Model 3 long range- ny vs begagnad

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
broedlimpan
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 mar 2021 21:48

Model 3 long range- ny vs begagnad

Inlägg av broedlimpan »

Hej,

Jag planera att köpa en modell 3 till Juni. :D Beställde en long range lagerbil med dragkrok för 673.080kr och fick ett erbjudande från Tesla med dagens låga ränta på 0,25% när jag tar ut en liknande bil i Juni.

När jag jämför nypriset med begagnade model 3 från 2020 så ligger de runt 570.000 SEK just nu. Om jag räknar på en treårs-finansiering med teslaleasing och restvärde enligt den här statistiken https://caredge.com/tesla/model-3/depreciation så landar jag på att det faktiskt blir dyrare att köpa en begagnad- beror nog till stor del på räntan och premien som ska höjas till 70tsd fr.o.m. April.

Makes sense? Är det ett känt faktum att det inte lönar sig att köpa en begagnad modell 3? Kommer detta medföra att priser på begagnade bilar kommer pressas framöver och jag måste räkna med en högre värdeförlust? Eller är jag helt fel ute?
MS85D2016
MS100D2019
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model 3 long range- ny vs begagnad

Inlägg av MWall »

Klart du ska köpa nytt. Allt annat är galenskap.
MagnusR
Inlägg: 55
Blev medlem: 24 feb 2021 20:27

Re: Model 3 long range- ny vs begagnad

Inlägg av MagnusR »

Kan vara läge att dubbelkolla ränteerbjudandet på bilar med leverans efter 31/3. Budskapet dom flesta får är att 0,25% bara gäller leverans innan 1/4. Jag har själv fått det beskedet från Tesla Segeltorp och hämtar 31/3.
M3 LR 2021
MY LR 2021
Användarvisningsbild
broedlimpan
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 mar 2021 21:48

Re: Model 3 long range- ny vs begagnad

Inlägg av broedlimpan »

MagnusR skrev:
Kan vara läge att dubbelkolla ränteerbjudandet på bilar med leverans efter 31/3. Budskapet dom flesta får är att 0,25% bara gäller leverans innan 1/4. Jag har själv fått det beskedet från Tesla Segeltorp och hämtar 31/3.
Efter en provkörning erbjöd Tesla Malmö att göra kreditupplysningen och lägga upp betalningsplanen hos banken redan nu- och då verkar det som att jag kan vänta till Juni med att göra allt klart för nu gällande villkor. Om jag ångrar mig tills dess förlorar jag bara handpenningen på en tusenlapp.
MS85D2016
MS100D2019
Skriv svar