Nu, står mellan model 3 performance och polestar 2. Polestar är bara aktuellt pga personalrabatten som jag misstänker ger mig 12-13%, så cirka 70k rabatt och 60k bidrag gör det ju riktigt intressant.
Ca 70k rabatt är bra. Kolla upp riktig räckvidd vintertid för Polestar 2 bara så att du klarar av dina behov utan problem. Skulle även kolla upp vad servicekostnad är för Polestar 2 samt hur det påverkar garanti.
För Model 3P skulle jag säga att största plus är tillgång till Teslas SuC-Nätverk, prestanda/teknik för kronorna samt nästan gratis servicekostnad (garantin påverkas ej av service som nästan är obefintlig).
Jag hade under cirka 5 år önskat att jag hade råd med en Tesla.
Men lite tur på app-marknaden så fanns det pengar att köpa en MS.
Kan säga att jag till och med 1.5 år efter köpet (ny bil) fortfarande inte tröttnat på den.
Accet är ju så klart underbar, men det jag gillar mest med den är att den inte kräver service.
Mina andra bilar har jag knappt servat alls, ibland kunde det ta flera tusen mil mellan olje-bytena.
Fattar inte att bilarna inte gick sönder egentligen, men i min värld hatade jag service.
Betala en massa pengar för att inte få något nytt, bara att bilen ska hålla lite längre. Delarna som byttes är ju heller inte trasiga heller.
Nu slipper jag service. Visst kan man serva bilen och bör kanske byta lite bromsolja / filter, men det lär nog inte hända om jag känner mig rätt.
Plus att nu får jag uppdateringar till bilen och så har man nya funktioner.
Under mitt år har jag ändå varit med om att få:
Sentry Mode
Camper Mode
Dog Mode
Netflix
En mängd spel
Joe Mode (blinkers låter inte så högt, töntigt kanske, men featuren kom från en twitter-användare och att just man lyssnat på det och lägger till featuren säger allt om Tesla)
Kan avsluta laddning genom trycka på knappen vid sladden
En massa andra feature som jag inte kommer på nu på rak arm
Men det här hade jag aldrig fått när jag servade mina gamla bensinare...
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Du kommer garanterat längre i en Model 3 LR, även utan värmepump, än med en etron.
Etron är extremt törstig, förbrukning runt det dubbla vs Model 3.
Dessutom finns det som sagt gott om superchargers som kan trycka i räckvidd 5-6ggr snabbare än etron på 50kw.
Finns flera här på forumet som kör Model 3 i Norrland, de flesta utan värmepump.
Med det sagt skulle jag inte köpa begagnad idag, andrahandsvärdet ligger för nära nypris.
Mogna på det här forumet. Folk trycker på gillaknappen när Taliz överdriver å det grövsta.
Han har noll koll på vad en e-tron 55 drar kontra en M3 utan värmepump i riktig vinter. Antar att han har noll koll på vad vinter är här uppe också.
Säger Audi-fantasten som inte tål att hans märke kritiseras, på ett Tesla-forum.
Är inte Audifantast och inte speciellt märkestrogen. (Finns bara två bilåterförsäljare i den här hålan och den på Audi är riktigt bra så det har nu blivit ett par Audi) Däremot tycker jag att e-tron är värd att försvaras då den får orättvis kritik av vissa här på forumet. Eller som du av nöje rent av ljuger.
TS tror jag också är intresserad av att veta hur det är att ha elbil här uppe av någon som vet. Och inte bara bli prackad på en Tesla av en fanboi troligen från södra Sverige.
Och som du ser i mitt tidigare inlägg så skulle jag köpa en MY om jag skulle köpa ny bil idag. Och hade MS haft drag så skulle jag inte köpt E-tron från början.
Erbjudandet som låg då på MS med 0,25% i ränta och fri SuC var tämligen oslagbart.
Nu har det ingen betydelse vad jag personligen tycker, men måste ändå inflika att jag inte alls upplever dig som varken någon "fanboy" eller som någon varumärkesreligiös på något endaste sätt (finns dock de som absolut är det i tråden och forumet; både på Tesla-sidan såväl som på Audi-sidan).
Vad det nu är värt, så måste jag ändå säga att jag tycker du har mycket balanserade åsikter, och tycker om att läsa dina inlägg. Så fortsätt gärna med det!
(Håller även med om att det känns som e-tron allmänt sätt är lite oförtjänt undervärderad i forumet.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
I abetterrouteplanner kan du planera sträckor du brukar köra, så räknar den ut hur mkt ström det drar och var det kan vara lämpligt att ladda etc.
Då får du en uppfattning om hur det är att leva med elbil.
I abetterrouteplanner kan du planera sträckor du brukar köra, så räknar den ut hur mkt ström det drar och var det kan vara lämpligt att ladda etc.
Då får du en uppfattning om hur det är att leva med elbil.
Kan bara instämma här. Förutsatt att man matat in rätt temperatur, vägförhållanden, vind m m så är abetterroutplanner väldigt bra på att beräkna vilken elförbrukning som man kommer att få längs en viss färd. De enda gånger jag fått högre förbrukning har de berott på sämre väderförhållanden än vad jag matade in. Annars drar bilen så mycket som abetterrouteplanner anger, eller aningen mindre (vilket ju inte gör något).
Det är ett mycket bra verktyg för att se hur det fungerar att köra elbil längre sträckor, i alla fall för M3LR som det finns massor av loggad data för. Hur bra det fungerar för andra bilar får andra svara för.
I abetterrouteplanner kan du planera sträckor du brukar köra, så räknar den ut hur mkt ström det drar och var det kan vara lämpligt att ladda etc.
Då får du en uppfattning om hur det är att leva med elbil.
Kan bara instämma här. Förutsatt att man matat in rätt temperatur, vägförhållanden, vind m m så är abetterroutplanner väldigt bra på att beräkna vilken elförbrukning som man kommer att få längs en viss färd. De enda gånger jag fått högre förbrukning har de berott på sämre väderförhållanden än vad jag matade in. Annars drar bilen så mycket som abetterrouteplanner anger, eller aningen mindre (vilket ju inte gör något).
Det är ett mycket bra verktyg för att se hur det fungerar att köra elbil längre sträckor, i alla fall för M3LR som det finns massor av loggad data för. Hur bra det fungerar för andra bilar får andra svara för.
Finns ett par saker som jag saknar på ABRP. Det ena är släpkörning och det andra är snö på vägen.
Annars tycker jag den är klockren.
Du kommer garanterat längre i en Model 3 LR, även utan värmepump, än med en etron.
Etron är extremt törstig, förbrukning runt det dubbla vs Model 3.
Dessutom finns det som sagt gott om superchargers som kan trycka i räckvidd 5-6ggr snabbare än etron på 50kw.
Finns flera här på forumet som kör Model 3 i Norrland, de flesta utan värmepump.
Med det sagt skulle jag inte köpa begagnad idag, andrahandsvärdet ligger för nära nypris.
Mogna på det här forumet. Folk trycker på gillaknappen när Taliz överdriver å det grövsta.
Han har noll koll på vad en e-tron 55 drar kontra en M3 utan värmepump i riktig vinter. Antar att han har noll koll på vad vinter är här uppe också.
Säger Audi-fantasten som inte tål att hans märke kritiseras, på ett Tesla-forum.
Är inte Audifantast och inte speciellt märkestrogen. (Finns bara två bilåterförsäljare i den här hålan och den på Audi är riktigt bra så det har nu blivit ett par Audi) Däremot tycker jag att e-tron är värd att försvaras då den får orättvis kritik av vissa här på forumet. Eller som du av nöje rent av ljuger.
TS tror jag också är intresserad av att veta hur det är att ha elbil här uppe av någon som vet. Och inte bara bli prackad på en Tesla av en fanboi troligen från södra Sverige.
Och som du ser i mitt tidigare inlägg så skulle jag köpa en MY om jag skulle köpa ny bil idag. Och hade MS haft drag så skulle jag inte köpt E-tron från början.
Erbjudandet som låg då på MS med 0,25% i ränta och fri SuC var tämligen oslagbart.
Nu har det ingen betydelse vad jag personligen tycker, men måste ändå inflika att jag inte alls upplever dig som varken någon "fanboy" eller som någon varumärkesreligiös på något endaste sätt (finns dock de som absolut är det i tråden och forumet; både på Tesla-sidan såväl som på Audi-sidan).
Vad det nu är värt, så måste jag ändå säga att jag tycker du har mycket balanserade åsikter, och tycker om att läsa dina inlägg. Så fortsätt gärna med det!
(Håller även med om att det känns som e-tron allmänt sätt är lite oförtjänt undervärderad i forumet.)
Är inte Audifantast och inte speciellt märkestrogen. (Finns bara två bilåterförsäljare i den här hålan och den på Audi är riktigt bra så det har nu blivit ett par Audi) Däremot tycker jag att e-tron är värd att försvaras då den får orättvis kritik av vissa här på forumet. Eller som du av nöje rent av ljuger.
TS tror jag också är intresserad av att veta hur det är att ha elbil här uppe av någon som vet. Och inte bara bli prackad på en Tesla av en fanboi troligen från södra Sverige.
Och som du ser i mitt tidigare inlägg så skulle jag köpa en MY om jag skulle köpa ny bil idag. Och hade MS haft drag så skulle jag inte köpt E-tron från början.
Erbjudandet som låg då på MS med 0,25% i ränta och fri SuC var tämligen oslagbart.
Lägg ner skitsnacket och personangreppen och argumentera istället.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Är inte Audifantast och inte speciellt märkestrogen. (Finns bara två bilåterförsäljare i den här hålan och den på Audi är riktigt bra så det har nu blivit ett par Audi) Däremot tycker jag att e-tron är värd att försvaras då den får orättvis kritik av vissa här på forumet. Eller som du av nöje rent av ljuger.
TS tror jag också är intresserad av att veta hur det är att ha elbil här uppe av någon som vet. Och inte bara bli prackad på en Tesla av en fanboi troligen från södra Sverige.
Och som du ser i mitt tidigare inlägg så skulle jag köpa en MY om jag skulle köpa ny bil idag. Och hade MS haft drag så skulle jag inte köpt E-tron från början.
Erbjudandet som låg då på MS med 0,25% i ränta och fri SuC var tämligen oslagbart.
Lägg ner skitsnacket och personangreppen och argumentera istället.
I abetterrouteplanner kan du planera sträckor du brukar köra, så räknar den ut hur mkt ström det drar och var det kan vara lämpligt att ladda etc.
Då får du en uppfattning om hur det är att leva med elbil.
Kan bara instämma här. Förutsatt att man matat in rätt temperatur, vägförhållanden, vind m m så är abetterroutplanner väldigt bra på att beräkna vilken elförbrukning som man kommer att få längs en viss färd. De enda gånger jag fått högre förbrukning har de berott på sämre väderförhållanden än vad jag matade in. Annars drar bilen så mycket som abetterrouteplanner anger, eller aningen mindre (vilket ju inte gör något).
Det är ett mycket bra verktyg för att se hur det fungerar att köra elbil längre sträckor, i alla fall för M3LR som det finns massor av loggad data för. Hur bra det fungerar för andra bilar får andra svara för.
Finns ett par saker som jag saknar på ABRP. Det ena är släpkörning och det andra är snö på vägen.
Annars tycker jag den är klockren.
Släp gissar jag blir svårt att lägga in, i och med att det kan skilja mycket mellan olika släp och det är nog svårt att samla in bra data för olika släp.