Kia e-niro eller vw id3

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kia e-niro eller vw id3

Inlägg av martinot »

DrJoshua skrev:
Tänk på att du inte sätter någon takbox på en Id3:a! Detta hade inte ens vår försäljare koll på! Vi cyklar mycket mtb och måste ha takräcke. Id3:an får inte ha takräcke. Detta gjorde att vi köpte en e-Niro. Det har vi inte ångrat!
Inget takräcke på ID3? Inte ens som tillval?

Det gör nog att den isf. går bort för min pappa (som jag mest tänkt att ID3 skulle kunna passa).

Minns på den "goda" tiden när alla våra Volvo och Mercedes hade takrails som standard!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Robin92
Inlägg: 37
Blev medlem: 02 jun 2020 00:16

Re: Kia e-niro eller vw id3

Inlägg av Robin92 »

DrJoshua skrev:
Tänk på att du inte sätter någon takbox på en Id3:a! Detta hade inte ens vår försäljare koll på! Vi cyklar mycket mtb och måste ha takräcke. Id3:an får inte ha takräcke. Detta gjorde att vi köpte en e-Niro. Det har vi inte ångrat!
Nu är iofs inte takräcke något viktigt för mig, det ingår i kampanjen som pågår nu. Men absolut bra att veta! Jag skickade ett pm till, har lite frågor ang e-niron, ifall du orkar svara :)
DrJoshua
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 dec 2020 20:00

Re: Kia e-niro eller vw id3

Inlägg av DrJoshua »

martinot skrev:
DrJoshua skrev:
Tänk på att du inte sätter någon takbox på en Id3:a! Detta hade inte ens vår försäljare koll på! Vi cyklar mycket mtb och måste ha takräcke. Id3:an får inte ha takräcke. Detta gjorde att vi köpte en e-Niro. Det har vi inte ångrat!
Inget takräcke på ID3? Inte ens som tillval?

Det gör nog att den isf. går bort för min pappa (som jag mest tänkt att ID3 skulle kunna passa).

Minns på den "goda" tiden när alla våra Volvo och Mercedes hade takrails som standard!
Nej, taklast är inte tillåtet enligt specifikationen. Om det funkar rent praktiskt känner jag inte till. Ganska stort avbräck om man inte har dragkrok!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kia e-niro eller vw id3

Inlägg av martinot »

Jo, takbox är ju mycket smidigt att låna eller hyra om man tex. skall till fjällen med skidor eller annan utrustning som inte får plats i bilen. Då vill man helst inte åka med släpvagn som kompensation.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
DrJoshua
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 dec 2020 20:00

Re: Kia e-niro eller vw id3

Inlägg av DrJoshua »

Som cyklist så blir det nödvändig. Iofs har id3 en fjompig cykelställsdragkrok av något slag. Men jag vet hur den fungerar. Kolfiberhojen gör sig bäst på taket!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kia e-niro eller vw id3

Inlägg av Zalman3 »

Nån som byggt en frunk till Kia e-Niron?

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
DrJoshua
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 dec 2020 20:00

Re: Kia e-niro eller vw id3

Inlägg av DrJoshua »

Jag vet inte om det är en fråga eller ett påstående? ;-) Skaffa Biltemas lådbeslag och använd dem som reglar. De är tunna och lättarbetade. (Eller valfria plattjärn) Hade jag gjort det från början så hade jag skippat dörrstoppen och satt fyra M6 pinnbultar i hålen för pinnarna som håller motorkåpan. Motorkåpan och pinnarna som håller fast den sparar du för framtiden. En mutter under och en mutter över håller dem på plats. Skruva ihop dem i mitten för lättare installation. ”Oljetråget” kapas i bakkant och på höjden och skruvas fast i lådreglarna. Två av bultarna behöver en hylsdistans på undersidan av tråget på grund av att reglarna ligger på varandra.
9B40342D-B3F6-4B96-89A6-B13B5AA0CC60.jpeg
06B19021-6F47-49CC-8AFE-7A7EFCD8FAE7.jpeg
454796B9-6F44-4CCD-8A27-CF547144B0E9.jpeg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kia e-niro eller vw id3

Inlägg av Zalman3 »

DrJoshua skrev:
Jag vet inte om det är en fråga eller ett påstående? ;-) Skaffa Biltemas lådbeslag och använd dem som reglar. De är tunna och lättarbetade. (Eller valfria plattjärn) Hade jag gjort det från början så hade jag skippat dörrstoppen och satt fyra M6 pinnbultar i hålen för pinnarna som håller motorkåpan. Motorkåpan och pinnarna som håller fast den sparar du för framtiden. En mutter under och en mutter över håller dem på plats. Skruva ihop dem i mitten för lättare installation. ”Oljetråget” kapas i bakkant och på höjden och skruvas fast i lådreglarna. Två av bultarna behöver en hylsdistans på undersidan av tråget på grund av att reglarna ligger på varandra.
Lysande!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia e-niro eller vw id3

Inlägg av iAkita »

För den som inte är så händig finns det här alternativet: http://frunk.at/en/pageId9/
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Hacke
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 jul 2017 18:16

Re: Kia e-niro eller vw id3

Inlägg av Hacke »

Var fick du tag på "oljetråget". Jag tycker det var en mycket bra lösning du har gjort. Tummen upp!!
DrJoshua
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 dec 2020 20:00

Re: Kia e-niro eller vw id3

Inlägg av DrJoshua »

Tackar! Idén är lånad. Allt utom gasfjädrarna är inköpt på Biltema. Numera gör en smörkniv i plast laddkabeln sällskap i frunken. Den behövdes senast idag när laddluckan frusit fast.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Kia e-niro eller vw id3

Inlägg av Maw »

DrJoshua skrev:
Tackar! Idén är lånad. Allt utom gasfjädrarna är inköpt på Biltema. Numera gör en smörkniv i plast laddkabeln sällskap i frunken. Den behövdes senast idag när laddluckan frusit fast.
Tumme upp på det! :idea: :)
Sveno
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 maj 2021 16:19

Re: Kia e-niro eller vw id3

Inlägg av Sveno »

Robin92 skrev:
Hej! vad hade ni skaffat, en kia e-niro eller vw id3? har fått ett leasingförslag på 4100kr/mån 6000mil 36mån på e-niro ink service, vinterhjul, takbox och försäkring i 6 månader. är det bra pris? tror jag kommer undan några hundralappar billigare med id3:an. vad hade ni valt och hur resonerar ni?
Detta blir min första elbil, har kollat konstant i 6månader nu..
Av vilken bilhandlare fick du ett så bra pris på leasing? Håller själv på att se på privatleasing av en e-niro just nu, men det pris jag fått förslag på hos Hedin bil är bra mycket dyrare.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Kia e-niro eller vw id3

Inlägg av Leo »

Låter som bra pris med de förutsättningarna. Skulle gissa att det kommer fler/mer kampanjer framemot årsskiftet om du kan vänta. Slutet av året brukar ofta vara den tid på året då kampanjerna vrids upp som mest för att nå olika mål. Oftast gäller det då endast bilar som kan levereras innan årsskiftet och man måste ofta vara ganska på hugget då de försvinner ganska snabbt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Kia e-niro eller vw id3

Inlägg av Wilson »

Sveno skrev:
Robin92 skrev:
Hej! vad hade ni skaffat, en kia e-niro eller vw id3? har fått ett leasingförslag på 4100kr/mån 6000mil 36mån på e-niro ink service, vinterhjul, takbox och försäkring i 6 månader. är det bra pris? tror jag kommer undan några hundralappar billigare med id3:an. vad hade ni valt och hur resonerar ni?
Detta blir min första elbil, har kollat konstant i 6månader nu..
Av vilken bilhandlare fick du ett så bra pris på leasing? Håller själv på att se på privatleasing av en e-niro just nu, men det pris jag fått förslag på hos Hedin bil är bra mycket dyrare.
Finns gott om annonser både på blocket och bytbil.

Här 3290 för 3år/4500 mil inkl vhjul. går säkert att välja till fler mil om man vill. Advance plus verkar kosta 400kr till. Tycker mig komma ihåg att jag ganska nyligen sett under 3000 också, men hittar det inte just nu.

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 2-15447757
Sveno
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 maj 2021 16:19

Re: Kia e-niro eller vw id3

Inlägg av Sveno »

Ja, är kanske bättre att vänta mot slutet av året. Har sett att Aften bil har ett bra erbjudande just nu, där vinterdäck ingår. De finns tyvärr inte här i Västsverige där jag bor. Tycker att det är ofta som bilhandlare i Stockholmsområdet har bättre erbjudanden på elbilar än i Göteborg, kanske är värt att åka en bit.
Pgoteborg
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 apr 2021 22:54

Re: Kia e-niro eller vw id3

Inlägg av Pgoteborg »

Sveno skrev:
Ja, är kanske bättre att vänta mot slutet av året. Har sett att Aften bil har ett bra erbjudande just nu, där vinterdäck ingår. De finns tyvärr inte här i Västsverige där jag bor. Tycker att det är ofta som bilhandlare i Stockholmsområdet har bättre erbjudanden på elbilar än i Göteborg, kanske är värt att åka en bit.
Fick precis erbjudande idag på en Kia E-Niro för 3560kr/mån. Detta inkluderade försäkring, vinterhjul, 1500mil/år och valfri färg. I Göteborg :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kia e-niro eller vw id3

Inlägg av martinot »

Sveno skrev:
Ja, är kanske bättre att vänta mot slutet av året. Har sett att Aften bil har ett bra erbjudande just nu, där vinterdäck ingår. De finns tyvärr inte här i Västsverige där jag bor. Tycker att det är ofta som bilhandlare i Stockholmsområdet har bättre erbjudanden på elbilar än i Göteborg, kanske är värt att åka en bit.
I slutet på åren så kan du säkert få leasat en ID3 för under 3000/mån.

Har sett även bilhandlare runt både Göteborg och Kungsbacka annonsera på nätet med erbjudanden under de priserna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kia e-niro eller vw id3

Inlägg av Zalman3 »

Bra deal?

Kia e-Niro ADVANCE KAMPANJ
3 295 kr/mån

https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... j/96074826
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar