Företag: leasa eller köpa?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av markuswesterberg »

pejvic skrev:
Nej jag är säker. 75000 har jag och många andra fått i bonus.
60000 dras av på resterande leasingvärde exklusive moms.

jag är inte 99% utan helt säker i mitt fall. jag kan skriva ut och maila dig om du vill.
Hade varit kanon om du ville maila lite faktiska underlag att kika på! Jag skickar dig ett pm med min mailadress :)

Sen pratade jag med revisorn nu och jag har gjort ett felaktigt antagande att bonusen inte ska tas upp som intäkt vid kontant köp men det ska den. Det påverkar skatten också så det ska jag ändra i kalkylen också.

Ska också kolla upp detta med momsen och "lösen" av bilen mer noggrant!
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av markuswesterberg »

tor-ake skrev:
Olf, Markus, jag kollade upp detta för ett tag sedan (snokade bland bokföringssidor på nätet) och bokförde så att i bilens inköpskostnad är bonusen inräknad (dvs 940' i detta fall) och miljöbonusen blir en övrig kortfristig fodran.

Avskrivningen gjorde jag alltså som Olf säger.
Japp, stämmer. Detta ska jag ha med in i kalkylen också.

Jag kan för övrigt konstatera att min från början tvärsäkra analys av att kontant köp skulle vara bäst i alla lägen får sig fler och fler törnar ju mer fakta jag samlar på mig. Samtidigt som de som påstår att leasingen är överlägset mest ekonomiskt nog får sig en tankeställare när man ser hur jämt det faktiskt är.

Jag har en annan off topic fråga som jag även ställt till Danni och det gäller just detta med att man får dra halva momsen vid leasing. Varför är det så? Bara nyfiken. Någon som vet?
olf
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 jul 2020 22:33

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av olf »

markuswesterberg skrev:
Japp, stämmer. Detta ska jag ha med in i kalkylen också.

Jag kan för övrigt konstatera att min från början tvärsäkra analys av att kontant köp skulle vara bäst i alla lägen får sig fler och fler törnar ju mer fakta jag samlar på mig. Samtidigt som de som påstår att leasingen är överlägset mest ekonomiskt nog får sig en tankeställare när man ser hur jämt det faktiskt är.

Jag har en annan off topic fråga som jag även ställt till Danni och det gäller just detta med att man får dra halva momsen vid leasing. Varför är det så? Bara nyfiken. Någon som vet?
Det där undrar jag också över. Jag har en idé om att det kanske är för att man privat får ränteavdrag i ens privata deklaration? Men det förutsätter säkert att bilen används >=100mil i tjänsten/år.

Apropå köpa eller leasa så för min del föll det över på köpa pga: 1. vi har hund, skulle väl få fan för det när man lämnar tillbaka bilen, 2. vill känna att det är "min" bil och inte någon banks, 3. hade pengarna.

Apropå om bonusen skulle va 75´ så fick åtminstone jag 60´000 kr prick exakt insatt från transportstyrelsen på kontot.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av pejvic »

olf skrev:
markuswesterberg skrev:
Japp, stämmer. Detta ska jag ha med in i kalkylen också.

Jag kan för övrigt konstatera att min från början tvärsäkra analys av att kontant köp skulle vara bäst i alla lägen får sig fler och fler törnar ju mer fakta jag samlar på mig. Samtidigt som de som påstår att leasingen är överlägset mest ekonomiskt nog får sig en tankeställare när man ser hur jämt det faktiskt är.

Jag har en annan off topic fråga som jag även ställt till Danni och det gäller just detta med att man får dra halva momsen vid leasing. Varför är det så? Bara nyfiken. Någon som vet?
Det där undrar jag också över. Jag har en idé om att det kanske är för att man privat får ränteavdrag i ens privata deklaration? Men det förutsätter säkert att bilen används >=100mil i tjänsten/år.

Apropå köpa eller leasa så för min del föll det över på köpa pga: 1. vi har hund, skulle väl få fan för det när man lämnar tillbaka bilen, 2. vill känna att det är "min" bil och inte någon banks, 3. hade pengarna.

Apropå om bonusen skulle va 75´ så fick åtminstone jag 60´000 kr prick exakt insatt från transportstyrelsen på kontot.
Ja det är rätt belopp. men i detta fall hade jag den på finansiell leasing. de får då pengarna som regleras på kvarvarande skuld FÖRE moms. Det är alltså 75.000.- som trillar av från totalpriset.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av martinot »

olf skrev:
markuswesterberg skrev:
Japp, stämmer. Detta ska jag ha med in i kalkylen också.

Jag kan för övrigt konstatera att min från början tvärsäkra analys av att kontant köp skulle vara bäst i alla lägen får sig fler och fler törnar ju mer fakta jag samlar på mig. Samtidigt som de som påstår att leasingen är överlägset mest ekonomiskt nog får sig en tankeställare när man ser hur jämt det faktiskt är.

Jag har en annan off topic fråga som jag även ställt till Danni och det gäller just detta med att man får dra halva momsen vid leasing. Varför är det så? Bara nyfiken. Någon som vet?
Det där undrar jag också över. Jag har en idé om att det kanske är för att man privat får ränteavdrag i ens privata deklaration?
Enligt min revisor så är det pga. att man ville hitta en motsvarighet till ränteavdraget. När det satte historiskt en gång i tiden så hade vi ett extremt högt ränteläge närmare 10%-hållet (än 1%-hållet som idag), och då tyckte man att halva mervärdesskatten (som är 20% påslag) var en rimlig lösning och kompromiss. Sedan har detta avdrag med halv moms fortsatt genom åren, trots att räntorna gått ner till helt andra nivåer.

Om det är 100% helt riktigt kan jag inte garantera, men det är det som min revisor iaf. berättat för mig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Finns det något att sätta en kostnad på att bilen är momssmittad efter ett köp?

Kan det vara så att om du planerat byte efter tre år kan få bättre inbytespris med momsad leasingbil?

Matis Audihandlare påstod ju att enda möjligheten till ett vettigt inbytespris var export till Norge. Men den handlaren har ju bilhallar nära Norska gränsen.

Det är väl annars väldigt ovanligt att någon skulle leasa en begagnad elbil. Så det borde inte spela någon större roll.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av markuswesterberg »

Off Grid Byggaren skrev:
Finns det något att sätta en kostnad på att bilen är momssmittad efter ett köp?

Kan det vara så att om du planerat byte efter tre år kan få bättre inbytespris med momsad leasingbil?

Matis Audihandlare påstod ju att enda möjligheten till ett vettigt inbytespris var export till Norge. Men den handlaren har ju bilhallar nära Norska gränsen.

Det är väl annars väldigt ovanligt att någon skulle leasa en begagnad elbil. Så det borde inte spela någon större roll.
Fick ett bra exempel faktiskt på just detta idag. Begärde inbytesoffert på vår M3 för ett par veckor sedan och kryssade då i att den inte var momssmittad. Begärde en uppdaterad igår och kryssade då i att den är momssmittad. Förutom 40 mil på mätarställningen så skiljde det även 40K i inbytespris!

Detta påverkar ju dock bara vid inbyte men skulle tro att på Blocket skiljer det mycket mindre. Men värt att ha i åtanke absolut!
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av alma83 »

Off Grid Byggaren skrev:
Finns det något att sätta en kostnad på att bilen är momssmittad efter ett köp?

Kan det vara så att om du planerat byte efter tre år kan få bättre inbytespris med momsad leasingbil?

Matis Audihandlare påstod ju att enda möjligheten till ett vettigt inbytespris var export till Norge. Men den handlaren har ju bilhallar nära Norska gränsen.

Det är väl annars väldigt ovanligt att någon skulle leasa en begagnad elbil. Så det borde inte spela någon större roll.

Dumt eller ej, kalla det vad du vill, men av olika skäl valde jag att företagsleasa en begagnad :)
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av MWall »

Off Grid Byggaren skrev:
Finns det något att sätta en kostnad på att bilen är momssmittad efter ett köp?

Kan det vara så att om du planerat byte efter tre år kan få bättre inbytespris med momsad leasingbil?

Matis Audihandlare påstod ju att enda möjligheten till ett vettigt inbytespris var export till Norge. Men den handlaren har ju bilhallar nära Norska gränsen.

Det är väl annars väldigt ovanligt att någon skulle leasa en begagnad elbil. Så det borde inte spela någon större roll.

När det gäller elbilar lönar det sig ofta att leasa även begagnat. Har själv gjort det och jag har även sålt en bil som fortsatte leasas.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av markuswesterberg »

Håller på att uppdatera kalkylarket med all input men inte hunnit jobba med detta senaste veckan. Bara så den som är intresserad vet :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av martinot »

markuswesterberg skrev:
Håller på att uppdatera kalkylarket med all input men inte hunnit jobba med detta senaste veckan. Bara så den som är intresserad vet :)
Bra jobb du gör Marcus! Imponerad att du verkligen vill gå till botten med frågan, och skall bli kul att följa. Tummen upp! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av markuswesterberg »

Jag har PM:at pejvic om att skicka pdf:er på mail till mig med konkreta "bevis" på att DNB räknar ner skulden med miljöbonusen + moms. Jag har fått ett meddelande av pejvic men det är lite svårt att tyda så jag hade velat ha underlagen i PDF eller liknande istället för text. Men jag tror inte han fått mitt svar med min önskan så jag skriver här i förhoppning om att han eller någon annan kan maila mig underlag. Vill helst inte skriva ut min personliga mail på forumet här av risk för spam men skicka gärna ett PM :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av OfarligTesla »

markuswesterberg skrev:
Jag har PM:at pejvic om att skicka pdf:er på mail till mig med konkreta "bevis" på att DNB räknar ner skulden med miljöbonusen + moms. Jag har fått ett meddelande av pejvic men det är lite svårt att tyda så jag hade velat ha underlagen i PDF eller liknande istället för text. Men jag tror inte han fått mitt svar med min önskan så jag skriver här i förhoppning om att han eller någon annan kan maila mig underlag. Vill helst inte skriva ut min personliga mail på forumet här av risk för spam men skicka gärna ett PM :)
Är ju bara att läsa tråden som handlade om precis det (eller artikeln som Tibor skrev), var såvitt jag kommer ihåg DnB som gjort fel och fått rätta det retroaktivt.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av markuswesterberg »

OfarligTesla skrev:
markuswesterberg skrev:
Jag har PM:at pejvic om att skicka pdf:er på mail till mig med konkreta "bevis" på att DNB räknar ner skulden med miljöbonusen + moms. Jag har fått ett meddelande av pejvic men det är lite svårt att tyda så jag hade velat ha underlagen i PDF eller liknande istället för text. Men jag tror inte han fått mitt svar med min önskan så jag skriver här i förhoppning om att han eller någon annan kan maila mig underlag. Vill helst inte skriva ut min personliga mail på forumet här av risk för spam men skicka gärna ett PM :)
Är ju bara att läsa tråden som handlade om precis det (eller artikeln som Tibor skrev), var såvitt jag kommer ihåg DnB som gjort fel och fått rätta det retroaktivt.
Jaså finns det en separat tråd om just detta? :D Men du menar alltså att de numera INTE räknar ned skulden med bonusen + moms?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av OfarligTesla »

markuswesterberg skrev:

Jaså finns det en separat tråd om just detta? :D Men du menar alltså att de numera INTE räknar ned skulden med bonusen + moms?
Kontentan var vad jag kommer ihåg att man skulle reducera leasingbeloppet (som ju är ex moms) med hela miljöbilspremien. Det hade inte gjorts utan DnB hade räknat premien som att den var ink moms och fick rätta.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av MWall »

Jag tror de gjort rätt för mig. Tar man sänkningen ggr 28 kvarvarande månader så blir det drygt 76 tusen (är ju ränta som ska betalas också).

(jag hämtade bilen 28 september så att den första fakturan är lite dyrare beror nog på de 3 extra dagarna)
betalning.png
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av pejvic »

Sorry bättre sent än aldrig.

Jag mailade dig mina papper nu markus! släng dem sen och lägg ej upp det här!

hälsn Pejvic.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av markuswesterberg »

Så, nu har jag uppdaterat kalkylarket igen efter input från er alla. Tror det ska stämma ganska väl med verkligheten nu :) Testa gärna och se vad ni får för resultat!



Tror inte jag har glömt ta hänsyn till något men man vet ju aldrig :)
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av markuswesterberg »

Några lärdomar:

- Skillnaden mellan leasing och kontant köp är liten
- Skillnaden beror till stor del på förväntad avkastning på kapital
- Hoppsan, vid leasing kan man åtnjuta SMBP "+ moms" vilket är en klar fördel!
- Johodu, Markus. Bidrag ska du visst skatta på! Så inte nog med att leasingtagarna får räkna SMBP + moms, kontantköparna måste också betala skatt på SMBP.
- Eftersom SMBP är en positiv faktor mer till leasingens fördel så får man komma ihåg att för bilar som inte är berättigade till SMBP så väger det över till fördel för kontant köp

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6196
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av spacecoin »

markuswesterberg skrev:
Några lärdomar:
- Skillnaden mellan leasing och kontant köp är liten
Det beror ju på... Framför allt på skillnaden mellan inköpspris och restvärde. :)

Ex om man leasar en bil för 900k exkl moms och sätter ett restvärde på t ex 200 tkr så får du tillbaka halva momsen på 700k dvs 90 tkr. Du betalar kanske 15 tkr i ränta så ca 75tkr i ren uppsida.

Om man väljer ett högre restvärde får man ju skylla sig själv eftersom det är ju rent korkat i det fall man jämför med att köpa loss bilen direkt eller köpa loss efter leasing som var räkneexemplets förutsättning som jag tolkar det.

Jag var lockad att sätta restvärde till 0, men vågade inte för Skattmasen.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av markuswesterberg »

spacecoin skrev:
markuswesterberg skrev:
Några lärdomar:
- Skillnaden mellan leasing och kontant köp är liten
Det beror ju på... Framför allt på skillnaden mellan inköpspris och restvärde. :)

Ex om man leasar en bil för 900k exkl moms och sätter ett restvärde på t ex 200 tkr så får du tillbaka halva momsen på 700k dvs 90 tkr. Du betalar kanske 15 tkr i ränta så ca 75tkr i ren uppsida.

Om man väljer ett högre restvärde får man ju skylla sig själv eftersom det är ju rent korkat i det fall man jämför med att köpa loss bilen direkt eller köpa loss efter leasing som var räkneexemplets förutsättning som jag tolkar det.

Jag var lockad att sätta restvärde till 0, men vågade inte för Skattmasen.
Jahopp, och där kom vi in på den kanske absolut viktigaste aspekten i kalkylen där jag ju hittills gått på Björn Lundéns utsaga om att man måste återbetala haöva momsen på "vinsten" (skillnaden" mellan restvärdet och bilens faktiska värde. Isf skulle spacecoins och många andras resonemang om att sätta låga restvärden inte hålla. Men eftersom så många pratar om detta med att sätta lågt restvärde och pengarna som finns att tjäna så började jag gräva riktigt djupt i detta och har pratat med allehanda revisorer, bilfirmor, leasingtagare och leasinggivare och sist men inte minst, jag pratade med Skatteverket själva...

Kontenta: KÖP LOSS BILEN TILL AVTALAT RESTVÄRDE OCH SÄLJ DEN SEDAN VIDARE SJÄLV.

Varför? Jo, därför att då blir man helt plötsligt inte återbetalningsskyldig för momsen på skillnaden mellan bilens faktiska värde och det avtalade restvärdet!

Så vad innebär detta egentligen. Jo, att vågskålen nu otvivelaktigt tippat över till fördel för leasing, så länge man gör "rätt".

Uppdaterade kalkylarket här:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av martinot »

markuswesterberg skrev:
spacecoin skrev:
markuswesterberg skrev:
Några lärdomar:
- Skillnaden mellan leasing och kontant köp är liten
Det beror ju på... Framför allt på skillnaden mellan inköpspris och restvärde. :)

Ex om man leasar en bil för 900k exkl moms och sätter ett restvärde på t ex 200 tkr så får du tillbaka halva momsen på 700k dvs 90 tkr. Du betalar kanske 15 tkr i ränta så ca 75tkr i ren uppsida.

Om man väljer ett högre restvärde får man ju skylla sig själv eftersom det är ju rent korkat i det fall man jämför med att köpa loss bilen direkt eller köpa loss efter leasing som var räkneexemplets förutsättning som jag tolkar det.

Jag var lockad att sätta restvärde till 0, men vågade inte för Skattmasen.
Jahopp, och där kom vi in på den kanske absolut viktigaste aspekten i kalkylen där jag ju hittills gått på Björn Lundéns utsaga om att man måste återbetala haöva momsen på "vinsten" (skillnaden" mellan restvärdet och bilens faktiska värde. Isf skulle spacecoins och många andras resonemang om att sätta låga restvärden inte hålla. Men eftersom så många pratar om detta med att sätta lågt restvärde och pengarna som finns att tjäna så började jag gräva riktigt djupt i detta och har pratat med allehanda revisorer, bilfirmor, leasingtagare och leasinggivare och sist men inte minst, jag pratade med Skatteverket själva...

Kontenta: KÖP LOSS BILEN TILL AVTALAT RESTVÄRDE OCH SÄLJ DEN SEDAN VIDARE SJÄLV.

Varför? Jo, därför att då blir man helt plötsligt inte återbetalningsskyldig för momsen på skillnaden mellan bilens faktiska värde och det avtalade restvärdet!

Så vad innebär detta egentligen. Jo, att vågskålen nu otvivelaktigt tippat över till fördel för leasing, så länge man gör "rätt".

Uppdaterade kalkylarket här:
Snyggt! Vilket bra jobb du lagt ner Marcus! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

markuswesterberg skrev:
spacecoin skrev:
markuswesterberg skrev:
Några lärdomar:
- Skillnaden mellan leasing och kontant köp är liten
Det beror ju på... Framför allt på skillnaden mellan inköpspris och restvärde. :)

Ex om man leasar en bil för 900k exkl moms och sätter ett restvärde på t ex 200 tkr så får du tillbaka halva momsen på 700k dvs 90 tkr. Du betalar kanske 15 tkr i ränta så ca 75tkr i ren uppsida.

Om man väljer ett högre restvärde får man ju skylla sig själv eftersom det är ju rent korkat i det fall man jämför med att köpa loss bilen direkt eller köpa loss efter leasing som var räkneexemplets förutsättning som jag tolkar det.

Jag var lockad att sätta restvärde till 0, men vågade inte för Skattmasen.
Jahopp, och där kom vi in på den kanske absolut viktigaste aspekten i kalkylen där jag ju hittills gått på Björn Lundéns utsaga om att man måste återbetala haöva momsen på "vinsten" (skillnaden" mellan restvärdet och bilens faktiska värde. Isf skulle spacecoins och många andras resonemang om att sätta låga restvärden inte hålla. Men eftersom så många pratar om detta med att sätta lågt restvärde och pengarna som finns att tjäna så började jag gräva riktigt djupt i detta och har pratat med allehanda revisorer, bilfirmor, leasingtagare och leasinggivare och sist men inte minst, jag pratade med Skatteverket själva...

Kontenta: KÖP LOSS BILEN TILL AVTALAT RESTVÄRDE OCH SÄLJ DEN SEDAN VIDARE SJÄLV.

Varför? Jo, därför att då blir man helt plötsligt inte återbetalningsskyldig för momsen på skillnaden mellan bilens faktiska värde och det avtalade restvärdet!

Så vad innebär detta egentligen. Jo, att vågskålen nu otvivelaktigt tippat över till fördel för leasing, så länge man gör "rätt".

Uppdaterade kalkylarket här:
Ja, det verkar både finnas fördelar och nackdelar med momssmittade elbilar. Om det är stor skillnad mellan restvärde och faktiskt värde blir det ju en del pengar. Det man inte vet är ju om det slutgiltiga försäljningsvärdet hade varit högre med en momsad bil.

Min revisor tyckte nu att det kan vara lämpligt att förlänga leasingen till 4 år på en elbil som ska behållas i bolaget, det kan eventuellt ge bättre möjligheter till framtida försäljning. Som Norgeexport eller begagnadleasing.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6196
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av spacecoin »

Off Grid Byggaren skrev:
Min revisor tyckte nu att det kan vara lämpligt att förlänga leasingen till 4 år på en elbil som ska behållas i bolaget, det kan eventuellt ge bättre möjligheter till framtida försäljning. Som Norgeexport eller begagnadleasing.
Du måste ju har en skitbra revisor: :) Jag tog nämligen min MX på fyra år med 20% i restvärde (186k ex moms). Det kostade ju i princip 'ingenting' då räntan var 0,99%. Momsen blir ju avdragsgill på leasingen så det där med återbet förstår jag inte. Sedan får man ju skatta på skillnaden mellan försäljningspriset och restvärdet antar jag eftersom det blir en "vinst" jfr bokfört värde.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

spacecoin skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Min revisor tyckte nu att det kan vara lämpligt att förlänga leasingen till 4 år på en elbil som ska behållas i bolaget, det kan eventuellt ge bättre möjligheter till framtida försäljning. Som Norgeexport eller begagnadleasing.
Du måste ju har en skitbra revisor: :) Jag tog nämligen min MX på fyra år med 200k restvärde. Det kostade ju i princip 'ingenting' då räntan var 0,99%. Momsen blir ju avdragsgill på leasingen så det där med återbet förstår jag inte. Sedan får man ju skatta på skillnaden mellan försäljningspriset och restvärdet antar jag eftersom det blir en "vinst" jfr bokfört värde.
Du har 200k i restvärde efter 4 år, och löser ut den i bolaget, som inte håller på med bilhandel. Veckan efter säljer du den som momssmittad, till valfri kund för 500k. Då får bolaget behålla de 75k i moms på 300k mellanskillnaden.

Det ger en uppsida, förutsatt att försäljningspriset inte är så mycket lägre för en momssittad elbil. Om inte SKV har några synpunkter.
Skriv svar