Leasing och miltal

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Threm
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 dec 2017 07:25

Leasing och miltal

Inlägg av Threm »

Hej!

Nu tänkte frugan leasa en Tesla Model 3, vi har aldrig leasat förr och har funderingar på hur det går till om man väljer att leasa med 1000 mil per år och sedan vill höja? Är det någon här som höjt miltal under ägandets tid eller sänkt och i så fall hur har det gått? Eller måste man hålla sig till dessa mil som bestäms från början?

Jag misstänker att bilen kanske kommer rulla mer än vi tror då den ska byta ut vår andrabil och kommer användas till allt utom när hela familjen ska åka iväg, då blir det troligtvis för trångt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Leasing och miltal

Inlägg av Gustafsson »

Jag har kört betydligt mer än vad jag trodde när jag startade den senaste leasingen. Enda nackdelen jag kan se är att restvärdet när man avtalar leasingens månadskostnad är för låg med förr låg avbetalningstakt. Då är bilens marknadsvärde lägre än restvärdet när leasingen avslutas och man får betala en slant när leasingen upphör vilket kan kännas surt.
Glöm inte att meddela försäkringsbolaget högre körsträcka.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Threm
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 dec 2017 07:25

Re: Leasing och miltal

Inlägg av Threm »

Jag förstår i prisexemplet står det ett restvärde på 53%. Vad jag sett finns det knappt en Tesla som är 5 år som är värd endast 53% av ursprungsvärdet. Snarare verkar det vara orimligt höga andrahandsvärden på Tesla. Vilket för vår del kanske är bra?
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Leasing och miltal

Inlägg av Johnalm »

Jag har operationell leasing på min M3, med garanterat restvärde givet att miltalet stämmer (2500 mil/år för min del).
Övermil debiteras med 12,80 kr/mil ex moms, känns som en "billigare" deal än att jämka restvärde.
Jag leasar av Sixt Leasing, rekommenderas varmt.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Leasing och miltal

Inlägg av Fredrik j »

Threm skrev:
Jag förstår i prisexemplet står det ett restvärde på 53%. Vad jag sett finns det knappt en Tesla som är 5 år som är värd endast 53% av ursprungsvärdet. Snarare verkar det vara orimligt höga andrahandsvärden på Tesla. Vilket för vår del kanske är bra?
Det finns väl ingen model3 i Sverige som är äldre än två år?
Skriv svar