Välja begagnad model s

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Välja begagnad model s

Inlägg av Gustafsson »

Jag hade en 70D innan och nu en 100D. Jag har ju åkt mycket långa sträckor och där är det klart bekvämare med 100 batteriet, ingen tvekan om det. Men skulle jag stå i din situation, är batteriet inte en deal- braker trots allt, men en rätt stor fördel med större batteri. Tror att jag skulle satsat på en nyare bil, men frågan är svår.
100D laddar mycket snabbare och är snabbare. MCU1 suger. Ju nyare desto bättre. Jag skulle försöka ha råd med en Raven LR om det går.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1976
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Välja begagnad model s

Inlägg av pejvic »

Arctic skrev:
Vi är precis på väg att sälja en model s 100d och har fått pris på inbyte på 650'. 2018 (uttagen i juni, så drygt 2,5 år) med ap och hw2.5 som gått 5800 mil. Om det är intressant för dig kan vi säkert komma överrens (allt över 650 är ju bätte). Skicka pm om det låter som något för dig
En sånhär privatgrej är det absolut bästa köpet. Det finns ändå garanti kvar. istället för att köpa av typ Riddermark eller någon firma som ej vet något om bilen, så köp av en privatperson som kan berätta exakt hur den skötts, tvättats, förvarats, eventuella omlackade partier mm. Dessutom tjänar man massa pengar på det. KVD är bra på att beskriva, alla de småfel de skriver står inget om när den hamnar hos nästa bilhandlare, de fixar de iögonfallande felen enkelt i och för sig men en del som är beskrivet på KVD står inget om när den är hos bilhandlaren.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
darrel22
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 nov 2020 14:54

Re: Välja begagnad model s

Inlägg av darrel22 »

pejvic skrev:
Arctic skrev:
Vi är precis på väg att sälja en model s 100d och har fått pris på inbyte på 650'. 2018 (uttagen i juni, så drygt 2,5 år) med ap och hw2.5 som gått 5800 mil. Om det är intressant för dig kan vi säkert komma överrens (allt över 650 är ju bätte). Skicka pm om det låter som något för dig
En sånhär privatgrej är det absolut bästa köpet. Det finns ändå garanti kvar. istället för att köpa av typ Riddermark eller någon firma som ej vet något om bilen, så köp av en privatperson som kan berätta exakt hur den skötts, tvättats, förvarats, eventuella omlackade partier mm. Dessutom tjänar man massa pengar på det. KVD är bra på att beskriva, alla de småfel de skriver står inget om när den hamnar hos nästa bilhandlare, de fixar de iögonfallande felen enkelt i och för sig men en del som är beskrivet på KVD står inget om när den är hos bilhandlaren.
Egentligen hade vi tänkt köpa via handlaren just för att vi har aldrig köpt bil innan, men om garanti finns kvar på bilen så är det en annan sak. Skönt att höra allt positivt om att köpa privat eller via en auktion. Jag har redan PM:at Arctic ;)
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Välja begagnad model s

Inlägg av Xmag »

darrel22 skrev:
taliz skrev:
Mitt råd är att titta på auktionssajterna, det är där många bilhandlare köper in bilar, särskilt Tesla.
Då kan du spara en bra slant. En 75D kan du nog få för runt 500k tex.
Som kvd? Jag vet inte om jag vågar iom att jag inte kan så mycket om bilar och litar inte riktigt på deras test/besiktning. Å andra sidan, jag vet heller inte hur pålitliga en bilhandlares inspektion är men det känns lite mera seriöst.
Jag kanske har fel, som sagt detta blir första bilen.
Min erfarenhet är att bilhandlare köper på KVD, sen gör de inget förutom att inte nämna det som KVD nämnt som negativt. KVD skriver ofta ner bilen tycker jag. Man blir tveksam till skicket men de är ärliga. Bilhandlarna säljer bara vidare samma bil men nämnder bara det positiva och så lägger de på en rejäl summa förstås. Enligt KVD har du samma garantier hos dem som hos en bilhandlare.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Skriv svar