Ladda hemma utan box?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

gustavhalling
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 apr 2021 15:54

Ladda hemma utan box?

Inlägg av gustavhalling »

Vad känner folk för att ladda hemma utan installera en box utan köra vanlig sladd hela tiden ?

Har lite knepig installation hemma men ju mer jag tänker på det så kanske det är farligt att inte göra jobbet ordentligt :)

Är en etron jag funderar på.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ladda hemma utan box?

Inlägg av nek0 »

gustavhalling skrev:
Vad känner folk för att ladda hemma utan installera en box utan köra vanlig sladd hela tiden ?

Har lite knepig installation hemma men ju mer jag tänker på det så kanske det är farligt att inte göra jobbet ordentligt :)

Är en etron jag funderar på.
Vad är det som är knepigt?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ladda hemma utan box?

Inlägg av SwedishAdvocate »

gustavhalling skrev:
Vad känner folk för att ladda hemma utan installera en box utan köra vanlig sladd hela tiden ?

Har lite knepig installation hemma men ju mer jag tänker på det så kanske det är farligt att inte göra jobbet ordentligt :)

Är en etron jag funderar på.
Kan inte det här tillräckligt, men gissar att det är det här du tänker på:
.../ Ladda inte elbilen i vanligt eluttag
Vanliga eluttag är inte dimensionerade för att utsättas för de höga effekter som en elbilsladdning under många timmar kräver. Elsystem som belastas för hårt slits nämligen när det uppstår för stora temperaturväxlingar i elcentraler, kontakter och ledningar.

Husets elanläggning eller elsystem kan också ha dolda brister, som vid hög belastning kan leda till brand när du laddar din elbil. I somras brann ett tvåfamiljshus i Sunne ner, där en familj hade laddat sin bil genom ett vanligt vägguttag.

/.../

Elbilsägare som av olika skäl är hänvisade till ett vanligt uttag, vad bör de tänka på?
- Vid elbilsladdning ur vanliga uttag rekommenderar vi att sänka strömstyrkan på laddningen. Risken för överhettning minskar radikalt om laddstyrkan ställs in på sex - åtta ampere i stället för på tio, säger Mikael Carlson.

Källa:
https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivn ... ilen-ratt/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ladda hemma utan box?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Vidare ska det tydligen finnas någon slags grej som kan mäta temperaturen vid uttaget och larma ifall det skulle bli överhettat där...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda hemma utan box?

Inlägg av LarsL »

Om man ska ladda med en EVSE eller UMC som Tesla kallar det så är det viktigt att se till att det är görs från ett fräscht och bra uttag och med lågström. Jag laddade länge från ett Rött CEE uttag med en adapter till Schuko för Leaf. Laddningen var då begränsad till 10 A och uttagen och kablarna dimensionerade till 16 A så det fanns lite marginal där.

Sen skulle jag nog faktiskt rekommendera att installera en box med lite smart styrning. Jag använder Easee från Tibber och den kostar numera 6450kr inklusive installation, på det kan man få 500kr i bonus om man blir kund hos Tibber via referallänken.

Vad elektrikern troligen kommer göra är att dra nya ledningar från din central ut till boxen så allt kommer då bli nytt och fräscht. Klistrar in vad som ingår i en standard installation nedan. Men det finns alltså ingen anledning att inte installera en box pga dålig el eller liknande. Har man väldigt bra installation så kan du kanske få de billigare med en lokal elektriker.
D9797304-FB6F-4391-8696-686C4A6D150F.jpeg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ladda hemma utan box?

Inlägg av martinot »

gustavhalling skrev:
Vad känner folk för att ladda hemma utan installera en box utan köra vanlig sladd hela tiden ?

Har lite knepig installation hemma men ju mer jag tänker på det så kanske det är farligt att inte göra jobbet ordentligt :)

Är en etron jag funderar på.
Som en kortsiktigt temporär lösning så är det inget problem om du har hyfsat nya kablar och bra fräscha eluttag. Har du Schuko (vanligt 1-fas som inomhus) eller 3-fas CEE-uttag?

Har du elbil tillfälligt, eller har du tänkt att ha elbil även på lång sikt?

Är det du som äger huset/fastigheten du/ni bor i, eller hyr du/ni i andrahand?

Kan du svara på ovan frågor så är det mycket lättare att ge ett vettigt svar svar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ladda hemma utan box?

Inlägg av tor-ake »

Vill inte basha e-tron men har man en så törstig bil är det nog tämligen värdelöst att bara ladda med enfas, och ännu värdelösare om man är begränsad till vad en schuko kan ge, 9-10A. 5-6 mil max på en natt, ännu mindre på vintern.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Ladda hemma utan box?

Inlägg av alma83 »

Grön skattereduktion ger halva priset på installation av laddbox (material och arbete) gör det till en no-brainer.
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ladda hemma utan box?

Inlägg av martinot »

alma83 skrev:
Grön skattereduktion ger halva priset på installation av laddbox (material och arbete) gör det till en no-brainer.
Håller med.

Men tänkte att TS kanske bara hyrde elbil tillfälligt, eller att TS bara förfogade över fastigheten och inte själv ägde den (kanske hyr hus i andrahand)?

Därav att jag tycker TS bör först och främst ge klarhet i ägandesituationen av både bil och fastighet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
gustavhalling
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 apr 2021 15:54

Re: Ladda hemma utan box?

Inlägg av gustavhalling »

Problemet jag har är att det är ett radhus men elcentralen inbyggd i entren, så den måste ut oå nåt sätt, runt hela huset/fasaden till baksidan.
Det är nog en bra 30+ meter kabel.

Har nu börjat prata med ett företag om offert om hur det går.
Elen i sig är relativt ny i huset, 2012 ca.

Tanken är att köpa en elbil om vi kan få in en box =)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ladda hemma utan box?

Inlägg av Teslaspolen »

gustavhalling skrev:
Problemet jag har är att det är ett radhus men elcentralen inbyggd i entren, så den måste ut oå nåt sätt, runt hela huset/fasaden till baksidan.
Det är nog en bra 30+ meter kabel.

Har nu börjat prata med ett företag om offert om hur det går.
Elen i sig är relativt ny i huset, 2012 ca.

Tanken är att köpa en elbil om vi kan få in en box =)
Är det ett fräscht schuko så är det inga problem om man gör det rätt.

Det är en fördel om kontakten får sitta i hela tiden i väggen, istället för att jämt och ständigt kopplas i och ur vilket kan slita på kontakten.

Om du ska iväg och ladda med schuko/cee någonstans och behöver ha med dig kabeln, se till att avsluta laddningen i bilen innan du drar ut schuko kontakten. Enklast är väl att tänka att du alltid kopplar ur Typ2 (biländan) först, och sedan drar ut ur väggen.

Någon var inne på att e-tron är en törstig bil, och det stämmer nog bra. Däremot så är det egentligen inga problem om du kan ladda lika mycket eller mer per natt emot vad du förbrukar på en normal dags körning.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Ladda hemma utan box?

Inlägg av macksie »

En billigare men fortfarande tillfällig lösning är att använda ett trefasuttag och ladda från det. Har tidigare nämnts här i trådarna.
Fördelen jämfört med ett vanligt hushållsuttag eller schuko som det kallas är att du kan ta ut betydligt mer effekt.
I ett vanligt schukouttag kan du ta ut max 13A ungefär 3kW, och då ligger det på en enda fas i huset, dvs risken att huvudsäkringen ryker är ganska stor. Dessutom som redan nämnts rekommenderas det inte att köra så nån längre tid eftersom dessa uttag inte är konstruerade för hög kontinuerlig last.
Det är däremot ett trefasuttag. Då kan du istället ladda med 3x16A eller ungefär 11kW, dvs betydligt mer vilket kan vara skönt när du verkligen behöver.
Den största fördelen är att du kan ladda med låg ström men på tre faser istället och lasten blir fördelad jämt över faserna och risken att huvudsäkringen går är mindre eller mycket mindre.

Så som svar på frågan; ladda utan box; säger jag; använd trefasuttag eller installera ett; och dra en trefas-skarvsladd om du behöver.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ladda hemma utan box?

Inlägg av martinot »

gustavhalling skrev:
Problemet jag har är att det är ett radhus men elcentralen inbyggd i entren, så den måste ut oå nåt sätt, runt hela huset/fasaden till baksidan.
Det är nog en bra 30+ meter kabel.

Har nu börjat prata med ett företag om offert om hur det går.
Elen i sig är relativt ny i huset, 2012 ca.

Tanken är att köpa en elbil om vi kan få in en box =)
Klart värt att ha en box om du äger fastigheten! :)

Plus när du skall sälja om det finns färdiginstallerat. Lite som att ha fiber i huset. Även om inte alla behöver full hastighet så är det oftast en värdehöjande faktor att möjlighet till snabb koppling och möjlighet till elbilsladdning finns färdigordnat.

Är inte säkert att den statliga subventionen med 50% finns kvar för evigt, så lika bra att passa på när man får halva installationskostnaden betald. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Ladda hemma utan box?

Inlägg av markuswesterberg »

Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Ladda hemma utan box?

Inlägg av Alfa »

gustavhalling skrev:
Vad känner folk för att ladda hemma utan installera en box utan köra vanlig sladd hela tiden ?

Har lite knepig installation hemma men ju mer jag tänker på det så kanske det är farligt att inte göra jobbet ordentligt :)

Är en etron jag funderar på.
Det funkar kanon. Vi laddar ena teslan i ett vanligt trefasuttag och den andra i ett vanligt Schucko. Och vi har åkt elbil i sex år nu. Jag har inte sett några vettiga argument för att skaffa en laddbox. Man ligger ju inte och maxar amperen ändå.
gustavhalling
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 apr 2021 15:54

Re: Ladda hemma utan box?

Inlägg av gustavhalling »

Tänkte det går avsluta tråden med att jag har haft förra ägaren över och snillet hade dragit förberedande rör för just detta från elcentralen till baksidan.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda hemma utan box?

Inlägg av LarsL »

30 meter är ju ingen sträcka att dra kabel, borde inte kosta många kronor. Ännu lättare om det finns ett rör som du kan dra ledningarna i.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ladda hemma utan box?

Inlägg av martinot »

gustavhalling skrev:
Tänkte det går avsluta tråden med att jag har haft förra ägaren över och snillet hade dragit förberedande rör för just detta från elcentralen till baksidan.
Gott!

Då är det bara att beställa en box och installation! :mrgreen:

Någon som undrade vad fördelen med ett Typ2-uttag (som från början är byggt unikt för att ladda elbilar) är jämfört med vanliga uttag i form av CEE eller Schuko;

Det är dels ett antal säkerhetsaspekter; du kan aldrig ha ström över kabeln när du pluggar in och ur. Vilket är bra för alla nybörjare, som tex. barn och respektive, som kanske inte alltid tänker på sådant (jag låter lätt vår 14:åriga dotter koppla in och ur laddkabeln till vår Tesla). En annan aspekt är att du alltid har en installation som är skyddad med jordfelsbrytare, och skydd för DC-läckage.

Vidare så om du står parkerad på utsidan så är dessa fasta boxar oftast bättre skyddade för vädrets makter, och gjorda för att alltid vara ute i ur och skur. En lös portabel EVSE är jättebra att ha med i frunken som en temporär lösning, tex. för att ladda på landet, hos bekanta eller nere i hamnen. Nackdelen är dock att de oftast inte är gjorda och mekaniskt konstruerade för att slitas dagligen, så har man möjlighet till en fast Typ2-installation så skulle jag rekommendera det.

Så även om en portabel och mobil EVSE fungerar (iaf. för en del som har tur under lång tid, medans de går sönder för andra) att använda permanent, så är de inte byggda och avsedda för det till skillnad från en fast EVSE-Typ2-installation.

Tips; för de som redan har ett bra 3-fas CEE-uttag, och inte känner för att dra ny kabel, så kan man installera en fast stabil Typ2-box (som tex. Teslas WC, eller mer moderna boxar som Easee, ChargeAmp, mm) med Bjelke-metoden. Då sätter du upp den fasta Typ2.boxen på vägg, stolpe (eller tom. träd har jag sett :) ), och ansluter den med ett CEE-don istället för en fast anslutning.

Riktigt smart och klurigt "mellanalternativ"! :D

Är vidare som Lars säger inte alltid så dyrt med kabel, och längden spelar ibland ingen större roll. Det är mer komplexiteten för elektrikern om de behöver borra och dra på knepiga ställen. Har du en rak vägg du följer så spelar 2 eller 20 meter inte så stor roll i tid för elektrikern.

Ett ekonomiskt tips (om elsäkerhet och driftssäkerhet är ointressant);

Då myndigheter uppmuntrar till bra säkra fasta elinstallationer för elbilar, så får du 50% av kostnaden för en fast Typ2 EVSE-box betald av staten (gäller ej mobila EVSE). Då det kostar ungefär lika mycket att köpa en fast EVSE som en mobil EVSE, så kan det också vara en faktor värd att tänka på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar