Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av pingflood »

Visade sig att ett par handlare här fortfarande kan skaka fram en 1st, så den är aktuell igen. :)

Så det står väl mellan en ID4 1st (ej max) eller e-Niro. Niron är onekligen mer utrustad, men misstänker att ID4 kommer att hålla sitt värde bättre och jag gillar att den är byggd på en renodlad elbilsplattform.

Tittar även lite på andra alternativ, men dessa verkar vettigast rent objektivt om man prioriterar en någorlunda rymlig och praktisk bil över smidig laddning på långresor.

Ioniq 5 skjuts ju upp igen och nu verkar den inte ens lanseras i Sverige när den väl dyker upp.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11509
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av martinot »

Utan att testkört någon av endera (så jag borde egentligen inte uttala mig alls), så skulle jag nog själv spontant värdera att luta lite mer åt ID4 som primärt alternativ mellan dessa två val. Skulle gissa på att den har möjlig potential att ha bättre körkänsla (se tex. på videon av Alrik där den lätt slår V90 på snö/isbana).

Kanske kommer med lite buggig mjukvara, men det är förhoppningsvis (för garantier finns aldrig) någon som bara kommer bli bättre med tiden.

Skulle även misstänka att den skulle kunna ha möjlighet att bli lite mer eftertraktad på andrahandsmarknaden i Sverige och Europa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av wheels »

Människor i allmänhet vill ju ha något känt märke. Tog ju Skoda rätt många år innan den sågs som rumsren. Koreanerna kämpar väl lite med samma sak.
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av pingflood »

Tror jag landade på en Glacier White 1D4 1st, handlaren trodde de kunde boka en fortfarande. Håller tummarna.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3268
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av Maw »

pingflood skrev:
Tror jag landade på en Glacier White 1D4 1st, handlaren trodde de kunde boka en fortfarande. Håller tummarna.
Bra val!
Jag går och väntar på att en sån, fast Max, ska levereras :D
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av Dodde »

Maw skrev:
pingflood skrev:
Tror jag landade på en Glacier White 1D4 1st, handlaren trodde de kunde boka en fortfarande. Håller tummarna.
Bra val!
Jag går och väntar på att en sån, fast Max, ska levereras :D
Fått något datum?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av MWall »

wheels skrev:
Människor i allmänhet vill ju ha något känt märke. Tog ju Skoda rätt många år innan den sågs som rumsren. Koreanerna kämpar väl lite med samma sak.
Skulle säga att Kia och Hyundai har ganska starka varumärken numera. På sätt och vis har de tagit över japanernas position. Känns som om många japanska märken för en tynande tillvaro i Sverige.
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av pingflood »

MWall skrev:
wheels skrev:
Människor i allmänhet vill ju ha något känt märke. Tog ju Skoda rätt många år innan den sågs som rumsren. Koreanerna kämpar väl lite med samma sak.
Skulle säga att Kia och Hyundai har ganska starka varumärken numera. På sätt och vis har de tagit över japanernas position. Känns som om många japanska märken för en tynande tillvaro i Sverige.
Ja, förutom den nya RAV4an så har jag inte hört någon nämna en japansk bil senaste tiden. Hade hoppats att Subaru skulle drämma till med någon spännande elbil men inte än...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11509
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av martinot »

wheels skrev:
Människor i allmänhet vill ju ha något känt märke. Tog ju Skoda rätt många år innan den sågs som rumsren. Koreanerna kämpar väl lite med samma sak.
Skoda är väl kända, så även Seat, Kia och Hyundai?

Samma sak med ICA Basic, Xtra, Euroshopper och Eldorado.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3613
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av jonasl »

pingflood skrev:
Hade hoppats att Subaru skulle drämma till med någon spännande elbil men inte än...
Tror vi får vänta länge på den ärligt talat. Som fd Subaruförare och halventusiast så har jag helt gett upp de bilarna men de har varit väldigt kallsinniga till elbilar och först nyligen krupit till korset och infört den allra sämsta sorten - mildhybriden.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3268
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av Maw »

Dodde skrev:
Maw skrev:
pingflood skrev:
Tror jag landade på en Glacier White 1D4 1st, handlaren trodde de kunde boka en fortfarande. Håller tummarna.
Bra val!
Jag går och väntar på att en sån, fast Max, ska levereras :D
Fått något datum?
Nej, bara att den ska vara klar i mars. Men kommer be dem hålla den till april.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11509
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av martinot »

jonasl skrev:
pingflood skrev:
Hade hoppats att Subaru skulle drämma till med någon spännande elbil men inte än...
Tror vi får vänta länge på den ärligt talat. Som fd Subaruförare och halventusiast så har jag helt gett upp de bilarna men de har varit väldigt kallsinniga till elbilar och först nyligen krupit till korset och infört den allra sämsta sorten - mildhybriden.
Trist! :(

Tycker det ser ut som Japan ligger extremt långt efter USA, Kina och Europa gällande både elektrifiering och självkörning.

Japan känns rätt gammeldags och allmänt efter sin tid (iaf. på fordonssidan).

Är väl bara Nissan som är lite mer seriöst på G?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av pingflood »

jonasl skrev:
pingflood skrev:
Hade hoppats att Subaru skulle drämma till med någon spännande elbil men inte än...
Tror vi får vänta länge på den ärligt talat. Som fd Subaruförare och halventusiast så har jag helt gett upp de bilarna men de har varit väldigt kallsinniga till elbilar och först nyligen krupit till korset och infört den allra sämsta sorten - mildhybriden.
Det är synd, Subaru har alltid gett mig lite "Saabvibbar" på ett positivt sätt. Älskade min (ganska rejält trimmade) '04 WRX men de nyare modellerna är bara tråkiga.
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av wheels »

martinot skrev:
wheels skrev:
Människor i allmänhet vill ju ha något känt märke. Tog ju Skoda rätt många år innan den sågs som rumsren. Koreanerna kämpar väl lite med samma sak.
Skoda är väl kända, så även Seat, Kia och Hyundai?

Samma sak med ICA Basic, Xtra, Euroshopper och Eldorado.
Nu ja
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3613
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av jonasl »

pingflood skrev:
jonasl skrev:
pingflood skrev:
Hade hoppats att Subaru skulle drämma till med någon spännande elbil men inte än...
Tror vi får vänta länge på den ärligt talat. Som fd Subaruförare och halventusiast så har jag helt gett upp de bilarna men de har varit väldigt kallsinniga till elbilar och först nyligen krupit till korset och infört den allra sämsta sorten - mildhybriden.
Det är synd, Subaru har alltid gett mig lite "Saabvibbar" på ett positivt sätt. Älskade min (ganska rejält trimmade) '04 WRX men de nyare modellerna är bara tråkiga.
Yes. De teamar med Toyota nu och de ligger ju också i bakvattnet när det gäller laddbara bilar även om de var tidiga med hybrider. Jag hade en 99 Turbo-Forester som var ful men riktigt rolig OCH funktionell med otroligt bra kvalite (men inte kvalitetskänsla!). Sen en diesel-forester från 2009 som jag förvisso inte hade några stora problem med men det var inte alls samma grej och sen har det i mina ögon fortsatt utför.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
jonasl skrev:
pingflood skrev:
Hade hoppats att Subaru skulle drämma till med någon spännande elbil men inte än...
Tror vi får vänta länge på den ärligt talat. Som fd Subaruförare och halventusiast så har jag helt gett upp de bilarna men de har varit väldigt kallsinniga till elbilar och först nyligen krupit till korset och infört den allra sämsta sorten - mildhybriden.
Trist! :(

Tycker det ser ut som Japan ligger extremt långt efter USA, Kina och Europa gällande både elektrifiering och självkörning.

Japan känns rätt gammeldags och allmänt efter sin tid (iaf. på fordonssidan).

Är väl bara Nissan som är lite mer seriöst på G?
Japan byggde ju mycket av sina framgångar på att ”vissa” Amerikaner (Juran framförallt) hjälpte dom med att få
ordning på kvalitetstekniken och dom (Japanerna) blev snabbt duktiga på att ta halvbra produkter från andra
länder och utveckla dom till mycket bra produkter (sjukt många exempel finns) med stor framgång, men det
känns som att det har gått i stå lite på senare tid (inte lika många halvbra produkter att utveckla, mycket fokus
på inhemska marknaden och ett sanslöst överskott på dollar)...
Jag vet inte om fokuset på hemmamarknaden är det största ”problemet” eller det stora exportöverskottet eller vad
det är... Dom är ju fortfarande duktiga på att ta fram extremt bra produkter liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av Tellus »

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av Teslaspolen »

Byta moduler för 164KKr?! Vilket rån! Så svårt är det faktiskt inte att byta dem i Leaf.

Men visst, det är ju känt sedan länge att Leaf absolut inte ska misshandlas på det där viset, eller helst inte användas i varma klimat.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11509
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?

Inlägg av martinot »

Teslaspolen skrev:
Byta moduler för 164KKr?! Vilket rån! Så svårt är det faktiskt inte att byta dem i Leaf.

Men visst, det är ju känt sedan länge att Leaf absolut inte ska misshandlas på det där viset, eller helst inte användas i varma klimat.
Beror på hur man definierar varma klimat. Tror detta var Stockholm.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar