spacecoin skrev:markuswesterberg skrev:Några lärdomar:
- Skillnaden mellan leasing och kontant köp är liten
Det beror ju på... Framför allt på skillnaden mellan inköpspris och restvärde.
Ex om man leasar en bil för 900k exkl moms och sätter ett restvärde på t ex 200 tkr så får du tillbaka halva momsen på 700k dvs 90 tkr. Du betalar kanske 15 tkr i ränta så ca 75tkr i ren uppsida.
Om man väljer ett högre restvärde får man ju skylla sig själv eftersom det är ju rent korkat i det fall man jämför med att köpa loss bilen direkt eller köpa loss efter leasing som var räkneexemplets förutsättning som jag tolkar det.
Jag var lockad att sätta restvärde till 0, men vågade inte för Skattmasen.
Jahopp, och där kom vi in på den kanske absolut viktigaste aspekten i kalkylen där jag ju hittills gått på Björn Lundéns utsaga om att man måste återbetala haöva momsen på "vinsten" (skillnaden" mellan restvärdet och bilens faktiska värde. Isf skulle spacecoins och många andras resonemang om att sätta låga restvärden inte hålla. Men eftersom så många pratar om detta med att sätta lågt restvärde och pengarna som finns att tjäna så började jag gräva riktigt djupt i detta och har pratat med allehanda revisorer, bilfirmor, leasingtagare och leasinggivare och sist men inte minst, jag pratade med Skatteverket själva...
Kontenta: KÖP LOSS BILEN TILL AVTALAT RESTVÄRDE OCH SÄLJ DEN SEDAN VIDARE SJÄLV.
Varför? Jo, därför att då blir man helt plötsligt inte återbetalningsskyldig för momsen på skillnaden mellan bilens faktiska värde och det avtalade restvärdet!
Så vad innebär detta egentligen. Jo, att vågskålen nu otvivelaktigt tippat över till fördel för leasing, så länge man gör "rätt".
Uppdaterade kalkylarket här: