Köpråd & motivering

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

huddig1260
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 feb 2021 14:33

Köpråd & motivering

Inlägg av huddig1260 »

Hej, jag kan börja med att säga att jag är mycket nyfiken till att bli elbils ägare. Jag funderar primärt på en Tesla, men står lite i valet och kvalet mellan det och en hybrid. Så jag skulle behöva lite motivering av er Tesla ägare att förklara varför det just vart en Tesla för er, och vilken bil ni äger. Jag har kollat på en Model 3, men verkar det inte som att en i basutförande är rätt kass till räckvidd? Jag är ute efter att kunna köra mellan 40-50 mil per laddning och helst ha fyrhjulsdrift, självklart kul med snabb 0-100 tid. Samt hur funkar det med batteri garanti och service bor för övrigt i Västerbotten, är en Tesla rekommenderad att äga här eller tar kylan död på batteriet snabbare? Hur ser det ut med märkes verkstäder och service? Är en långmilad och en något äldre Tesla ens något att fundera på tänker då på batteriets livslängd. Budgeten sträcker sig lite över 500.000kr
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av Niklas Z »

Jag fick min Model 3 LR i slutet av september och har verkligen inte ångrat det köpet. Även under riktigt dåliga förhållanden (motorväg, stark kyla eller hällregn) kommer man över 30 mil på en laddning. Sommartid är 40-50 mil inga problem. Superchargerladdning är väldigt smidigt.
Jag har tidigare kört bensindrivna BMW 3-serie i 28 år (alltid motorstarkaste alternativet förutom M3). Övergången till eldrift var mycket enkel, trots att jag inte har laddmöjlighet hemma (men det finns gratis publika ladduttag nära bostaden).
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
huddig1260
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 feb 2021 14:33

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av huddig1260 »

Tack för svar!

Så en med long range är ett måste, Hur påverkas räckvidden med en kombination av AC/Värme och stereo samt helljus med mera?

jag har själv ägt både Bmw M och Audi Rs och dom är verkligen roliga. Men tänker nu mer på kostnaden per mil mer än "Smile per mile". Jag kommer aldrig förvänta mig att en Tesla kommer ha samma vägprestanda som en sportbil från tyskland eller samma komfort, utan jag nöjer mig med milkostnaden då dessa är rätt lika i inköpspris så måste det för mig väga upp.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av Bjelke »

huddig1260 = Hudiksvall? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 257
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av sven-labil »

Eller så syftar det på TS entusiastfordon ;)

Vi valde en S 75D pga. utrymmet i baksätet och att en sådan ändå går längre per laddning är jag vill köra. Inga problem med räckvidd på en resa (längs större vägar) till Normandie (eller Boden). 40-50 mil går den dock inte i någon rimlig hastighet.

Batteriets livslängd verkar inte vara något större problem för äldre bilar, men den låga (procentuella) värdeminskningen gör (fortfarande) att jag tycker nya bilar är mer prisvärda.
Senast redigerad av sven-labil, redigerad totalt 1 gånger.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av holden »

Fundera över om 40-50 mil per laddning verkligen är ett krav, är det otänkbart att supercharga en kvart?
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
huddig1260
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 feb 2021 14:33

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av huddig1260 »

Men köpte ni era beggade eller fabriksnya? Har bokat in mig på en provkörning i umeå nu på en model 3, så vi får se hur den känns ;)
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 257
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av sven-labil »

Ny, eftersom merkostnaden mot en begagnad var förvånansvärt låg.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av mikebike »

sven-labil skrev:
Ny, eftersom merkostnaden mot en begagnad var förvånansvärt låg.
Samt att den nya var uppdaterad/2021.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av Niklas Z »

sven-labil skrev:
Ny, eftersom merkostnaden mot en begagnad var förvånansvärt låg.
Samma för mig.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av holden »

Man undrar vilka det är som köper begagnat till nästan nypris och varför.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av bonath »

Bjelke skrev:
huddig1260 = Hudiksvall? :)

Kanske...
http://www.huddigforsaljningsyd.se/prod ... 1260-city/
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av Bjelke »

bonath skrev:
Bjelke skrev:
huddig1260 = Hudiksvall? :)

Kanske...
http://www.huddigforsaljningsyd.se/prod ... 1260-city/
Och 1260 var också den som blev först med att bli elektrifierad :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av NiklasTesla »

Rekommenderar en LR om du är orolig över kort räckvidd vintertid.

Har ca 95% kapacitet kvar i batteriet efter +8000mil med mycket SuC.

MVH
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av Robertrimmevik »

Bor också i Västerbotten. Tesla kommer att ha sjukt bra laddnätverk här innan året slut. Åker du mot fjällen så kommer det finnas SuC i Storuman, Lycksele och Dorotea och tro mig det kommer ta många år innan det blir kö på dessa. Tesla kommer då att måste öka typ med flera 100ggr.
Värmepump tycker jag väll också är ett måste här uppe. Så jag skulle säga att en begagnad E-tron 55(den har rasat hårt i pris)går före en begagnad Tesla. Skiljer nog mindre i räckvidd än vad många tror på vintern. Då en begagnad Tesla har batteridegradering och saknar värmepump. (E-tron har värmepump och mindre tillgängligt utrymme på batteriet så det tar längre tid innan man når någon degradering.)
Hybrid skulle jag definitivt välja bort här uppe. Hade en som lånebil. Normal stadskörning med lite vardagspussel på vintern i -10 gav mig 2,6 mil på en ny A6 plug-in. (Förvärmd och nyladdad)
En hybrid lär också slita mer batteri då det blir betydligt mer cykler.
Jag valde E-tron mycket på att den som bil passar mina behov bättre och att det var vääldigt långt till service. Nu borde det inte dröja allt för länge innan dom öppnar teslaservice i Umeå. Skulle jag välja bil idag skulle jag nog ta en Model Y LR. Skulle nog sakna komforten men den verkar väldigt praktisk.
huddig1260
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 feb 2021 14:33

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av huddig1260 »

Har nu provkört en model 3 LR, och kan bara säga att jag är mycket imponerad, resulterade i ett starkt ha begär :lol: Men som sagt det du pratar om angående värmepump osv, sånt har man inte tänkt på och de måste ju också finnas med i planen in man gör affär.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av taliz »

Du kommer garanterat längre i en Model 3 LR, även utan värmepump, än med en etron.
Etron är extremt törstig, förbrukning runt det dubbla vs Model 3.
Dessutom finns det som sagt gott om superchargers som kan trycka i räckvidd 5-6ggr snabbare än etron på 50kw.
Finns flera här på forumet som kör Model 3 i Norrland, de flesta utan värmepump.

Med det sagt skulle jag inte köpa begagnad idag, andrahandsvärdet ligger för nära nypris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
huddig1260
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 feb 2021 14:33

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av huddig1260 »

Är det en värmepump som ska värma upp batteriet, För själva pumpen förbrukar väll också ström? Kollade upp en e-tron lite snabbt den jag tittade på gick runt 699k och och har en sömnig 0-100 tid på 6,8 sekunder vilken inte ens är i närheten på model 3, men prestanda är väll inte allt men kan jag få det för samma pengar så är det ju ett plus. Sen kan jag tillägga att detta kommer bli en bil som är här för att stanna, det kommer bli stort det här :lol:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av taliz »

huddig1260 skrev:
Är det en värmepump som ska värma upp batteriet, För själva pumpen förbrukar väll också ström? Kollade upp en e-tron lite snabbt den jag tittade på gick runt 699k och och har en sömnig 0-100 tid på 6,8 sekunder vilken inte ens är i närheten på model 3, men prestanda är väll inte allt men kan jag få det för samma pengar så är det ju ett plus. Sen kan jag tillägga att detta kommer bli en bil som är här för att stanna, det kommer bli stort det här :lol:
Då var det en etron 50 misstänker jag? Den skulle nog ingen rekommendera i Norrland då räckvidden är riktigt usel, ca hälften mot en Model 3 LR.

Gå in på abetterrouteplanner.com och välj lite olika sträckor som du brukar köra. Prova välj olika bilar, laddnivå och väderinställningar etc. Så får du en uppfattning om hur det skulle funka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av Robertrimmevik »

taliz skrev:
Du kommer garanterat längre i en Model 3 LR, även utan värmepump, än med en etron.
Etron är extremt törstig, förbrukning runt det dubbla vs Model 3.
Dessutom finns det som sagt gott om superchargers som kan trycka i räckvidd 5-6ggr snabbare än etron på 50kw.
Finns flera här på forumet som kör Model 3 i Norrland, de flesta utan värmepump.

Med det sagt skulle jag inte köpa begagnad idag, andrahandsvärdet ligger för nära nypris.
Mogna på det här forumet. Folk trycker på gillaknappen när Taliz överdriver å det grövsta.
Han har noll koll på vad en e-tron 55 drar kontra en M3 utan värmepump i riktig vinter. Antar att han har noll koll på vad vinter är här uppe också. ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av taliz »

Robertrimmevik skrev:
taliz skrev:
Du kommer garanterat längre i en Model 3 LR, även utan värmepump, än med en etron.
Etron är extremt törstig, förbrukning runt det dubbla vs Model 3.
Dessutom finns det som sagt gott om superchargers som kan trycka i räckvidd 5-6ggr snabbare än etron på 50kw.
Finns flera här på forumet som kör Model 3 i Norrland, de flesta utan värmepump.

Med det sagt skulle jag inte köpa begagnad idag, andrahandsvärdet ligger för nära nypris.
Mogna på det här forumet. Folk trycker på gillaknappen när Taliz överdriver å det grövsta.
Han har noll koll på vad en e-tron 55 drar kontra en M3 utan värmepump i riktig vinter. Antar att han har noll koll på vad vinter är här uppe också. ;)
Säger Audi-fantasten som inte tål att hans märke kritiseras, på ett Tesla-forum. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
huddig1260
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 feb 2021 14:33

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av huddig1260 »

Nu, står mellan model 3 performance och polestar 2. Polestar är bara aktuellt pga personalrabatten som jag misstänker ger mig 12-13%, så cirka 70k rabatt och 60k bidrag gör det ju riktigt intressant.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av martinot »

Robertrimmevik skrev:
Bor också i Västerbotten. Tesla kommer att ha sjukt bra laddnätverk här innan året slut. Åker du mot fjällen så kommer det finnas SuC i Storuman, Lycksele och Dorotea och tro mig det kommer ta många år innan det blir kö på dessa. Tesla kommer då att måste öka typ med flera 100ggr.
Värmepump tycker jag väll också är ett måste här uppe. Så jag skulle säga att en begagnad E-tron 55(den har rasat hårt i pris)går före en begagnad Tesla. Skiljer nog mindre i räckvidd än vad många tror på vintern. Då en begagnad Tesla har batteridegradering och saknar värmepump. (E-tron har värmepump och mindre tillgängligt utrymme på batteriet så det tar längre tid innan man når någon degradering.)
Hybrid skulle jag definitivt välja bort här uppe. Hade en som lånebil. Normal stadskörning med lite vardagspussel på vintern i -10 gav mig 2,6 mil på en ny A6 plug-in. (Förvärmd och nyladdad)
En hybrid lär också slita mer batteri då det blir betydligt mer cykler.
Jag valde E-tron mycket på att den som bil passar mina behov bättre och att det var vääldigt långt till service. Nu borde det inte dröja allt för länge innan dom öppnar teslaservice i Umeå. Skulle jag välja bil idag skulle jag nog ta en Model Y LR. Skulle nog sakna komforten men den verkar väldigt praktisk.
Jo, både e-tron och M3 är ju både bra (på lite olika saker) och klart mycket elbil för pengarna (e-tron kan vara riktigt prisvärd om man tar leasing).

Hade inte heller vågat köpa Tesla om vi hade haft för långt till Tesla SC (vår ligger 10-15 min bort).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av taliz »

huddig1260 skrev:
Nu, står mellan model 3 performance och polestar 2. Polestar är bara aktuellt pga personalrabatten som jag misstänker ger mig 12-13%, så cirka 70k rabatt och 60k bidrag gör det ju riktigt intressant.
Har du provat abetterrouteplanner än?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
huddig1260
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 feb 2021 14:33

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av huddig1260 »

Vad ska jag med det till?
Skriv svar