Billigare andrabil

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Billigare andrabil

Inlägg av jbark »

mati skrev:
Vi har en e-Golf som vardagsbil och den är vi mycket nöjda med. En helt krångelfri bil som är billig i drift. Fyllt på spolarvätska är det enda vi har gjort under de tre åren och 6000 mil som vi haft den.
Lagom stor och bra komfort. Det är ju ändå en Golf. Perfekt som pendlarbil, dock kanske inte riktigt så bra om man vill köra längre än 30 mil i sträck.
Det blir kanske svårt att hitta en för 200k, vet inte.
Vi har kikat lite på golfen med men de känns relativt dyra med 24 kwh batteri. Tanken har varit att vi ska ha rn model y eller id4 som förstabil framöver så då vill vi gärna ha relativt låg kostnad på den andra bilen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Billigare andrabil

Inlägg av mati »

jbark skrev:
mati skrev:
Vi har en e-Golf som vardagsbil och den är vi mycket nöjda med. En helt krångelfri bil som är billig i drift. Fyllt på spolarvätska är det enda vi har gjort under de tre åren och 6000 mil som vi haft den.
Lagom stor och bra komfort. Det är ju ändå en Golf. Perfekt som pendlarbil, dock kanske inte riktigt så bra om man vill köra längre än 30 mil i sträck.
Det blir kanske svårt att hitta en för 200k, vet inte.
Vi har kikat lite på golfen med men de känns relativt dyra med 24 kwh batteri. Tanken har varit att vi ska ha rn model y eller id4 som förstabil framöver så då vill vi gärna ha relativt låg kostnad på den andra bilen.
Förstår. Ja, e-Golfarna verkar relativt dyra. Eller, nja, egentligen inte, procentuellt är andrahandsvärdet runt 50% av nypriset efter tre år verkar det som. Det är ju inte så mycket och de var ju dyra som nya också. Vi fick pröjsa ~430k för våran med stora batteriet. Så sett är 200k ett klipp för en tre år gammal e-Golf. Och det är ju där de ligger nånstans nu. Men jag skulle nog hoppa över den med 24kWh-batteri. De är för dyra med tanke på vad man får.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Billigare andrabil

Inlägg av Alfa »

Fiat 500e med lilla batteriet. Under 200 000 kr vid leverans efter 1 april.
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Billigare andrabil

Inlägg av MrRun »

Är inte Ioniq 28kwh fortfarande väldigt underskattad? Har själv tittat mycket på den under de år jag drömt om en elbil. Dissat den flera ggr pga ingen taklast och att den är lite för liten för oss som är 5 i familjen men ofta kommit tillbaka till den och som andrabil måste den ju vara ett perfekt insteg till elbilsägande om inte annat.
Vad jag sett så går det schemalägga laddning och uppvärmning i bilen, det finns ju ingen app i Sverige till Ioniq 28kwh.
Här visas schemaläggningen (England men antar att det är samma här)
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Billigare andrabil

Inlägg av taliz »

Även om du inte verkar gilla Zoe så får du ju faktiskt en bil som är byggd som elbil med 55kwh batteri för just den summan du siktar på(gått några på kvd för strax under 200).
Det är rätt svårslaget IMO.
Jag har kört en i en månad och gillar den bättre än tex eGolf, mycket pga den betydligt bättre räckvidden. Man kan köra förhållandevis långt utan att det blir knapert.
Man får också carplay, backkamera, qi-laddare, uppvärmd ratt, större skärm etc om man får fatt på en med topputrustning.
22kw AC är inte så dumt heller när man parkerar på stan, då kan man verkligen utnyttja de stolparna till max.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Billigare andrabil

Inlägg av Teslaspolen »

MrRun skrev:
Är inte Ioniq 28kwh fortfarande väldigt underskattad? Har själv tittat mycket på den under de år jag drömt om en elbil. Dissat den flera ggr pga ingen taklast och att den är lite för liten för oss som är 5 i familjen men ofta kommit tillbaka till den och som andrabil måste den ju vara ett perfekt insteg till elbilsägande om inte annat.
Vad jag sett så går det schemalägga laddning och uppvärmning i bilen, det finns ju ingen app i Sverige till Ioniq 28kwh.
Här visas schemaläggningen (England men antar att det är samma här)
Du kan schemalägga förvärmning men tyvärr endast bara om bilen för tillfället är inkopplad. Så är man och t.ex handlar eller inte kan ladda på jobbet så får man komma till en kall bil, alt bastu på sommaren.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Billigare andrabil

Inlägg av Elektrokungen »

MrRun skrev:
Är inte Ioniq 28kwh fortfarande väldigt underskattad? Har själv tittat mycket på den under de år jag drömt om en elbil. Dissat den flera ggr pga ingen taklast och att den är lite för liten för oss som är 5 i familjen men ofta kommit tillbaka till den och som andrabil måste den ju vara ett perfekt insteg till elbilsägande om inte annat.
Vad jag sett så går det schemalägga laddning och uppvärmning i bilen, det finns ju ingen app i Sverige till Ioniq 28kwh.
Här visas schemaläggningen (England men antar att det är samma här)
Har en Ioniq 38kWh som andrabil. Den är helt klart underskattad. Inte världens snyggaste, men väldigt funktionell och prisvärd bil. Går att pruta en del. Jag provade i stort sett alla mindre/"billiga" elbilar på marknaden i höstas. Jag valde Ioniq:en för den gav mig mest bil för pengarna och samtidigt en förhållandevis säker bil jämfört med andra i prisklassen.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Billigare andrabil

Inlägg av MrRun »

Elektrokungen skrev:
MrRun skrev:
Är inte Ioniq 28kwh fortfarande väldigt underskattad? Har själv tittat mycket på den under de år jag drömt om en elbil. Dissat den flera ggr pga ingen taklast och att den är lite för liten för oss som är 5 i familjen men ofta kommit tillbaka till den och som andrabil måste den ju vara ett perfekt insteg till elbilsägande om inte annat.
Vad jag sett så går det schemalägga laddning och uppvärmning i bilen, det finns ju ingen app i Sverige till Ioniq 28kwh.
Här visas schemaläggningen (England men antar att det är samma här)
Har en Ioniq 38kWh som andrabil. Den är helt klart underskattad. Inte världens snyggaste, men väldigt funktionell och prisvärd bil. Går att pruta en del. Jag provade i stort sett alla mindre/"billiga" elbilar på marknaden i höstas. Jag valde Ioniq:en för den gav mig mest bil för pengarna och samtidigt en förhållandevis säker bil jämfört med andra i prisklassen.
Tycker den är betydligt snyggare i verkligheten än på bild faktiskt och skulle nog kunna se lite badass ut med rejäla fälgar. :)
Sen kanske man kan fulmontera takräcke som vissa på nätet ändå gjord framgångsrikt.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Billigare andrabil

Inlägg av martinot »

MrRun skrev:
Är inte Ioniq 28kwh fortfarande väldigt underskattad? Har själv tittat mycket på den under de år jag drömt om en elbil. Dissat den flera ggr pga ingen taklast och att den är lite för liten för oss som är 5 i familjen men ofta kommit tillbaka till den och som andrabil måste den ju vara ett perfekt insteg till elbilsägande om inte annat.
Som allt handlar det om olika krav och olika toleransnivåer. Det är ju ibland lite subjektivt, och varierar från person/familj till person/familj. Så går nog inte att applicera samma krav på alla så enkelt som att bara räkna antalet familjemedlemmar.

Själva så tycker vi att vår nuvarande elbil, TM3, är lite för liten som andrabil i familjen, och vi är 3 i vår familj. Så går nog inte att överföra krav så enkelt mellan olika familjer och olika förhållanden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Billigare andrabil

Inlägg av tor-ake »

CHAdeMO är ju inte toppen, men det duger ju i nödfall, och har man budget upp till 200' och behöver lite utrymme så är ju Leaf/30 den bil som det finns lite att välja av på blocket. Oslagbara ägandekostnader.

Men spelar snabbladdningen verkligen någon roll? Hur långa resor skall ni köra med andrabilen?

Mvh // 5000 mil i leaf.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Billigare andrabil

Inlägg av jbark »

tor-ake skrev:
CHAdeMO är ju inte toppen, men det duger ju i nödfall, och har man budget upp till 200' och behöver lite utrymme så är ju Leaf/30 den bil som det finns lite att välja av på blocket. Oslagbara ägandekostnader.

Men spelar snabbladdningen verkligen någon roll? Hur långa resor skall ni köra med andrabilen?

Mvh // 5000 mil i leaf.
Så långt som möjligt egentligen då vi helst låter v60 stå men i praktiken blir det ju få långresor nu utan största utmaningen skulle nog vara Karlstad-strömstad eller Karlstad-Örebro. Till huvudstaden lär vi behöva mer utrymme. Ioniq klarar ju dessa resor i stort sett utan att ladda i alla väder men leafen blir de ju stopp på vägen.

Finns det någon lösning för att få med cykel på leafen?
taliz skrev:
Även om du inte verkar gilla Zoe så får du ju faktiskt en bil som är byggd som elbil med 55kwh batteri för just den summan du siktar på(gått några på kvd för strax under 200).
Det är rätt svårslaget IMO.
Jag har kört en i en månad och gillar den bättre än tex eGolf, mycket pga den betydligt bättre räckvidden. Man kan köra förhållandevis långt utan att det blir knapert.
Man får också carplay, backkamera, qi-laddare, uppvärmd ratt, större skärm etc om man får fatt på en med topputrustning.
22kw AC är inte så dumt heller när man parkerar på stan, då kan man verkligen utnyttja de stolparna till max.
Ja vi kanske får väga in den igen, iaf en friköpt variant. Finns det någon lösning/fulmodd för cykel till zoe?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Billigare andrabil

Inlägg av taliz »

jbark skrev:
taliz skrev:
Även om du inte verkar gilla Zoe så får du ju faktiskt en bil som är byggd som elbil med 55kwh batteri för just den summan du siktar på(gått några på kvd för strax under 200).
Det är rätt svårslaget IMO.
Jag har kört en i en månad och gillar den bättre än tex eGolf, mycket pga den betydligt bättre räckvidden. Man kan köra förhållandevis långt utan att det blir knapert.
Man får också carplay, backkamera, qi-laddare, uppvärmd ratt, större skärm etc om man får fatt på en med topputrustning.
22kw AC är inte så dumt heller när man parkerar på stan, då kan man verkligen utnyttja de stolparna till max.
Ja vi kanske får väga in den igen, iaf en friköpt variant. Finns det någon lösning/fulmodd för cykel till zoe?
Om du googlar på "Zoe bike rack" så hittar du diverse olika lösningar, tex på taket eller bakluckan.
Förövrigt kan du kanske hyra en på Hertz i en månad och se hur det funkar, som jag gjorde. 4k inkl fria mil är rätt svårslaget.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Billigare andrabil

Inlägg av tor-ake »

jbark skrev:
tor-ake skrev:
CHAdeMO är ju inte toppen, men det duger ju i nödfall, och har man budget upp till 200' och behöver lite utrymme så är ju Leaf/30 den bil som det finns lite att välja av på blocket. Oslagbara ägandekostnader.

Men spelar snabbladdningen verkligen någon roll? Hur långa resor skall ni köra med andrabilen?

Mvh // 5000 mil i leaf.
Så långt som möjligt egentligen då vi helst låter v60 stå men i praktiken blir det ju få långresor nu utan största utmaningen skulle nog vara Karlstad-strömstad eller Karlstad-Örebro. Till huvudstaden lär vi behöva mer utrymme. Ioniq klarar ju dessa resor i stort sett utan att ladda i alla väder men leafen blir de ju stopp på vägen.

Finns det någon lösning för att få med cykel på leafen?
Om du behöver åka 22 mil enkel resa ofta, då är det bara glömma Leaf/30. Det blir otroligt tröttsamt att leta ledig laddare och ladda 40 minuter på resan varje gång.

Men det går att sätta på dragkrok som man kan använda enbart för cykelställ.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Crius
Inlägg: 61
Blev medlem: 24 feb 2021 10:45

Re: Billigare andrabil

Inlägg av Crius »

Vi har nyligen varit i samma situation. En Volvo kombi som skulle kompletteras med en liten elbil med stort baksäte. I vårat fall behöver vi få plats med två långa och smala tonåringar. Vi tittade först på Leaf 24/30 för att sedan fundera på Leaf 40 och Ioniq 28 i några månader. Dock var vi inte nöjda med någon av dessa. Det var först när jag hittade en del trådar på forumet om folk som var nöjda med eGolf som vi började kika på den. När vi väl provat eGolf och stoppat in tonåringar i baksätet blev det för oss ett enkelt val.

Saker vi gillar med eGolf:
-Bra baksäte. Benutrymme och takhöjd bara någon centimeter sämre än vår 2014 V70
-Bra materialval inne, känns snäppet upp jfr Leaf/Ioniq
-Kan ha takräcke (vi cyklar en del MTB), och har även skidlucka (har redan använt flera gånger)
-Räckvidd med 36kWh räcker för 99% av alla våra resor
-Bra utrustning. Vi hittade en med driver support paket o plus paket
-- LED matrix, dynamic lane assist (lane centering), adaptiv farthållare, blind spot sensorer, parkeringssensorer & självparkerande, TSR

Det finns många 36kWh Golf som legat länge på Blocket, en del med sänkta priser. Det finns nog utrymme att pruta en del.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Billigare andrabil

Inlägg av martinot »

Verkar som e-Golfen är en på många sätt grymt trevlig liten elbil, men som känns lite orättvist undervärderad av många.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Billigare andrabil

Inlägg av LarsL »

jbark skrev:
Vi har två barn som åker bakåtvänt, vore skönt om de kunde få plats. Andrabilen lär gå mest eftersom förstabilen är ett fosilhärke som ska bytas ut så småningom med. Känns som de blir lite för små i baksätet men taklast är ju ett plus när man ska ta med cykeln.
Jag skulle välja en ”andrabil” som funkar som förstabil eftersom ni förmodligen kommer använda elbilen som förstabil efter att ni köpt den. Fundera lite på vilken budget du skulle ha om du skulle byta första bilen istället?

Utrymmet i Leaf är utmärkt och funkar bra med 3 barn också. Den är nästan helst underhålls fri, bara man fixar bromsarna med jämna mellan rum.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
granlundii
Inlägg: 290
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Billigare andrabil

Inlägg av granlundii »

Har kört Leaf nu i 1,5 år, fast jag tycker mycket om den och den har varit felfri så rekommenderar jag ändå inte modellen till bekanta då jag misstänker att räckvidden vintertid skulle bli en besvikelse för många. Med 40 KWh fungerar den säkert bra, men skulle nog välja en Ioniq eller möjligen E-Golf framför en Leaf 24/30 KWh.
Nissan Leaf 2014
Crius
Inlägg: 61
Blev medlem: 24 feb 2021 10:45

Re: Billigare andrabil

Inlägg av Crius »

LarsL skrev:
Jag skulle välja en ”andrabil” som funkar som förstabil eftersom ni förmodligen kommer använda elbilen som förstabil efter att ni köpt den. Fundera lite på vilket budget du skulle ha om du skulle byta första bilen istället?
Vi kom till samma slutsats. Hade vi valt en Leaf 24 hade vi nog kört V70 ganska ofta. Därför ökade vi budgeten och gick på en nyare e-Golf. Nu körs Volvon bara när Golfen är upptagen, när vi behöver drag, eller när vi ska till fjällen på vintern.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Billigare andrabil

Inlägg av martinot »

Crius skrev:
LarsL skrev:
Jag skulle välja en ”andrabil” som funkar som förstabil eftersom ni förmodligen kommer använda elbilen som förstabil efter att ni köpt den. Fundera lite på vilket budget du skulle ha om du skulle byta första bilen istället?
Vi kom till samma slutsats. Hade vi valt en Leaf 24 hade vi nog kört V70 ganska ofta. Därför ökade vi budgeten och gick på en nyare e-Golf. Nu körs Volvon bara när Golfen är upptagen, när vi behöver drag, eller när vi ska till fjällen på vintern.
Låter som en mycket väl fungerande kombo för era behov. Smart att tänka att 1:a-bilen kanske är den något mindre (el)bilen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Billigare andrabil

Inlägg av HenrikC »

granlundii skrev:
Har kört Leaf nu i 1,5 år, fast jag tycker mycket om den och den har varit felfri så rekommenderar jag ändå inte modellen till bekanta då jag misstänker att räckvidden vintertid skulle bli en besvikelse för många. Med 40 KWh fungerar den säkert bra, men skulle nog välja en Ioniq eller möjligen E-Golf framför en Leaf 24/30 KWh.
Mitt fjärde år med Leaf och håller helt med. Har haft 24 och skulle bara rekommendera den om man har korta sträckor att köra. Kalla vinterdagar kunde jag knappt pendla till jobbet enkel resa. 40 är mycket bättre. Begagnad är Leaf 24 för dyr relativt 30 och 40 kWh versionerna.
Crius
Inlägg: 61
Blev medlem: 24 feb 2021 10:45

Re: Billigare andrabil

Inlägg av Crius »

martinot skrev:
Låter som en mycket väl fungerande kombo för era behov. Smart att tänka att 1:a-bilen kanske är den något mindre (el)bilen.
Vi är väldigt nöjda med den kombon. Tog dock ett halvårs funderande innan vi hamnade där. Det var många olika förslag längs vägen, t.ex. sälja V70 o skaffa en Passat GTE + en billig bensin Golf, eller en begagnad Model S o några elcyklar...
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Billigare andrabil

Inlägg av jbark »

Crius skrev:
LarsL skrev:
Jag skulle välja en ”andrabil” som funkar som förstabil eftersom ni förmodligen kommer använda elbilen som förstabil efter att ni köpt den. Fundera lite på vilket budget du skulle ha om du skulle byta första bilen istället?
Vi kom till samma slutsats. Hade vi valt en Leaf 24 hade vi nog kört V70 ganska ofta. Därför ökade vi budgeten och gick på en nyare e-Golf. Nu körs Volvon bara när Golfen är upptagen, när vi behöver drag, eller när vi ska till fjällen på vintern.
mati skrev:
jbark skrev:
mati skrev:
Vi har en e-Golf som vardagsbil och den är vi mycket nöjda med. En helt krångelfri bil som är billig i drift. Fyllt på spolarvätska är det enda vi har gjort under de tre åren och 6000 mil som vi haft den.
Lagom stor och bra komfort. Det är ju ändå en Golf. Perfekt som pendlarbil, dock kanske inte riktigt så bra om man vill köra längre än 30 mil i sträck.
Det blir kanske svårt att hitta en för 200k, vet inte.
Vi har kikat lite på golfen med men de känns relativt dyra med 24 kwh batteri. Tanken har varit att vi ska ha rn model y eller id4 som förstabil framöver så då vill vi gärna ha relativt låg kostnad på den andra bilen.
Förstår. Ja, e-Golfarna verkar relativt dyra. Eller, nja, egentligen inte, procentuellt är andrahandsvärdet runt 50% av nypriset efter tre år verkar det som. Det är ju inte så mycket och de var ju dyra som nya också. Vi fick pröjsa ~430k för våran med stora batteriet. Så sett är 200k ett klipp för en tre år gammal e-Golf. Och det är ju där de ligger nånstans nu. Men jag skulle nog hoppa över den med 24kWh-batteri. De är för dyra med tanke på vad man får.
Vi har nu kikat runt lite och det står mellan en Leaf 40 eller E-golf 35.8 kwh men har lite fundering kring golfen som ni som har en kanske kan svara på:
-Hur är appen till golfen?
-Finns det både förvärmning och kylning av kupén från app?
-Funkar det bra med 2-fas samt att lastbalansera? Dvs startar bilen upp laddningen om boxen brutit?

Vi har hittat en golf nära oss som Lecab haft till salu i snart 2 år, den har bara rullat 900 mil men jag är lite orolig över hur batteriet mått över att stått. Bilen har endast basutrustning och de vill ha 260 kkr för den vilket jag tycker är lite i överkant, vad tycker ni? En id3 går för 330 efter bonus men utan någon rabatt inräknat och den har 3-fas laddning osv.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Billigare andrabil

Inlägg av LarsL »

Hört om många Leaf med några år på nacken men med låga mil som får problem med batteriet. Vet inte om samma händer med e-Golf? Problemet med Leaf är ju att den står och laddar mot 100% hela tiden om den är ansluten. Vet inte om det är det eller något annat men elbilar verkar må bra av att köras.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Billigare andrabil

Inlägg av Teslaspolen »

LarsL skrev:
Hört om många Leaf med några år på nacken men med låga mil som får problem med batteriet. Vet inte om samma händer med e-Golf? Problemet med Leaf är ju att den står och laddar mot 100% hela tiden om den är ansluten. Vet inte om det är det eller något annat men elbilar verkar må bra av att köras.
Det beror på årgången också. Tidigare Meaf hade en inställning att stoppa laddningen vid 80%, vid nyare tog genierna på Nissan bort den...

Tror det ändrades 2014 eller 2015?
Crius
Inlägg: 61
Blev medlem: 24 feb 2021 10:45

Re: Billigare andrabil

Inlägg av Crius »

Det finns två appar till e-Golf. We Connect och We Connect ID. ID är lite snabbare och visar laddning även i procent, men den kan bara styra laddning och temperatur. We Connect har fler funktioner men är lite långsammare. För mig har det bara hänt en gång att appen inte fick kontakt med bilen, men då var bilen flera mil ut i skogen utan täckning. Har dock läst att andra har en del problem.

Förvärmning går att ställa mellan 16 och 29 grader. Antar att den även kan kyla men har bara haft vår e-Golf några månader så har inte behövt testa kylning.

För att minska risken kan du läsa ut batteristatus innan du köper bilen. Om inte handlaren kan hjälpa till med det så behöver du en OBDeleven eller liknande. Det finns en facebook grupp för e-Golf där folk har varit hjälpsamma och hjälpt till, beror dock på var du bor. Jag lyckades hitta en som hyrde ut via Hygglo här där jag bor. Kostade 100kr.
Skriv svar