Hur ser man om en bil har FSD? AP? Raven?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

StefanH75
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 mar 2021 11:53

Hur ser man om en bil har FSD? AP? Raven?

Inlägg av StefanH75 »

Funderar på att köpa en beg Tesla (2019) och vill verifiera lite kring bilen jag tittar på.
Många handlare har svårt att ge enkla svar här och googling hjälper inte helt.

FSD - bilen jag kollar på ska ha det enligt handlare, men hur kan man kolla det exakt?
AP/HW/MCU - Ibland när jag frågar vilken version AutoPiloten har får jag hårdvarusvaret HW1/2, medan andra ger APns mjukvaruversion 2, 2.5, 3 - hur kan man kolla det på tillförlitligt sätt? MCU bör väl vara v2 om bilen är nyare än 2018?
Bilen jag tittar på sägs ha Raven - kan man verifiera detta på nåt sätt i datorn?

Bifogar en bild från bilens info jag fick av handlaren.


Tackar på förhand för info!
tesla-dator.jpg
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Hur ser man om en bil har FSD? AP? Raven?

Inlägg av Teslared »

Raven har ingen induktionsmotor fram. Det kan ju vara fel uppgifter som handlaren har så att det är Raven i alla fall. Baktill ska det nog stå Dual Motor.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur ser man om en bil har FSD? AP? Raven?

Inlägg av Gustafsson »

Du bör kunna titta på räckvidden som visas ( byt procent till km och välj typical om man nu kan det numera). Vid full laddning bör Raven ha en god bit över 50 mil, medan 100D som är föregångare har under 50 mil. Vid 90% har min 100D 44 mil och har så haft de senaste 2 åren.
Jämförelsen gäller dock bara mot "long range". "Dual motor" tror jag det står på alla från Raven och framåt, men inte på någon vanlig 100D vad jag vet....

Bör också gå att använda VIN numret (läsbart genom framrutan), men osäker på vilket brytnumret är.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
StefanH75
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 mar 2021 11:53

Re: Hur ser man om en bil har FSD? AP? Raven?

Inlägg av StefanH75 »

Tack för info!

Tänker också på Luftfjädring Standard, har inte Raven bättre fjädring?

Vad skulle ni tolka Intel Atom som för infotainment? Är det senare processorn?

Autopilot: Dator för total självkörningsförmåga - kan man tolka det som att även mjukvaran för detta är köpt till bilen? Den som kostar typ 77000kr. Att hårdvaran sitter på plats är ju en sak.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Hur ser man om en bil har FSD? AP? Raven?

Inlägg av EnTraktor »

Vad är det för bil vi pratar om?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
StefanH75
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 mar 2021 11:53

Re: Hur ser man om en bil har FSD? AP? Raven?

Inlägg av StefanH75 »

Beggad Model X 100D/LR som ska ha Raven men som jag inte kan verifiera detta riktigt.

Samt hur man kan få korrekt spec på AP/FSD/MCU/processor versioner.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Hur ser man om en bil har FSD? AP? Raven?

Inlägg av helix »

StefanH75 skrev:
Beggad Model X 100D/LR som ska ha Raven men som jag inte kan verifiera detta riktigt.

Samt hur man kan få korrekt spec på AP/FSD/MCU/processor versioner.
Enklaste sättet att se om det är en Raven är att du kollar inställningarna för luftfjädringen. Bara Raven har adaptiv luftfjädring så saknas alternativet att välja mellan Sport/Standard så är det den äldre modellen som endast kan reglera luftfjädringen i höjd. Se den här lånade bilden hur det ser ut i en Raven:

Bild

När det gäller om bilen har FSD, Uppgraderad Autopilot eller bara Autopilot som tillval så finns detta under menyn Software som i bilden nedan. Där ska det stå att bilen har paketet Full Självkörningsförmåga inkluderat om detta tillval finns på bilen. Är det inte FSD står det bara Autopilot, eller Uppgraderad Autopilot. Du kan kolla i Teslas config för nybil och läsa om skillnaderna mellan de olika varianterna av AP. Bilden du fick av din handlare visar endast vilken hårdvara bilen har och inte om den har FSD eller bara standard AP.

Bild

Alla Raven har MCU2 och har för mig att X/S byggda efter april 2018 har MCU2 då brytpunkten var där någonstans.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hur ser man om en bil har FSD? AP? Raven?

Inlägg av taliz »

Siffrorna i modellnamnet är borta på raven.
Dvs står det tex 75D eller 100D på bakluckan eller i displayerna så är det inte en raven.
Bilden du bifogade indikerar att det är en 100D eller 75D då det står att det är en induktionsmotor fram, raven har permanentmagnetmotor.
Atom betyder att det är MCU2.
"Dator för total självkörning" betyder att det är HW3.
Om bilen sen har FSD aktiverad ser du enligt screenshotsen ovan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Hur ser man om en bil har FSD? AP? Raven?

Inlägg av EnTraktor »

Jag har en av dom absolut sista non-raven X som byggdes och den har VIN 155xxx. Så om VIN är 156xxx eller högre så är det troligen en raven. Om det är 155xxx eller lägre så är det troligen inte raven.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
StefanH75
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 mar 2021 11:53

Re: Hur ser man om en bil har FSD? AP? Raven?

Inlägg av StefanH75 »

Superbra info!

Jag har grävt vidare och bilen var inte Raven som jag anat av hjälpen i denna tråd! Det är en 100D LR bil.

Har också bett om range information genom att be säljaren ladda till 100% och kolla vad det står - då har den uppskattad range av 408 km. Är det ok range för en 100D Long Range från 2019? Eller har den tappat lite...
tesla-laddning.jpg
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Hur ser man om en bil har FSD? AP? Raven?

Inlägg av Teslared »

Tycker det låter lågt. Har inte superkoll men vi bokade av en sån här bil till förmån för en Raven. Har för mig att skillnaden i räckvidd skulle vara typ 10%. Borde nog vara 50 - 60 km till. Andra som har en sådan bil kan nog svara bättre!
StefanH75
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 mar 2021 11:53

Re: Hur ser man om en bil har FSD? AP? Raven?

Inlägg av StefanH75 »

Ja känns spontant lågt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur ser man om en bil har FSD? AP? Raven?

Inlägg av Gustafsson »

Om man räknar med att X drar ca 20% mer än S är det nog inte orimligt. Min S 100D visar 48- 49 mil vid 100%.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6107
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Hur ser man om en bil har FSD? AP? Raven?

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev:
Om man räknar med att X drar ca 20% mer än S är det nog inte orimligt. Min S 100D visar 48- 49 mil vid 100%.
Min Raven MX 2019 visar 515km som referens. Endast snabbladdad en handfull gånger och och samma med laddning till 100%, max fem tillfällen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur ser man om en bil har FSD? AP? Raven?

Inlägg av Gustafsson »

spacecoin skrev:
Gustafsson skrev:
Om man räknar med att X drar ca 20% mer än S är det nog inte orimligt. Min S 100D visar 48- 49 mil vid 100%.
Min Raven MX 2019 visar 515km som referens. Endast snabbladdad en handfull gånger och och samma med laddning till 100%, max fem tillfällen.
Raven går väl 15-20% längre än motsvarande 100D? I så fall stämmer det ju rätt ok.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6107
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Hur ser man om en bil har FSD? AP? Raven?

Inlägg av spacecoin »

Jag tror 5-10% är närmare sanningen.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Hur ser man om en bil har FSD? AP? Raven?

Inlägg av Johlei »

helix skrev:
StefanH75 skrev:
Beggad Model X 100D/LR som ska ha Raven men som jag inte kan verifiera detta riktigt.

Samt hur man kan få korrekt spec på AP/FSD/MCU/processor versioner.
När det gäller om bilen har FSD, Uppgraderad Autopilot eller bara Autopilot som tillval så finns detta under menyn Software som i bilden nedan. Där ska det stå att bilen har paketet Full Självkörningsförmåga inkluderat om detta tillval finns på bilen. Är det inte FSD står det bara Autopilot, eller Uppgraderad Autopilot. Du kan kolla i Teslas config för nybil och läsa om skillnaderna mellan de olika varianterna av AP. Bilden du fick av din handlare visar endast vilken hårdvara bilen har och inte om den har FSD eller bara standard AP.

Bild
Sedan är det ju inte givet att FSD och andra mjukvarupaket finns kvar i bilen efter försäljning väl? Eller är det bara när den beggade bilen säljs genom Tesla som tillvalen tas bort så att nästa köpare får köpa dem igen? Eller är jag helt ute och cyklar?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
StefanH75
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 mar 2021 11:53

Re: Hur ser man om en bil har FSD? AP? Raven?

Inlägg av StefanH75 »

Jag har också hört att det skulle vara så att uppgraderingar mm köps av ägaren och tillhör ägaren, dvs följer inte med bilen. Om det är så i praktiken, i Sverige, vet jag inte men det har varit snack om det iaf. Låter inte helt ok tycker jag.
Skriv svar