Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?

Inlägg av Zalman3 »

flamman skrev:
Zalman3 skrev:
Charger skrev:
Jag har läst en hel del olika tester etc angående räckvidden på både Tesla och andra elbilar. Det jag undrar över är hur mycket mindre räckvidd en elbil har på vintern enligt er erfarenhet?
Jag har en S75D och som sämst fick jag en räckvidd på 31 mil i -24 grader på vintern.
Som bäst lyckades jag med 46 mil på sommaren.
Vilken typ av körning (fart/väg) körde du på då? 31 mil som sämst låter helt ok ju.
Åkte från Umeå till Lycksele på ett jobb.
Förvärmde bilen, åkte hem till Umeå på kvällen, ingen laddning.
Dock så gick det långsamt, gissar ca 80 km/h.

Hastigheten spelar stor roll, ligger du i 110 km/h kanske du kommer 25 mil i -24 grader,
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?

Inlägg av AAKEE »

Det beror på vad du menar med vinter...
I vilken landsända och om det är ytterligheterna eller normalvärden vi pratar om.

Har en M3P ’21 med värmepump.

De allra kallaste dagarna( -30) har jag legat på 240wh/km med kallstart och 90-landsväg, ca 5mils körning då fungerade inte riktigt värmepumpen som den skulle och det kan ha bidragit till hög förbrukning. Räckvidden då, om förbrukningen hållit i sig på längre sträckor= Drygt 30mil. Tror dock att den gått ned om man kört längre, när allt blir varmt. Och med fullt fungerande värmepump hade förbrukningen nog var lägre= räckvidden högre.

Normal vinterförbrukning har vart kring 170-200wh/km på landsväg(90kmh)

Gjorde en resa i påsk där det låg kring 0 eller någon plusgrad och landsväg 110/100/90 ganska lika fördelat, körde relativt lagligt på AP. Då drog bilen kring 160Wh/km i bägge riktningarna. Med det blir räckvidden närmare 50mil.
AEF5A2AA-4D58-447A-98BE-673C834C47AC.jpeg
Jag ser ingen issue med vinterräckvidden, inte ens när jag drar 27 mil i en riktning utan riktiga laddare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?

Inlägg av ReNewAble »

Jag brukar se det så här. Standardräckvidden är den man har på vår och höst. På sommaren ökar den med 10-20% och på vintern sjunker den motsvarande. Sett till förbrukning så snittar jag 1,85kWh/mil över året (Model 3 LR AWD utan värmepump). Sommartid kanske det är mer 1,6-1,7 och vintertid drygt 2kWh/mil. Så i snitt kommer jag 40 mil +/-10-20%
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?

Inlägg av Svenssons »

Min Model X tappar ingen räckvidd alls på vintern mot sommaren. Det beror antagligen på att jag kör långsammare på vintern, byter fälgar från 22" till 19" och alltid förvärmer min inkopplade bil. Har samma snittförbrukning med vinterdäck som med sommardäck.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?

Inlägg av tommyd »

Är det skadligt för bilen om man låter bli att förvärma den och kör gasen i botten 0-100 km / h när det är -20 C? Eller är den enda konsekvensen att bilen har dragit mycket mer ström just precis då?

Gäller samma sak en vanlig bensinbil? Jag gasade alltid försiktigt med min bensinbil medans den fortfarande var kall eftersom jag tyckte det såg läskigt ut i backspegeln då det kom jättemycket tjock vit rök. När bensinbilen hade fått rumstemperatur så blev röken nästan osynlig igen.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?

Inlägg av tor-ake »

Förbränningsmotorer behöver få upp värmen i insugningskanaler och förbränningsrum för att inte bränslet ska kondensera på väggarna och rinna ned i vevhuset. Där blandar det sig med motoroljan och förstör den
Likaledes behöver oljan och alla lager nå arbetstemperatur för att smörningen ska funka optimalt. Därför ska man ta det piano och inte belasta förrän röken börjar skingra sig (det är mest vattenånga faktiskt)

Elmotorer, eller elmaskiner som kapten stofil skulle säga, har inga sådana problem, funkar lika bra i -50 som i +50, det är bara att gasa på.
Batteriet har inga problem att ladda ur sig när det är kallt, däremot är laddning skadligt, därav den begränsade regenereringen. Men det sköter BMSen om själv så det är bara att gasa på även där.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?

Inlägg av GreenMachine »

Har kört Sälen - Sth non-stop flera gånger vilket är ca 41 mil i min X LR. Är ju förvisso inte motorväg utan då beroende på trafik 70-100 som gäller men även om jag nu tillhör gruppen som inte klarar av att ligga i 70 kö bakom en husvagn i dalaskogarna så räcker det med ett förvärmt batteri och kupe samt 100% vid start. Har vid vid några tillfällen behövt stanna en kortis för en splash ´n dash, men ska kanske också tillägga att dom flesta gångerna så stannar vi ändå och laddar längs resan pg av rastbehov men det går som sagt att ta sig hela vägen om man vill/behöver. Resor i andra riktningen inkluderar dock alltid minst ett stopp eftersom jag inte vill komma fram med soprent batteri.
Senast redigerad av GreenMachine, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?

Inlägg av Niklas Z »

Som redan nämnts beror det på. Min förbrukning vid motorvägskörning i 20 °C ligger på drygt 160 Wh/km. Det kan jämföras med en körning Uppsala-Sundsvall längs E4 i -15°C för några månader sedan, då bilen drog 220 Wh/km om jag minns rätt. Vägbanan var plogad. Hade det dessutom varit snö på vägen skulle förbrukningen ökat ytterligare. Jag startade med kupé och batteri förvärmt från laddstolpen. Min bil har inte värmepump.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?

Inlägg av LarsL »

Måste bara ge standard tipset Abetterrouteplanner.com. Där kan du se standard range för dina bil aternativ men också experimentera med kyla och regn.

Men då snackar vi långresor. Jag har märkt att många som frågar om räckvidd egentligen är mer oroade/intresserade av att kunna köra många korta resor utan laddning emellan. Oftast för att de inte har ordentlig laddning hemma. Min rekommendation är här att skaffa laddning hemma om det finns minsta möjlighet, absolut om man har villa. Annars får man helt enkelt kolla runt i närområdet var man kan ladda och göra en lite plan för det.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?

Inlägg av Elix747 »

Hade en intressant vinterkörning denna vinter avseende räckvidd. Packning och takbox på. Laddade på SuC till ca 85% vilket jag trodde skulle räcka med marginal. Körde genom Dalarna och temperaturen sjönk ner till -26. När det var som kallast sjönk på räckvidden (den indikerade på batteriet) med 2km per körd km. Körde så försiktigt som jag kunde och drog ner på värmen i bilen. Navigatorn beräknade ankomstkaddning sjönk ner mot 30km. Hade ju fortfarande marginal, men tänkte att nu får det inte sjunka mer. Men då vid 50km kvar till nästa SuC så drar förvärmningen igång och batteriet stiger i temperatur. Nu kommer räckvidden tillbaka. Ankomst röckvidden ökar igen och marginaler är nu trygg igen. Snittet för körningen låg runt 250Wh/km

Slutsatsen blev att batteriet blev så kallt att räckvidden sjönk märkbart. Nästa gång jag kör i -25 eller kallare skall jag ha lite extra marginal och komma ihåg att förvärmningen inför SuC ger tillbaka räckvidd.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?

Inlägg av markuswesterberg »

Jag brukar räkna med värsta scenario, typ svinkallt, ingen förvärmning eller underhållsladdning, 1-3 mil, ryckig körning (alternativt 120 km/h motorväg) snö och 22 C i kupén. Då räknar jag med typ 55-60% av WLTP.

Men jag gillar att vara pessimist och bli positivt överraskad också :D
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?

Inlägg av tommyd »

tor-ake skrev:
Förbränningsmotorer behöver få upp värmen i insugningskanaler och förbränningsrum för att inte bränslet ska kondensera på väggarna och rinna ned i vevhuset. Där blandar det sig med motoroljan och förstör den
Likaledes behöver oljan och alla lager nå arbetstemperatur för att smörningen ska funka optimalt. Därför ska man ta det piano och inte belasta förrän röken börjar skingra sig (det är mest vattenånga faktiskt)

Elmotorer, eller elmaskiner som kapten stofil skulle säga, har inga sådana problem, funkar lika bra i -50 som i +50, det är bara att gasa på.
Batteriet har inga problem att ladda ur sig när det är kallt, däremot är laddning skadligt, därav den begränsade regenereringen. Men det sköter BMSen om själv så det är bara att gasa på även där.
Jaha. Nice nice. Då ska jag köra oförsiktigt.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?

Inlägg av [JM] »

Här ser du skillnaden på korta körningar ( >1km) vs långkörningar ( >50km) och hur det beror på uttemperaturen. Model X 100D (pre raven)

>1km
Screenshot_20210502-100001_Chrome.jpg
>50km
Screenshot_20210502-100027_Chrome.jpg
Skriv svar