Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av pingflood »

Tänkte bara se vad ni har för åsikter här. Väntar på att se hur Ioniq 5 / CV5 ser ut men misstänker att det blir som flera gånger tidigare, att de aningen optimistiska specarna och priserna inte riktigt blir som förväntade och så står man där med en prislapp på 500' för bakhjulsdrift och litet batteri...

Skulle gärna spendera 400-450k på en duglig elbil (efter ev. bonus). Ny eller beg.

"Måste" ha:
5-sitsig
400+ liter bagage (behöver kunna ta med stort tält och lite annat)
350+ km faktisk räckvidd
Takräcke

Vill ha:
Dragkrok (kan leva utan, har det på andra bilen)

Nice to have:
AWD
Lite hästkrafter
Camp mode / utility mode

Tänker ladda hemma nästan uteslutet. Gör ett par längre resor om året, kanske en tripp till Stockholm (40 mil) samt någon längre i Norge. Men har en laddhybrid (Passat GTE) som kan nyttjas för denna typen av resor med.

Känns som om kandidaterna i princip är ID4 (på gränsen prismässigt) samt e-Niro i dagsläget. Leaf känns inte som om den är bäst på något och handlarna verkar fortfarande vilja ha rätt höga priser för dem. Har tittat på beg Model S men skulle behöva bli en 2016 eller äldre och är osäker på om jag vill ha en så pass gammal bil som kan ha rätt dyra problem. En begagnad e-Niro lockar prismässigt (ser ut som om man kan få en 2019 för under 350) men appstyrning och trefasladdning vore riktigt trevligt.

Har kört Niron och tyckte bra om den. Har kört ID3 och gillade hur den kändes med, så förmodar att ID4 kommer att leverera en liknande upplevelse.

Några tankar? Har suttit och läst om elbilar i månader nu och vill gärna införskaffa en innan hösten (min nuvarande diesel har behållt sitt värde väldigt bra än så länge så bra läge att sälja) men inget val känns riktigt klockrent och jag förmodar att det kommer att ta några år innan man har ett bra urval av "rätt" bilar så får acceptera att i dagsläget blir allt någon form av kompromiss.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av MWall »

En SR+ borde kanske funka? Eller en Ford Mustang Mach E?
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av pingflood »

MWall skrev:
En SR+ borde kanske funka? Eller en Ford Mustang Mach E?
Hej,

Båda dessa ligger väl på 515-520k efter rabatt.

Skulle man hitta rätt begagnad SR+ så kanske den är en möjlighet men det verkar inte säljas så många och till rätt höga priser, sen känns räckvidden lite på gränsen...
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av Niklas Z »

Du skriver 350+ km räckvidd. Är det under sommarförhållanden, eller även i sträng vinter?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av pingflood »

Niklas Z skrev:
Du skriver 350+ km räckvidd. Är det under sommarförhållanden, eller även i sträng vinter?
Njae, vi kan väl säga sommar. Vinter blir det inga längre resor och tror 35 mil är lite svårt att klämma ur de flesta om det är kallt och dåliga vägar. Klarar den 30 mil på vintern om man kör lite konservativt är jag nöjd.

Vill ha 35 mil på sommaren då jag har några ställen jag brukar åka till för att fotografera vilt/fåglar och vill klara att åka dit och tillbaks efter jobbet utan att behöva fundera på laddning på vägen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av MWall »

pingflood skrev:
MWall skrev:
En SR+ borde kanske funka? Eller en Ford Mustang Mach E?
Hej,

Båda dessa ligger väl på 515-520k efter rabatt.

Skulle man hitta rätt begagnad SR+ så kanske den är en möjlighet men det verkar inte säljas så många och till rätt höga priser, sen känns räckvidden lite på gränsen...

Sorry, fick för mig att budgeten var 500'.

Vad kostar en Kia E-Niro? Hyundai Kona? Nåt sånt kanske?
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av pingflood »

MWall skrev:
pingflood skrev:
MWall skrev:
En SR+ borde kanske funka? Eller en Ford Mustang Mach E?
Hej,

Båda dessa ligger väl på 515-520k efter rabatt.

Skulle man hitta rätt begagnad SR+ så kanske den är en möjlighet men det verkar inte säljas så många och till rätt höga priser, sen känns räckvidden lite på gränsen...

Sorry, fick för mig att budgeten var 500'.

Vad kostar en Kia E-Niro? Hyundai Kona? Nåt sånt kanske?
En e-Niro kan man få för lite över 400 tänker jag. Sett ett par demobilar (2020 med Tech paket) för 420' och nya dyker upp av och till för 480-490 innan bonus.

Konan är lite billigare oftast men bagaget och baksätet är mycket mindre än Niron så den känns inte så intressant även om jag gillar designen.
Användarvisningsbild
Epicure
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 26 okt 2018 07:58

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av Epicure »

Jag är i precis samma sits som dig.
Har kört elbil i 10 år och testat de flesta elbilar som finns och funnits på marknaden. Senaste bilen var en TM3 LR AWD.
Provkörde ID.4 härom dagen. Den är, enligt mig, mycket bättre än ID.3. Väldigt stabil och rymlig. Men den hamnar utanför budget.
I dagsläget är väl Hyundai Kona enda alternativet. Jag skulle ändå säga att Kona är en av de mer intressanta elbilar som finns på marknaden om man inte vill lägga stora summor pengar. På Konan får du lång räckvidd till en vettig peng. Dessutom har nya Kona 11kW ombordladdare vilket är ett plus.
Vad gäller kvalité är den ju inte i klass med Volkswagen. Men med det sagt, så menar jag inte att det är en dålig bil. Jag kan tänka mig att ha en sådan.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av tor-ake »

Beg model 3 med dragkrok och backbox. Har vänt på stenarna igen iom ID4 och Skoda Enyaq, och att jag egentligen vill ha en kombi, men tyvärr, det är bara att försöka knöka in sig i en model 3. Den _är_ mest bang for the buck. Får man en för 450 så kan den mycket väl vara i absolut nyskick.

M3 har också betydligt färre komfortsystem än S, som elektriska dörrhandtagen, stålfjädring m.m, och väljer man en RWD finns det heller inget främre drivpaket som kan krångla.

Om 5 år när de övriga laddnätverken, t.ex. Ionity, Mer, Circle K är utbyggda till minst dagens superladdningsnivå, då kan säkert en VW eller Hyundai vara ett alternativ, men nu har vi en tid framför oss där det kommer vara otrevlig stämning och slagsmål om de få snabbladdarna som finns. Trafikverket har utlyst att laddare skall sättas upp var 5:e mil i hela sverige, men bara *en* laddare per plats. Kommer inte att bli roligt.

Kia Niro känns redan helt utdaterad i designen, både exteriört och interiört. Men om man inte bryr sig om sånt kan den ju vara ett alternativ.

Sälj dieseln och sälj också GTE:n. Laddhybrider är passé, de har det sämsta från elbilen (man måste ladda hela tiden) och det sämsta från bensinbilen (fossilmotorn skall ha service vartenda.jäkla.år.)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1370
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av thebishop »

En beggad model S85D ?? Alla barnsjukdomar är ju rimligen fixade av tidigare ägare...

En laddplats var 5:e mil är ju världens skämt. Hellre 8 laddplatser vad 15:e mil (man kan få fler per mil med längre avstånd rimligen eftersom det är färre etableringspunkter).
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av tor-ake »

Någon utan erfaranhet av snabbladdning som tänkt ut planen. Antagligen med bästa välmening, att det alltid skall vara nära till en laddare och att man inte skall behöva planera så noga, men tyvärr blir ju konsekvensen att man kommer till första laddaren med gott om batteri, där är fullt, åker 5 mil till nästa och där *måste* man ladda trots att det är kö, för att man inte har räckvidd att åka vidare till nästa.

Ingen humörhöjare.

Hoppet står till Ionity, men man vill ju gärna se hur det artar sig med utbyggnad och priser innan man satsar på ett visst bilmärke.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av pingflood »

Epicure skrev:
Jag är i precis samma sits som dig.
Har kört elbil i 10 år och testat de flesta elbilar som finns och funnits på marknaden. Senaste bilen var en TM3 LR AWD.
Provkörde ID.4 härom dagen. Den är, enligt mig, mycket bättre än ID.3. Väldigt stabil och rymlig. Men den hamnar utanför budget.
I dagsläget är väl Hyundai Kona enda alternativet. Jag skulle ändå säga att Kona är en av de mer intressanta elbilar som finns på marknaden om man inte vill lägga stora summor pengar. På Konan får du lång räckvidd till en vettig peng. Dessutom har nya Kona 11kW ombordladdare vilket är ett plus.
Vad gäller kvalité är den ju inte i klass med Volkswagen. Men med det sagt, så menar jag inte att det är en dålig bil. Jag kan tänka mig att ha en sådan.
Lite nyfiken på varför du skulle välja Kona över Niro. Priserna är ju rätt nära varandra men Niron har rejält mycket mer utrymme och 2020-uppåt har trefasladdning. Drivlinan är väl identisk.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1370
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av thebishop »

tor-ake skrev:
Någon utan erfaranhet av snabbladdning som tänkt ut planen. Antagligen med bästa välmening, att det alltid skall vara nära till en laddare och att man inte skall behöva planera så noga, men tyvärr blir ju konsekvensen att man kommer till första laddaren med gott om batteri, där är fullt, åker 5 mil till nästa och där *måste* man ladda trots att det är kö, för att man inte har räckvidd att åka vidare till nästa.

Ingen humörhöjare.

Hoppet står till Ionity, men man vill ju gärna se hur det artar sig med utbyggnad och priser innan man satsar på ett visst bilmärke.
Så är det, tänker byta nästa år och det lär bli en Tesla igen - framför allt pga laddnätverket - kan inte tänka mig vara beroende av Ionity ännu förrän de etablerar sig på ungefär samma nivå som superchargers.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av pingflood »

tor-ake skrev:
Beg model 3 med dragkrok och backbox. Har vänt på stenarna igen iom ID4 och Skoda Enyaq, och att jag egentligen vill ha en kombi, men tyvärr, det är bara att försöka knöka in sig i en model 3. Den _är_ mest bang for the buck. Får man en för 450 så kan den mycket väl vara i absolut nyskick.

M3 har också betydligt färre komfortsystem än S, som elektriska dörrhandtagen, stålfjädring m.m, och väljer man en RWD finns det heller inget främre drivpaket som kan krångla.

Om 5 år när de övriga laddnätverken, t.ex. Ionity, Mer, Circle K är utbyggda till minst dagens superladdningsnivå, då kan säkert en VW eller Hyundai vara ett alternativ, men nu har vi en tid framför oss där det kommer vara otrevlig stämning och slagsmål om de få snabbladdarna som finns. Trafikverket har utlyst att laddare skall sättas upp var 5:e mil i hela sverige, men bara *en* laddare per plats. Kommer inte att bli roligt.

Kia Niro känns redan helt utdaterad i designen, både exteriört och interiört. Men om man inte bryr sig om sånt kan den ju vara ett alternativ.

Sälj dieseln och sälj också GTE:n. Laddhybrider är passé, de har det sämsta från elbilen (man måste ladda hela tiden) och det sämsta från bensinbilen (fossilmotorn skall ha service vartenda.jäkla.år.)
Hej,

Som jag skrev tidigare är inte laddnätverket så intressant för mig då jag kanske skulle ladda någon annanstans två gånger om året. Hade jag haft behov av att ladda på station ofta så är det ingen fråga om saken utan det skulle bli en Tesla. Men jämför man t.ex. en ID4 med en M3 SR+ så tycker jag inte att Teslan känns särskilt prisvärd om man inte prioriterar Teslas fina laddnätverk.

GTEn behåller vi ett tag tror jag. Min fru kör bara korta sträckor till jobbet och barnaktiviteter så vi kör nästan enbart på el. Tror det tog 4 månader innan vi tankade första gången. Den är kanske värd 200' på begagnatmarknaden så skulle bli rejält dyrt att byta till motsvarande elbil.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av tor-ake »

Om man bara kör korta sträckor är laddhybrid ännu sämre, och de höga driftskostnaderna och senare reparationerna kommer göra dem iskalla på begmarknaden, jämfört med elbilar iaf. Nissan Leaf har ju t.ex. haft helt outstanding andrahandsvärde, den 2013 Leaf jag köpte 2015 för 240' och sålde 2018 för 140' är fortfarande värd 140' 2½ år senare. Där snackar vi sjukt billiga mil. Ioniq likadant, de verkar tappa max 35% på tre år, mot cirka 50% för motsvarande fossilbilar.

Men det billigaste är ju oftast att behålla den bil man har, så där kan jag inte säga emot.

Du skall inte göra så att du avvaktar ett par år till med att byta bil? Om två år kommer det ju finnas gott om ID.4 som begagnade, om än med höga begpriser, säkert.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Epicure
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 26 okt 2018 07:58

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av Epicure »

pingflood skrev:
Epicure skrev:
Jag är i precis samma sits som dig.
Har kört elbil i 10 år och testat de flesta elbilar som finns och funnits på marknaden. Senaste bilen var en TM3 LR AWD.
Provkörde ID.4 härom dagen. Den är, enligt mig, mycket bättre än ID.3. Väldigt stabil och rymlig. Men den hamnar utanför budget.
I dagsläget är väl Hyundai Kona enda alternativet. Jag skulle ändå säga att Kona är en av de mer intressanta elbilar som finns på marknaden om man inte vill lägga stora summor pengar. På Konan får du lång räckvidd till en vettig peng. Dessutom har nya Kona 11kW ombordladdare vilket är ett plus.
Vad gäller kvalité är den ju inte i klass med Volkswagen. Men med det sagt, så menar jag inte att det är en dålig bil. Jag kan tänka mig att ha en sådan.
Lite nyfiken på varför du skulle välja Kona över Niro. Priserna är ju rätt nära varandra men Niron har rejält mycket mer utrymme och 2020-uppåt har trefasladdning. Drivlinan är väl identisk.
Jag tittade på stora batteriet:
Hyundai Kona börjar på 409 900 kr
Kia e-Niro börjar på 484 900 kr
Konan har också längre räckvidd. I alla fall på pappret.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av MSO »

Borde vara lätt att svara på, men är fasen inte helt självklart.

Vilken ägandeform? Privatköp, privatlease, hyra/abb, företagsköp eller företagslease? Känns som det är mycket dealar där ute som man måste ta hänsyn till. Jag själv har en ID.3 just nu av den anledningen (pre-nyårs-kampanjen på privatlease 24mån med 79% restvärde var för bra för att inte hoppa på). Innan det månadshyrde jag privat i 20 månader. Innan det företagsleasing.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av pingflood »

Epicure skrev:
pingflood skrev:
Epicure skrev:
Jag är i precis samma sits som dig.
Har kört elbil i 10 år och testat de flesta elbilar som finns och funnits på marknaden. Senaste bilen var en TM3 LR AWD.
Provkörde ID.4 härom dagen. Den är, enligt mig, mycket bättre än ID.3. Väldigt stabil och rymlig. Men den hamnar utanför budget.
I dagsläget är väl Hyundai Kona enda alternativet. Jag skulle ändå säga att Kona är en av de mer intressanta elbilar som finns på marknaden om man inte vill lägga stora summor pengar. På Konan får du lång räckvidd till en vettig peng. Dessutom har nya Kona 11kW ombordladdare vilket är ett plus.
Vad gäller kvalité är den ju inte i klass med Volkswagen. Men med det sagt, så menar jag inte att det är en dålig bil. Jag kan tänka mig att ha en sådan.
Lite nyfiken på varför du skulle välja Kona över Niro. Priserna är ju rätt nära varandra men Niron har rejält mycket mer utrymme och 2020-uppåt har trefasladdning. Drivlinan är väl identisk.
Jag tittade på stora batteriet:
Hyundai Kona börjar på 409 900 kr
Kia e-Niro börjar på 484 900 kr
Konan har också längre räckvidd. I alla fall på pappret.
Hej, du har helt rätt att Kona basbilarna är billigare. Jag hade mest tittat på de med lite utrustning och då är skillnaden inte så stor. (Kona Advanced hamnar på 459 000)
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av pingflood »

MSO skrev:
Borde vara lätt att svara på, men är fasen inte helt självklart.

Vilken ägandeform? Privatköp, privatlease, hyra/abb, företagsköp eller företagslease? Känns som det är mycket dealar där ute som man måste ta hänsyn till. Jag själv har en ID.3 just nu av den anledningen (pre-nyårs-kampanjen på privatlease 24mån med 79% restvärde var för bra för att inte hoppa på). Innan det månadshyrde jag privat i 20 månader. Innan det företagsleasing.
Hej, i just mitt fall är det privatköp som gäller. Vill inte ha några skulder i mitt liv förutom huset.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av NiklasTesla »

pingflood skrev:
Tänkte bara se vad ni har för åsikter här. Väntar på att se hur Ioniq 5 / CV5 ser ut men misstänker att det blir som flera gånger tidigare, att de aningen optimistiska specarna och priserna inte riktigt blir som förväntade och så står man där med en prislapp på 500' för bakhjulsdrift och litet batteri...

Skulle gärna spendera 400-450k på en duglig elbil (efter ev. bonus). Ny eller beg.

"Måste" ha:
5-sitsig
400+ liter bagage (behöver kunna ta med stort tält och lite annat)
350+ km faktisk räckvidd
Takräcke

Vill ha:
Dragkrok (kan leva utan, har det på andra bilen)

Nice to have:
AWD
Lite hästkrafter
Camp mode / utility mode

Tänker ladda hemma nästan uteslutet. Gör ett par längre resor om året, kanske en tripp till Stockholm (40 mil) samt någon längre i Norge. Men har en laddhybrid (Passat GTE) som kan nyttjas för denna typen av resor med.

Känns som om kandidaterna i princip är ID4 (på gränsen prismässigt) samt e-Niro i dagsläget. Leaf känns inte som om den är bäst på något och handlarna verkar fortfarande vilja ha rätt höga priser för dem. Har tittat på beg Model S men skulle behöva bli en 2016 eller äldre och är osäker på om jag vill ha en så pass gammal bil som kan ha rätt dyra problem. En begagnad e-Niro lockar prismässigt (ser ut som om man kan få en 2019 för under 350) men appstyrning och trefasladdning vore riktigt trevligt.

Har kört Niron och tyckte bra om den. Har kört ID3 och gillade hur den kändes med, så förmodar att ID4 kommer att leverera en liknande upplevelse.

Några tankar? Har suttit och läst om elbilar i månader nu och vill gärna införskaffa en innan hösten (min nuvarande diesel har behållt sitt värde väldigt bra än så länge så bra läge att sälja) men inget val känns riktigt klockrent och jag förmodar att det kommer att ta några år innan man har ett bra urval av "rätt" bilar så får acceptera att i dagsläget blir allt någon form av kompromiss.

Tack på förhand!
Gå upp lite i pris ändå och ta en Model 3 SR+.

Service är i stort gratis/nästan obefintlig (ca 500sek på 8000mil för mig då garanti för Tesla ej påverkas av service) samt andrahandsvärdet lär bli bättre på en Tesla varför bilen (trots högre inköpspris än ex Hyundai Kona) lär bli ett billigare köp total sätt.

MVH samt bara hör av dig om du har fler frågor
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av tor-ake »

En nackdel med Model 3, som man skall veta om, är att den inte tycker om att ladda när batteriet är kallare än +10C, både Leaf och koreanerna är bättre på detta, detta gäller även classic M3 men i synnerhet MIC SR+. Troligen mindre kobolt i batteriet än Leaf/Hyundai/Kia. (MIC har som bekant 100% mindre kobolt iom LiFePO)

Man märker det genom att batterivärmaren går ofta, och det går åt en hel del energi till detta. Laddar man en liten skvätt varje natt i minusgrader spiller man flera kWh bara på batterivärmning, och man måste avpassa tid och laddström för detta. Nissan Leaf var bara att plugga in och ladda, laddar man 3 timmar på 10A har man fått in 6kWh i batteriet, men samma med Model 3 kan vara mellan ingenting alls och kanske 4kWh beroende på temperaturen där man laddar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3628
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av Tellus »

pingflood skrev:
tor-ake skrev:
. Men jämför man t.ex. en ID4 med en M3 SR+ så tycker jag inte att Teslan känns särskilt prisvärd om man inte prioriterar Teslas fina laddnätverk.
.
Hur mycket skiljer det i pris med den utrustningen du vill ha på ID4 ?

Tesla har fler fördelar än laddnätverket, även om du inte har någon nytta av det så gynnas nog andrahandsvärdet av laddnätverket iallafall.

- Vad kostar service på ID4? Teslan behöver du inte serva, garantin gäller ändå och kupéfilter kan man byta själv eller så gör tesla det billigt

- Garanti på ID4? 4år nybil på tesla / 8år batteri/drivlina

- överlägset infotainmentsystem på teslan

- prestandan

- statusen ;)

- gynnar ej fossiltillverkare

- app som funkar och funkar snabbt

- med mera

Men visst ID4 har andra fördelar som kanske är viktigare för er, jag tycker dock teslan är överlägsen.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av NiklasTesla »

tor-ake skrev:
En nackdel med Model 3, som man skall veta om, är att den inte tycker om att ladda när batteriet är kallare än +10C, både Leaf och koreanerna är bättre på detta, detta gäller även classic M3 men i synnerhet MIC SR+. Troligen mindre kobolt i batteriet än Leaf/Hyundai/Kia.

Man märker det genom att batterivärmaren går ofta, och det går åt en hel del energi till detta. Laddar man en liten skvätt varje natt i minusgrader spiller man flera kWh bara på batterivärmning, och man måste avpassa tid och laddström för detta. Nissan Leaf var bara att plugga in och ladda, laddar man 3 timmar på 10A har man fått in 6kWh i batteriet, men samma med Model 3 kan vara mellan ingenting alls och kanske 4kWh beroende på temperaturen där man laddar.
Ladda min Model 3 för några dagar sedan utan problem med enfas (ca 2kw) utan problem och var ca -20 ute.

MVH
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av tor-ake »

NiklasTesla skrev:
tor-ake skrev:
En nackdel med Model 3, som man skall veta om, är att den inte tycker om att ladda när batteriet är kallare än +10C, både Leaf och koreanerna är bättre på detta, detta gäller även classic M3 men i synnerhet MIC SR+. Troligen mindre kobolt i batteriet än Leaf/Hyundai/Kia.

Man märker det genom att batterivärmaren går ofta, och det går åt en hel del energi till detta. Laddar man en liten skvätt varje natt i minusgrader spiller man flera kWh bara på batterivärmning, och man måste avpassa tid och laddström för detta. Nissan Leaf var bara att plugga in och ladda, laddar man 3 timmar på 10A har man fått in 6kWh i batteriet, men samma med Model 3 kan vara mellan ingenting alls och kanske 4kWh beroende på temperaturen där man laddar.
Ladda min Model 3 för några dagar sedan utan problem med enfas (ca 2kw) utan problem och var ca -20 ute.

MVH
Det är inte utomhustemperaturen som spelar roll, det är batteritemperaturen. Sjävklart går det att ladda utan problem, det är bara det att bilen först kommer att värma upp batteriet till ungefär 10C, sedan kommer den att börja ladda.

Extra viktigt att ta höjd för detta om man har två bilar som behöver ladda, och klen säkring. Plus förstås att elen inte är gratis.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av NiklasTesla »

tor-ake skrev:
NiklasTesla skrev:
tor-ake skrev:
En nackdel med Model 3, som man skall veta om, är att den inte tycker om att ladda när batteriet är kallare än +10C, både Leaf och koreanerna är bättre på detta, detta gäller även classic M3 men i synnerhet MIC SR+. Troligen mindre kobolt i batteriet än Leaf/Hyundai/Kia.

Man märker det genom att batterivärmaren går ofta, och det går åt en hel del energi till detta. Laddar man en liten skvätt varje natt i minusgrader spiller man flera kWh bara på batterivärmning, och man måste avpassa tid och laddström för detta. Nissan Leaf var bara att plugga in och ladda, laddar man 3 timmar på 10A har man fått in 6kWh i batteriet, men samma med Model 3 kan vara mellan ingenting alls och kanske 4kWh beroende på temperaturen där man laddar.
Ladda min Model 3 för några dagar sedan utan problem med enfas (ca 2kw) utan problem och var ca -20 ute.

MVH
Det är inte utomhustemperaturen som spelar roll, det är batteritemperaturen. Sjävklart går det att ladda utan problem, det är bara det att bilen först kommer att värma upp batteriet till ungefär 10C, sedan kommer den att börja ladda.

Extra viktigt att ta höjd för detta om man har två bilar som behöver ladda, och klen säkring. Plus förstås att elen inte är gratis.
Nattetid är billigast att ladda oftast, absolut.

MVH
Skriv svar