Behöver jag lastbalansering?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Behöver jag lastbalansering?

Inlägg av Elof »

Kanske bäst att inte blåsa på med för mycket effekt så att nätbolaget får nys om att du kör med större huvudsäkringar än du pröjsar för. Hade också större än avtalet sa, men bytte ner till 16 och det funkar bra om man kör med 8A laddning, vilket räcker gott (för mig).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Behöver jag lastbalansering?

Inlägg av LarsL »

Vi hade större säkringar än tillåter på ett hus vi tagit över, så vi visste inte om det. En hygglig elektriker som var där på jobb bytte till rätt men sa att vi kunde höja om vi trodde det skulle bli problem. Men det kan nog gå illa om elbolaget kommer på det.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Behöver jag lastbalansering?

Inlägg av LasseTM »

nek0 skrev:
paugen skrev:
Tack för svaren här! Bäst är kanske att lägga med en lastbalanserare i beställningen. Kostar inte mkt i sammahanget. Så är man på säkra sidan.

Bör ha det uttaget på ett två år gammalt hus.

https://www.efuel.se/collections/laddah ... e-han-port
Bör och bör. Jag har en 1 år gammal elmätare från Eon och har inte Han porten :(
Vattenfall levererar fortfarande gamla mätare. Deras upphandling om mätare med han port skulle vara klar 2021 sa de när jag frågade :shock:
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Behöver jag lastbalansering?

Inlägg av chaffis75 »

Först grattis till en id3. De är en jättefin bil vi är jättenöjd och jag hoppas du också blir de.

Vad de gäller laddning så låter de som du kör tibber och easee. Kör smart laddning på nätterna prova utan lastvakt först. Smäller säkringar så gå ner till säg 10 amp istället, de är bara att sänka laddboxen i appan så tar 3 sekunder.
Detta borde funka med m du undviker tvätta eller laga mat samtidigt, dvs försöka unvik hög för brukare.

Men om detta inte går så ring elbolaget fråga om du har han port och sedan kompletterar du med puls eller watty.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Behöver jag lastbalansering?

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
Men om detta inte går så ring elbolaget fråga om du har han port och sedan kompletterar du med puls eller watty.
Håller med funkar bra att sänka strömmen och ladda på natten, vilket Tibber hanterar.

Watty är dyrare men kräver inte HAN-port, så har du HAN skaffa Pulse har du inte så kan du överväga Watty. Watty är ju så pass dyr att man kanske vill pröva utan först.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Behöver jag lastbalansering?

Inlägg av [JM] »

I nybyggda hus med frånluftsvärmepump eller bergvärme så kan värmepumpen ha effektvakt på inkommande 3-fas till huset.
Om du då kopplar in elbilsladdningen efter den effektvakten så kommer värmepumpen inte dra igång tillskottsvärme ifall du laddar elbilen och lagar mat samtidigt eller på annat sätt överskrider säkringsvärdet.
Dvs du har redan där en viss lastbegränsning och slipper då köpa till ytterligare en grej som gör samma sak....
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Behöver jag lastbalansering?

Inlägg av LarsL »

Hur funkar det om man kombinerar olika lastvakter? Kan de hamna i självsvängning så att säga.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Behöver jag lastbalansering?

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Hur funkar det om man kombinerar olika lastvakter? Kan de hamna i självsvängning så att säga.
Antar att alla moderna lastvakter är av pulserande typ vilket gör dom väldigt snabba och exakta vilket ju borde minska risken för självsvängning.
Men kanske kan det bli problem om en lastvakt själv utsätts för pulserande matning från en annan lastvakt?
paugen
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 feb 2021 21:16

Re: Behöver jag lastbalansering?

Inlägg av paugen »

[JM] skrev:
I nybyggda hus med frånluftsvärmepump eller bergvärme så kan värmepumpen ha effektvakt på inkommande 3-fas till huset.
Om du då kopplar in elbilsladdningen efter den effektvakten så kommer värmepumpen inte dra igång tillskottsvärme ifall du laddar elbilen och lagar mat samtidigt eller på annat sätt överskrider säkringsvärdet.
Dvs du har redan där en viss lastbegränsning och slipper då köpa till ytterligare en grej som gör samma sak....
Japp jag hoppas den blir bra, körde länge under provkörningen och det kändes bra och framför allt väldigt nytt. Första elbilen.

Har en Nibe F730 frånluftsvärmepump. Snål som jag är så har vi 0 elpatronsminuter under 2020 och detta året då jag helt enkelt spärrat elpatron och kör i vår kamin när det kryper neråt -15 som det gjort i år (Skåne). Det borde ju också gör att risken minskar för att propparna ryker. Går den Easee att schemalägga? Att man kopplar in när man kommer hem på kvällen men den startar ladda först på natten?

Ska strax ut o kika i elskåpet på fasaden...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Behöver jag lastbalansering?

Inlägg av LarsL »

Om jag har 20A i huvudsäkring så skulle ju laddningen behöva avbryta vid typ 19A och sedan värmen vid 20A så att de inte reagerar på den andra vakten. Tiden skulle ju också kunna varieras så att en vakt reagerar efter 1 min ”överlast” och den andra efter 5 min.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Behöver jag lastbalansering?

Inlägg av martinot »

paugen skrev:
Går den Easee att schemalägga? Att man kopplar in när man kommer hem på kvällen men den startar ladda först på natten?
Det fungerar väldigt smidigt att du ställer in i Tibber-appen när du vill att din bil skall vara färdigladdad (tex. 08:30). Sedan så sköter Tibber resten och ser till att den laddas på natten när taxorna är som allra lägst.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Behöver jag lastbalansering?

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Om jag har 20A i huvudsäkring så skulle ju laddningen behöva avbryta vid typ 19A och sedan värmen vid 20A så att de inte reagerar på den andra vakten. Tiden skulle ju också kunna varieras så att en vakt reagerar efter 1 min ”överlast” och den andra efter 5 min.
Men det är väl inte reläteknik längre? Det är väl pulsreglering? Frekvensstyrt heter det väl? Tekniken har ju funnits ett tag för element som tidigare hade bimetall.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Behöver jag lastbalansering?

Inlägg av [JM] »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Om jag har 20A i huvudsäkring så skulle ju laddningen behöva avbryta vid typ 19A och sedan värmen vid 20A så att de inte reagerar på den andra vakten. Tiden skulle ju också kunna varieras så att en vakt reagerar efter 1 min ”överlast” och den andra efter 5 min.
Men det är väl inte reläteknik längre? Det är väl pulsreglering? Frekvensstyrt heter det väl? Tekniken har ju funnits ett tag för element som tidigare hade bimetall.
Det går bra att köra 25A på en 20A säkring under minst en halvtimme. Har provat. Går säkert att köra längre än så.
Dvs nån ampere överlast 1 eller 5min hit eller dit lär knappast skjuta någon säkring... Så om någon kör mikron 2min när man ligger på gränsen så kommer det gå bra ändå...
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Behöver jag lastbalansering?

Inlägg av Fredrik j »

[JM] skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Om jag har 20A i huvudsäkring så skulle ju laddningen behöva avbryta vid typ 19A och sedan värmen vid 20A så att de inte reagerar på den andra vakten. Tiden skulle ju också kunna varieras så att en vakt reagerar efter 1 min ”överlast” och den andra efter 5 min.
Men det är väl inte reläteknik längre? Det är väl pulsreglering? Frekvensstyrt heter det väl? Tekniken har ju funnits ett tag för element som tidigare hade bimetall.
Det går bra att köra 25A på en 20A säkring under minst en halvtimme. Har provat. Går säkert att köra längre än så.
Dvs nån ampere överlast 1 eller 5min hit eller dit lär knappast skjuta någon säkring... Så om någon kör mikron 2min när man ligger på gränsen så kommer det gå bra ändå...
Min poäng är att frekvensstyrd lastvakt blir väldigt exakt så länge det är en resistiv last som är enkel att reglera.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Behöver jag lastbalansering?

Inlägg av [JM] »

Fredrik j skrev:
[JM] skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Om jag har 20A i huvudsäkring så skulle ju laddningen behöva avbryta vid typ 19A och sedan värmen vid 20A så att de inte reagerar på den andra vakten. Tiden skulle ju också kunna varieras så att en vakt reagerar efter 1 min ”överlast” och den andra efter 5 min.
Men det är väl inte reläteknik längre? Det är väl pulsreglering? Frekvensstyrt heter det väl? Tekniken har ju funnits ett tag för element som tidigare hade bimetall.
Det går bra att köra 25A på en 20A säkring under minst en halvtimme. Har provat. Går säkert att köra längre än så.
Dvs nån ampere överlast 1 eller 5min hit eller dit lär knappast skjuta någon säkring... Så om någon kör mikron 2min när man ligger på gränsen så kommer det gå bra ändå...
Min poäng är att frekvensstyrd lastvakt blir väldigt exakt så länge det är en resistiv last som är enkel att reglera.
Det var inget i mitt påstående som sade emot....
Min poäng var att man inte behöver ta i för att lösa denna typ av problem på sekundbasis eftersom säkringarna är tröga...

Citerar Elon Musk: The best component is no component.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Behöver jag lastbalansering?

Inlägg av Fredrik j »

[JM] skrev:
Fredrik j skrev:
[JM] skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Om jag har 20A i huvudsäkring så skulle ju laddningen behöva avbryta vid typ 19A och sedan värmen vid 20A så att de inte reagerar på den andra vakten. Tiden skulle ju också kunna varieras så att en vakt reagerar efter 1 min ”överlast” och den andra efter 5 min.
Men det är väl inte reläteknik längre? Det är väl pulsreglering? Frekvensstyrt heter det väl? Tekniken har ju funnits ett tag för element som tidigare hade bimetall.
Det går bra att köra 25A på en 20A säkring under minst en halvtimme. Har provat. Går säkert att köra längre än så.
Dvs nån ampere överlast 1 eller 5min hit eller dit lär knappast skjuta någon säkring... Så om någon kör mikron 2min när man ligger på gränsen så kommer det gå bra ändå...
Min poäng är att frekvensstyrd lastvakt blir väldigt exakt så länge det är en resistiv last som är enkel att reglera.
Det var inget i mitt påstående som sade emot....
Min poäng var att man inte behöver ta i för att lösa denna typ av problem på sekundbasis eftersom säkringarna är tröga...

Citerar Elon Musk: The best component is no component.
En lastvakt är ju en typ av säkring. Egentligen behövs ju inte båda men smältsäkringens fördel är att den är okänslig för fel i mjukvara.
Om lastvakten görs tillräckligt säker med t.ex. redundanta system behövs inga ytterligare säkringar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Behöver jag lastbalansering?

Inlägg av LarsL »

Tiderna ska mer ses som exempel inte som faktiska tider. Det går ju att överbelasta säkringar ganska mycket innan de faktiskt brinner av. Det är ju därför man kan tycka att det här går ju bra när man sätter bilen på laddning men sedan efter ett bra tag så går huvudsäkringen. Jag brukar gå och känna om säkringarna gått varma när jag laddat på ett nytt ställe.

Min fundering var om jag har två lastvakter som ska bryta vid tex 20A. Då kommer ju bägge få signalen att nu är det för högbelastning jag stänger ner. När de fått det då kommer de ju se att det finns utrymme och starta igen och då få överlast och stänga ner.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Behöver jag lastbalansering?

Inlägg av Fredrik j »

En effektvakt som styr med frekvens reglerar effekten löpande hela tiden och kopplar ju inte bort helt.
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Behöver jag lastbalansering?

Inlägg av root »

Fredrik j skrev:
En effektvakt som styr med frekvens reglerar effekten löpande hela tiden och kopplar ju inte bort helt.
Det fungerar så här, i alla fall i en laddbox för hemmabruk:

Laddboxen talar om för bilen hur mycket ström den får dra. Bilen bestämmer själv hur mycket ström den drar, upp till maxvärdet som laddboxen signalerat. Laddboxen kan justera värdet från 6 Ampere upp till sin maxeffekt. Laddboxen hämtar in information om tillgänglig effekt från en mätare i elcentralen. (Laddboxtillverkarna har kokat ihop olika lösningar för mätningen i elcentralen)

Laddboxen kan ändra värdet på strömmen med några sekunders mellanrum. Sedan tar bilen lite tid på sig att anpassa. Det alltså en ganska "seg" process.

Jag ser egentligen inga problem med att kombinera detta med en effektvakt som "slår av" last, antingen helt eller i steg. Hela iden med en reglerande laddbox är att den inte skall signalera ström till bilen som går över säkringarna. Enda problemet skulle kunna vara om regleringen tar all effekt upp till säkringstaket, så att effektvakten aldrig kommer till att "slår på". Det borde kunna lösas med att ställa regleringen med lägre strömgräns än hvudsäkringarna tål.
phasebox.se
P85D
Skriv svar