsförsäkring Kronoberg, betalar 11500 per år. Men det är tydligen stor skillnad mellan olika Länsförsäkringsbolag.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Funderingar på beg. Model S

Inlägg av Bernando »

arena999 skrev:
Bernando skrev:
M3 har ingen skärm bakom ratten. För en del är det ett plus att den är borta, personligen är det nästan en dealbreaker. Älskar att ha navigation bakom ratten istället för enbart stora skärmen (medan vissa tycker att det känns stenålder att ha den).

S har bättre öppning på bakluckan ifall det har något värde för dig. Viss modeller också betydligt större frunk.

Har du verkligen kollat ordentligt på försäkring? Jag betalar bara någon hundralapp mer per månad för min MS än för min gamla V70.
Får jag fråga vilket bolag? Billigaste jag hittat på nätsökningar är ca 16000:- helförs då de jag kollat på är äldre än 3 år.
Hört att Watercircles ska vara billigare men kan inte få pris via nätet och inte hunnit ringa dem är...
49 år, eget hus, mellanstor stad i Skåne, 30 skadefria år!
Watercircles, populära i Teslakretsar. De kom in på halva beloppet jämfört Läns/If/TH. Folksam prisade ut sig helt. 37 år, eget hus, Stockholm, 2 skadefria år (jag svär på att betongpelaren i garaget lurpassade på mig och hoppade fram från ingenstans).
Screenshot_20201111-194958_Sheets.jpg
MS P85 2014
Skriv svar