Elbil eller?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dansson
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 06 mar 2021 00:59

Elbil eller?

Inlägg av Dansson »

Jag har alltid (senaste 20 åren i alla fall) haft suv. Nu har jag en Lexus rx 450 som jag köpte 2014
Strax efter att jag köpte den såg jag att det demades Tesla i Täby Centrum, vilket jag tänkte
det där kan inte vara nå att ha. Nu 7 år senare börjar det bli dags att byta bil (ja jag byter inte bil så ofta)
Så då har jag en undran om det där med elbil, jag brukar ligga ~+30 på hastigheten och hur illa är det för
energiförbrukning på en elbil att köra så?

Jag gillar komforten i bilen jag har idag (inte märkes trogen eller bryr mig om märken om
det är bra komfort och kvalitet)det händer att man sitter 100 mil enkel några ggr år och ca 50mil enkel
ett gäng gånger/år

Storleksmässigt skulle en model X sitta fint men den är lite väl dyr, och beggad känns inte helt ok
att punga ut 600' för en bil som gått 10.000 och har några år på nacken, så där faller den bort skulle jag tro

Så jag undrar tror ni att elbil är nå för mig.

Vad ska man satsa på? eller ska man vänta nå år?
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Elbil eller?

Inlägg av Hammar »

Bor du i villa eller lägenhet?
Har du egen parkeringsplats, och kan du ordna egen parkering med laddmöjligheter?
Hur långt kör du på ett år?
Måste du köra 10H i sträck utan toapaus, eller kan du stanna 20 min varannan timme, när du kör långt?

Följ länken så kan du välja bil och ställa in hastighet och väder med mera, så ser du ungefär hur ofta och hur länge som du behöver stanna på de längre sträckorna du bruka köra.
https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Elbil eller?

Inlägg av ChristerSjo »

Dansson skrev:

Så jag undrar tror ni att elbil är nå för mig.

Vad ska man satsa på? eller ska man vänta nå år?
Du har ju en delvis elbil idag. Att vänta för att se om det kommer något bättre/prisvärt är en strategi som innebär att du aldrig skall köpa ny teknologi. Rent ekonomiskt har du en bil som du tagit en stor del av värdeminskningen på är du nöjd så vidare på den så länge inte service/reparationskostnaderna sticker i höjden.

Att köpa ny bil "bara för att" är ju alltid något man kan avråda till för att den sämsta investering (som inte är någon investering) är att köpa bil. Men vi lever ju ett i-lands problematik, typ skall jag renovera sommarstugan för 700 kSEK eller köpa ny bil där det 1.a alternativet är en bra investering medans det sistnämnda är mindre bra.

Men mitt råd. Skall du ändå byta bil. Köp en elbil.

I övrigt, kör du 100 mil i streck idag utan toa pause är det bara att gratulera för det kommer du inte kunna göra när du blir äldre när blåsan/prostatan börja vika.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbil eller?

Inlägg av mati »

Om du anser att du måste köra +30 över hastighetbegränsningen så vet jag inte om man skulle råda dig en bil överhuvudtaget. ;)
Men ovavsett, det är klart att en elbil är betydligt mindre förlåtande i det sammanhanget än en diesel. Framförallt en SUV som du är ute efter.
Det finns i dagsläget inte så hemskt många alternativ. Model X är den som har bäst räckvidd och som troligen är mest förlåtande vid en dynamisk körstil. Överlägset laddnätverk, men den är också dyrast.
Audi E-tron kan man hitta bra erbjudanden på just nu. Men den har också högst förbrukning av alla elbilar, och kör du fort så får du räkna med att du får ladda allra senast efter 30 mil. På vintern betydligt oftare. Min e-tron klarar visserligen 30 vintermil, men då kör jag med råa ägg under pedalen. E-tron snabbladdar å andra sidan grymt bra. Det kompenserar en del när man är på långfärd.
Mercedes EQC och Jaguar i-Pace är också potentiella kandidater, men räkna inte med att de kommer så hemskt mycket längre. Och de är relativt slöa vid snabbladdaren.
Men det är lite mer på G. Audi Q4 e-tron lär bli snålare, den bygger på Volkswagens MEB plattform, men den har inte lanserats ännu. Tesla Model Y lär bli ännu bättre när det gäller räckvidd, laddning och effektivitet, men även den finns inte att köpa i Europa än. Teslas laddnätverk är dessutom helt konkurrenslöst, framförallt i norra delen av Sverige.
Om du kan tänka dig en "billig" elbil, dvs med en prislapp på "bara" 500-600k, så är VW ID4 eller Skoda Enyaq lovande kandidater. Båda går att beställa.
Som det redan har nämnts så bör du se till att kunna ladda hemma, eller åtminstone på jobbet. En elbil fungerar allra bäst när man kan ladda den varje dag med billig el hemmavid. Att åka till en snabbladdare en gång i veckan, så som man gör när man tankar en bil, är inget att rekommendera. Det blir för det första betydligt dyrare än att tanka en dieselbil, och dessutom kommer man nog tröttna fort. Och batteriets livslängd påverkas negativt av för mycket snabbladdning.
Så kortfattat: Analysera ditt körmönster. Hur mycket kan du ladda hemma? Hur mycket är du på långfärd? Vilka sträckor brukar du köra? Finns det bra snabbladdare utmed vägarna du kör eller finns bara Tesla superchargers? Kan du tänka dig ändra körsätt, dvs en lugnare körstil? En elbil är inte sällan dyrare än en diesel på långfärd, hög hastighet innebär fler laddstopp.
Och så till sist. Måste det vara en SUV? En Model S eller 3 till exempel har helt andra möjligheter när det gäller räckvidd och dynamisk körning. Om du inte har behov av dragkrok så skulle jag nog rekommendera dig en Model S.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6109
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elbil eller?

Inlägg av spacecoin »

TeslaBjörn gjorde ett test för ett par år sedan där han kom fram till att 150km/h (på autobahn med 100 kWh batteri) var optimal hastighet om man optimerade för tid:
150 km/h or 93 mph and stay between 10 and 70 % [SoC]. This is the cruising speed which will yield the highest average speed when counting in charging stops.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Elbil eller?

Inlägg av Teslaspolen »

spacecoin skrev:
TeslaBjörn gjorde ett test för ett par år sedan där han kom fram till att 150km/h (på autobahn med 100 kWh batteri) var optimal hastighet om man optimerade för tid:
150 km/h or 93 mph and stay between 10 and 70 % [SoC]. This is the cruising speed which will yield the highest average speed when counting in charging stops.
Detta gäller alltså Model X och kan inte översättas direkt på andra bilar eftersom du måste ta hänsyn till olika förbrukningar, räckvidder och laddhastigheter.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elbil eller?

Inlägg av Bjelke »

ChristerSjo skrev:
Dansson skrev:

Så jag undrar tror ni att elbil är nå för mig.

Vad ska man satsa på? eller ska man vänta nå år?
Du har ju en delvis elbil idag. Att vänta för att se om det kommer något bättre/prisvärt är en strategi som innebär att du aldrig skall köpa ny teknologi. Rent ekonomiskt har du en bil som du tagit en stor del av värdeminskningen på är du nöjd så vidare på den så länge inte service/reparationskostnaderna sticker i höjden.

Att köpa ny bil "bara för att" är ju alltid något man kan avråda till för att den sämsta investering (som inte är någon investering) är att köpa bil. Men vi lever ju ett i-lands problematik, typ skall jag renovera sommarstugan för 700 kSEK eller köpa ny bil där det 1.a alternativet är en bra investering medans det sistnämnda är mindre bra.

Men mitt råd. Skall du ändå byta bil. Köp en elbil.

I övrigt, kör du 100 mil i streck idag utan toa pause är det bara att gratulera för det kommer du inte kunna göra när du blir äldre när blåsan/prostatan börja vika.
Jag tolkar 100 mil enkel som själva avståndet men inte nödvändigtvis sträckkörning :)
I övrigt har det mesta egentligen skrivits redan :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbil eller?

Inlägg av LarsL »

Model Y kan ju vara ett alternativ, om man tycker Model X är för dyr. Sen ska man ju komma ihåg att ett högt andrahandsvärde är bra för nybilsköparen.

Det går ju bra att åka hur långt som helst med en elbil idag. Har bilen bara tillgång till ett snabbladdarnätverk som Tesla Supercharger så är det ju bara att åka. Kolla resorna med Abetterrouteplanner för att få en bra uppfattning om hur det blir. Att köra fort gör att du kommer kortare sträcka men om laddarna ligger rätt så kommer du ändå fram snabbare. Sen har jag märkt att med Autopilot så blir det ofta så att man bara åker utan att stressa och pressa farten.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Elbil eller?

Inlägg av Jwe »

För några år sedan sa någon:
"Är man företagare och inte byter till en Tesla kan man inte räkna"
Men det var sant under vissa förutsättningar:
Lång årlig körsträcka och fri supercharging samt att laddningen går så snabbt att den inte tar av arbetstid.
Fri supercharging är svårt att komma åt i dag och av de bilarna har flertalet fått sin laddhastighet begränsad av Tesla.
Kvarstår miljöaspekten (kanske ändå bättre att behålla äldre om välfungerande bil?) och körupplevelsen av eldrift (den har väl en Lexus delvis också).
Är man van vid att komma fram fort (som trådskaparen indirekt antyder) får man tänka om vid köp av elbil.
Inte ens på autobahn kör man långsträckor så värst mycket snabbare än lastbilarna. Min erfarenhet är att man kör om samma lastbil minst två gånger innan den inte kommer ifatt under den tid man laddar, dvs efter tredje laddpausen är den slagen i genomsnittshastighet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbil eller?

Inlägg av LarsL »

Jwe skrev:
Kvarstår miljöaspekten (kanske ändå bättre att behålla äldre om välfungerande bil?) och körupplevelsen av eldrift (den har väl en Lexus delvis också).
När det gäller miljön är det absolut inget snack byt så fort du kan om du planerar att fortsätta köra bil. En elbil är så mycket bättre att den snabbt kör in miljöbelastningen av en ny bil även mot en begagnat förbränningsbil.
https://sverigesradio.se/artikel/7348243
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbil eller?

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Jwe skrev:
Kvarstår miljöaspekten (kanske ändå bättre att behålla äldre om välfungerande bil?) och körupplevelsen av eldrift (den har väl en Lexus delvis också).
När det gäller miljön är det absolut inget snack byt så fort du kan om du planerar att fortsätta köra bil. En elbil är så mycket bättre att den snabbt kör in miljöbelastningen av en ny bil även mot en begagnat förbränningsbil.
https://sverigesradio.se/artikel/7348243
Ja, det är ju inte så att den äldre och välfungerande avgasbilen kommer skrotas bara för att man köper en elbil men som sagts tidigare, köp inte en ny elbil bara för miljön. Det är endast om man ändå ska köpa ny bil som man ska köpa elbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbil eller?

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Ja, det är ju inte så att den äldre och välfungerande avgasbilen kommer skrotas bara för att man köper en elbil men som sagts tidigare, köp inte en ny elbil bara för miljön. Det är endast om man ändå ska köpa ny bil som man ska köpa elbil.
Jo, men det är ju exakt det som sägs i inslaget jag länkade till. Om du planerar att köra bil mer än 3000 mil i ditt liv så ska du byta till elbil nu, även om den är helt ny och den gamla skrotas (den bör till och med skrotas eftersom den släpper ut så mycket när den används).

Däremot är det bättre för din ekonomi att fortsätta att köra en redan avbetalad fossilbil.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elbil eller?

Inlägg av MWall »

Dansson skrev:
Jag har alltid (senaste 20 åren i alla fall) haft suv. Nu har jag en Lexus rx 450 som jag köpte 2014
Strax efter att jag köpte den såg jag att det demades Tesla i Täby Centrum, vilket jag tänkte
det där kan inte vara nå att ha. Nu 7 år senare börjar det bli dags att byta bil (ja jag byter inte bil så ofta)
Så då har jag en undran om det där med elbil, jag brukar ligga ~+30 på hastigheten och hur illa är det för
energiförbrukning på en elbil att köra så?

Jag gillar komforten i bilen jag har idag (inte märkes trogen eller bryr mig om märken om
det är bra komfort och kvalitet)det händer att man sitter 100 mil enkel några ggr år och ca 50mil enkel
ett gäng gånger/år

Storleksmässigt skulle en model X sitta fint men den är lite väl dyr, och beggad känns inte helt ok
att punga ut 600' för en bil som gått 10.000 och har några år på nacken, så där faller den bort skulle jag tro

Så jag undrar tror ni att elbil är nå för mig.

Vad ska man satsa på? eller ska man vänta nå år?

De enda elbilar som någorlunda fixar 30+ på det sättet som du beskriver är Model S LR/P och Model 3 LR/P.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elbil eller?

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
Jwe skrev:
Kvarstår miljöaspekten (kanske ändå bättre att behålla äldre om välfungerande bil?) och körupplevelsen av eldrift (den har väl en Lexus delvis också).
När det gäller miljön är det absolut inget snack byt så fort du kan om du planerar att fortsätta köra bil. En elbil är så mycket bättre att den snabbt kör in miljöbelastningen av en ny bil även mot en begagnat förbränningsbil.
https://sverigesradio.se/artikel/7348243

Den här tankevurpan återkommer ständigt. Miljöutsläppen beror inte av ens personliga utsläpp. Det beror av ALLA utsläpp. Den där Lexusen eller vad det var kommer ju inte skrotas bara för att TS säljer den.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elbil eller?

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
Ja, det är ju inte så att den äldre och välfungerande avgasbilen kommer skrotas bara för att man köper en elbil men som sagts tidigare, köp inte en ny elbil bara för miljön. Det är endast om man ändå ska köpa ny bil som man ska köpa elbil.
Jo, men det är ju exakt det som sägs i inslaget jag länkade till. Om du planerar att köra bil mer än 3000 mil i ditt liv så ska du byta till elbil nu, även om den är helt ny och den gamla skrotas (den bör till och med skrotas eftersom den släpper ut så mycket när den används).

Däremot är det bättre för din ekonomi att fortsätta att köra en redan avbetalad fossilbil.
Lexusen kanske är bättre än en ännu äldre bil som kan skrotas i sin tur? Se till helheten. De allra äldsta bör tas ur trafik av även andra orsaker. Usel säkerhet, usel avgasrening osv...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbil eller?

Inlägg av LarsL »

MWall skrev:
Den här tankevurpan återkommer ständigt. Miljöutsläppen beror inte av ens personliga utsläpp. Det beror av ALLA utsläpp. Den där Lexusen eller vad det var kommer ju inte skrotas bara för att TS säljer den.
Den kommer inte skrotas (pga ekonomi) men den borde skrotas. Ännu äldre bilar borde också skrotas. Du gör alltså inte miljön en tjänst genom att fortsätta köra fossilbil.
NATURLIGTVIS! Är miljöbelastning vid tillverkningen av bilen, batteriet och bränslet med i denna beräkning, annars är den ju meningslös.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Elbil eller?

Inlägg av AAKEE »

Dansson skrev:
Så jag undrar tror ni att elbil är nå för mig.
En hel del är upptaget i tråden.

Man bör vara förberedd på att det är en liten omställning. Har man inställningen att allt ska vara exakt som innan är man nog inte mogen för elbil. Det är helt enkelt en risk att man inte blir nöjd.

Man måste förstå att räckvidden som anges (WLTP) inte överhuvudtaget har något med praktisk räckvidd att göra.
Dra bort en tredjedel direkt. Kör man ordentligt fort, halvera. Är det vinter och kallt får man vara beredd på en halvering även om man inte kör så fort.

Man måste vara beredd på att inordna sin körning efter var det finns snabbladdning på långresor. Kör man fort måste man kanske stanna var 20-25 mil för att ladda. Rangen kan vara 35, men mht avstånd mellan snabbladdning kan man behöva stanna oftare.

Kör du fort, köp en bil med lång räckvidd( tänk på WLTP/2)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbil eller?

Inlägg av LarsL »

AAKEE skrev:
En hel del är upptaget i tråden.

Man bör vara förberedd på att det är en liten omställning. Har man inställningen att allt ska vara exakt som innan är man nog inte mogen för elbil. Det är helt enkelt en risk att man inte blir nöjd.

Man måste förstå att räckvidden som anges (WLTP) inte överhuvudtaget har något med praktisk räckvidd att göra.
Dra bort en tredjedel direkt. Kör man ordentligt fort, halvera. Är det vinter och kallt får man vara beredd på en halvering även om man inte kör så fort.

Man måste vara beredd på att inordna sin körning efter var det finns snabbladdning på långresor. Kör man fort måste man kanske stanna var 20-25 mil för att ladda. Rangen kan vara 35, men mht avstånd mellan snabbladdning kan man behöva stanna oftare.

Kör du fort, köp en bil med lång räckvidd( tänk på WLTP/2)
Bra kommentarer och sammanfattning. Jag tror faktiskt man ska inse att man behöver ställa om sitt huvud lite eller helt när man går över till elbil. Det skadar ju inte heller om man ser det som ett litet äventyr och att vilja gå lite i fronten. Går man in med det i huvudet så kommer det gå hur bra som helst.

WLTP är ju främst till för att jämföra mellan olika bilmärket och modeller. Men det säger nästan inget om hur långt du kommer, snarare förvirrar det. Därför rekommenderar jag att använda en ruttplanerare som kan elfordon som tex Abetterrouteplanner.com. Den är mycket bra på att uppskatta körsträckan och visa hur du behöver ladda. Borde vara obligatorisk för alla som köper eller funderar på att köpa elbil. ;)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elbil eller?

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
MWall skrev:
Den här tankevurpan återkommer ständigt. Miljöutsläppen beror inte av ens personliga utsläpp. Det beror av ALLA utsläpp. Den där Lexusen eller vad det var kommer ju inte skrotas bara för att TS säljer den.
Den kommer inte skrotas (pga ekonomi) men den borde skrotas. Ännu äldre bilar borde också skrotas. Du gör alltså inte miljön en tjänst genom att fortsätta köra fossilbil.
NATURLIGTVIS! Är miljöbelastning vid tillverkningen av bilen, batteriet och bränslet med i denna beräkning, annars är den ju meningslös.
Nu pratades det väl om vad som var bäst, att behålla en befintlig eller köpa en ny elbil. Jag påtalade då att det är en ogiltig fråga eftersom bilar skrotas ändå och vi behöver fylla på i andra änden. Då är det bra om vi fyller på med elbilar. Annars blir det som på Kuba till sist och vi kör runt i ful-lagade bilar som är flera decennier gamla...

Att skrota alla icke-elbilar är inte rimligt nånstans. Skulle få oerhörda konsekvenser. Och vem ska betala?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elbil eller?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dansson skrev:
.../ jag brukar ligga ~+30 på hastigheten och hur illa är det för
energiförbrukning på en elbil att köra så? /...
Tror du att du kommer kunna fortsätta köra "~+30 på hastigheten" om du vill behålla körkortet?...
.../ Konstant ”fartkamera”

En annan finess som finns i de nya polisbilarna är en avancerad radarsensor som kan mäta hastigheten på bilarna i närheten. På så sätt kan polisen övervaka hur fort andra trafikanter kör utan att montera upp en fast ”hastighetsfälla” med laserpistol.

Poliserna i bilen får en varning direkt om någon kör för fort och fortkörningen spelas då även in på film.

– Det är en väldigt avancerad radar som läser av hastigheter till och med på mötande fordon. Det lagras också, så att man med lätthet kan ta fram bilen som kan vara aktuell att rapportera
, säger Hans Nilsson, kommissarie på trafiksektionen i polisregion Stockholm, till TT.

Källa: https://www.vibilagare.se/nyheter/polis ... fiksyndare
Som jag förstår det kommer de här bilarna att börja tas i operativ tjänst hos polisen med start v.22 i år – dvs den 31 maj...
.../ – Den exakta utrullningstakten är svår att sia om, men det är 2 200 bilar som ska ut med början under vecka 22, säger Nilsson. /...

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/56 ... rad-teknik
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elbil eller?

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
LarsL skrev:
MWall skrev:
Den här tankevurpan återkommer ständigt. Miljöutsläppen beror inte av ens personliga utsläpp. Det beror av ALLA utsläpp. Den där Lexusen eller vad det var kommer ju inte skrotas bara för att TS säljer den.
Den kommer inte skrotas (pga ekonomi) men den borde skrotas. Ännu äldre bilar borde också skrotas. Du gör alltså inte miljön en tjänst genom att fortsätta köra fossilbil.
NATURLIGTVIS! Är miljöbelastning vid tillverkningen av bilen, batteriet och bränslet med i denna beräkning, annars är den ju meningslös.
Nu pratades det väl om vad som var bäst, att behålla en befintlig eller köpa en ny elbil. Jag påtalade då att det är en ogiltig fråga eftersom bilar skrotas ändå och vi behöver fylla på i andra änden. Då är det bra om vi fyller på med elbilar. Annars blir det som på Kuba till sist och vi kör runt i ful-lagade bilar som är flera decennier gamla...

Att skrota alla icke-elbilar är inte rimligt nånstans. Skulle få oerhörda konsekvenser. Och vem ska betala? [Min fetstil.]
Hur brukar vi bekosta omställningar av samhället?

Samt en schysst liten EU-gemensam* flottblockad av Monaco, så kan vi säkert få våra kära svenska skatteflyktingar där att skjuta till lite kosing också... :twisted:

__________________
*Tillsammans med Norge och Storbritannien så klart!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbil eller?

Inlägg av LarsL »

SwedishAdvocate skrev:
MWall skrev:

Nu pratades det väl om vad som var bäst, att behålla en befintlig eller köpa en ny elbil. Jag påtalade då att det är en ogiltig fråga eftersom bilar skrotas ändå och vi behöver fylla på i andra änden. Då är det bra om vi fyller på med elbilar. Annars blir det som på Kuba till sist och vi kör runt i ful-lagade bilar som är flera decennier gamla...

Att skrota alla icke-elbilar är inte rimligt nånstans. Skulle få oerhörda konsekvenser. Och vem ska betala? [Min fetstil.]
Hur brukar vi bekosta omställningar av samhället?

Samt en schysst liten EU-gemensam* flottblockad av Monaco, så kan vi säkert få våra kära svenska skatteflyktingar där att skjuta till lite kosing också... :twisted:

__________________
*Tillsammans med Norge och Storbritannien så klart!
Som ni såg i det jag skrev så diskuterar jag bara miljönyttan inte kostnaden.

Ja, just nu finansieras ju omställningen av de som envisas med att köpa fossilbilar. Tack för det :D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elbil eller?

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:
MWall skrev:
LarsL skrev:
MWall skrev:
Den här tankevurpan återkommer ständigt. Miljöutsläppen beror inte av ens personliga utsläpp. Det beror av ALLA utsläpp. Den där Lexusen eller vad det var kommer ju inte skrotas bara för att TS säljer den.
Den kommer inte skrotas (pga ekonomi) men den borde skrotas. Ännu äldre bilar borde också skrotas. Du gör alltså inte miljön en tjänst genom att fortsätta köra fossilbil.
NATURLIGTVIS! Är miljöbelastning vid tillverkningen av bilen, batteriet och bränslet med i denna beräkning, annars är den ju meningslös.
Nu pratades det väl om vad som var bäst, att behålla en befintlig eller köpa en ny elbil. Jag påtalade då att det är en ogiltig fråga eftersom bilar skrotas ändå och vi behöver fylla på i andra änden. Då är det bra om vi fyller på med elbilar. Annars blir det som på Kuba till sist och vi kör runt i ful-lagade bilar som är flera decennier gamla...

Att skrota alla icke-elbilar är inte rimligt nånstans. Skulle få oerhörda konsekvenser. Och vem ska betala? [Min fetstil.]
Hur brukar vi bekosta omställningar av samhället?

Samt en schysst liten EU-gemensam* flottblockad av Monaco, så kan vi säkert få våra kära svenska skatteflyktingar där att skjuta till lite kosing också... :twisted:

__________________
*Tillsammans med Norge och Storbritannien så klart!

Ja då får vi hoppas att de i Monaco har rejält med deg vi kan konfiskera. 5 miljoner elbilar med snittpris på ca 500 tkr behövs. Vad blir det? 2500 miljarder? Och så infrastruktur för några hundra miljarder till. Säg 3000 miljarder totalt. Fin idé. Känns som kollektivt självmord är billigare och effektivare isf. ;)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elbil eller?

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
Ja då får vi hoppas att de i Monaco har rejält med deg vi kan konfiskera. /...
Någon som vet hur mycket deg de har?

I Schweiz finns det säkert en del med. Vi kan ju alltid ta ett snack med dem också... :twisted:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elbil eller?

Inlägg av fth »

SwedishAdvocate skrev:
Som jag förstår det kommer de här bilarna att börja tas i operativ tjänst hos polisen med start v.22 i år – dvs den 31 mars...
Det här är en form av övervakning som jag har svårt att se några problem med, jag har aldrig riktigt förstått varför vissa anser sig ha rätt att regelmässigt köra >30 km/h över de gränser som vi som samhälle har kommit överens om?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar