Förmånsvärde Tesla 3 - Sportfälgar är det extrautrustning?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Aggen
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 mar 2021 19:56

Förmånsvärde Tesla 3 - Sportfälgar är det extrautrustning?

Inlägg av Aggen »

Hej, skatteverkets sida för förmånsbeskattning baseras på att en Tesla 3 LR AWD bas kostar 679 000.- På Tesla är priset 659 080,- och med sportfälgar 675 680,-, så med sportfälgarna hamnar det på under 679 000.-, betyder det ändå att jag måste ange fälgarna á 16 600,- som extrautrustning?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Förmånsvärde Tesla 3 - Sportfälgar är det extrautrustnin

Inlägg av Legato »

Ja tyvärr. Förmånsvärdet sätts årligen och påverkas inte av prisjusteringar under året.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Förmånsvärde Tesla 3 - Sportfälgar är det extrautrustnin

Inlägg av ippii »

Lite på samma fråga, är solidsvart extrautrustning? Den kostar mer men är ju en enklare/sämre färg än Pärlvit Multi-Coat. SKV har metallic som exempel på extrautrustning.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Nect
elbilist
Inlägg: 1590
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Förmånsvärde Tesla 3 - Sportfälgar är det extrautrustnin

Inlägg av Nect »

ippii skrev:
Lite på samma fråga, är solidsvart extrautrustning? Den kostar mer men är ju en enklare/sämre färg än Pärlvit Multi-Coat. SKV har metallic som exempel på extrautrustning.
Allt som är tillval ska tas upp som extrautrustning . Så även färg. Så vad man betalar för bilen och tillvalen har ingen betydelse. Det är skatteverkets listpris på bilen som gäller och tillverkarens listpris på tillval som ska tas upp som extrautrustning.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förmånsvärde Tesla 3 - Sportfälgar är det extrautrustnin

Inlägg av Pontus »

Jag funderade på det här med sommar och vinterdäck, båda ska ju tas upp i förmånsberäkningen. Men efter sommaren nu så kommer mina sommardäck vara slut och jag planerar att köpa nya till nästa vår, innebär detta att jag får sänka mitt förmånsvärde över nästa vinter då eftersom tillgången till sommardäcken inte längre finns?
Jag har just nu bara en uppsättning fälgar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Nect
elbilist
Inlägg: 1590
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Förmånsvärde Tesla 3 - Sportfälgar är det extrautrustnin

Inlägg av Nect »

Pontus skrev:
Jag funderade på det här med sommar och vinterdäck, båda ska ju tas upp i förmånsberäkningen. Men efter sommaren nu så kommer mina sommardäck vara slut och jag planerar att köpa nya till nästa vår, innebär detta att jag får sänka mitt förmånsvärde över nästa vinter då eftersom tillgången till sommardäcken inte längre finns?
Jag har just nu bara en uppsättning fälgar.
Kortsvaret är nej eftersom sommardäcken ingår i skatteverkets ”listpris”. Själva däcket-gummit är en förslitningsvara och berör ej förmånsvärdet. På samma sätt som torkarblad. Man får inte avdrag om man tar bort dem... De ska löpande ersättas vid behov och ersättningsdel är inte förmånsgrundande. Roligt nog så ingår även rena vinterdäck-gummi utan fälg som detta och behöver inte tas upp som tillval. Därför många lägger om vinterdäck på sommarfälg och tillbaka till sommardäck. Kompletta vinterdäck med fälg är däremot förmånsgrundande.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förmånsvärde Tesla 3 - Sportfälgar är det extrautrustnin

Inlägg av mati »

Exakt så. Jag krängde om sommar- till vinterdäck och tillbaka på min bil. Priset för detta är ju max en tusenlapp, troligen mindre. Det krävs rätt många byten innan en extrauppsättning fälgar+förmånsskatt skulle betala sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förmånsvärde Tesla 3 - Sportfälgar är det extrautrustnin

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Exakt så. Jag krängde om sommar- till vinterdäck och tillbaka på min bil. Priset för detta är ju max en tusenlapp, troligen mindre. Det krävs rätt många byten innan en extrauppsättning fälgar+förmånsskatt skulle betala sig.
Klart smart taktik! Gillar den idén! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar