Håller med om fördelen med Android Auto som stödjer en appbutik för tredjeparts appar.d3marcus skrev:Jag är också programmerare och du kommer bli besviken över alla buggar som finns i Teslas mjukvara. Regressionstestningen är klart eftersatt med buggar som introduceras i nya uppdateringar. Också uppenbara problem med minnesläckor då MCU:n måste startas om några gånger per månad.
Just jämförelses mellan Symbian/iOS är inte helt fel men i detta fall är det Tesla som är Symbian. Tesla kör ett eget proprietärt OS som bygger på Linux och släpper inte in tredjepartsappar. Tittar vi på Android Automotive (Polestar, Volvo och snart i Audi m.fl.) så är det öppet för tredjepartsutvecklare och med det får kunderna tillgång till flera olika navigationsappar, mediaspelare etc. Senast igår lanserades streaming av SVT Play för Polestar, i en Tesla får du fippla med den buggiga webbläsaren (som är inställd på Kalifornisk tid) för att kolla SVT Play. Tesla tänker som Apple gjorde när iPhone lanserades för 13 år sedan - vi skall bygga allt själva! Apple insåg snabbt att det var en återvändsgränd.
Även navigationen i en Tesla är klart sämre än Google Maps och Waze och saknar funktioner som waypoints, fartkameror, välja alternativa vägar, blockera vägar, användargenererad data för olyckor, samt har en trafikfunktion som inte går att lita på. Dessutom är navigationsdata två år gammal.
Men pruttkuddefunktionen funkar bra.
Det sagt så håller jag inte med om att liknelsen med Symbian, då de från start hade stöd för tredjepartsappar.
Detta till skillnad från de första versionerna av iOS som inte hade det (Jobs var vid den tiden inte ens säker på att han någonsin ville öppna upp iOS för tredjepartsappar).
Dock för att komma tillbaka on-topic; skall man ha stöd för tredjepartsappar så finns det idag bara PS2 att välja på för trådskaparen (möjligen syskonet XC40 Recharge, men sist jag kikade så hade de inte öppnat för det).