Stoppa laddning innan man tar ur kabel

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

brynolf
elbilist
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 jan 2021 13:00

Stoppa laddning innan man tar ur kabel

Inlägg av brynolf »

Är sen några veckor tillbaka elbilist genom en VW ID3 och en fundering jag har rör laddning. Hur viktigt är det att man stoppar laddningen via bilens gränssnitt innan man drar ur sladden ur bilen? Eller är bilen smart nog att stoppa laddningen själv när man låst upp ladduttaget?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel

Inlägg av tor-ake »

När laddning pågår är kontakten fastlåst. Att låsa upp kontakten innebär också att ombordladdaren inte längre får dra ström genom den.

Alltså - du behöver inte explicit stoppa laddningen innan.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel

Inlägg av Delta »

Vet bara hur det funkar enklast på Tesla MS. Tryck >1sek på fobben för att öppna bagageluckan. Då släpper låset till kabeln och kabeln kan dras ut. Man kan inte få loss kabeln bara genom att dra i den. Kabeln måste vara loss för att få igång bilen. Det finns kablar med låsknapp också.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel

Inlägg av Svenssons »

Man ska alltid dra ut kontakten ur bilen före man drar ut den andra änden. Använder man en mobil laddbox som man t.ex. kopplar via Schuko (vanlig väggkontakt) eller CEE (blå eller röd en eller trefaskontakt) så ska man alltså aldrig dra ut kontakten från väggen först eftersom laddning då kan pågå vilket kommer leda till ljusbåge och slitage.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel

Inlägg av Erik Viking »

Svenssons skrev:
Man ska alltid dra ut kontakten ur bilen före man drar ut den andra änden. Använder man en mobil laddbox som man t.ex. kopplar via Schuko (vanlig väggkontakt) eller CEE (blå eller röd en eller trefaskontakt) så ska man alltså aldrig dra ut kontakten från väggen först eftersom laddning då kan pågå vilket kommer leda till ljusbåge och slitage.
Det är inte sant !

Finns ingen risk för ljusbåge.

Några av stiften i kontakterna är längre resp kortare, så systemet kan tvärstoppa innan
stiften som bär den höga strömmen/spänningen bryts innan man fått ut kontakten.

Dessutom som det skrives ovan, man måste låsa upp kontakten,
kontakterna är fysiskt fastlåsta!

Man måste "låsa upp" sladden antingen i laddaren eller bilen först,
då stängs all ström/spänning av snabbt.

Ett litet undantag är om man har enfas laddare i ett vanligt gristryne uttag,
som man kan dra ut rakt av ur vägguttaget, men det blir inga ljusbågar av det.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
chry252
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 19 nov 2020 15:48
Ort: Södermanland

Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel

Inlägg av chry252 »

Erik Viking skrev:

Ett litet undantag är om man har enfas laddare i ett vanligt gristryne uttag,
som man kan dra ut rakt av ur vägguttaget, men det blir inga ljusbågar av det.
Nog kan det spraka lite när man rycker en schuko på 16A. Jag tycker det är en bra regel att inte dra ut kontakten förrän man avbrutit laddningen. :?
Model S P85D
May the Force be with you
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel

Inlägg av Gustafsson »

Erik Viking skrev:
Svenssons skrev:
Man ska alltid dra ut kontakten ur bilen före man drar ut den andra änden. Använder man en mobil laddbox som man t.ex. kopplar via Schuko (vanlig väggkontakt) eller CEE (blå eller röd en eller trefaskontakt) så ska man alltså aldrig dra ut kontakten från väggen först eftersom laddning då kan pågå vilket kommer leda till ljusbåge och slitage.
Det är inte sant !

Finns ingen risk för ljusbåge.

Några av stiften i kontakterna är längre resp kortare, så systemet kan tvärstoppa innan
stiften som bär den höga strömmen/spänningen bryts innan man fått ut kontakten.

Dessutom som det skrives ovan, man måste låsa upp kontakten,
kontakterna är fysiskt fastlåsta!

Man måste "låsa upp" sladden antingen i laddaren eller bilen först,
då stängs all ström/spänning av snabbt.

Ett litet undantag är om man har enfas laddare i ett vanligt gristryne uttag,
som man kan dra ut rakt av ur vägguttaget, men det blir inga ljusbågar av det.
Shuko kontakten är inte fastlåst (som typ2 är). Drar du ut den utan att stoppa laddningen kan det uppstå ljusbåge, eller iaf gnistor, brända kontakter och sämre kontakt nästa gång du ska ladda. Många gamla shukoladdare är förstörda på det sättet. Att ladda på dem ger risk för smältning av din kontakt.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel

Inlägg av LarsL »

Alltid koppla loss sladden ur bilen först! Bilen ska aldrig ha svans, varken vid anslutning eller frånkoppling.
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel

Inlägg av Erik Viking »

Delta skrev:
Vet bara hur det funkar enklast på Tesla MS. Tryck >1sek på fobben för att öppna bagageluckan. Då släpper låset till kabeln och kabeln kan dras ut. Man kan inte få loss kabeln bara genom att dra i den. Kabeln måste vara loss för att få igång bilen. Det finns kablar med låsknapp också.
Nu var ju frågan om en VW.

Men model S har ju fått en uppdatering för någon månad sedan.

Om bilen är upplåst så räcker det att trycka på den lilla runda "knappen"
nedan till vänster om laddsladden så stoppas laddningen och sladden lossas.

Det tar bara någon sekund.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel

Inlägg av Svenssons »

Erik Viking skrev:
Svenssons skrev:
Man ska alltid dra ut kontakten ur bilen före man drar ut den andra änden. Använder man en mobil laddbox som man t.ex. kopplar via Schuko (vanlig väggkontakt) eller CEE (blå eller röd en eller trefaskontakt) så ska man alltså aldrig dra ut kontakten från väggen först eftersom laddning då kan pågå vilket kommer leda till ljusbåge och slitage.
Det är inte sant !

Finns ingen risk för ljusbåge.

Några av stiften i kontakterna är längre resp kortare, så systemet kan tvärstoppa innan
stiften som bär den höga strömmen/spänningen bryts innan man fått ut kontakten.

Dessutom som det skrives ovan, man måste låsa upp kontakten,
kontakterna är fysiskt fastlåsta!

Man måste "låsa upp" sladden antingen i laddaren eller bilen först,
då stängs all ström/spänning av snabbt.

Ett litet undantag är om man har enfas laddare i ett vanligt gristryne uttag,
som man kan dra ut rakt av ur vägguttaget, men det blir inga ljusbågar av det.
Nu var det just schuko och CEE-ändarna som jag nämnde och dessa är inte fastlåsta på något sätt och att dra ut dessa när det går 16 ampere genom kontakten riskerar om inte ljusbåge så varmgång och extra slitage på kontakten. Har sett otal med brända schuko-uttag i allmänna garage.

Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel

Inlägg av fth »

Erik Viking skrev:
Dessutom som det skrives ovan, man måste låsa upp kontakten, kontakterna är fysiskt fastlåsta!
Långt ifrån alla boxar låser kabeln, det går för det mesta alldeles utmärkt att rycka sladden under pågående laddning.

Grundregeln att bilen aldrig ska ha ”svans” bör alltid följas, det finns ingen som helst anledning att chansa.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel

Inlägg av Erik Viking »

chry252 skrev:
Erik Viking skrev:

Ett litet undantag är om man har enfas laddare i ett vanligt gristryne uttag,
som man kan dra ut rakt av ur vägguttaget, men det blir inga ljusbågar av det.
Nog kan det spraka lite när man rycker en schuko på 16A. Jag tycker det är en bra regel att inte dra ut kontakten förrän man avbrutit laddningen. :?
Man skall ALDRIG ladda med 16 Amp i ett gristrynne/schuko uttag!

Det innebär brandfara!
Screenshot at 2021-01-27 21-33-48.png
Detta har skrivits kilometervis om, och ett antal garage/hus bränder senare,
alla är överens om att ladda i flera timmar kan leda till brand.

Om man gräver sig ner till botten i standarden för Schuko kontakterna
så är dom bara specade för 16 Amp i 60 minuter!

Slutsatsen är att aldrig lasta gristrynen eller blå/röda uttag med mer än 80% av märkströmmen
för längre än 60 Minuter.

Det är som med starkströms säkringar, allt är specat för 60 minuter.

Så en vanlig 16 Amp trög säkring, porslins varianten, skall inte lösa tidigare än 60 minuter!
Och då är den glödhet.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel

Inlägg av Svenssons »

Erik Viking skrev:
chry252 skrev:
Erik Viking skrev:

Ett litet undantag är om man har enfas laddare i ett vanligt gristryne uttag,
som man kan dra ut rakt av ur vägguttaget, men det blir inga ljusbågar av det.
Nog kan det spraka lite när man rycker en schuko på 16A. Jag tycker det är en bra regel att inte dra ut kontakten förrän man avbrutit laddningen. :?
Man skall ALDRIG ladda med 16 Amp i ett gristrynne/schuko uttag!

Det innebär brandfara!
Screenshot at 2021-01-27 21-33-48.png
Detta har skrivits kilometervis om, och ett antal garage/hus bränder senare,
alla är överens om att ladda i flera timmar kan leda till brand.

Om man gräver sig ner till botten i standarden för Schuko kontakterna
så är dom bara specade för 16 Amp i 60 minuter!

Slutsatsen är att aldrig lasta gristrynen eller blå/röda uttag med mer än 80% av märkströmmen
för längre än 60 Minuter.

Det är som med starkströms säkringar, allt är specat för 60 minuter.

Så en vanlig 16 Amp trög säkring, porslins varianten, skall inte lösa tidigare än 60 minuter!
Och då är den glödhet.
Fel... Finns inget som säger att man inte får dra 16A i mer än en timme från schuko. Det är en myt från att mätning endast görs under en timme i test för certifiering. Betyder inte att man inte kan dra 16A från Schuko under längre tid om den tillsammans med övrig installation är anpassad för 16A. Du har dock rätt i att det finns spaltmeter om detta missförstånd. Sedan bör man inte ladda med 16A om man inte har koll på installation men det är något annat. Man vet ju kanske inte alltid hur många som dragit ur schuko-sladden under last och därmed slitit på kontakten. Som jag skrev tidigare och som du sa var fel så skall man alltid avsluta laddningen/dra ut kabeln från bilen innan man drar den från väggen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel

Inlägg av Erik Viking »

fth skrev:
Erik Viking skrev:
Dessutom som det skrives ovan, man måste låsa upp kontakten, kontakterna är fysiskt fastlåsta!
Långt ifrån alla boxar låser kabeln, det går för det mesta alldeles utmärkt att rycka sladden under pågående laddning.

Grundregeln att bilen aldrig ska ha ”svans” bör alltid följas, det finns ingen som helst anledning att chansa.

/fth
Helt rätt är att det alltid är bäst att avsluta laddningen först.

Nu pratar vi enbart AC (växelström).
Angående sladdar och kontakter pratar vi om flera olika saker, sladden i bilen en CCS kontakt, den skall låsas,
likaså andra ändan på den sladden, antingen fast monterad inne i laddboxen, eller låst om den är löstagbar.
Kan finnas undantag på de bilar som inte laddar mer än max 6 kW.

På andra sidan laddboxen är en helt annan historia.

Andra ändan kan vara vad som helst, från fast installerad 3 fas, blå/röda starkströmskontakter upp till 32 Amp,
en eller 3 fas, eller värst av allt gristtrynet.

Man får aldrig en synbar ljusbåge, möjligen kan det bli lite knaster som gör lite spår på ytan
av kontaktstiften.

Vanliga jordade "vägg" kontakter har metalldelarna så djupt in så det är omöjligt att se några gnistor,
det är en av huvudkraven på Schuko att man aldrig skall kunna komma åt dom strömförande delarna.
När man dragit ur sladden så långt att man ser stiften så är det mer än 5 mm isolation.

Tumregeln är att luft isolerar 1000 Volt per mm.
Detta avser AC, en tänd DC ljusbåge går att dra ut längre.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
brynolf
elbilist
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 jan 2021 13:00

Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel

Inlägg av brynolf »

Tack för alla svar! Laddningen sker endast med laddbox med fast sladd för min del så då tolkar jag det som att det inte ska vara några problem om man drar sladden genom att låsa upp ladduttaget med bilnyckeln utan att först avbryta laddningen i bilens infotainment.

Egentligen borde det ju inte vara några problem att avsluta laddningen men när sättet att göra det på är följande steg:
1. Sätta sig i bilen.
2. Trycka på knappen "online" eller "offline"
3. Vänta 15-20 sekunder på att allt laddas.
4. Vänta ytterligare 10-15 sekunder på att lagget i menyerna ska minska.
5. Klicka på "bil".
6. Klicka på "laddning"
7. Klicka på "stoppa laddning".

Så blir man lätt trött på att göra det. Däremot går det betydligt snabbare att göra i appen men där får man tyvärr ofta "oväntat fel kontakta support" när man försöker göra det den vägen.

Får hoppas på en mjukvaruuppdatering snart :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel

Inlägg av martinot »

brynolf skrev:
Egentligen borde det ju inte vara några problem att avsluta laddningen men när sättet att göra det på är följande steg:
1. Sätta sig i bilen.
2. Trycka på knappen "online" eller "offline"
3. Vänta 15-20 sekunder på att allt laddas.
4. Vänta ytterligare 10-15 sekunder på att lagget i menyerna ska minska.
5. Klicka på "bil".
6. Klicka på "laddning"
7. Klicka på "stoppa laddning".

Så blir man lätt trött på att göra det. Däremot går det betydligt snabbare att göra i appen men där får man tyvärr ofta "oväntat fel kontakta support" när man försöker göra det den vägen.
Ouch! :?

Låter som mjukvaran inte är helt klar och inte riktigt färdigoptimerad...

Har bilarna fått OTA numera, eller måste man in till verkstad först?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
brynolf
elbilist
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 jan 2021 13:00

Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel

Inlägg av brynolf »

martinot skrev:
brynolf skrev:
Egentligen borde det ju inte vara några problem att avsluta laddningen men när sättet att göra det på är följande steg:
1. Sätta sig i bilen.
2. Trycka på knappen "online" eller "offline"
3. Vänta 15-20 sekunder på att allt laddas.
4. Vänta ytterligare 10-15 sekunder på att lagget i menyerna ska minska.
5. Klicka på "bil".
6. Klicka på "laddning"
7. Klicka på "stoppa laddning".

Så blir man lätt trött på att göra det. Däremot går det betydligt snabbare att göra i appen men där får man tyvärr ofta "oväntat fel kontakta support" när man försöker göra det den vägen.
Ouch! :?

Låter som mjukvaran inte är helt klar och inte riktigt färdigoptimerad...

Har bilarna fått OTA numera, eller måste man in till verkstad först?
"Allt" ska fixa sig med 2.1-uppdateringen som jag förstått det ska vara färdigutvecklad men mig veterligen finns det ingen som fått den uppdateringen än. Q1 2020 säger VW. Den måste installeras manuellt på verkstad över natten men efter det ska OTA fungera också.
Skriv svar