Köpråd & motivering

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av taliz »

Robertrimmevik skrev:
taliz skrev:
Du kommer garanterat längre i en Model 3 LR, även utan värmepump, än med en etron.
Etron är extremt törstig, förbrukning runt det dubbla vs Model 3.
Dessutom finns det som sagt gott om superchargers som kan trycka i räckvidd 5-6ggr snabbare än etron på 50kw.
Finns flera här på forumet som kör Model 3 i Norrland, de flesta utan värmepump.

Med det sagt skulle jag inte köpa begagnad idag, andrahandsvärdet ligger för nära nypris.
Mogna på det här forumet. Folk trycker på gillaknappen när Taliz överdriver å det grövsta.
Han har noll koll på vad en e-tron 55 drar kontra en M3 utan värmepump i riktig vinter. Antar att han har noll koll på vad vinter är här uppe också. ;)
Säger Audi-fantasten som inte tål att hans märke kritiseras, på ett Tesla-forum. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
huddig1260
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 feb 2021 14:33

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av huddig1260 »

Nu, står mellan model 3 performance och polestar 2. Polestar är bara aktuellt pga personalrabatten som jag misstänker ger mig 12-13%, så cirka 70k rabatt och 60k bidrag gör det ju riktigt intressant.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av martinot »

Robertrimmevik skrev:
Bor också i Västerbotten. Tesla kommer att ha sjukt bra laddnätverk här innan året slut. Åker du mot fjällen så kommer det finnas SuC i Storuman, Lycksele och Dorotea och tro mig det kommer ta många år innan det blir kö på dessa. Tesla kommer då att måste öka typ med flera 100ggr.
Värmepump tycker jag väll också är ett måste här uppe. Så jag skulle säga att en begagnad E-tron 55(den har rasat hårt i pris)går före en begagnad Tesla. Skiljer nog mindre i räckvidd än vad många tror på vintern. Då en begagnad Tesla har batteridegradering och saknar värmepump. (E-tron har värmepump och mindre tillgängligt utrymme på batteriet så det tar längre tid innan man når någon degradering.)
Hybrid skulle jag definitivt välja bort här uppe. Hade en som lånebil. Normal stadskörning med lite vardagspussel på vintern i -10 gav mig 2,6 mil på en ny A6 plug-in. (Förvärmd och nyladdad)
En hybrid lär också slita mer batteri då det blir betydligt mer cykler.
Jag valde E-tron mycket på att den som bil passar mina behov bättre och att det var vääldigt långt till service. Nu borde det inte dröja allt för länge innan dom öppnar teslaservice i Umeå. Skulle jag välja bil idag skulle jag nog ta en Model Y LR. Skulle nog sakna komforten men den verkar väldigt praktisk.
Jo, både e-tron och M3 är ju både bra (på lite olika saker) och klart mycket elbil för pengarna (e-tron kan vara riktigt prisvärd om man tar leasing).

Hade inte heller vågat köpa Tesla om vi hade haft för långt till Tesla SC (vår ligger 10-15 min bort).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av taliz »

huddig1260 skrev:
Nu, står mellan model 3 performance och polestar 2. Polestar är bara aktuellt pga personalrabatten som jag misstänker ger mig 12-13%, så cirka 70k rabatt och 60k bidrag gör det ju riktigt intressant.
Har du provat abetterrouteplanner än?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
huddig1260
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 feb 2021 14:33

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av huddig1260 »

Vad ska jag med det till?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av AAKEE »

huddig1260 skrev:
Är det en värmepump som ska värma upp batteriet, För själva pumpen förbrukar väll också ström? Kollade upp en e-tron lite snabbt den jag tittade på gick runt 699k och och har en sömnig 0-100 tid på 6,8 sekunder vilken inte ens är i närheten på model 3, men prestanda är väll inte allt men kan jag få det för samma pengar så är det ju ett plus. Sen kan jag tillägga att detta kommer bli en bil som är här för att stanna, det kommer bli stort det här :lol:
Hej !

Värmepumpen värmer det som behöver värmas, oftast kupen men ibland batteriet. Tesla har en patenterad lösning där en ”octovalve” kan dirigera värme i alla möjliga riktningar. Syftet är att använda spillvärme i första hand, från batteri, motorer osv som värmepumpen tar hand om. Resultatet blir att bilen tar väldigt mycket mindre ström, och får betydligt bättre range.

Hur vet jag det här? Jo, jag köpte en ny M3 Performance, som har värmepump och en barnsjukdom(fix finns, men jag bor i Boden och försöker vänta in att SC i Umeå öppnar) så min lever med barnsjukdommen ett tag till. Första gången det hände försvann värmen helt, nu fungerar värmen alltid men ibland morrar värmepumpen extra, ratten vibrerar och bilen drar mycket mer ström. Förbrukningen i lite kyla är mer än 30% mer än när värmepumpen går som den ska. Exempel; 235-240wh/km när VP inte fungerar som den ska istället för 170Wh/km i samma temperatur, samma väg och samma fart).

Bor du i norra Sverige blir mitt råd att skaffa en med värmepump om du kan, och en LR(eller Performance, som ju också är en Long Range :D ).
Den stora fördelen med värmepump blir att din range inte alls förkortas lika mycket som med en bil utan VP vintertid. Förbrukningen minskar såklart = kostnaden också, men förbrukningen är så låg att skillnaden blir ganska låg i reda kronor.

I övrigt är Teslas laddnätverk i Sverige så utbyggt redan nu att man inte behöver tänka speciellt mycket ”Range”. Det är mer media och de som inte har riktig koll på elbilar som tänker range. Ja, och min kollega som köpte en Zoe 22Kwh där rangen knappt räcker till jobbet t-o.r om det är kallt :lol:

För norra Sverige; absolut LR(om du gör annat än att köra runt i en och samma stad) så behöver du inte tänka på range heller, ens vintertid i grisig kyla.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av martinot »

huddig1260 skrev:
Nu, står mellan model 3 performance och polestar 2. Polestar är bara aktuellt pga personalrabatten som jag misstänker ger mig 12-13%, så cirka 70k rabatt och 60k bidrag gör det ju riktigt intressant.
Bägge är riktigt bra elbilar, och skulle nog fungera bra.

Rent praktiskt tänker jag mig att lastningen och utrymme är lite bättre på PS2 (utan att ha testat att lasta den), och skall du någonsin ut och resa på längre turer (och ni inte har någon annan ICE i familjen för det) så är ju SuC överlägset och M3 lite mer effektiv/energisnål.

https://m3.idg.se/2.1022/1.714674/polestar-2

Gällande MMI så är ju bägge bland de absolut bästa (VAG och BMW+Mercedes är ju helt kass på denna punkten), och sedan är det nog upp till vilken interiör man föredrar.

PS2 har ju en mer traditionell, och mer inneslutande, Volvo-interiör och med mycket högre byggkvalitet, medans M3 har ju en mer estetiskt ren, luftig och mycket mer modern inredning (och IMO lite mer praktisk mittkonsol och skärmformat).

Men du blir säkert nöjd med bägge! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
huddig1260
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 feb 2021 14:33

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av huddig1260 »

Vad kostat det att få värmepump monterad på model 3? Är det standard eller finns det några "måsten" som kommer som en överraskning sen?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av AAKEE »

huddig1260 skrev:
Vad kostat det att få värmepump monterad på model 3? Är det standard eller finns det några "måsten" som kommer som en överraskning sen?
Det är standard på alla 2021 / ”facelift”. Det finns inget pris för det, med andra ord.

Såg en fråga i någon annan tråd om vad det kostar att få det monterat i en äldre M3. Det lär inte vara aktuellt alls, alternativt att det kostar mer än en ny Model 3.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av Robertrimmevik »

taliz skrev:
Robertrimmevik skrev:
taliz skrev:
Du kommer garanterat längre i en Model 3 LR, även utan värmepump, än med en etron.
Etron är extremt törstig, förbrukning runt det dubbla vs Model 3.
Dessutom finns det som sagt gott om superchargers som kan trycka i räckvidd 5-6ggr snabbare än etron på 50kw.
Finns flera här på forumet som kör Model 3 i Norrland, de flesta utan värmepump.

Med det sagt skulle jag inte köpa begagnad idag, andrahandsvärdet ligger för nära nypris.
Mogna på det här forumet. Folk trycker på gillaknappen när Taliz överdriver å det grövsta.
Han har noll koll på vad en e-tron 55 drar kontra en M3 utan värmepump i riktig vinter. Antar att han har noll koll på vad vinter är här uppe också. ;)
Säger Audi-fantasten som inte tål att hans märke kritiseras, på ett Tesla-forum. :lol:
Är inte Audifantast och inte speciellt märkestrogen. (Finns bara två bilåterförsäljare i den här hålan och den på Audi är riktigt bra så det har nu blivit ett par Audi) Däremot tycker jag att e-tron är värd att försvaras då den får orättvis kritik av vissa här på forumet. Eller som du av nöje rent av ljuger.
TS tror jag också är intresserad av att veta hur det är att ha elbil här uppe av någon som vet. Och inte bara bli prackad på en Tesla av en fanboi troligen från södra Sverige. ;) :D
Och som du ser i mitt tidigare inlägg så skulle jag köpa en MY om jag skulle köpa ny bil idag. Och hade MS haft drag så skulle jag inte köpt E-tron från början.
Erbjudandet som låg då på MS med 0,25% i ränta och fri SuC var tämligen oslagbart.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av NiklasTesla »

huddig1260 skrev:
Nu, står mellan model 3 performance och polestar 2. Polestar är bara aktuellt pga personalrabatten som jag misstänker ger mig 12-13%, så cirka 70k rabatt och 60k bidrag gör det ju riktigt intressant.
Ca 70k rabatt är bra. Kolla upp riktig räckvidd vintertid för Polestar 2 bara så att du klarar av dina behov utan problem. Skulle även kolla upp vad servicekostnad är för Polestar 2 samt hur det påverkar garanti.

För Model 3P skulle jag säga att största plus är tillgång till Teslas SuC-Nätverk, prestanda/teknik för kronorna samt nästan gratis servicekostnad (garantin påverkas ej av service som nästan är obefintlig).

MVH
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av MarcusC »

Jag hade under cirka 5 år önskat att jag hade råd med en Tesla.
Men lite tur på app-marknaden så fanns det pengar att köpa en MS.

Kan säga att jag till och med 1.5 år efter köpet (ny bil) fortfarande inte tröttnat på den.

Accet är ju så klart underbar, men det jag gillar mest med den är att den inte kräver service.
Mina andra bilar har jag knappt servat alls, ibland kunde det ta flera tusen mil mellan olje-bytena.
Fattar inte att bilarna inte gick sönder egentligen, men i min värld hatade jag service.
Betala en massa pengar för att inte få något nytt, bara att bilen ska hålla lite längre. Delarna som byttes är ju heller inte trasiga heller.

Nu slipper jag service. Visst kan man serva bilen och bör kanske byta lite bromsolja / filter, men det lär nog inte hända om jag känner mig rätt.

Plus att nu får jag uppdateringar till bilen och så har man nya funktioner.
Under mitt år har jag ändå varit med om att få:
Sentry Mode
Camper Mode
Dog Mode
Netflix
En mängd spel
Joe Mode (blinkers låter inte så högt, töntigt kanske, men featuren kom från en twitter-användare och att just man lyssnat på det och lägger till featuren säger allt om Tesla)
Kan avsluta laddning genom trycka på knappen vid sladden

En massa andra feature som jag inte kommer på nu på rak arm
Men det här hade jag aldrig fått när jag servade mina gamla bensinare...
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av martinot »

Robertrimmevik skrev:
taliz skrev:
Robertrimmevik skrev:
taliz skrev:
Du kommer garanterat längre i en Model 3 LR, även utan värmepump, än med en etron.
Etron är extremt törstig, förbrukning runt det dubbla vs Model 3.
Dessutom finns det som sagt gott om superchargers som kan trycka i räckvidd 5-6ggr snabbare än etron på 50kw.
Finns flera här på forumet som kör Model 3 i Norrland, de flesta utan värmepump.

Med det sagt skulle jag inte köpa begagnad idag, andrahandsvärdet ligger för nära nypris.
Mogna på det här forumet. Folk trycker på gillaknappen när Taliz överdriver å det grövsta.
Han har noll koll på vad en e-tron 55 drar kontra en M3 utan värmepump i riktig vinter. Antar att han har noll koll på vad vinter är här uppe också. ;)
Säger Audi-fantasten som inte tål att hans märke kritiseras, på ett Tesla-forum. :lol:
Är inte Audifantast och inte speciellt märkestrogen. (Finns bara två bilåterförsäljare i den här hålan och den på Audi är riktigt bra så det har nu blivit ett par Audi) Däremot tycker jag att e-tron är värd att försvaras då den får orättvis kritik av vissa här på forumet. Eller som du av nöje rent av ljuger.
TS tror jag också är intresserad av att veta hur det är att ha elbil här uppe av någon som vet. Och inte bara bli prackad på en Tesla av en fanboi troligen från södra Sverige. ;) :D
Och som du ser i mitt tidigare inlägg så skulle jag köpa en MY om jag skulle köpa ny bil idag. Och hade MS haft drag så skulle jag inte köpt E-tron från början.
Erbjudandet som låg då på MS med 0,25% i ränta och fri SuC var tämligen oslagbart.
Nu har det ingen betydelse vad jag personligen tycker, men måste ändå inflika att jag inte alls upplever dig som varken någon "fanboy" eller som någon varumärkesreligiös på något endaste sätt (finns dock de som absolut är det i tråden och forumet; både på Tesla-sidan såväl som på Audi-sidan).

Vad det nu är värt, så måste jag ändå säga att jag tycker du har mycket balanserade åsikter, och tycker om att läsa dina inlägg. Så fortsätt gärna med det! :)

(Håller även med om att det känns som e-tron allmänt sätt är lite oförtjänt undervärderad i forumet.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av taliz »

huddig1260 skrev:
Vad ska jag med det till?
I abetterrouteplanner kan du planera sträckor du brukar köra, så räknar den ut hur mkt ström det drar och var det kan vara lämpligt att ladda etc.
Då får du en uppfattning om hur det är att leva med elbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av Niklas Z »

taliz skrev:
huddig1260 skrev:
Vad ska jag med det till?
I abetterrouteplanner kan du planera sträckor du brukar köra, så räknar den ut hur mkt ström det drar och var det kan vara lämpligt att ladda etc.
Då får du en uppfattning om hur det är att leva med elbil.
Kan bara instämma här. Förutsatt att man matat in rätt temperatur, vägförhållanden, vind m m så är abetterroutplanner väldigt bra på att beräkna vilken elförbrukning som man kommer att få längs en viss färd. De enda gånger jag fått högre förbrukning har de berott på sämre väderförhållanden än vad jag matade in. Annars drar bilen så mycket som abetterrouteplanner anger, eller aningen mindre (vilket ju inte gör något).
Det är ett mycket bra verktyg för att se hur det fungerar att köra elbil längre sträckor, i alla fall för M3LR som det finns massor av loggad data för. Hur bra det fungerar för andra bilar får andra svara för.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av Robertrimmevik »

Niklas Z skrev:
taliz skrev:
huddig1260 skrev:
Vad ska jag med det till?
I abetterrouteplanner kan du planera sträckor du brukar köra, så räknar den ut hur mkt ström det drar och var det kan vara lämpligt att ladda etc.
Då får du en uppfattning om hur det är att leva med elbil.
Kan bara instämma här. Förutsatt att man matat in rätt temperatur, vägförhållanden, vind m m så är abetterroutplanner väldigt bra på att beräkna vilken elförbrukning som man kommer att få längs en viss färd. De enda gånger jag fått högre förbrukning har de berott på sämre väderförhållanden än vad jag matade in. Annars drar bilen så mycket som abetterrouteplanner anger, eller aningen mindre (vilket ju inte gör något).
Det är ett mycket bra verktyg för att se hur det fungerar att köra elbil längre sträckor, i alla fall för M3LR som det finns massor av loggad data för. Hur bra det fungerar för andra bilar får andra svara för.
Finns ett par saker som jag saknar på ABRP. Det ena är släpkörning och det andra är snö på vägen.
Annars tycker jag den är klockren.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av Robertrimmevik »

martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
taliz skrev:
Robertrimmevik skrev:
taliz skrev:
Du kommer garanterat längre i en Model 3 LR, även utan värmepump, än med en etron.
Etron är extremt törstig, förbrukning runt det dubbla vs Model 3.
Dessutom finns det som sagt gott om superchargers som kan trycka i räckvidd 5-6ggr snabbare än etron på 50kw.
Finns flera här på forumet som kör Model 3 i Norrland, de flesta utan värmepump.

Med det sagt skulle jag inte köpa begagnad idag, andrahandsvärdet ligger för nära nypris.
Mogna på det här forumet. Folk trycker på gillaknappen när Taliz överdriver å det grövsta.
Han har noll koll på vad en e-tron 55 drar kontra en M3 utan värmepump i riktig vinter. Antar att han har noll koll på vad vinter är här uppe också. ;)
Säger Audi-fantasten som inte tål att hans märke kritiseras, på ett Tesla-forum. :lol:
Är inte Audifantast och inte speciellt märkestrogen. (Finns bara två bilåterförsäljare i den här hålan och den på Audi är riktigt bra så det har nu blivit ett par Audi) Däremot tycker jag att e-tron är värd att försvaras då den får orättvis kritik av vissa här på forumet. Eller som du av nöje rent av ljuger.
TS tror jag också är intresserad av att veta hur det är att ha elbil här uppe av någon som vet. Och inte bara bli prackad på en Tesla av en fanboi troligen från södra Sverige. ;) :D
Och som du ser i mitt tidigare inlägg så skulle jag köpa en MY om jag skulle köpa ny bil idag. Och hade MS haft drag så skulle jag inte köpt E-tron från början.
Erbjudandet som låg då på MS med 0,25% i ränta och fri SuC var tämligen oslagbart.
Nu har det ingen betydelse vad jag personligen tycker, men måste ändå inflika att jag inte alls upplever dig som varken någon "fanboy" eller som någon varumärkesreligiös på något endaste sätt (finns dock de som absolut är det i tråden och forumet; både på Tesla-sidan såväl som på Audi-sidan).

Vad det nu är värt, så måste jag ändå säga att jag tycker du har mycket balanserade åsikter, och tycker om att läsa dina inlägg. Så fortsätt gärna med det! :)

(Håller även med om att det känns som e-tron allmänt sätt är lite oförtjänt undervärderad i forumet.)
Tack. Det värmde. :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av Svenssons »

Robertrimmevik skrev:

Är inte Audifantast och inte speciellt märkestrogen. (Finns bara två bilåterförsäljare i den här hålan och den på Audi är riktigt bra så det har nu blivit ett par Audi) Däremot tycker jag att e-tron är värd att försvaras då den får orättvis kritik av vissa här på forumet. Eller som du av nöje rent av ljuger.
TS tror jag också är intresserad av att veta hur det är att ha elbil här uppe av någon som vet. Och inte bara bli prackad på en Tesla av en fanboi troligen från södra Sverige. ;) :D
Och som du ser i mitt tidigare inlägg så skulle jag köpa en MY om jag skulle köpa ny bil idag. Och hade MS haft drag så skulle jag inte köpt E-tron från början.
Erbjudandet som låg då på MS med 0,25% i ränta och fri SuC var tämligen oslagbart.
Lägg ner skitsnacket och personangreppen och argumentera istället.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av Robertrimmevik »

Svenssons skrev:
Robertrimmevik skrev:

Är inte Audifantast och inte speciellt märkestrogen. (Finns bara två bilåterförsäljare i den här hålan och den på Audi är riktigt bra så det har nu blivit ett par Audi) Däremot tycker jag att e-tron är värd att försvaras då den får orättvis kritik av vissa här på forumet. Eller som du av nöje rent av ljuger.
TS tror jag också är intresserad av att veta hur det är att ha elbil här uppe av någon som vet. Och inte bara bli prackad på en Tesla av en fanboi troligen från södra Sverige. ;) :D
Och som du ser i mitt tidigare inlägg så skulle jag köpa en MY om jag skulle köpa ny bil idag. Och hade MS haft drag så skulle jag inte köpt E-tron från början.
Erbjudandet som låg då på MS med 0,25% i ränta och fri SuC var tämligen oslagbart.
Lägg ner skitsnacket och personangreppen och argumentera istället.
Dito
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av Niklas Z »

Robertrimmevik skrev:
Niklas Z skrev:
taliz skrev:
huddig1260 skrev:
Vad ska jag med det till?
I abetterrouteplanner kan du planera sträckor du brukar köra, så räknar den ut hur mkt ström det drar och var det kan vara lämpligt att ladda etc.
Då får du en uppfattning om hur det är att leva med elbil.
Kan bara instämma här. Förutsatt att man matat in rätt temperatur, vägförhållanden, vind m m så är abetterroutplanner väldigt bra på att beräkna vilken elförbrukning som man kommer att få längs en viss färd. De enda gånger jag fått högre förbrukning har de berott på sämre väderförhållanden än vad jag matade in. Annars drar bilen så mycket som abetterrouteplanner anger, eller aningen mindre (vilket ju inte gör något).
Det är ett mycket bra verktyg för att se hur det fungerar att köra elbil längre sträckor, i alla fall för M3LR som det finns massor av loggad data för. Hur bra det fungerar för andra bilar får andra svara för.
Finns ett par saker som jag saknar på ABRP. Det ena är släpkörning och det andra är snö på vägen.
Annars tycker jag den är klockren.
Släp gissar jag blir svårt att lägga in, i och med att det kan skilja mycket mellan olika släp och det är nog svårt att samla in bra data för olika släp.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
huddig1260
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 feb 2021 14:33

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av huddig1260 »

Är ruttplaneraren ni pratar om också kalibrerad efter en topografisk karta? Alltså stigningar och utförsbackar sådant påverkar ju något enormt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köpråd & motivering

Inlägg av Niklas Z »

huddig1260 skrev:
Är ruttplaneraren ni pratar om också kalibrerad efter en topografisk karta? Alltså stigningar och utförsbackar sådant påverkar ju något enormt.
Den tar hänsyn till höjdskillnader.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar