Mobile connector till typ2?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Mobile connector till typ2?

Inlägg av alma83 »

Hej, jag har en mobile connector med en rund trefaskontakt på ena sidan och en typ två på andra sidan. Går det att sätta en typ 2 adapter på på trefas-sidan så att jag kan använda den vid laddning publikt? Hittar ingen när jag söker? Skulle vara skönt att slippa packa ytterligare kabel.
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Mobile connector till typ2?

Inlägg av tor-ake »

Nej. Det sitter elektronik i UMC:n som gör att den inte går att använda som dum typ2-sladd, även om man skulle lösa det fysiska gränssnittet
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mobile connector till typ2?

Inlägg av Svenssons »

Nej, för att ladda via Typ2 på publika laddstolpar behövs en Typ2-kabel som bör följa med samtliga elbilar som säljs. En laddbox funkar inte.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Mobile connector till typ2?

Inlägg av fth »

Jo det går visst! ;)

Det finns en typ av tämligen obskyr adapter som omvandlar typ 2 till vanlig trefashandske, jag har en själv.
adapter.jpg
Går att köpa t.ex. här:
https://www.laadkabelfabriek.nl/product ... aar-cee-5/

Vill man verkligen utmana ödet så köper man en variant med kortare "non locking" Type 2-kontakt, då går det att använda adapterm+UMC som en förlängare till Type 2-laddare med fast sladd (gissa vilken variant jag har?). :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Mobile connector till typ2?

Inlägg av fth »

P.S. jag insåg dock att mitt svar kanske inte hör hemma i tråden "Nybörjarfrågor", detta är nog mer att betrakta som "ninja-laddning" :D :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mobile connector till typ2?

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Jo det går visst! ;)

Det finns en typ av tämligen obskyr adapter som omvandlar typ 2 till vanlig trefashandske, jag har en själv.
adapter.jpg
Går att köpa t.ex. här:
https://www.laadkabelfabriek.nl/product ... aar-cee-5/

Vill man verkligen utmana ödet så köper man en variant med kortare "non locking" Type 2-kontakt, då går det att använda adapterm+UMC som en förlängare till Type 2-laddare med fast sladd (gissa vilken variant jag har?). :D

/fth
Det är dock inget jag skulle rekommendera och kabeln kostar ju lika mycket som en vanlig och säkrare Typ2-kabel. Tror även att försäkringsbolag kan ha lite åsikter om det när de väl lär sig lite mer om elbilar. Med det sagt så är risken dock inte särskilt stor. Största faran är väl ifall någon får för sig att dra ut adaptern under pågående laddning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mobile connector till typ2?

Inlägg av martinot »

alma83 skrev:
Skulle vara skönt att slippa packa ytterligare kabel.
Jag har flera kablar (2 st olika Typ2-kablar för publika laddare, 1 st Tesla mobil 1-fas-EVSE + adapter Schuko + adapter 1-fas CEE, 1 st Metron mobil 3-fas-CEE-EVSE + adapter 3-fas-CEE-Schuko, 1 st 25m skarvkabel 2,5 mm² Schuko), men lägger alla i frunken på bilen så är de aldrig i vägen eller något bekymmer. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Mobile connector till typ2?

Inlägg av alma83 »

Vad ska man ha umc till? Är den bara för att ladda via shuko? Hur ofta stöter man på trefasuttag? Fick med umc men inte typ2 sladd
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Mobile connector till typ2?

Inlägg av fth »

Vill man verkligen bara ha en kabel i bilen så kan man ju köpa en Juice Booster med Type 2-adapter, rätt dyr lösning dock:
https://www.bilia.se/biltillbehor/elbil ... vel-jb2e2/

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Mobile connector till typ2?

Inlägg av fth »

alma83 skrev:
Vad ska man ha umc till? Är den bara för att ladda via shuko? Hur ofta stöter man på trefasuttag? Fick med umc men inte typ2 sladd
UMC är en laddbox för att ladda via "vanliga" eluttag, gamla modellen kunde ladda både enfas och trefas, den nya modellen funkar dock bara på enfas.

En blå Type 2-sladd (7m, 22kW) har följt med i ett par år, men din bil kan vara äldre än så, jag fick också köpa den själv.

En Type 2-sladd är tämligen oumbärlig, den bör du skaffa.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mobile connector till typ2?

Inlägg av martinot »

alma83 skrev:
Vad ska man ha umc till? Är den bara för att ladda via shuko? Hur ofta stöter man på trefasuttag? Fick med umc men inte typ2 sladd
De är till för att ladda elbilen i vanliga eluttag som inte är specifikt gjorda för elbilar (Typ2-uttag är specifikt framtagna för att ladda elbilar).

Detta kan variera mellan olika EVSE/UMC vilka uttag som stöds. Vanligast är Schuko som används i hemmen för 1-fas, men förekommer även UMC/EVSE som har adaptrar och stöd för 1-fas CEE (blå i färgen, och vanliga vid båtplatser och liknande), eller röd 3-fas CEE, antingen den lilla 16A, eller den stora 32A (röda i färgen, och finns i en del garage och hem, men vanligast i industrin, byggen och andra ställen som använder 3-fas).

Kontakta SC. Det skall normalt ingå en Typ2-kabel i alla bilar som säljs. Tesla har det med i alla sina. Antingen en blå som det står Mennekes på, eller en svart som det står Phoenix Contact på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mobile connector till typ2?

Inlägg av Svenssons »

UMCn är för att ladda från Schuko och CEE (endast/trefas). Förr var detta kanske enda alternativet för laddning men nu blir destinationsladdning via Typ2 allt vanligare. Typ2 är både säkrare vad gäller elsäkerhet och säkrare att laddningen kommer fungera. Schuko/CEE är inte specifikt för elbilsladdning så det är tex rätt lätt att man får säkringen att gå.

Vill man endast ha en kabel skulle jag rekommendera att endast ha en vanlig Typ2-kabel. Den kommer man ha mest nytta med och är det säkrare alternativet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Mobile connector till typ2?

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Kontakta SC. Det skall normalt ingå en Typ2-kabel i alla bilar som säljs. Tesla har det med i alla sina. Antingen en blå som det står Mennekes på, eller en svart som det står Phoenix Contact på.
Det har dock inte alltid ingått som jag skrev ovan, jag tror det var typ 2017/2018 som Tesla började skicka med "den blå".

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Mobile connector till typ2?

Inlägg av alma83 »

Ok, tack! Ska beställa en kabel lite andra grejjer från tesla shop. Hur beställer man därifrån som företag? Går det?
Model X 90D -17
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mobile connector till typ2?

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
martinot skrev:
Kontakta SC. Det skall normalt ingå en Typ2-kabel i alla bilar som säljs. Tesla har det med i alla sina. Antingen en blå som det står Mennekes på, eller en svart som det står Phoenix Contact på.
Det har dock inte alltid ingått som jag skrev ovan, jag tror det var typ 2017/2018 som Tesla började skicka med "den blå".

/fth
Jag fick med Mennekes Typ2 till min Model X 2016 och är rätt säker att bilarna innan det också fick med en Typ2-kabel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mobile connector till typ2?

Inlägg av martinot »

alma83 skrev:
Ok, tack! Ska beställa en kabel lite andra grejjer från tesla shop. Hur beställer man därifrån som företag? Går det?
Inget direkt stöd för det, men jag har beställt till min företagsadress (tror jag utnyttjade extra adressrad för företagsnamnet), och även betalat med företagets kreditkort. Finns digitalt kvitto med momsunderlag att spara för redovisning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Mobile connector till typ2?

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Jag fick med Mennekes Typ2 till min Model X 2016 och är rätt säker att bilarna innan det också fick med en Typ2-kabel.
Hm, jag fick ingen blå med min X90 2016, den fick jag köpa själv :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mobile connector till typ2?

Inlägg av martinot »

fth skrev:
Svenssons skrev:
Jag fick med Mennekes Typ2 till min Model X 2016 och är rätt säker att bilarna innan det också fick med en Typ2-kabel.
Hm, jag fick ingen blå med min X90 2016, den fick jag köpa själv :(

/fth
Har hört att Tesla ibland slarvat och missat det vid leverans (detta är något som de beställer separat i Europa, och lägger i bilarna manuellt innan leverans i Sverige). De kunderna har dock bara hört av sig till SC så har de alla fått ny kabel att hämta upp.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Mobile connector till typ2?

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Har hört att Tesla ibland slarvat och missat det vid leverans (detta är något som de beställer separat i Europa, och lägger i bilarna manuellt innan leverans i Sverige). De kunderna har dock bara hört av sig till SC så har de alla fått ny kabel att hämta upp.
Det är nog lite sent att begära det nu :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mobile connector till typ2?

Inlägg av Bjelke »

fth skrev:
martinot skrev:
Har hört att Tesla ibland slarvat och missat det vid leverans (detta är något som de beställer separat i Europa, och lägger i bilarna manuellt innan leverans i Sverige). De kunderna har dock bara hört av sig till SC så har de alla fått ny kabel att hämta upp.
Det är nog lite sent att begära det nu :D

/fth
Äsch vaddårå? :lol: Fråga dom vettja :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mobile connector till typ2?

Inlägg av martinot »

fth skrev:
martinot skrev:
Har hört att Tesla ibland slarvat och missat det vid leverans (detta är något som de beställer separat i Europa, och lägger i bilarna manuellt innan leverans i Sverige). De kunderna har dock bara hört av sig till SC så har de alla fått ny kabel att hämta upp.
Det är nog lite sent att begära det nu :D

/fth
Håller med Bjelke; testa! Kostar inget! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar