Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Moderator: Redaktion
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Visade sig att ett par handlare här fortfarande kan skaka fram en 1st, så den är aktuell igen.
Så det står väl mellan en ID4 1st (ej max) eller e-Niro. Niron är onekligen mer utrustad, men misstänker att ID4 kommer att hålla sitt värde bättre och jag gillar att den är byggd på en renodlad elbilsplattform.
Tittar även lite på andra alternativ, men dessa verkar vettigast rent objektivt om man prioriterar en någorlunda rymlig och praktisk bil över smidig laddning på långresor.
Ioniq 5 skjuts ju upp igen och nu verkar den inte ens lanseras i Sverige när den väl dyker upp.
Så det står väl mellan en ID4 1st (ej max) eller e-Niro. Niron är onekligen mer utrustad, men misstänker att ID4 kommer att hålla sitt värde bättre och jag gillar att den är byggd på en renodlad elbilsplattform.
Tittar även lite på andra alternativ, men dessa verkar vettigast rent objektivt om man prioriterar en någorlunda rymlig och praktisk bil över smidig laddning på långresor.
Ioniq 5 skjuts ju upp igen och nu verkar den inte ens lanseras i Sverige när den väl dyker upp.
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Utan att testkört någon av endera (så jag borde egentligen inte uttala mig alls), så skulle jag nog själv spontant värdera att luta lite mer åt ID4 som primärt alternativ mellan dessa två val. Skulle gissa på att den har möjlig potential att ha bättre körkänsla (se tex. på videon av Alrik där den lätt slår V90 på snö/isbana).
Kanske kommer med lite buggig mjukvara, men det är förhoppningsvis (för garantier finns aldrig) någon som bara kommer bli bättre med tiden.
Skulle även misstänka att den skulle kunna ha möjlighet att bli lite mer eftertraktad på andrahandsmarknaden i Sverige och Europa.
Kanske kommer med lite buggig mjukvara, men det är förhoppningsvis (för garantier finns aldrig) någon som bara kommer bli bättre med tiden.
Skulle även misstänka att den skulle kunna ha möjlighet att bli lite mer eftertraktad på andrahandsmarknaden i Sverige och Europa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Människor i allmänhet vill ju ha något känt märke. Tog ju Skoda rätt många år innan den sågs som rumsren. Koreanerna kämpar väl lite med samma sak.
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Tror jag landade på en Glacier White 1D4 1st, handlaren trodde de kunde boka en fortfarande. Håller tummarna.
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Bra val!pingflood skrev:Tror jag landade på en Glacier White 1D4 1st, handlaren trodde de kunde boka en fortfarande. Håller tummarna.
Jag går och väntar på att en sån, fast Max, ska levereras
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Fått något datum?Maw skrev:Bra val!pingflood skrev:Tror jag landade på en Glacier White 1D4 1st, handlaren trodde de kunde boka en fortfarande. Håller tummarna.
Jag går och väntar på att en sån, fast Max, ska levereras
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Skulle säga att Kia och Hyundai har ganska starka varumärken numera. På sätt och vis har de tagit över japanernas position. Känns som om många japanska märken för en tynande tillvaro i Sverige.wheels skrev:Människor i allmänhet vill ju ha något känt märke. Tog ju Skoda rätt många år innan den sågs som rumsren. Koreanerna kämpar väl lite med samma sak.
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Ja, förutom den nya RAV4an så har jag inte hört någon nämna en japansk bil senaste tiden. Hade hoppats att Subaru skulle drämma till med någon spännande elbil men inte än...MWall skrev:Skulle säga att Kia och Hyundai har ganska starka varumärken numera. På sätt och vis har de tagit över japanernas position. Känns som om många japanska märken för en tynande tillvaro i Sverige.wheels skrev:Människor i allmänhet vill ju ha något känt märke. Tog ju Skoda rätt många år innan den sågs som rumsren. Koreanerna kämpar väl lite med samma sak.
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Skoda är väl kända, så även Seat, Kia och Hyundai?wheels skrev:Människor i allmänhet vill ju ha något känt märke. Tog ju Skoda rätt många år innan den sågs som rumsren. Koreanerna kämpar väl lite med samma sak.
Samma sak med ICA Basic, Xtra, Euroshopper och Eldorado.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Tror vi får vänta länge på den ärligt talat. Som fd Subaruförare och halventusiast så har jag helt gett upp de bilarna men de har varit väldigt kallsinniga till elbilar och först nyligen krupit till korset och infört den allra sämsta sorten - mildhybriden.pingflood skrev:Hade hoppats att Subaru skulle drämma till med någon spännande elbil men inte än...
Model Y LR AWD 2022
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Nej, bara att den ska vara klar i mars. Men kommer be dem hålla den till april.Dodde skrev:Fått något datum?Maw skrev:Bra val!pingflood skrev:Tror jag landade på en Glacier White 1D4 1st, handlaren trodde de kunde boka en fortfarande. Håller tummarna.
Jag går och väntar på att en sån, fast Max, ska levereras
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Trist!jonasl skrev:Tror vi får vänta länge på den ärligt talat. Som fd Subaruförare och halventusiast så har jag helt gett upp de bilarna men de har varit väldigt kallsinniga till elbilar och först nyligen krupit till korset och infört den allra sämsta sorten - mildhybriden.pingflood skrev:Hade hoppats att Subaru skulle drämma till med någon spännande elbil men inte än...
Tycker det ser ut som Japan ligger extremt långt efter USA, Kina och Europa gällande både elektrifiering och självkörning.
Japan känns rätt gammeldags och allmänt efter sin tid (iaf. på fordonssidan).
Är väl bara Nissan som är lite mer seriöst på G?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Det är synd, Subaru har alltid gett mig lite "Saabvibbar" på ett positivt sätt. Älskade min (ganska rejält trimmade) '04 WRX men de nyare modellerna är bara tråkiga.jonasl skrev:Tror vi får vänta länge på den ärligt talat. Som fd Subaruförare och halventusiast så har jag helt gett upp de bilarna men de har varit väldigt kallsinniga till elbilar och först nyligen krupit till korset och infört den allra sämsta sorten - mildhybriden.pingflood skrev:Hade hoppats att Subaru skulle drämma till med någon spännande elbil men inte än...
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Nu jamartinot skrev:Skoda är väl kända, så även Seat, Kia och Hyundai?wheels skrev:Människor i allmänhet vill ju ha något känt märke. Tog ju Skoda rätt många år innan den sågs som rumsren. Koreanerna kämpar väl lite med samma sak.
Samma sak med ICA Basic, Xtra, Euroshopper och Eldorado.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Yes. De teamar med Toyota nu och de ligger ju också i bakvattnet när det gäller laddbara bilar även om de var tidiga med hybrider. Jag hade en 99 Turbo-Forester som var ful men riktigt rolig OCH funktionell med otroligt bra kvalite (men inte kvalitetskänsla!). Sen en diesel-forester från 2009 som jag förvisso inte hade några stora problem med men det var inte alls samma grej och sen har det i mina ögon fortsatt utför.pingflood skrev:Det är synd, Subaru har alltid gett mig lite "Saabvibbar" på ett positivt sätt. Älskade min (ganska rejält trimmade) '04 WRX men de nyare modellerna är bara tråkiga.jonasl skrev:Tror vi får vänta länge på den ärligt talat. Som fd Subaruförare och halventusiast så har jag helt gett upp de bilarna men de har varit väldigt kallsinniga till elbilar och först nyligen krupit till korset och infört den allra sämsta sorten - mildhybriden.pingflood skrev:Hade hoppats att Subaru skulle drämma till med någon spännande elbil men inte än...
Model Y LR AWD 2022
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Japan byggde ju mycket av sina framgångar på att ”vissa” Amerikaner (Juran framförallt) hjälpte dom med att fåmartinot skrev:Trist!jonasl skrev:Tror vi får vänta länge på den ärligt talat. Som fd Subaruförare och halventusiast så har jag helt gett upp de bilarna men de har varit väldigt kallsinniga till elbilar och först nyligen krupit till korset och infört den allra sämsta sorten - mildhybriden.pingflood skrev:Hade hoppats att Subaru skulle drämma till med någon spännande elbil men inte än...
Tycker det ser ut som Japan ligger extremt långt efter USA, Kina och Europa gällande både elektrifiering och självkörning.
Japan känns rätt gammeldags och allmänt efter sin tid (iaf. på fordonssidan).
Är väl bara Nissan som är lite mer seriöst på G?
ordning på kvalitetstekniken och dom (Japanerna) blev snabbt duktiga på att ta halvbra produkter från andra
länder och utveckla dom till mycket bra produkter (sjukt många exempel finns) med stor framgång, men det
känns som att det har gått i stå lite på senare tid (inte lika många halvbra produkter att utveckla, mycket fokus
på inhemska marknaden och ett sanslöst överskott på dollar)...
Jag vet inte om fokuset på hemmamarknaden är det största ”problemet” eller det stora exportöverskottet eller vad
det är... Dom är ju fortfarande duktiga på att ta fram extremt bra produkter liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Byta moduler för 164KKr?! Vilket rån! Så svårt är det faktiskt inte att byta dem i Leaf.
Men visst, det är ju känt sedan länge att Leaf absolut inte ska misshandlas på det där viset, eller helst inte användas i varma klimat.
Men visst, det är ju känt sedan länge att Leaf absolut inte ska misshandlas på det där viset, eller helst inte användas i varma klimat.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Beror på hur man definierar varma klimat. Tror detta var Stockholm.Teslaspolen skrev:Byta moduler för 164KKr?! Vilket rån! Så svårt är det faktiskt inte att byta dem i Leaf.
Men visst, det är ju känt sedan länge att Leaf absolut inte ska misshandlas på det där viset, eller helst inte användas i varma klimat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik