Vi är väldigt nöjda med den kombon. Tog dock ett halvårs funderande innan vi hamnade där. Det var många olika förslag längs vägen, t.ex. sälja V70 o skaffa en Passat GTE + en billig bensin Golf, eller en begagnad Model S o några elcyklar...martinot skrev:Låter som en mycket väl fungerande kombo för era behov. Smart att tänka att 1:a-bilen kanske är den något mindre (el)bilen.
Billigare andrabil
Moderator: Redaktion
Re: Billigare andrabil
Re: Billigare andrabil
Crius skrev:Vi kom till samma slutsats. Hade vi valt en Leaf 24 hade vi nog kört V70 ganska ofta. Därför ökade vi budgeten och gick på en nyare e-Golf. Nu körs Volvon bara när Golfen är upptagen, när vi behöver drag, eller när vi ska till fjällen på vintern.LarsL skrev:Jag skulle välja en ”andrabil” som funkar som förstabil eftersom ni förmodligen kommer använda elbilen som förstabil efter att ni köpt den. Fundera lite på vilket budget du skulle ha om du skulle byta första bilen istället?
Vi har nu kikat runt lite och det står mellan en Leaf 40 eller E-golf 35.8 kwh men har lite fundering kring golfen som ni som har en kanske kan svara på:mati skrev:Förstår. Ja, e-Golfarna verkar relativt dyra. Eller, nja, egentligen inte, procentuellt är andrahandsvärdet runt 50% av nypriset efter tre år verkar det som. Det är ju inte så mycket och de var ju dyra som nya också. Vi fick pröjsa ~430k för våran med stora batteriet. Så sett är 200k ett klipp för en tre år gammal e-Golf. Och det är ju där de ligger nånstans nu. Men jag skulle nog hoppa över den med 24kWh-batteri. De är för dyra med tanke på vad man får.jbark skrev:Vi har kikat lite på golfen med men de känns relativt dyra med 24 kwh batteri. Tanken har varit att vi ska ha rn model y eller id4 som förstabil framöver så då vill vi gärna ha relativt låg kostnad på den andra bilen.mati skrev:Vi har en e-Golf som vardagsbil och den är vi mycket nöjda med. En helt krångelfri bil som är billig i drift. Fyllt på spolarvätska är det enda vi har gjort under de tre åren och 6000 mil som vi haft den.
Lagom stor och bra komfort. Det är ju ändå en Golf. Perfekt som pendlarbil, dock kanske inte riktigt så bra om man vill köra längre än 30 mil i sträck.
Det blir kanske svårt att hitta en för 200k, vet inte.
-Hur är appen till golfen?
-Finns det både förvärmning och kylning av kupén från app?
-Funkar det bra med 2-fas samt att lastbalansera? Dvs startar bilen upp laddningen om boxen brutit?
Vi har hittat en golf nära oss som Lecab haft till salu i snart 2 år, den har bara rullat 900 mil men jag är lite orolig över hur batteriet mått över att stått. Bilen har endast basutrustning och de vill ha 260 kkr för den vilket jag tycker är lite i överkant, vad tycker ni? En id3 går för 330 efter bonus men utan någon rabatt inräknat och den har 3-fas laddning osv.
Re: Billigare andrabil
Hört om många Leaf med några år på nacken men med låga mil som får problem med batteriet. Vet inte om samma händer med e-Golf? Problemet med Leaf är ju att den står och laddar mot 100% hela tiden om den är ansluten. Vet inte om det är det eller något annat men elbilar verkar må bra av att köras.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Billigare andrabil
Det beror på årgången också. Tidigare Meaf hade en inställning att stoppa laddningen vid 80%, vid nyare tog genierna på Nissan bort den...LarsL skrev:Hört om många Leaf med några år på nacken men med låga mil som får problem med batteriet. Vet inte om samma händer med e-Golf? Problemet med Leaf är ju att den står och laddar mot 100% hela tiden om den är ansluten. Vet inte om det är det eller något annat men elbilar verkar må bra av att köras.
Tror det ändrades 2014 eller 2015?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Billigare andrabil
Det finns två appar till e-Golf. We Connect och We Connect ID. ID är lite snabbare och visar laddning även i procent, men den kan bara styra laddning och temperatur. We Connect har fler funktioner men är lite långsammare. För mig har det bara hänt en gång att appen inte fick kontakt med bilen, men då var bilen flera mil ut i skogen utan täckning. Har dock läst att andra har en del problem.
Förvärmning går att ställa mellan 16 och 29 grader. Antar att den även kan kyla men har bara haft vår e-Golf några månader så har inte behövt testa kylning.
För att minska risken kan du läsa ut batteristatus innan du köper bilen. Om inte handlaren kan hjälpa till med det så behöver du en OBDeleven eller liknande. Det finns en facebook grupp för e-Golf där folk har varit hjälpsamma och hjälpt till, beror dock på var du bor. Jag lyckades hitta en som hyrde ut via Hygglo här där jag bor. Kostade 100kr.
Förvärmning går att ställa mellan 16 och 29 grader. Antar att den även kan kyla men har bara haft vår e-Golf några månader så har inte behövt testa kylning.
För att minska risken kan du läsa ut batteristatus innan du köper bilen. Om inte handlaren kan hjälpa till med det så behöver du en OBDeleven eller liknande. Det finns en facebook grupp för e-Golf där folk har varit hjälpsamma och hjälpt till, beror dock på var du bor. Jag lyckades hitta en som hyrde ut via Hygglo här där jag bor. Kostade 100kr.
Re: Billigare andrabil
Tackar för tipset. Har heller inte hittat om den förvärmer utan sladd i men det gör den väll?Crius skrev:Det finns två appar till e-Golf. We Connect och We Connect ID. ID är lite snabbare och visar laddning även i procent, men den kan bara styra laddning och temperatur. We Connect har fler funktioner men är lite långsammare. För mig har det bara hänt en gång att appen inte fick kontakt med bilen, men då var bilen flera mil ut i skogen utan täckning. Har dock läst att andra har en del problem.
Förvärmning går att ställa mellan 16 och 29 grader. Antar att den även kan kyla men har bara haft vår e-Golf några månader så har inte behövt testa kylning.
För att minska risken kan du läsa ut batteristatus innan du köper bilen. Om inte handlaren kan hjälpa till med det så behöver du en OBDeleven eller liknande. Det finns en facebook grupp för e-Golf där folk har varit hjälpsamma och hjälpt till, beror dock på var du bor. Jag lyckades hitta en som hyrde ut via Hygglo här där jag bor. Kostade 100kr.
Lite svårt att få fram vad standardutrustning i den är men har kommit fram till att den i alla fall inte har backkamera eller rattvärme.
Har även hittat en leaf 40 med cykelkrok som är intressant. Tyvärr inte tekna utan n-connect så man tappar lite utrustning.
Är dessa liknande i ägandekostnad eller fimns det fördelar med leaf eftersom den är designad som elbil från början?
Re: Billigare andrabil
Den förvärmer (och kyler) även utan sladd. Men man måste tillåta det i appen. Och utan sladd inkopplad stänger den av sig tidigare än med sladd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Billigare andrabil
260 tycker jag låter högt, det borde finnas prutmån om de inte fått den såld på 2 år. En snabbkoll på blocket så kan man få en 2019 uttagen 2019 november, pluspaket, 500-999mil för 240 kkr.jbark skrev:Vi har hittat en golf nära oss som Lecab haft till salu i snart 2 år, den har bara rullat 900 mil men jag är lite orolig över hur batteriet mått över att stått. Bilen har endast basutrustning och de vill ha 260 kkr för den vilket jag tycker är lite i överkant, vad tycker ni? En id3 går för 330 efter bonus men utan någon rabatt inräknat och den har 3-fas laddning osv.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3589
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Billigare andrabil
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/XJP052
Här finns lite historik på annonser osv. Den annonserades ut för det priset redan i Oktober 2019 så man kan ju tycka att det borde finnas lite prutmån..
Här finns lite historik på annonser osv. Den annonserades ut för det priset redan i Oktober 2019 så man kan ju tycka att det borde finnas lite prutmån..
Model Y LR AWD 2022
Re: Billigare andrabil
Är inte det lite väl dyrt för en 3 år gammal E-Golf? Visst, den har låga mil, men ändå. Saftigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Billigare andrabil
Ni som har en Seat Mii.
Tycker appen är seg. Tar 25-30s för att starta.
Sen har den ett märkligt gränssnitt.
Inte så intuitivt vad som menas.
Nissan Leaf appen var kass, men Seat är inte så mycket bättre.
Tycker appen är seg. Tar 25-30s för att starta.
Sen har den ett märkligt gränssnitt.
Inte så intuitivt vad som menas.
Nissan Leaf appen var kass, men Seat är inte så mycket bättre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension