Aldrig hört talas om denna finansieringsmetod. Tankar?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aldrig hört talas om denna finansieringsmetod. Tankar?

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Finns ju flera intressanta upplägg.

Startar du ett AB så kan du låna ut pengar till AB till hyfsat hög ränta.
Om AB går med förlust så kan ägarna tillskjuta pengar.
Så fungerar det särskilda investeraravdraget
Investeraravdraget ska öka möjligheterna för småföretag att få nödvändig kapital för att kunna växa.
Det ger privatpersoner som gör nyinvesteringar i små företag en skattelättnad på maximalt 195 000 kronor per år.
https://www.carnegie.se/nyheter/sa-fung ... ravdraget/

Väljer du Enskild firma så kan du använda räntefördelning.

Bygger du upp en förlust så kan den ju kvittas mot annan vinstgivande verksamhet.

https://www.qred.com/post/lana-ut-penga ... 3%A4ttelse.
Ägare av fåmansbolag kan få en relativt låg skatt på uttag ur fåmansbolaget genom att ta ut ränta på egna pengar som lånas ut till bolaget. Räntan beskattas som inkomst av kapital hos företagaren så länge räntesatsen som används är marknadsmässig. Efter att kapitalskatten har dragits (30%) får du som företagare behålla 70% av uttaget från bolaget. Ränteutgiften är sedan avdragsgill för företaget. Skulle inte räntan vara marknadsmässig, utan bli för hög, kan det ses som lön eller dold utdelning och får då andra beskattningskonsekvenser.
Kom ihåg! Det finns egentligen inga begränsningar för hur mycket du får låna ut till ditt företag. Det viktiga är att det finns ett behov av kapital i ditt företag.

Alltså, du får bara ta marknadsmässig ränta och det måste finnas ett behov i företaget.
Använd dig av statslåneräntan för en fingervisning om vad du kan ta för ränta.
Statslåneräntan just nu är 0,27%. Så lycka till med att tjäna storkovan på detta. ;)
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Aldrig hört talas om denna finansieringsmetod. Tankar?

Inlägg av holden »

Räntesnurror är nog inget okänt koncept för utredarna på Ekobrottsmyndigheten.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aldrig hört talas om denna finansieringsmetod. Tankar?

Inlägg av MWall »

Rent allmänt. Sköt dig och gör rätt. En god nattsömn är inte att förakta.

Hade en ganska lång diskussion på jobbet med en annan egenkonsult. Han hade bett sin revisor vara stenhård och slå ner på precis allt som teoretiskt kunde slå tillbaka mot honom. Jag är väl lite mer "avslappnad" utan att för den skull medvetet bryta mot några regler. Tvärtom så utnyttjar jag inte allt jag har rätt till. Köper inte "julklappar" och sommargåvor till mig själv skattefritt. Jag utnyttjar inte heller friskvårdsbidraget... Är dock mest för att jag är lat och inte orkar bry mig om småpengar.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Aldrig hört talas om denna finansieringsmetod. Tankar?

Inlägg av holden »

MWall skrev:
Rent allmänt. Sköt dig och gör rätt. En god nattsömn är inte att förakta.

Hade en ganska lång diskussion på jobbet med en annan egenkonsult. Han hade bett sin revisor vara stenhård och slå ner på precis allt som teoretiskt kunde slå tillbaka mot honom. Jag är väl lite mer "avslappnad" utan att för den skull medvetet bryta mot några regler. Tvärtom så utnyttjar jag inte allt jag har rätt till. Köper inte "julklappar" och sommargåvor till mig själv skattefritt. Jag utnyttjar inte heller friskvårdsbidraget... Är dock mest för att jag är lat och inte orkar bry mig om småpengar.
Eller som Silbersky brukade avsluta sina program i kvalitetskanalen TV3: ett rent samvete är den bästa huvudkudden - den näst bästa en bra advokat.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Aldrig hört talas om denna finansieringsmetod. Tankar?

Inlägg av e5m1r »

Om man skiter i själva hyra ut biten utan leasar bilen på bolaget
70.000 premie i bilaget är ex moms så där tjänar du 17k
Sen drar du halva momsen på bilen med
Efter 3 år köper du ut den till marknads pris
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Aldrig hört talas om denna finansieringsmetod. Tankar?

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Rent allmänt. Sköt dig och gör rätt. En god nattsömn är inte att förakta.

Hade en ganska lång diskussion på jobbet med en annan egenkonsult. Han hade bett sin revisor vara stenhård och slå ner på precis allt som teoretiskt kunde slå tillbaka mot honom. Jag är väl lite mer "avslappnad" utan att för den skull medvetet bryta mot några regler. Tvärtom så utnyttjar jag inte allt jag har rätt till. Köper inte "julklappar" och sommargåvor till mig själv skattefritt. Jag utnyttjar inte heller friskvårdsbidraget... Är dock mest för att jag är lat och inte orkar bry mig om småpengar.
Samma här. Jag utnyttjar ingenting av detta heller. Däremot så passar jag alltid på att köpa kaffe med företagspengar. Med tanke på min kaffekonsumption finns mycket att tjäna där för mig. :)
Några växter och lite frukt eller godis köper jag också med företagspengar ibland. Och det är ju helt i sin ordning. Mer än så skulle min redovisningsbyrå ändå aldrig acceptera. De är rätt petiga i den punkten.
Annars håller jag med. Att sköta sig och att ha ett gott samvete är bättre än några extra slantar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Aldrig hört talas om denna finansieringsmetod. Tankar?

Inlägg av holden »

e5m1r skrev:
Om man skiter i själva hyra ut biten utan leasar bilen på bolaget
70.000 premie i bilaget är ex moms så där tjänar du 17k
Sen drar du halva momsen på bilen med
Efter 3 år köper du ut den till marknads pris
Trådstartarens bolag omsätter 75 tkr om året, blir nog svårt att få till ett leasingavtal då.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Aldrig hört talas om denna finansieringsmetod. Tankar?

Inlägg av e5m1r »

holden skrev:
e5m1r skrev:
Om man skiter i själva hyra ut biten utan leasar bilen på bolaget
70.000 premie i bilaget är ex moms så där tjänar du 17k
Sen drar du halva momsen på bilen med
Efter 3 år köper du ut den till marknads pris
Trådstartarens bolag omsätter 75 tkr om året, blir nog svårt att få till ett leasingavtal då.
Han får oavsett gå in med personlig borg
Sen såg jag fel trodde 75k var vinst
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Aldrig hört talas om denna finansieringsmetod. Tankar?

Inlägg av holden »

e5m1r skrev:
holden skrev:
e5m1r skrev:
Om man skiter i själva hyra ut biten utan leasar bilen på bolaget
70.000 premie i bilaget är ex moms så där tjänar du 17k
Sen drar du halva momsen på bilen med
Efter 3 år köper du ut den till marknads pris
Trådstartarens bolag omsätter 75 tkr om året, blir nog svårt att få till ett leasingavtal då.
Han får oavsett gå in med personlig borg
Sen såg jag fel trodde 75k var vinst
En långivare vill se återbetalningsförmåga, inte driva ärenden mot borgenär. Ta bolånemarknaden som exempel, bankerna har ingen som helst riskvilja (plus att det är starkt reglerat med kapitaltäckningskrav) trots säkerheter i fastigheter som långt överskrider lånens värde, enbart återbetalningsförmåga som räknas. Det märker man när man vill ta upp bolån som egenföretagare, alla banker och myndigheter utgår från att du är anställd av någon annan än dig själv.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Skriv svar