Köpa begagnad Model 3 LR från Tesla

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Köpa begagnad Model 3 LR från Tesla

Inlägg av MWall »

dalahesten skrev:
MWall skrev:
Du får en helt ny för runt 600' efter bonus (beroende på färg och inredning) så 522' för en 2 år gammal bil som gått över 5000 mil känns som ett uselt pris. Den nya har dessutom något större batteri, längre räckvidd, värmepump, dubbelglas i framdörrarna...

Regnummer på den blå: UKG79H
Historik: https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/UKG79H
Det är den bilen jag är spekulant på. :)

En likadan bil (LR, deepblue metallic, vit interiör, 18" nokian vinterdäck) går lös på 705 000 kr på Teslas hemsida, det blir då 645k med miljöbonusen. Så det blir en besparing på cirka 100k.

Skulle jag snåla till det lite och välja vanlig exteriör och svart interiör så går det på 681k, vilket blir 621k med miljöbonusen.

Menar du att det är en stor skillnad på 2020 års Tesla Model 3 LR och 2019 Model 3 LR?

Just det, ska ju vara med vinterdäck också. :)

Säg att du ska ha bilen i 3 år. Köper du den begagnade får du med all sannolikhet köpa nya uppsättningar däck för både sommar och vinter. Du får även 2 år med helförsäkringsbehov och du kommer få slut på garantin relativt snart. Merkostnaden är säkert 15 tusen för däcken och lika mycket för helförsäkringen. Värdet på garantin ska man inte underskatta på en Tesla heller. :oops:

Om 3 år så är en 2021 säkert värd betydligt mer än en 2019 så 100 tusen är INTE merkostnaden. Det är mindre än hälften. Runt 40%. Dvs den nya tappar ca 40 tkr mer i värde över 3 år. Men det tjänar du i princip igen på däcken, försäkringen och garantin.
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Köpa begagnad Model 3 LR från Tesla

Inlägg av steffe68 »

mikebike skrev:
dalahesten skrev:
MWall skrev:
Klintan skrev:
Garantifel åtgärdar de. Skönhetsfel och förslitning som ligger inom Teslas marginaler åtgärdas inte. Verkligen att köpa grisen i säcken.

Jag kollade lite snabbt på en P100DL som låg ute för 702' som billigast innan nån köpte. Det står att de friskriver sig från repor under viss längd, stenskott osv osv. Den kan alltså vara i bedrövligt skick om man har otur. Aldrig att jag skulle våga köpa begagnat av Tesla.
Precis detta jag är orolig över. :|

Hade det varit smartare av mig att köpa en ny demobil direkt från Tesla där jag kan stå som den första ägaren och fortfarande få min miljöbonus på 60 000 kr?
Demobil = registrerad -ingen bonus
Visningsbil = troligen inte registrerad
Min M3LR köpte jag som demobil i maj förra året (reg mars 2019), och jag hörde mig för vad som gällde för miljöbonusen just eftersom den var reggad (för mig en förutsättning då priset då blev ok). De säljkontakter jag hade på MoS och Segeltorp sade iaf då att Teslas policy är att bonusen inte ska gå till företaget utan till köparen så jag fick löfte om det och en senare en insättning på 60000 :) 2000 mil på mätaren vid köptillfället.
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köpa begagnad Model 3 LR från Tesla

Inlägg av mikebike »

steffe68 skrev:
mikebike skrev:
dalahesten skrev:
MWall skrev:
Klintan skrev:
Garantifel åtgärdar de. Skönhetsfel och förslitning som ligger inom Teslas marginaler åtgärdas inte. Verkligen att köpa grisen i säcken.

Jag kollade lite snabbt på en P100DL som låg ute för 702' som billigast innan nån köpte. Det står att de friskriver sig från repor under viss längd, stenskott osv osv. Den kan alltså vara i bedrövligt skick om man har otur. Aldrig att jag skulle våga köpa begagnat av Tesla.
Precis detta jag är orolig över. :|

Hade det varit smartare av mig att köpa en ny demobil direkt från Tesla där jag kan stå som den första ägaren och fortfarande få min miljöbonus på 60 000 kr?
Demobil = registrerad -ingen bonus
Visningsbil = troligen inte registrerad
Min M3LR köpte jag som demobil i maj förra året (reg mars 2019), och jag hörde mig för vad som gällde för miljöbonusen just eftersom den var reggad (för mig en förutsättning då priset då blev ok). De säljkontakter jag hade på MoS och Segeltorp sade iaf då att Teslas policy är att bonusen inte ska gå till företaget utan till köparen så jag fick löfte om det och en senare en insättning på 60000 :) 2000 mil på mätaren vid köptillfället.
Lysande! :D
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpa begagnad Model 3 LR från Tesla

Inlägg av Bjelke »

Ska man vara petig så får väl det där bidraget inte ”skickas vidare” till en ny ägare av bilen?
Då måste det bokföras som vilken transaktion som helst mellan företag (eller till en privatperson)...
Dvs det blir en vanlig intäkt (och momsad)...
Iaf var det så så på 40 tusen-kronor-tiden om jag nu minns rätt...
Jag hoppas att jag har fel iaf :lol: ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dalahesten
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 jan 2021 08:48

Re: Köpa begagnad Model 3 LR från Tesla

Inlägg av dalahesten »

Tack för alla informativa svar!

Ni har övertalat mig att köpa en helt ny Model 3 LR. ;)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köpa begagnad Model 3 LR från Tesla

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev:
Demobil = registrerad -ingen bonus
Visningsbil = troligen inte registrerad
Miljöbonusen utgår från när bilen tas i trafik fölr första gången.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köpa begagnad Model 3 LR från Tesla

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev:
mikebike skrev:
Demobil = registrerad -ingen bonus
Visningsbil = troligen inte registrerad
Miljöbonusen utgår från när bilen tas i trafik fölr första gången.
Ja, precis, och en demobil är ju tagen i trafik. Köper man en sådan blir man andre ägare och inte berättigad till bonus.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Köpa begagnad Model 3 LR från Tesla

Inlägg av TobbeTesla »

Bjelke skrev:
Ska man vara petig så får väl det där bidraget inte ”skickas vidare” till en ny ägare av bilen?
Då måste det bokföras som vilken transaktion som helst mellan företag (eller till en privatperson)...
Dvs det blir en vanlig intäkt (och momsad)...
Iaf var det så så på 40 tusen-kronor-tiden om jag nu minns rätt...
Jag hoppas att jag har fel iaf :lol: ;)
Det stämmer fortfarande vad jag kan läsa mig till, att det måste vara samma ägare som ställer bilen i trafik för första gången, som där miljöbilspremie blir utbetald.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Köpa begagnad Model 3 LR från Tesla

Inlägg av Black »

Bättre att köpa ny för 659k minus 60-70k bonus. Då får du längre garanti samt vagnskadeförsäkring 3år samt ev förmånligt lån och värmepump,dubbelglas,ny konsol,större batteri.
För upplysning värderade tesla min lrawd-19 2800mil till 511k i inbyte så det finns garanterat bättre fynd privat.
Då får du se bilen och testa samt att det ändå finns garanti kvar.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Köpa begagnad Model 3 LR från Tesla

Inlägg av Tars »

Men varför köper du inte min fullutrustade Performance istället?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Köpa begagnad Model 3 LR från Tesla

Inlägg av Tars »

Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
dalahesten
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 jan 2021 08:48

Re: Köpa begagnad Model 3 LR från Tesla

Inlägg av dalahesten »

Tack för alla svar!

Det blev en ny Tesla Model 3 LR från 2021 som jag hämtade ut idag. :)

Är väldigt nöjd med den förutom att när jag kör över 75 km/h så hör jag ett högfrekvent visslande ljud från förardörren. Lite som att en list inte sitter ordentligt? Lite tråkigt med en ny bil för 690 000 kr.... Är det någon här som har ett liknande problem? Antar att det bara är att köra den till en serviceverkstad. :(
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Köpa begagnad Model 3 LR från Tesla

Inlägg av holden »

dalahesten skrev:
Tack för alla svar!

Det blev en ny Tesla Model 3 LR från 2021 som jag hämtade ut idag. :)

Är väldigt nöjd med den förutom att när jag kör över 75 km/h så hör jag ett högfrekvent visslande ljud från förardörren. Lite som att en list inte sitter ordentligt? Lite tråkigt med en ny bil för 690 000 kr.... Är det någon här som har ett liknande problem? Antar att det bara är att köra den till en serviceverkstad. :(
Provat att trycka upp fönstret? Bilen vill gärna sänka fönstret helt random så jag kör ett tryck på fönsterhissarna lite då och då.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpa begagnad Model 3 LR från Tesla

Inlägg av Bjelke »

Förresten, apropå ”just nu en P85DL” osv, sålde du inte den till slut? Eller blev den kvar? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Köpa begagnad Model 3 LR från Tesla

Inlägg av MarkusL »

dalahesten skrev:
Tack för alla svar!

Det blev en ny Tesla Model 3 LR från 2021 som jag hämtade ut idag. :)

Är väldigt nöjd med den förutom att när jag kör över 75 km/h så hör jag ett högfrekvent visslande ljud från förardörren. Lite som att en list inte sitter ordentligt? Lite tråkigt med en ny bil för 690 000 kr.... Är det någon här som har ett liknande problem? Antar att det bara är att köra den till en serviceverkstad. :(
Nej, detta borde vara en dålig list
Användarvisningsbild
dalahesten
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 jan 2021 08:48

Re: Köpa begagnad Model 3 LR från Tesla

Inlägg av dalahesten »

holden skrev:
dalahesten skrev:
Tack för alla svar!

Det blev en ny Tesla Model 3 LR från 2021 som jag hämtade ut idag. :)

Är väldigt nöjd med den förutom att när jag kör över 75 km/h så hör jag ett högfrekvent visslande ljud från förardörren. Lite som att en list inte sitter ordentligt? Lite tråkigt med en ny bil för 690 000 kr.... Är det någon här som har ett liknande problem? Antar att det bara är att köra den till en serviceverkstad. :(
Provat att trycka upp fönstret? Bilen vill gärna sänka fönstret helt random så jag kör ett tryck på fönsterhissarna lite då och då.
Det var bland det första som jag testade och det blev tyvärr inte bättre. :/
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Köpa begagnad Model 3 LR från Tesla

Inlägg av Tars »

Bjelke skrev:
Förresten, apropå ”just nu en P85DL” osv, sålde du inte den till slut? Eller blev den kvar? :)
P85DL är såld. Med en massa problem från Fordonshandlarna. Bara huvudvärk. Har fortfarande inte fått slutlikvid
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Köpa begagnad Model 3 LR från Tesla

Inlägg av Tars »

Tars skrev:
Bjelke skrev:
Förresten, apropå ”just nu en P85DL” osv, sålde du inte den till slut? Eller blev den kvar? :)
P85DL är såld. Med en massa problem från Fordonshandlarna. Bara huvudvärk. Har fortfarande inte fått slutlikvid
Men 3:an har jag kvar.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Köpa begagnad Model 3 LR från Tesla

Inlägg av Elix747 »

dalahesten skrev:
holden skrev:
dalahesten skrev:
Tack för alla svar!

Det blev en ny Tesla Model 3 LR från 2021 som jag hämtade ut idag. :)

Är väldigt nöjd med den förutom att när jag kör över 75 km/h så hör jag ett högfrekvent visslande ljud från förardörren. Lite som att en list inte sitter ordentligt? Lite tråkigt med en ny bil för 690 000 kr.... Är det någon här som har ett liknande problem? Antar att det bara är att köra den till en serviceverkstad. :(
Provat att trycka upp fönstret? Bilen vill gärna sänka fönstret helt random så jag kör ett tryck på fönsterhissarna lite då och då.
Det var bland det första som jag testade och det blev tyvärr inte bättre. :/
Jag rekommenderar att kolla så att dörrglaset sluter tätt mot gummi-listen. Det kan uppstå ljud om det är dålig alignment mellan glass och karm. Kan dock även vara andra orsaker i andra ställen, tax tak etc.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpa begagnad Model 3 LR från Tesla

Inlägg av Bjelke »

Tars skrev:
Bjelke skrev:
Förresten, apropå ”just nu en P85DL” osv, sålde du inte den till slut? Eller blev den kvar? :)
P85DL är såld. Med en massa problem från Fordonshandlarna. Bara huvudvärk. Har fortfarande inte fått slutlikvid
Supertrist, finns ju bättre saker man kan lägga sin tid och energi på, och pengarna vill man ju få in oavsett hur
behovet ser ut liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dalahesten
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 jan 2021 08:48

Re: Köpa begagnad Model 3 LR från Tesla

Inlägg av dalahesten »

Det var tydligen en list vid förardörren som var dåligt monterad. Lämnade in bilen i fredags och de åtgärdade det plus bytte dörrlisten och nu är problemet borta. :D

Nu är det bara dubbdäcken som ska bort och sen hoppas jag på en tyst upplevelse på motorvägarna. :)

Edit: Ser att jag har tagit bilden i fel vinkel så man ser knappt listen. Beklagar detta.
IMG_20210319_080405.jpg
Skriv svar