Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Moderator: Redaktion
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Har en S85-14 sen ett år tillbaka. Smågrejer som har fixat, annars en underbar bil. Valet stod mellan denna eller ny av annat märke för 400 papp, Telsan bättre på det mesta plus laddnätverket. Dragkrok har vi för kortare transporter. Funkar utmärkt med bara bakhjulsdrift och fjällsemester, stor frunk! Finns några under 400 i dagsläget.
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Smooth soiling Tänk så fel det kan bli! Jag skyller det på en yrkesskada, då jag forskar på jordens betydelse för koldioxidbalansen!taliz skrev:Smooth soiling, dvs man gör på sig medan man väntar i laddkö?iAkita skrev:Om TS rör sig mycket i Norrland är kommentaren kanske relevant, men i södra halvan av landet och ner i Europa är det numera smooth soiling även utan tillgång till SuC. Sen verkar ju inte MiC SR+ med LFP-batterier ladda snabbare än vad man laddar på en 50 kW laddare alldeles oavsett, iallafall vintertid.MSO skrev:Jag skulle säga att den stora skillnaden är känslan av "välkommen till MISÄREN" när man byter från Tesla till andra bilar map laddnätverk.iAkita skrev:Om man ser till din kravlista låter helt klart ID4 i en av de lägre utrustningsnivåerna som det bästa alternativet, om du får in den i din budget. Handlarna kan nog ge en del rabatt, så stirra dig inte blind på listpriset. Annars skulle säkert en lätt begagnad e-Niro också funka, men den har inte lika brett baksäte som ID4, så det kan bli lite trångt om det är tre vuxna som ska åka där bak. Det har även mindre bagage. Däremot är den betydligt bättre utrustad än ID4 i de prisnivåer som är aktuellt för dig, iallafall om du väljer en Advance+ med Tech-paketet. Räckvidden är nog ungeför likvärdig med ID4, möjligtvis något kortare.
En Model 3 SR+ som en del föreslår är väl sämre än ID4 på i princip allt som verkar relevant för dig, förutom 0-100 km/h. Mycket kortare räckvidd, sämre utrymmen och väldigt tveksam laddhastighet om du får en kinatillverkad med LFP batterier. Och det till ett högre pris. Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en SR+ i nuläget, så länge man inte får garantier att det är en USA byggd med Panasonic-batterier.
Disclaimer: Jag har kört ca 6000 mil med e-Niro och väntar nu på en ID4. Jag har kört Model 3, men aldrig ägt en.
Det krävs förstås en hel del planerande om man skall ge sig ut på en Europa-tripp utan access till SUC. Man bör nog inte bara dra neråt utan att först skaffa sig appar, tags etc för de olika laddnätverk man kan tänkas behöva besöka. Kolla vad det kostar, hur många stolpar där är, vad det är för effekt etc etc...
Jo, det krävs nog några minuters planerande för att kolla upp allt det där. Vet dock inte om det är att beskriva som "välkommen till MISÄREN". I regel är det väl ändå en del planerande involverat i bilsemestrar oavsett om man kör en Tesla eller annan elbil. Destinationsladdning kan ju till exempel vara bra att kolla upp om man inte sträckkör till målet. Innebär det att bilsemester i Europa är en misär även med Tesla? Sånt planerande slipper man ju med en fossilbil.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Semester med elbil i Europa är ungefär lika enkelt med Tesla som ICE-bil idag.iAkita skrev:Smooth soiling Tänk så fel det kan bli! Jag skyller det på en yrkesskada, då jag forskar på jordens betydelse för koldioxidbalansen!taliz skrev:Smooth soiling, dvs man gör på sig medan man väntar i laddkö?iAkita skrev:Om TS rör sig mycket i Norrland är kommentaren kanske relevant, men i södra halvan av landet och ner i Europa är det numera smooth soiling även utan tillgång till SuC. Sen verkar ju inte MiC SR+ med LFP-batterier ladda snabbare än vad man laddar på en 50 kW laddare alldeles oavsett, iallafall vintertid.MSO skrev:Jag skulle säga att den stora skillnaden är känslan av "välkommen till MISÄREN" när man byter från Tesla till andra bilar map laddnätverk.iAkita skrev:Om man ser till din kravlista låter helt klart ID4 i en av de lägre utrustningsnivåerna som det bästa alternativet, om du får in den i din budget. Handlarna kan nog ge en del rabatt, så stirra dig inte blind på listpriset. Annars skulle säkert en lätt begagnad e-Niro också funka, men den har inte lika brett baksäte som ID4, så det kan bli lite trångt om det är tre vuxna som ska åka där bak. Det har även mindre bagage. Däremot är den betydligt bättre utrustad än ID4 i de prisnivåer som är aktuellt för dig, iallafall om du väljer en Advance+ med Tech-paketet. Räckvidden är nog ungeför likvärdig med ID4, möjligtvis något kortare.
En Model 3 SR+ som en del föreslår är väl sämre än ID4 på i princip allt som verkar relevant för dig, förutom 0-100 km/h. Mycket kortare räckvidd, sämre utrymmen och väldigt tveksam laddhastighet om du får en kinatillverkad med LFP batterier. Och det till ett högre pris. Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en SR+ i nuläget, så länge man inte får garantier att det är en USA byggd med Panasonic-batterier.
Disclaimer: Jag har kört ca 6000 mil med e-Niro och väntar nu på en ID4. Jag har kört Model 3, men aldrig ägt en.
Det krävs förstås en hel del planerande om man skall ge sig ut på en Europa-tripp utan access till SUC. Man bör nog inte bara dra neråt utan att först skaffa sig appar, tags etc för de olika laddnätverk man kan tänkas behöva besöka. Kolla vad det kostar, hur många stolpar där är, vad det är för effekt etc etc...
Jo, det krävs nog några minuters planerande för att kolla upp allt det där. Vet dock inte om det är att beskriva som "välkommen till MISÄREN". I regel är det väl ändå en del planerande involverat i bilsemestrar oavsett om man kör en Tesla eller annan elbil. Destinationsladdning kan ju till exempel vara bra att kolla upp om man inte sträckkör till målet. Innebär det att bilsemester i Europa är en misär även med Tesla? Sånt planerande slipper man ju med en fossilbil.
Kör ca 2-3timmar och tar ett problemfritt stopp precis på samma sätt som jag gör när jag åker ICE-bil (man behöver gå på badrumsbesök/äta efter ca 2-3 timmar i en bil).
Kör ner till kontinenten ca 4ggr per år med Teslan (vilket jag inte skulle vilja göra med annan elbil pga långt mycket sämre infrastruktur).
MVH
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Faktiskt var känslan med Teslan precis som avgasbilen jag hade innan. Det var bara att köra precis var jag ville, när jag ville.iAkita skrev:Smooth soiling Tänk så fel det kan bli! Jag skyller det på en yrkesskada, då jag forskar på jordens betydelse för koldioxidbalansen!
Jo, det krävs nog några minuters planerande för att kolla upp allt det där. Vet dock inte om det är att beskriva som "välkommen till MISÄREN". I regel är det väl ändå en del planerande involverat i bilsemestrar oavsett om man kör en Tesla eller annan elbil. Destinationsladdning kan ju till exempel vara bra att kolla upp om man inte sträckkör till målet. Innebär det att bilsemester i Europa är en misär även med Tesla? Sånt planerande slipper man ju med en fossilbil.
Att se hela Europa fullt med superchargers på en stor skärm, och veta att det bara är att köra dit och plugga in, gör enormt mkt för frihetskänslan.
Men visst, nu med ABRP i carplay och dess möjlighet att köra "use exclusively" på tex ionity så är man ju en bit på vägen åtminstone.
Bara det att det inte finns i närheten lika många stationer, betydligt färre uttag per station samt att alla tillverkare skall samsas på samma...
Jag tror det kommer bli rejäla problem med köer väldigt snart.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... _/94177080
Då kan man också njuta av youtube, netflix, spel och pruttkudde
Då kan man också njuta av youtube, netflix, spel och pruttkudde
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Och fake wood-wrap!Tellus skrev:https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... _/94177080
Då kan man också njuta av youtube, netflix, spel och pruttkudde
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Jag tänker bara på att björn nyland sålde sin performance 3 med allt han stoppat på den (fsd, wrap, ledlampor + proviniens) för 420k NOK och det såg han som ett bra pris! Men tanke på att lönerna i norge är skyhögt över svenska så skulle det motsvara 350k kr för en svensk. (de har längre garantier vilket by far sätter av försäkringen)
åhhh vad vore väl en momsbefriad evmarknad som i norge, säkert långtråkig och dötrist... och... och alldeles underbar...
åhhh vad vore väl en momsbefriad evmarknad som i norge, säkert långtråkig och dötrist... och... och alldeles underbar...
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Men en helt ny uppdaterad performance 2021 kostar 499, så då tycker jag 420 är rätt dyrt för en 2 år gammal som gått över 8000 milMickep skrev:Jag tänker bara på att björn nyland sålde sin performance 3 med allt han stoppat på den (fsd, wrap, ledlampor + proviniens) för 420k NOK och det såg han som ett bra pris! Men tanke på att lönerna i norge är skyhögt över svenska så skulle det motsvara 350k kr för en svensk. (de har längre garantier vilket by far sätter av försäkringen)
åhhh vad vore väl en momsbefriad evmarknad som i norge, säkert långtråkig och dötrist... och... och alldeles underbar...
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Dessutom så vet man hur mycket Nyland pressat batteribankerna (0%, 100%, mycket snabbladdningar) i sina bilar, för goda syften att testa och pressa de till sitt yttersta (tycker det är utmärkt konsumentupplysning), så innebär det att man inte direkt blir så sugen att köpa de bilarna själv!Tellus skrev:Men en helt ny uppdaterad performance 2021 kostar 499, så då tycker jag 420 är rätt dyrt för en 2 år gammal som gått över 8000 milMickep skrev:Jag tänker bara på att björn nyland sålde sin performance 3 med allt han stoppat på den (fsd, wrap, ledlampor + proviniens) för 420k NOK och det såg han som ett bra pris! Men tanke på att lönerna i norge är skyhögt över svenska så skulle det motsvara 350k kr för en svensk. (de har längre garantier vilket by far sätter av försäkringen)
åhhh vad vore väl en momsbefriad evmarknad som i norge, säkert långtråkig och dötrist... och... och alldeles underbar...
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Ja. 420 är ganska dyrt. medellönen i norge är ca 30 % högre.
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Visade sig att ett par handlare här fortfarande kan skaka fram en 1st, så den är aktuell igen.
Så det står väl mellan en ID4 1st (ej max) eller e-Niro. Niron är onekligen mer utrustad, men misstänker att ID4 kommer att hålla sitt värde bättre och jag gillar att den är byggd på en renodlad elbilsplattform.
Tittar även lite på andra alternativ, men dessa verkar vettigast rent objektivt om man prioriterar en någorlunda rymlig och praktisk bil över smidig laddning på långresor.
Ioniq 5 skjuts ju upp igen och nu verkar den inte ens lanseras i Sverige när den väl dyker upp.
Så det står väl mellan en ID4 1st (ej max) eller e-Niro. Niron är onekligen mer utrustad, men misstänker att ID4 kommer att hålla sitt värde bättre och jag gillar att den är byggd på en renodlad elbilsplattform.
Tittar även lite på andra alternativ, men dessa verkar vettigast rent objektivt om man prioriterar en någorlunda rymlig och praktisk bil över smidig laddning på långresor.
Ioniq 5 skjuts ju upp igen och nu verkar den inte ens lanseras i Sverige när den väl dyker upp.
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Utan att testkört någon av endera (så jag borde egentligen inte uttala mig alls), så skulle jag nog själv spontant värdera att luta lite mer åt ID4 som primärt alternativ mellan dessa två val. Skulle gissa på att den har möjlig potential att ha bättre körkänsla (se tex. på videon av Alrik där den lätt slår V90 på snö/isbana).
Kanske kommer med lite buggig mjukvara, men det är förhoppningsvis (för garantier finns aldrig) någon som bara kommer bli bättre med tiden.
Skulle även misstänka att den skulle kunna ha möjlighet att bli lite mer eftertraktad på andrahandsmarknaden i Sverige och Europa.
Kanske kommer med lite buggig mjukvara, men det är förhoppningsvis (för garantier finns aldrig) någon som bara kommer bli bättre med tiden.
Skulle även misstänka att den skulle kunna ha möjlighet att bli lite mer eftertraktad på andrahandsmarknaden i Sverige och Europa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Människor i allmänhet vill ju ha något känt märke. Tog ju Skoda rätt många år innan den sågs som rumsren. Koreanerna kämpar väl lite med samma sak.
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Tror jag landade på en Glacier White 1D4 1st, handlaren trodde de kunde boka en fortfarande. Håller tummarna.
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Bra val!pingflood skrev:Tror jag landade på en Glacier White 1D4 1st, handlaren trodde de kunde boka en fortfarande. Håller tummarna.
Jag går och väntar på att en sån, fast Max, ska levereras
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Fått något datum?Maw skrev:Bra val!pingflood skrev:Tror jag landade på en Glacier White 1D4 1st, handlaren trodde de kunde boka en fortfarande. Håller tummarna.
Jag går och väntar på att en sån, fast Max, ska levereras
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Skulle säga att Kia och Hyundai har ganska starka varumärken numera. På sätt och vis har de tagit över japanernas position. Känns som om många japanska märken för en tynande tillvaro i Sverige.wheels skrev:Människor i allmänhet vill ju ha något känt märke. Tog ju Skoda rätt många år innan den sågs som rumsren. Koreanerna kämpar väl lite med samma sak.
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Ja, förutom den nya RAV4an så har jag inte hört någon nämna en japansk bil senaste tiden. Hade hoppats att Subaru skulle drämma till med någon spännande elbil men inte än...MWall skrev:Skulle säga att Kia och Hyundai har ganska starka varumärken numera. På sätt och vis har de tagit över japanernas position. Känns som om många japanska märken för en tynande tillvaro i Sverige.wheels skrev:Människor i allmänhet vill ju ha något känt märke. Tog ju Skoda rätt många år innan den sågs som rumsren. Koreanerna kämpar väl lite med samma sak.
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Skoda är väl kända, så även Seat, Kia och Hyundai?wheels skrev:Människor i allmänhet vill ju ha något känt märke. Tog ju Skoda rätt många år innan den sågs som rumsren. Koreanerna kämpar väl lite med samma sak.
Samma sak med ICA Basic, Xtra, Euroshopper och Eldorado.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Tror vi får vänta länge på den ärligt talat. Som fd Subaruförare och halventusiast så har jag helt gett upp de bilarna men de har varit väldigt kallsinniga till elbilar och först nyligen krupit till korset och infört den allra sämsta sorten - mildhybriden.pingflood skrev:Hade hoppats att Subaru skulle drämma till med någon spännande elbil men inte än...
Model Y LR AWD 2022
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Nej, bara att den ska vara klar i mars. Men kommer be dem hålla den till april.Dodde skrev:Fått något datum?Maw skrev:Bra val!pingflood skrev:Tror jag landade på en Glacier White 1D4 1st, handlaren trodde de kunde boka en fortfarande. Håller tummarna.
Jag går och väntar på att en sån, fast Max, ska levereras
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Trist!jonasl skrev:Tror vi får vänta länge på den ärligt talat. Som fd Subaruförare och halventusiast så har jag helt gett upp de bilarna men de har varit väldigt kallsinniga till elbilar och först nyligen krupit till korset och infört den allra sämsta sorten - mildhybriden.pingflood skrev:Hade hoppats att Subaru skulle drämma till med någon spännande elbil men inte än...
Tycker det ser ut som Japan ligger extremt långt efter USA, Kina och Europa gällande både elektrifiering och självkörning.
Japan känns rätt gammeldags och allmänt efter sin tid (iaf. på fordonssidan).
Är väl bara Nissan som är lite mer seriöst på G?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Det är synd, Subaru har alltid gett mig lite "Saabvibbar" på ett positivt sätt. Älskade min (ganska rejält trimmade) '04 WRX men de nyare modellerna är bara tråkiga.jonasl skrev:Tror vi får vänta länge på den ärligt talat. Som fd Subaruförare och halventusiast så har jag helt gett upp de bilarna men de har varit väldigt kallsinniga till elbilar och först nyligen krupit till korset och infört den allra sämsta sorten - mildhybriden.pingflood skrev:Hade hoppats att Subaru skulle drämma till med någon spännande elbil men inte än...
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Nu jamartinot skrev:Skoda är väl kända, så även Seat, Kia och Hyundai?wheels skrev:Människor i allmänhet vill ju ha något känt märke. Tog ju Skoda rätt många år innan den sågs som rumsren. Koreanerna kämpar väl lite med samma sak.
Samma sak med ICA Basic, Xtra, Euroshopper och Eldorado.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Vad skulle du välja idag för 400-450k?
Yes. De teamar med Toyota nu och de ligger ju också i bakvattnet när det gäller laddbara bilar även om de var tidiga med hybrider. Jag hade en 99 Turbo-Forester som var ful men riktigt rolig OCH funktionell med otroligt bra kvalite (men inte kvalitetskänsla!). Sen en diesel-forester från 2009 som jag förvisso inte hade några stora problem med men det var inte alls samma grej och sen har det i mina ögon fortsatt utför.pingflood skrev:Det är synd, Subaru har alltid gett mig lite "Saabvibbar" på ett positivt sätt. Älskade min (ganska rejält trimmade) '04 WRX men de nyare modellerna är bara tråkiga.jonasl skrev:Tror vi får vänta länge på den ärligt talat. Som fd Subaruförare och halventusiast så har jag helt gett upp de bilarna men de har varit väldigt kallsinniga till elbilar och först nyligen krupit till korset och infört den allra sämsta sorten - mildhybriden.pingflood skrev:Hade hoppats att Subaru skulle drämma till med någon spännande elbil men inte än...
Model Y LR AWD 2022