Jag brukar räkna med värsta scenario, typ svinkallt, ingen förvärmning eller underhållsladdning, 1-3 mil, ryckig körning (alternativt 120 km/h motorväg) snö och 22 C i kupén. Då räknar jag med typ 55-60% av WLTP.
Men jag gillar att vara pessimist och bli positivt överraskad också
Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Moderator: Redaktion
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Jaha. Nice nice. Då ska jag köra oförsiktigt.tor-ake skrev:Förbränningsmotorer behöver få upp värmen i insugningskanaler och förbränningsrum för att inte bränslet ska kondensera på väggarna och rinna ned i vevhuset. Där blandar det sig med motoroljan och förstör den
Likaledes behöver oljan och alla lager nå arbetstemperatur för att smörningen ska funka optimalt. Därför ska man ta det piano och inte belasta förrän röken börjar skingra sig (det är mest vattenånga faktiskt)
Elmotorer, eller elmaskiner som kapten stofil skulle säga, har inga sådana problem, funkar lika bra i -50 som i +50, det är bara att gasa på.
Batteriet har inga problem att ladda ur sig när det är kallt, däremot är laddning skadligt, därav den begränsade regenereringen. Men det sköter BMSen om själv så det är bara att gasa på även där.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Här ser du skillnaden på korta körningar ( >1km) vs långkörningar ( >50km) och hur det beror på uttemperaturen. Model X 100D (pre raven)
>1km >50km
>1km >50km