gustavhalling skrev:Tänkte det går avsluta tråden med att jag har haft förra ägaren över och snillet hade dragit förberedande rör för just detta från elcentralen till baksidan.
Gott!
Då är det bara att beställa en box och installation!
Någon som undrade vad fördelen med ett Typ2-uttag (som från början är byggt unikt för att ladda elbilar) är jämfört med vanliga uttag i form av CEE eller Schuko;
Det är dels ett antal säkerhetsaspekter; du kan aldrig ha ström över kabeln när du pluggar in och ur. Vilket är bra för alla nybörjare, som tex. barn och respektive, som kanske inte alltid tänker på sådant (jag låter lätt vår 14:åriga dotter koppla in och ur laddkabeln till vår Tesla). En annan aspekt är att du alltid har en installation som är skyddad med jordfelsbrytare, och skydd för DC-läckage.
Vidare så om du står parkerad på utsidan så är dessa fasta boxar oftast bättre skyddade för vädrets makter, och gjorda för att alltid vara ute i ur och skur. En lös portabel EVSE är jättebra att ha med i frunken som en temporär lösning, tex. för att ladda på landet, hos bekanta eller nere i hamnen. Nackdelen är dock att de oftast inte är gjorda och mekaniskt konstruerade för att slitas dagligen, så har man möjlighet till en fast Typ2-installation så skulle jag rekommendera det.
Så även om en portabel och mobil EVSE fungerar (iaf. för en del som har tur under lång tid, medans de går sönder för andra) att använda permanent, så är de inte byggda och avsedda för det till skillnad från en fast EVSE-Typ2-installation.
Tips; för de som redan har ett bra 3-fas CEE-uttag, och inte känner för att dra ny kabel, så kan man installera en fast stabil Typ2-box (som tex. Teslas WC, eller mer moderna boxar som Easee, ChargeAmp, mm) med Bjelke-metoden. Då sätter du upp den fasta Typ2.boxen på vägg, stolpe (eller tom. träd har jag sett
), och ansluter den med ett CEE-don istället för en fast anslutning.
Riktigt smart och klurigt "mellanalternativ"!
Är vidare som Lars säger inte alltid så dyrt med kabel, och längden spelar ibland ingen större roll. Det är mer komplexiteten för elektrikern om de behöver borra och dra på knepiga ställen. Har du en rak vägg du följer så spelar 2 eller 20 meter inte så stor roll i tid för elektrikern.
Ett ekonomiskt tips (om elsäkerhet och driftssäkerhet är ointressant);
Då myndigheter uppmuntrar till bra säkra fasta elinstallationer för elbilar, så får du 50% av kostnaden för en fast Typ2 EVSE-box betald av staten (gäller ej mobila EVSE). Då det kostar ungefär lika mycket att köpa en fast EVSE som en mobil EVSE, så kan det också vara en faktor värd att tänka på.