Kia e-niro eller vw id3
Moderator: Redaktion
Kia e-niro eller vw id3
Hej! vad hade ni skaffat, en kia e-niro eller vw id3? har fått ett leasingförslag på 4100kr/mån 6000mil 36mån på e-niro ink service, vinterhjul, takbox och försäkring i 6 månader. är det bra pris? tror jag kommer undan några hundralappar billigare med id3:an. vad hade ni valt och hur resonerar ni?
Detta blir min första elbil, har kollat konstant i 6månader nu..
Detta blir min första elbil, har kollat konstant i 6månader nu..
Re: Kia e-niro eller vw id3
Provkör och sen kör på din magkänsla. Båda bilar du nämner har bra range och praktikalitet. Utrustningsmässigt hur skiljer dom sig?
Efter min Model 3, provkörde jag nog varenda elbil på marknaden. För mig föll alla koreanska bort pga framhjulsdrift och en interiör och design som inte föll mig i smaken.
Efter min Model 3, provkörde jag nog varenda elbil på marknaden. För mig föll alla koreanska bort pga framhjulsdrift och en interiör och design som inte föll mig i smaken.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Re: Kia e-niro eller vw id3
Ja man får kanske göra det. Id3an har jag testat och är skön att köra, tyvärr tycker jag inte om interiören i den, ser plastig ut och känns tråkig. Kian är ganska välutrustad och kan tänka mig att den också är väldigt skön att köra och ser trevligare ut invändigt. hade gärna skaffat en enyaq el tesla men båda är lite för dyra för mig tycker jag.
Re: Kia e-niro eller vw id3
Jag hade valt Hyundai Kona 64kWh för 2.995kr i månaden under förutsättning att jag klarat mig med dess utrymmen.Robin92 skrev:Hej! vad hade ni skaffat, en kia e-niro eller vw id3? har fått ett leasingförslag på 4100kr/mån 6000mil 36mån på e-niro ink service, vinterhjul, takbox och försäkring i 6 månader. är det bra pris? tror jag kommer undan några hundralappar billigare med id3:an. vad hade ni valt och hur resonerar ni?
Detta blir min första elbil, har kollat konstant i 6månader nu..
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kia e-niro eller vw id3
Ja jag var inne på en sån, så jag fråga vad leasingkostnaden skulle bli för 2000mil. då ville de ha ca 3900kr/mån så jag sa att jag tyckte det var alldeles för dyrt, det var dessutom utan vinterhjul.
Re: Kia e-niro eller vw id3
Koreanerna ger nog betydligt mer bang for the buck. Även om en ID3 kanske är lite billigare varje månad så är utrustningslistan nästan pinsamt överskådlig. Kia skickar med mycket mer utrustning som standard.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kia e-niro eller vw id3
4100 kr/månad låter som ett bra pris på e-Niro, med tanke på vad som är inkluderat och hur många mil du får. Men vad är det för version du får? Jag har kört snart 6000 mil i en e-Niro med högsta utrustningsnivån (advance plus med tech-paketet). Jag skulle inte byta bort den mot en av de lägre utrustningsnivåerna av ID3, e-Niron har så mycket utrustning som jag skulle sakna. Däremot skulle jag bytt den rakt av mot en ID3 Max.
Annars är det nog mest en fråga om vilken bil du själv föredrar. e-Niro har längre räckvidd och lägre förbrukning men ID3 laddar snabbare, så på långresa går det nog på ett ut. Mitt intryck är att det är betydligt bättre plats i e-Niro också. Det är dessutom möjligt att ta med sig 100 kg taklast, medan du inte får ha någonting på taket på ID3.
Om några månader byter jag bort min e-Niro mot en ID4. När jag sammanfattar mina intryck av den kommer det bestående nog vara att det är en för priset väldigt välutrustad bil med fantastisk kvalitét, som bara går och går och kommer förvånansvärt långt på en laddning. Samtidigt är den lite tråkig och saknar karaktär. Men är man ute efter en välutrustad bil som funkar och gör exakt det den ska, då är det ett umärkt val. Att min totalkostnad (exklusive laddning) kommer hamna runt 20 kr/mil, efter 6000 mil och 2 år, är inte heller illa.
Annars är det nog mest en fråga om vilken bil du själv föredrar. e-Niro har längre räckvidd och lägre förbrukning men ID3 laddar snabbare, så på långresa går det nog på ett ut. Mitt intryck är att det är betydligt bättre plats i e-Niro också. Det är dessutom möjligt att ta med sig 100 kg taklast, medan du inte får ha någonting på taket på ID3.
Om några månader byter jag bort min e-Niro mot en ID4. När jag sammanfattar mina intryck av den kommer det bestående nog vara att det är en för priset väldigt välutrustad bil med fantastisk kvalitét, som bara går och går och kommer förvånansvärt långt på en laddning. Samtidigt är den lite tråkig och saknar karaktär. Men är man ute efter en välutrustad bil som funkar och gör exakt det den ska, då är det ett umärkt val. Att min totalkostnad (exklusive laddning) kommer hamna runt 20 kr/mil, efter 6000 mil och 2 år, är inte heller illa.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Kia e-niro eller vw id3
KIA e-Niro är en hyfsat rymlig elbil, som passar många.
Så jag är mycket intresserad av efterföljaren Ioniq 5.
Som ska vara ännu bättre på det mesta.
Så jag är mycket intresserad av efterföljaren Ioniq 5.
Som ska vara ännu bättre på det mesta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kia e-niro eller vw id3
Är Hyundai Ioniq 5 tänkt att bli en efterföljare till Kia e-Niro?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kia e-niro eller vw id3
Känns som Ioniq 5 är ett nummer större.mati skrev:Är Hyundai Ioniq 5 tänkt att bli en efterföljare till Kia e-Niro?
Axelavstånd e-Niro, 270cm
Ioniq 5, 300cm
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kia e-niro eller vw id3
detta är iofs utrustningsnivån advance, men tror den har allt jag behöver och som du säger så är den väldigt mycket mer välutrustad än vad id3 life är.iAkita skrev:4100 kr/månad låter som ett bra pris på e-Niro, med tanke på vad som är inkluderat och hur många mil du får. Men vad är det för version du får? Jag har kört snart 6000 mil i en e-Niro med högsta utrustningsnivån (advance plus med tech-paketet). Jag skulle inte byta bort den mot en av de lägre utrustningsnivåerna av ID3, e-Niron har så mycket utrustning som jag skulle sakna. Däremot skulle jag bytt den rakt av mot en ID3 Max.
Annars är det nog mest en fråga om vilken bil du själv föredrar. e-Niro har längre räckvidd och lägre förbrukning men ID3 laddar snabbare, så på långresa går det nog på ett ut. Mitt intryck är att det är betydligt bättre plats i e-Niro också. Det är dessutom möjligt att ta med sig 100 kg taklast, medan du inte får ha någonting på taket på ID3.
Om några månader byter jag bort min e-Niro mot en ID4. När jag sammanfattar mina intryck av den kommer det bestående nog vara att det är en för priset väldigt välutrustad bil med fantastisk kvalitét, som bara går och går och kommer förvånansvärt långt på en laddning. Samtidigt är den lite tråkig och saknar karaktär. Men är man ute efter en välutrustad bil som funkar och gör exakt det den ska, då är det ett umärkt val. Att min totalkostnad (exklusive laddning) kommer hamna runt 20 kr/mil, efter 6000 mil och 2 år, är inte heller illa.
det lutar än så länge mot en e-niro och det bådar ju gott att du har så mycket positiva erfarenheter av den. Får jag konan till en vettig månadskostnad så kanske jag slår till på en sån i 12 månader. Så kanske det har kommit lite bättre avtal för enyaq när det är dags att byta om ett år.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Kia e-niro eller vw id3
Går du från Tesla till Kia kommer du behöva lägga undan tid för psykologisk terapi eller yoga. För bilen är så långt ifrån användarvänlig som det bara går. Har kört en sådan förmånsbil en stund nu och jag drar mig för att köra bilen. Du kan inte starta bilen med startknappen och förvänta dig värme förrän du lagt i växel, annars blåser den bara kallt och drar 12V batteriet, been there done that. Den är extremt spårkänslig och hoppar i sidled vid minsta acceleration pga fwd. Ljudet bilen har spelar ingen roll för den har ljudisolering som en 740 med flintahål i golvet. Den låser inte upp bakdörrarna om du kliver ut ur bilen du måste låsa upp med nyckel eller i dörren, enerverande när man kör barn. Den har ingen frunk, är heller inte speciellt snål (jag snittar lätt över 210Wh/km) att hitta enkla justeringar av laddström krävs en del pill första gångerna, inte alls logisk.Robin92 skrev:Ja man får kanske göra det. Id3an har jag testat och är skön att köra, tyvärr tycker jag inte om interiören i den, ser plastig ut och känns tråkig. Kian är ganska välutrustad och kan tänka mig att den också är väldigt skön att köra och ser trevligare ut invändigt. hade gärna skaffat en enyaq el tesla men båda är lite för dyra för mig tycker jag.
Provkörde en Kona när min e-niro var på motorbyte efter 30000km, den har samma ”interface” men var helt annorlunda. Mer lyxig, spårandet vid acceleration är tyvär ofrånkomligt.
Det enda positiva med den är förmånsvärdet och att den är elektrisk.
Edit: jag glömde en annan sak som gör mig galen: det eviga plingadet! Oavsett om du öppnar en dörr utan att ”stänga av motorn” eller startar bilen och får någon tråkig trudelutt som inte går att stänga av
Tror jag har största paketet med rattvärme och ”autopilot” som är sämre än AP1
Re: Kia e-niro eller vw id3
Antingen är det du som är en teknisk analfabet, som efter 3000 mil inte lyckats komma tillrätta med de problem du nämner, eller också är det jag. Efter snart 6000 mil i min e-Niro har jag faktiskt ingen aning om hur jag skulle gå till väga för att återskapa ett enda av dem. Förutom att det är kass med 395 nm i kombination med framhjulsdrift, om man gärna trycker gasen i botten i hastigheter under 50 km/h. När vrider faktiskt behövs, som vid omkörningar, funkar det däremot bra. Och så känner jag igen mig vad det gäller "melodin" den spelar när man "startar" bilen. Den hade jag också kunnat vara utan.NEO skrev:Går du från Tesla till Kia kommer du behöva lägga undan tid för psykologisk terapi eller yoga. För bilen är så långt ifrån användarvänlig som det bara går. Har kört en sådan förmånsbil en stund nu och jag drar mig för att köra bilen. Du kan inte starta bilen med startknappen och förvänta dig värme förrän du lagt i växel, annars blåser den bara kallt och drar 12V batteriet, been there done that. Den är extremt spårkänslig och hoppar i sidled vid minsta acceleration pga fwd. Ljudet bilen har spelar ingen roll för den har ljudisolering som en 740 med flintahål i golvet. Den låser inte upp bakdörrarna om du kliver ut ur bilen du måste låsa upp med nyckel eller i dörren, enerverande när man kör barn. Den har ingen frunk, är heller inte speciellt snål (jag snittar lätt över 210Wh/km) att hitta enkla justeringar av laddström krävs en del pill första gångerna, inte alls logisk.Robin92 skrev:Ja man får kanske göra det. Id3an har jag testat och är skön att köra, tyvärr tycker jag inte om interiören i den, ser plastig ut och känns tråkig. Kian är ganska välutrustad och kan tänka mig att den också är väldigt skön att köra och ser trevligare ut invändigt. hade gärna skaffat en enyaq el tesla men båda är lite för dyra för mig tycker jag.
Provkörde en Kona när min e-niro var på motorbyte efter 30000km, den har samma ”interface” men var helt annorlunda. Mer lyxig, spårandet vid acceleration är tyvär ofrånkomligt.
Det enda positiva med den är förmånsvärdet och att den är elektrisk.
Edit: jag glömde en annan sak som gör mig galen: det eviga plingadet! Oavsett om du öppnar en dörr utan att ”stänga av motorn” eller startar bilen och får någon tråkig trudelutt som inte går att stänga av
Tror jag har största paketet med rattvärme och ”autopilot” som är sämre än AP1
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Kia e-niro eller vw id3
Är certad flygingenjör så tvek på den.iAkita skrev:Antingen är det du som är en teknisk analfabet, som efter 3000 mil inte lyckats komma tillrätta med de problem du nämner, eller också är det jag. Efter snart 6000 mil i min e-Niro har jag faktiskt ingen aning om hur jag skulle gå till väga för att återskapa ett enda av dem. Förutom att det är kass med 395 nm i kombination med framhjulsdrift, om man gärna trycker gasen i botten i hastigheter under 50 km/h. När vrider faktiskt behövs, som vid omkörningar, funkar det däremot bra. Och så känner jag igen mig vad det gäller "melodin" den spelar när man "startar" bilen. Den hade jag också kunnat vara utan.NEO skrev:Går du från Tesla till Kia kommer du behöva lägga undan tid för psykologisk terapi eller yoga. För bilen är så långt ifrån användarvänlig som det bara går. Har kört en sådan förmånsbil en stund nu och jag drar mig för att köra bilen. Du kan inte starta bilen med startknappen och förvänta dig värme förrän du lagt i växel, annars blåser den bara kallt och drar 12V batteriet, been there done that. Den är extremt spårkänslig och hoppar i sidled vid minsta acceleration pga fwd. Ljudet bilen har spelar ingen roll för den har ljudisolering som en 740 med flintahål i golvet. Den låser inte upp bakdörrarna om du kliver ut ur bilen du måste låsa upp med nyckel eller i dörren, enerverande när man kör barn. Den har ingen frunk, är heller inte speciellt snål (jag snittar lätt över 210Wh/km) att hitta enkla justeringar av laddström krävs en del pill första gångerna, inte alls logisk.Robin92 skrev:Ja man får kanske göra det. Id3an har jag testat och är skön att köra, tyvärr tycker jag inte om interiören i den, ser plastig ut och känns tråkig. Kian är ganska välutrustad och kan tänka mig att den också är väldigt skön att köra och ser trevligare ut invändigt. hade gärna skaffat en enyaq el tesla men båda är lite för dyra för mig tycker jag.
Provkörde en Kona när min e-niro var på motorbyte efter 30000km, den har samma ”interface” men var helt annorlunda. Mer lyxig, spårandet vid acceleration är tyvär ofrånkomligt.
Det enda positiva med den är förmånsvärdet och att den är elektrisk.
Edit: jag glömde en annan sak som gör mig galen: det eviga plingadet! Oavsett om du öppnar en dörr utan att ”stänga av motorn” eller startar bilen och får någon tråkig trudelutt som inte går att stänga av
Tror jag har största paketet med rattvärme och ”autopilot” som är sämre än AP1
Däremot är det tur att vi skriver på forumet för din hörsel kan knappast vara bra efter 6000mil i en plastig koreansk ICE bil som konverterats till eldrift.
Har inte kört 3000mil i kian som tur är, du missuppfattade motorbytet skedde då. Har kört max 4000km.
Rekommenderar ingen att köpa bilen, svindyr och Dacia kvalitet. Navigationen som är integrerad är urkass också.
Nyss var det bara vridet du kände igen dig i? Men du har redigerat in flera saker du håller med om, märkligt ändå
Re: Kia e-niro eller vw id3
Japp, jag glömde nämna att jag också stör mig på melodin som spelas när man startar bilen, precis som du gjorde innan din edit, så jag la till det. Rätt ska vara rätt.NEO skrev:Är certad flygingenjör så tvek på den.iAkita skrev:Antingen är det du som är en teknisk analfabet, som efter 3000 mil inte lyckats komma tillrätta med de problem du nämner, eller också är det jag. Efter snart 6000 mil i min e-Niro har jag faktiskt ingen aning om hur jag skulle gå till väga för att återskapa ett enda av dem. Förutom att det är kass med 395 nm i kombination med framhjulsdrift, om man gärna trycker gasen i botten i hastigheter under 50 km/h. När vrider faktiskt behövs, som vid omkörningar, funkar det däremot bra. Och så känner jag igen mig vad det gäller "melodin" den spelar när man "startar" bilen. Den hade jag också kunnat vara utan.NEO skrev:Går du från Tesla till Kia kommer du behöva lägga undan tid för psykologisk terapi eller yoga. För bilen är så långt ifrån användarvänlig som det bara går. Har kört en sådan förmånsbil en stund nu och jag drar mig för att köra bilen. Du kan inte starta bilen med startknappen och förvänta dig värme förrän du lagt i växel, annars blåser den bara kallt och drar 12V batteriet, been there done that. Den är extremt spårkänslig och hoppar i sidled vid minsta acceleration pga fwd. Ljudet bilen har spelar ingen roll för den har ljudisolering som en 740 med flintahål i golvet. Den låser inte upp bakdörrarna om du kliver ut ur bilen du måste låsa upp med nyckel eller i dörren, enerverande när man kör barn. Den har ingen frunk, är heller inte speciellt snål (jag snittar lätt över 210Wh/km) att hitta enkla justeringar av laddström krävs en del pill första gångerna, inte alls logisk.Robin92 skrev:Ja man får kanske göra det. Id3an har jag testat och är skön att köra, tyvärr tycker jag inte om interiören i den, ser plastig ut och känns tråkig. Kian är ganska välutrustad och kan tänka mig att den också är väldigt skön att köra och ser trevligare ut invändigt. hade gärna skaffat en enyaq el tesla men båda är lite för dyra för mig tycker jag.
Provkörde en Kona när min e-niro var på motorbyte efter 30000km, den har samma ”interface” men var helt annorlunda. Mer lyxig, spårandet vid acceleration är tyvär ofrånkomligt.
Det enda positiva med den är förmånsvärdet och att den är elektrisk.
Edit: jag glömde en annan sak som gör mig galen: det eviga plingadet! Oavsett om du öppnar en dörr utan att ”stänga av motorn” eller startar bilen och får någon tråkig trudelutt som inte går att stänga av
Tror jag har största paketet med rattvärme och ”autopilot” som är sämre än AP1
Däremot är det tur att vi skriver på forumet för din hörsel kan knappast vara bra efter 6000mil i en plastig koreansk ICE bil som konverterats till eldrift.
Har inte kört 3000mil i kian som tur är, du missuppfattade motorbytet skedde då. Har kört max 4000km.
Rekommenderar ingen att köpa bilen, svindyr och Dacia kvalitet. Navigationen som är integrerad är urkass också.
Nyss var det bara vridet du kände igen dig i? Men du har redigerat in flera saker du håller med om, märkligt ändå
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Kia e-niro eller vw id3
NEO skrev:Däremot är det tur att vi skriver på forumet för din hörsel kan knappast vara bra efter 6000mil i en plastig koreansk ICE bil som konverterats till eldrift.iAkita skrev:Antingen är det du som är en teknisk analfabet, som efter 3000 mil inte lyckats komma tillrätta med de problem du nämner, eller också är det jag. Efter snart 6000 mil i min e-Niro har jag faktiskt ingen aning om hur jag skulle gå till väga för att återskapa ett enda av dem. Förutom att det är kass med 395 nm i kombination med framhjulsdrift, om man gärna trycker gasen i botten i hastigheter under 50 km/h. När vrider faktiskt behövs, som vid omkörningar, funkar det däremot bra. Och så känner jag igen mig vad det gäller "melodin" den spelar när man "startar" bilen. Den hade jag också kunnat vara utan.NEO skrev:Går du från Tesla till Kia kommer du behöva lägga undan tid för psykologisk terapi eller yoga. För bilen är så långt ifrån användarvänlig som det bara går. Har kört en sådan förmånsbil en stund nu och jag drar mig för att köra bilen. Du kan inte starta bilen med startknappen och förvänta dig värme förrän du lagt i växel, annars blåser den bara kallt och drar 12V batteriet, been there done that. Den är extremt spårkänslig och hoppar i sidled vid minsta acceleration pga fwd. Ljudet bilen har spelar ingen roll för den har ljudisolering som en 740 med flintahål i golvet. Den låser inte upp bakdörrarna om du kliver ut ur bilen du måste låsa upp med nyckel eller i dörren, enerverande när man kör barn. Den har ingen frunk, är heller inte speciellt snål (jag snittar lätt över 210Wh/km) att hitta enkla justeringar av laddström krävs en del pill första gångerna, inte alls logisk.Robin92 skrev:Ja man får kanske göra det. Id3an har jag testat och är skön att köra, tyvärr tycker jag inte om interiören i den, ser plastig ut och känns tråkig. Kian är ganska välutrustad och kan tänka mig att den också är väldigt skön att köra och ser trevligare ut invändigt. hade gärna skaffat en enyaq el tesla men båda är lite för dyra för mig tycker jag.
Provkörde en Kona när min e-niro var på motorbyte efter 30000km, den har samma ”interface” men var helt annorlunda. Mer lyxig, spårandet vid acceleration är tyvär ofrånkomligt.
Det enda positiva med den är förmånsvärdet och att den är elektrisk.
Edit: jag glömde en annan sak som gör mig galen: det eviga plingadet! Oavsett om du öppnar en dörr utan att ”stänga av motorn” eller startar bilen och får någon tråkig trudelutt som inte går att stänga av
Tror jag har största paketet med rattvärme och ”autopilot” som är sämre än AP1
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Kia e-niro eller vw id3
Det där med buller är väldigt svårt att mäta, man stör sig på olika frekvenser. Ända sättet är att provköra och jämföra, helst samma dag och samma väg. Däck och däcktryck har också stor betydelse.
Samma sak med kvalitetskänsla, jag tex upplever model 3's interiör som mer premium och påkostad jämfört med en volvo xc90 men vissa tycker tvärtom.
Samma sak med kvalitetskänsla, jag tex upplever model 3's interiör som mer premium och påkostad jämfört med en volvo xc90 men vissa tycker tvärtom.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Kia e-niro eller vw id3
Vi provade e-Niro i samband med att vi letade efter en ersättare till Teslan. Jag tyckte om bilen, hade den haft dragkrok hade jag absolut kunnat köpa den. Sambon däremot tyckte att den var för högljudd, hon kunde inte tänka sig att åka längre turer i den. Och visst, den lät mer än vår e-Golf som hon var van vid, men betydligt mindre än Teslan, som jag var van vid.
Det där med ljud är alltså helt klart subjektivt och en vanesak. Men det finns naturligtvis gränser för vad man kan acceptera.
Det där med ljud är alltså helt klart subjektivt och en vanesak. Men det finns naturligtvis gränser för vad man kan acceptera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Kia e-niro eller vw id3
Plastklädsel är inte premium. Gamla Volvon hade även läderklädd "instrumentpanel". TM3 har plastfolie som imiterar trä..Tellus skrev:Det där med buller är väldigt svårt att mäta, man stör sig på olika frekvenser. Ända sättet är att provköra och jämföra, helst samma dag och samma väg. Däck och däcktryck har också stor betydelse.
Samma sak med kvalitetskänsla, jag tex upplever model 3's interiör som mer premium och påkostad jämfört med en volvo xc90 men vissa tycker tvärtom.
Bullermässigt är de likvärdiga, 3:an är lite stötigare över farthinder.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Kia e-niro eller vw id3
Vad har du för körmönster (man kör gärna längre med elbil pga låg driftskostnad)?Robin92 skrev:Hej! vad hade ni skaffat, en kia e-niro eller vw id3? har fått ett leasingförslag på 4100kr/mån 6000mil 36mån på e-niro ink service, vinterhjul, takbox och försäkring i 6 månader. är det bra pris? tror jag kommer undan några hundralappar billigare med id3:an. vad hade ni valt och hur resonerar ni?
Detta blir min första elbil, har kollat konstant i 6månader nu..
Hur bor du det finns dolda kostnader för onormalt slitage när leasingperioden är slut (ex bor du i storstad är det lätt med parkeringsskador och liknande).
Kan vara så att det faktiskt i slutändan (pga andrahandsvärde) blir billigast månadskostnad att köpa en Tesla Model 3 SR+ på 7års avbetalning via DnB och du får dessutom en säkrare och trevligare bil.
Mvh
Re: Kia e-niro eller vw id3
Instämmer 100%. Jag handlar mycket på nätet, men skulle aldrig köpa en bil utan att provköra först. Så mycket man missar om man endast köper "på pappret" och specifikationer.Tellus skrev:Det där med buller är väldigt svårt att mäta, man stör sig på olika frekvenser. Ända sättet är att provköra och jämföra, helst samma dag och samma väg. Däck och däcktryck har också stor betydelse.
Samma sak med kvalitetskänsla, jag tex upplever model 3's interiör som mer premium och påkostad jämfört med en volvo xc90 men vissa tycker tvärtom.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Kia e-niro eller vw id3
Du vet att Tesla har plastklädsel också va?mikebike skrev:Plastklädsel är inte premium. Gamla Volvon hade även läderklädd "instrumentpanel". TM3 har plastfolie som imiterar trä..Tellus skrev:Det där med buller är väldigt svårt att mäta, man stör sig på olika frekvenser. Ända sättet är att provköra och jämföra, helst samma dag och samma väg. Däck och däcktryck har också stor betydelse.
Samma sak med kvalitetskänsla, jag tex upplever model 3's interiör som mer premium och påkostad jämfört med en volvo xc90 men vissa tycker tvärtom.
Bullermässigt är de likvärdiga, 3:an är lite stötigare över farthinder.
Edit. Läste lite slarvigt. Sorry.
Senast redigerad av Banane, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Kia e-niro eller vw id3
Vet inte hur det är på de billigare SR-modellerna, eller om de bytt på senare tid, men på M3 AWD/Performance ifrån 2019 (och tidigare) så är det iaf. äkta träfaner av bok som är lagt på en kärna av kompositmaterial. Denna äkta träfaner av bok har sedan behandlats med en plastharts/resin för att bli motståndskraftigare mot missfärgningar vid spill (största problemet med trä som inte är ordentligt behandlat) och slitage.mikebike skrev:TM3 har plastfolie som imiterar trä..
Här kan du se änden på boklaminatet som man värmebehandlat och krökt över kärnan av kompositmaterial (tittar du noga så ser du även hur de sågat till hörnen på trälaminatet):
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Kia e-niro eller vw id3
Tyvärr så är detta en tråkig trend på senare år att man skall endast ha "veganska" material i moderna bilar, och speciellt då i elbilar från nästa alla märken (inklusive premiummärken).Banane skrev:Du vet att Tesla har plastklädsel också va?mikebike skrev:Plastklädsel är inte premium. Gamla Volvon hade även läderklädd "instrumentpanel". TM3 har plastfolie som imiterar trä..Tellus skrev:Det där med buller är väldigt svårt att mäta, man stör sig på olika frekvenser. Ända sättet är att provköra och jämföra, helst samma dag och samma väg. Däck och däcktryck har också stor betydelse.
Samma sak med kvalitetskänsla, jag tex upplever model 3's interiör som mer premium och påkostad jämfört med en volvo xc90 men vissa tycker tvärtom.
Bullermässigt är de likvärdiga, 3:an är lite stötigare över farthinder.
Gillade på den tiden som Tesla använde riktigt läder i sina bilar istället för "veganskt läder" (som är ett finare ord för olika former av syntetiska vinylmaterial). Tycker äkta läder inte bara ser bättre ut, men är framför allt mycket skönare att sitta i. Man blir inte lika svettigt varm i ryggen och baken, och känns även behagligare rent allmänt.
Tråkig biltrend!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Kia e-niro eller vw id3
Framförallt kommer detta vara en pendlarbil till och från jobb, ca 13 mil om dagen. bor i villakvarter i en halvstor stad. Det är garanterat restvärde på den sa säljaren. Har inga barn el husdjur så kommer förhoppningsvis kunna hålla den i gott skick.NiklasTesla skrev:Vad har du för körmönster (man kör gärna längre med elbil pga låg driftskostnad)?Robin92 skrev:Hej! vad hade ni skaffat, en kia e-niro eller vw id3? har fått ett leasingförslag på 4100kr/mån 6000mil 36mån på e-niro ink service, vinterhjul, takbox och försäkring i 6 månader. är det bra pris? tror jag kommer undan några hundralappar billigare med id3:an. vad hade ni valt och hur resonerar ni?
Detta blir min första elbil, har kollat konstant i 6månader nu..
Hur bor du det finns dolda kostnader för onormalt slitage när leasingperioden är slut (ex bor du i storstad är det lätt med parkeringsskador och liknande).
Kan vara så att det faktiskt i slutändan (pga andrahandsvärde) blir billigast månadskostnad att köpa en Tesla Model 3 SR+ på 7års avbetalning via DnB och du får dessutom en säkrare och trevligare bil.
Mvh
Tesla hade varit trevligt, men kan för tillfället inte motivera att lägga så mycket pengar på en bil.