Aldrig startat om MCUn, annat än när onlineuppdateringarna kommer då.d3marcus skrev:Jag är också programmerare och du kommer bli besviken över alla buggar som finns i Teslas mjukvara. Regressionstestningen är klart eftersatt med buggar som introduceras i nya uppdateringar. Också uppenbara problem med minnesläckor då MCU:n måste startas om några gånger per månad.
Just jämförelses mellan Symbian/iOS är inte helt fel men i detta fall är det Tesla som är Symbian. Tesla kör ett eget proprietärt OS som bygger på Linux och släpper inte in tredjepartsappar. Tittar vi på Android Automotive (Polestar, Volvo och snart i Audi m.fl.) så är det öppet för tredjepartsutvecklare och med det får kunderna tillgång till flera olika navigationsappar, mediaspelare etc. Senast igår lanserades streaming av SVT Play för Polestar, i en Tesla får du fippla med den buggiga webbläsaren (som är inställd på Kalifornisk tid) för att kolla SVT Play. Tesla tänker som Apple gjorde när iPhone lanserades för 13 år sedan - vi skall bygga allt själva! Apple insåg snabbt att det var en återvändsgränd.
Även navigationen i en Tesla är klart sämre än Google Maps och Waze och saknar funktioner som waypoints, fartkameror, välja alternativa vägar, blockera vägar, användargenererad data för olyckor, samt har en trafikfunktion som inte går att lita på. Dessutom är navigationsdata två år gammal.
Men pruttkuddefunktionen funkar bra.
Funderingar kring första elbilen
Moderator: Redaktion
Re: Funderingar kring första elbilen
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Funderingar kring första elbilen
Två snabbladdningar i följd klarar den utan problem även på sommarn. Visst är det inget autobahn-lok. Men det är inte meningen heller. E-Golf är den perfekta pendlarbilen.thnis skrev:Jag hänvisade till det beskrivna körmönstret. Men vi har åkt ca 40 mil otaliga gånger i motorvägshastighet och 30-35 grader ute och CCS-laddat då 1-2 ggr utan problem. Men vi kanske har haft tur då. Säger som MATI skrev 30 mil inget problem. Men ingen bil för EuropasemesternTeslaspolen skrev:Tills man tar den på långresa och upptäcker att den rapidgatar (låååångsam snabbladdning). Sedan kanske det är irrelevant för ens körmönster, men kan vara bra att veta om. Det är ingen bugg utan bilen är designad utan batterikylning eller värme. Kan förkorta livslängden på batteriet om det är hett under längre tid.thnis skrev:Jag instämmer med de andra två som föreslog en e-Golf Den ska klara ditt körmönster utan problem. Vi har haft våran i snart 3 år och är väldigt nöjda. Vi var inne på att byta den mot en ID3 men vi kommer nog behålla den. Färdigutvecklad och problemfri bil.
Just därför upplever jag det till vardags som en klar fördel att den inte försöker värma batteriet, så som t.ex. ID3 gör. Det resulterar i att e-Golf är extremt snål med elektronerna även på korta turer på någon/några mil. En förbrukning runt 10-12 kWh/100km på sommarn och runt 15 på vintern är inget svårt alls. Just för en bil som används främst för pendling och kortare turer, som jag förstått TS är ute efter, är det perfekt att bilen inte förbereder batteriet för långfärd varje gång man sätter sig bakom ratten. E-Golf brassar på i några minuter för att få upp värmen i kupén, sen är den nere i sin vanliga förbrukning. Den är väldigt snål. Mycket snålare än en ID3.
Angående batteriets livslängd kan jag säga att jag märker ingen som helst degradering efter 7000 mil och tre år. Och vad jag läst och hört från andra e-Golf ägare så upplever de samma sak. Den tappar i princip ingen räckvidd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Funderingar kring första elbilen
Jag kommer med liknande bakgrund, en Saab 95-2007 som jag haft i 11 år skulle ersättas.
Målsättning att köpa, ingen leasing eller liknande.
Hittade inget klockrent elbilsalternativ för mig som normal kör under 1000 mil per år.
Tittade på Opel Corsa-e, och framför allt prissättningen, om man utgår från grundmodellen, dynamic, avrundat till tusentals kronor;
Listpris 2021:428kkr(-70kkr klimatbonus)
Erbjudande:370kkr(-70kkr klimatbonus)
Leasing-/månad
Med vinterdäck (köper själv), försäkring, skatt så kostar det 113kkr för tre år. Det är 26% av det orabatterade nypriset utan hänsyn till klimatbonus, 37% av rabatterade priset.
Köpa själv: utan hänsyn till kapitalkostnader, antag 45% värdeminskning på tre år, det blir 139kkr, och sen har man det otacksamma att sälja bilen.
Värdeminskningen är dessutom hopplös att gissa, vad är värdet på en beg elbil med så litet (50kWh) batteri om tre år, batteripriserna har gått ner 87% 2010-2020, och det kommer nog inte att öka i pris, https://www.di.se/hallbart-naringsliv/p ... batterier/
Jämför man dessutom leasingkostnaden med den bensindrivna Opel Corsa, bilen kostar rent köp 160kkr, leasing 2099:- för en manuellt växlad bil, så får man en hälften så dyr bil, efter klimatbonus+rabatt, för 22% lägre månadskostnad, då kommer dessutom drivmedelskostnaden att vara högre för bensinbilen.
Det känns som om en leasing är subventionerad, om det är för att få ner medelutsläppen för sålda bilar eller bara en känsla vet jag inte.
Så det blev leasing av en Corsa-e, med målsättning att det ska finnas mycket mer att välja mellan, till ett bättre pris, när leasingtiden går ut 2024.
Som nybliven elbilare kommer det att bli en ökning av korta resor, särskilt vintertid då bilen annars aldrig startades utan någon timme motorvärmare. Nu blir bilen varm på några minuter, och kortkörningar kommer inte att vara dåligt för bilmotorn.
33 mil WLTP, 1500 mil/år, inkl service ingår, 100kW snabbladdning, 11kW AC, ser ut som en bil och inte ett designmonster. Starta värmen med telefonen.
Minus: inte ens en liten dragkrok. Rätt litet bagage. Ingår inte ens en laddkabel om man inte betalar extra.
Målsättning att köpa, ingen leasing eller liknande.
Hittade inget klockrent elbilsalternativ för mig som normal kör under 1000 mil per år.
Tittade på Opel Corsa-e, och framför allt prissättningen, om man utgår från grundmodellen, dynamic, avrundat till tusentals kronor;
Listpris 2021:428kkr(-70kkr klimatbonus)
Erbjudande:370kkr(-70kkr klimatbonus)
Leasing-/månad
Med vinterdäck (köper själv), försäkring, skatt så kostar det 113kkr för tre år. Det är 26% av det orabatterade nypriset utan hänsyn till klimatbonus, 37% av rabatterade priset.
Köpa själv: utan hänsyn till kapitalkostnader, antag 45% värdeminskning på tre år, det blir 139kkr, och sen har man det otacksamma att sälja bilen.
Värdeminskningen är dessutom hopplös att gissa, vad är värdet på en beg elbil med så litet (50kWh) batteri om tre år, batteripriserna har gått ner 87% 2010-2020, och det kommer nog inte att öka i pris, https://www.di.se/hallbart-naringsliv/p ... batterier/
Jämför man dessutom leasingkostnaden med den bensindrivna Opel Corsa, bilen kostar rent köp 160kkr, leasing 2099:- för en manuellt växlad bil, så får man en hälften så dyr bil, efter klimatbonus+rabatt, för 22% lägre månadskostnad, då kommer dessutom drivmedelskostnaden att vara högre för bensinbilen.
Det känns som om en leasing är subventionerad, om det är för att få ner medelutsläppen för sålda bilar eller bara en känsla vet jag inte.
Så det blev leasing av en Corsa-e, med målsättning att det ska finnas mycket mer att välja mellan, till ett bättre pris, när leasingtiden går ut 2024.
Som nybliven elbilare kommer det att bli en ökning av korta resor, särskilt vintertid då bilen annars aldrig startades utan någon timme motorvärmare. Nu blir bilen varm på några minuter, och kortkörningar kommer inte att vara dåligt för bilmotorn.
33 mil WLTP, 1500 mil/år, inkl service ingår, 100kW snabbladdning, 11kW AC, ser ut som en bil och inte ett designmonster. Starta värmen med telefonen.
Minus: inte ens en liten dragkrok. Rätt litet bagage. Ingår inte ens en laddkabel om man inte betalar extra.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Volvo TGB11
Re: Funderingar kring första elbilen
Skönt för dig! Jag (och många med oss om man läser lite forum) har samma erfarenhet som Marcus.holden skrev:Aldrig startat om MCUn, annat än när onlineuppdateringarna kommer då.
Re: Funderingar kring första elbilen
Lätt värt det tycker jag (men det är ju olika beroende på hur man värderar bilar och upplevelser). Du får ju en helt annan nivå på upplevelse, funktioner och kapacitet när man går upp till en Tesla för endast 100KSEK eller 40kr/timme. Så personligen hade det valet varit extremt lätt för mig, men det är ju upp till var och en att avgöra.fimpen skrev:1500 mil per år i 10 år, medelhastighet 60 km/h ger 2500 timmar i bilen. Prisskillnaden mellan e-Niro och M3 sr+ är kanske 100 tkr? Det blir 40 kr / timme dyrare att sitta i Teslan jämfört Kian. Kanske värt det, kanske inte, men ett sätt att jämföra iallafall.
/F
Men gillar beräkningen av timpris som du är inne på. Normalt är ju att räkna och slå ut på milpris, man varför inte timpris? Det är ju ändå den tiden man spenderar i tiden som man upplever bilen. Intressant tänk, och gillar det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Funderingar kring första elbilen
Håller med om fördelen med Android Auto som stödjer en appbutik för tredjeparts appar.d3marcus skrev:Jag är också programmerare och du kommer bli besviken över alla buggar som finns i Teslas mjukvara. Regressionstestningen är klart eftersatt med buggar som introduceras i nya uppdateringar. Också uppenbara problem med minnesläckor då MCU:n måste startas om några gånger per månad.
Just jämförelses mellan Symbian/iOS är inte helt fel men i detta fall är det Tesla som är Symbian. Tesla kör ett eget proprietärt OS som bygger på Linux och släpper inte in tredjepartsappar. Tittar vi på Android Automotive (Polestar, Volvo och snart i Audi m.fl.) så är det öppet för tredjepartsutvecklare och med det får kunderna tillgång till flera olika navigationsappar, mediaspelare etc. Senast igår lanserades streaming av SVT Play för Polestar, i en Tesla får du fippla med den buggiga webbläsaren (som är inställd på Kalifornisk tid) för att kolla SVT Play. Tesla tänker som Apple gjorde när iPhone lanserades för 13 år sedan - vi skall bygga allt själva! Apple insåg snabbt att det var en återvändsgränd.
Även navigationen i en Tesla är klart sämre än Google Maps och Waze och saknar funktioner som waypoints, fartkameror, välja alternativa vägar, blockera vägar, användargenererad data för olyckor, samt har en trafikfunktion som inte går att lita på. Dessutom är navigationsdata två år gammal.
Men pruttkuddefunktionen funkar bra.
Det sagt så håller jag inte med om att liknelsen med Symbian, då de från start hade stöd för tredjepartsappar.
Detta till skillnad från de första versionerna av iOS som inte hade det (Jobs var vid den tiden inte ens säker på att han någonsin ville öppna upp iOS för tredjepartsappar).
Dock för att komma tillbaka on-topic; skall man ha stöd för tredjepartsappar så finns det idag bara PS2 att välja på för trådskaparen (möjligen syskonet XC40 Recharge, men sist jag kikade så hade de inte öppnat för det).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Funderingar kring första elbilen
Nja, det beror på. Det skeppas SR+ både från USA och Kina till Europa. Så man kan checka upp vilka som tillverkats i vilken fabrik om man vill. Sök på VIN-nummer, eller så kan kundtjänst hjälpa till med detta om man kontaktar de.Maw skrev:Om du absolut vill undvika bil från Kina går väl Tesla 3 sr+ bort?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Funderingar kring första elbilen
*LOL* Riktigt så illa behöver vi inte kapitulera än.kikat skrev:Jag vet att du skrev att du vill bojkotta Kina men Kina har redan tagit över världen så du har förmodligen mer att vinna på att gå med i partiet än att stå utanför.
Det är som med miljövänliga alternativ; det kanske inte alltid finns bra alternativ att välja på, men i de fallen när det finns så kan man göra en skillnad och påverkan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Funderingar kring första elbilen
Antar att äldre model S har äldre version av MCU än min halvårsgamla M3, kan nog spela in.Curik skrev:Skönt för dig! Jag (och många med oss om man läser lite forum) har samma erfarenhet som Marcus.holden skrev:Aldrig startat om MCUn, annat än när onlineuppdateringarna kommer då.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Funderingar kring första elbilen
Det hjälper inte att bilen sätts ihop i USA när flertalet av delarna den byggs av är från Kina. Går inte att få en helt icke kinesisk Tesla.martinot skrev:Nja, det beror på. Det skeppas SR+ både från USA och Kina till Europa. Så man kan checka upp vilka som tillverkats i vilken fabrik om man vill. Sök på VIN-nummer, eller så kan kundtjänst hjälpa till med detta om man kontaktar de.Maw skrev:Om du absolut vill undvika bil från Kina går väl Tesla 3 sr+ bort?
Stänkskydd och liknande är ju lätt att byta ut om man hittar någon icke-kinesisk tillverkare, men värre med annat som t.ex. elektroniken.
Man bör även undersöka hur de icke-kinesiska leverantörer ser ut så att de inte har kinesiska intressen i bolaget eller i värsta fall importerar sina råvaror från Kina.
Det bästa är att undvika Tesla helt om man vill undvika Kina. Vore lägligt att undersöka var alla andra biltillverkare får sina delar ifrån också.
Re: Funderingar kring första elbilen
Det finns nog inga nya bilar som inte har något Kina-tillverkat i sig..kikat skrev:Det hjälper inte att bilen sätts ihop i USA när flertalet av delarna den byggs av är från Kina. Går inte att få en helt icke kinesisk Tesla.martinot skrev:Nja, det beror på. Det skeppas SR+ både från USA och Kina till Europa. Så man kan checka upp vilka som tillverkats i vilken fabrik om man vill. Sök på VIN-nummer, eller så kan kundtjänst hjälpa till med detta om man kontaktar de.Maw skrev:Om du absolut vill undvika bil från Kina går väl Tesla 3 sr+ bort?
Stänkskydd och liknande är ju lätt att byta ut om man hittar någon icke-kinesisk tillverkare, men värre med annat som t.ex. elektroniken.
Man bör även undersöka hur de icke-kinesiska leverantörer ser ut så att de inte har kinesiska intressen i bolaget eller i värsta fall importerar sina råvaror från Kina.
Det bästa är att undvika Tesla helt om man vill undvika Kina. Vore lägligt att undersöka var alla andra biltillverkare får sina delar ifrån också.
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 10 maj 2021 22:49
Re: Funderingar kring första elbilen
Oj va många svar det blev.
Lade in Hyundai Ioniq 5 i listan, för jag hittade att den skulle få bättre pris än 1st edition. Klart intressant!
Lade in Hyundai Ioniq 5 i listan, för jag hittade att den skulle få bättre pris än 1st edition. Klart intressant!
Missförstå mig rätt. Jag har bara hört goda saker om Hyundai och Kia, men min motivation var att e-Niro verkar har bäst bagage och alla verkar ligga på samma platform i övrigt därför hamnade endast e-Niro i min kandidatlista. Kona verkar bra men litet bagage - alldeles för mycket compact suv. Lade precis till Hyundai Ioniq 5 i min lista när jag insåg vad priset för den vanliga bilen skulle vara.mati skrev:Varför sågar du koreanerna? De bygger extremt effektiva bilar, det är inte bara Tesla som kan det där med elektriska drivlinor. Stirra dig inte blind på WLTP-siffrorna. Jag tänker spontant på en Hyundai Kona, det är bra priser på dem just nu, eller kanske en begagnad e-Niro som det redan har föreslagits.
Det verkar vara lite delade meningar kring det. Hellre buggar som som kommer o går med uppdateringar än en dator som aldrig kommer få uppdateringar. Tex om VW anammar Android Automotive (har hört rykten), kommer nuvarande ID-system bara lämnas till kråkorna om 3 år tex?d3marcus skrev:Jag är också programmerare och du kommer bli besviken över alla buggar som finns i Teslas mjukvara. Regressionstestningen är klart eftersatt med buggar som introduceras i nya uppdateringar. Också uppenbara problem med minnesläckor då MCU:n måste startas om några gånger per månad.
Kanske men som andra varit inne på är Rapidgate en faktor. Jag har ett spreadsheet med alla specs och endast bilar med vätskekylt batteri klättrar till toppen.thnis skrev:Jag instämmer med de andra två som föreslog en e-Golf Den ska klara ditt körmönster utan problem. Vi har haft våran i snart 3 år och är väldigt nöjda. Vi var inne på att byta den mot en ID3 men vi kommer nog behålla den. Färdigutvecklad och problemfri bil.
Har funderat kring att leasa tillfälligt, för att se var marknaden är om 3 år, men jag tycker konceptet är stressigt. Lite som när man hyr bil och lämnar tillbaka o bara hoppas det inte blir nån bullshit med micro-repor eller nåt. Föredrar att betala för privilegiet att äga den.larkar skrev:Det känns som om en leasing är subventionerad, om det är för att få ner medelutsläppen för sålda bilar eller bara en känsla vet jag inte.
Så det blev leasing av en Corsa-e, med målsättning att det ska finnas mycket mer att välja mellan, till ett bättre pris, när leasingtiden går ut 2024.
Re: Funderingar kring första elbilen
Ja, Ioniq 5 kommer nog ta första platsen när det gäller mest elbil (och lull-lull) för pengarna tror jag. Det är därför jag har beställt en sådan.spacecowboy skrev:Lade in Hyundai Ioniq 5 i listan, för jag hittade att den skulle få bättre pris än 1st edition. Klart intressant!
ID-bilarna är säkert bra, men jag behöver kunna dra släp och då går de bort. ID3 får inte dra nånting alls och ID4 får bara dra max 1200kg, vilket är lite klent för mina behov.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Funderingar kring första elbilen
ID3 har ju OK laddeffekt i förhållande till sin snålare förbrukning (inte långt efter M3), men för ID4 så blir ju både laddeffekt och förbrukning rätt seg.mati skrev:Ja, Ioniq 5 kommer nog ta första platsen när det gäller mest elbil (och lull-lull) för pengarna tror jag. Det är därför jag har beställt en sådan.spacecowboy skrev:Lade in Hyundai Ioniq 5 i listan, för jag hittade att den skulle få bättre pris än 1st edition. Klart intressant!
ID-bilarna är säkert bra, men jag behöver kunna dra släp och då går de bort. ID3 får inte dra nånting alls och ID4 får bara dra max 1200kg, vilket är lite klent för mina behov.
Känns som Huyndai/Kia kommer ha en god chans att prestera klart bättre än ID4 på den punkten. Nu vet jag att snabbladdning inte var prio för TS, men några resor om året var ju inte heller uteslutet.
https://www.vibilagare.se/nyheter/30-mi ... -nast-sist
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Funderingar kring första elbilen
Ja alltså om siffrorna om Ioniq 5 stämmer så borde den lätt toppa listan med sina 18 minuter från 10-80%, vilket blir 33,6 mil enligt WLTP.martinot skrev:Känns som Huyndai/Kia kommer ha en god chans att prestera klart bättre än ID4 på den punkten. Nu vet jag att snabbladdning inte var prio för TS, men några resor om året var ju inte heller uteslutet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Funderingar kring första elbilen
Det är Polo klass på de där bilarna. Golf är betydligt större, baksäte ungefär som en V70.MWall skrev:Här har du bilen du ska ha. Den är väl i Golf-storlek med halvkombilucka och 1500 mil per år ingår för 2699:-/mån.
Bilen som Peugeot: https://www.blocket.se/annons/skane/peu ... _/95485839
Bilen som Opel: https://www.blocket.se/annons/uppsala/o ... c/94921623
Re: Funderingar kring första elbilen
Håller med. Är nog svårt att hitta någon bil då. Men lyssnar man på TS så var det inte heller frågan om det.Maw skrev:Det finns nog inga nya bilar som inte har något Kina-tillverkat i sig..kikat skrev:Det hjälper inte att bilen sätts ihop i USA när flertalet av delarna den byggs av är från Kina. Går inte att få en helt icke kinesisk Tesla.martinot skrev:Nja, det beror på. Det skeppas SR+ både från USA och Kina till Europa. Så man kan checka upp vilka som tillverkats i vilken fabrik om man vill. Sök på VIN-nummer, eller så kan kundtjänst hjälpa till med detta om man kontaktar de.Maw skrev:Om du absolut vill undvika bil från Kina går väl Tesla 3 sr+ bort?
Stänkskydd och liknande är ju lätt att byta ut om man hittar någon icke-kinesisk tillverkare, men värre med annat som t.ex. elektroniken.
Man bör även undersöka hur de icke-kinesiska leverantörer ser ut så att de inte har kinesiska intressen i bolaget eller i värsta fall importerar sina råvaror från Kina.
Det bästa är att undvika Tesla helt om man vill undvika Kina. Vore lägligt att undersöka var alla andra biltillverkare får sina delar ifrån också.
Kikat har missuppfattat TS. Vad TS specificerade var att bilen inte skulle vara tillverkad i Kina (inte att den absolut inte fick innehålla några komponenter MIC). Så kanske lite mer fokus på det?
Faktum kvarstår att SR+ både finns MIU och MIC. Så en SR+ MIU skulle jag föreslå som en utmärkt och mycket prisvärd bil för TS.
490 KSEK efter miljöbonus är en extremt mycket bra bil för pengarna - även jämfört med ICE-bilar (med denna utrustningsnivån)!
Så passar den TS i övrigt så skulle jag föreslå att testköra och överväga en sådan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 10 maj 2021 22:49
Re: Funderingar kring första elbilen
Well, för att vara tydlig tänker jagmartinot skrev:Håller med. Är nog svårt att hitta någon bil då. Men lyssnar man på TS så var det inte heller frågan om det.Maw skrev:Det finns nog inga nya bilar som inte har något Kina-tillverkat i sig..kikat skrev:Det hjälper inte att bilen sätts ihop i USA när flertalet av delarna den byggs av är från Kina. Går inte att få en helt icke kinesisk Tesla.martinot skrev:Nja, det beror på. Det skeppas SR+ både från USA och Kina till Europa. Så man kan checka upp vilka som tillverkats i vilken fabrik om man vill. Sök på VIN-nummer, eller så kan kundtjänst hjälpa till med detta om man kontaktar de.Maw skrev:Om du absolut vill undvika bil från Kina går väl Tesla 3 sr+ bort?
Stänkskydd och liknande är ju lätt att byta ut om man hittar någon icke-kinesisk tillverkare, men värre med annat som t.ex. elektroniken.
Man bör även undersöka hur de icke-kinesiska leverantörer ser ut så att de inte har kinesiska intressen i bolaget eller i värsta fall importerar sina råvaror från Kina.
Det bästa är att undvika Tesla helt om man vill undvika Kina. Vore lägligt att undersöka var alla andra biltillverkare får sina delar ifrån också.
Kikat har missuppfattat TS. Vad TS specificerade var att bilen inte skulle vara tillverkad i Kina (inte att den absolut inte fick innehålla några komponenter MIC). Så kanske lite mer fokus på det?
Faktum kvarstår att SR+ både finns MIU och MIC. Så en SR+ MIU skulle jag föreslå som en utmärkt och mycket prisvärd bil för TS.
490 KSEK efter miljöbonus är en extremt mycket bra bil för pengarna - även jämfört med ICE-bilar (med denna utrustningsnivån)!
Så passar den TS i övrigt så skulle jag föreslå att testköra och överväga en sådan.
kinesiska komponenter - går inte att undvika så det är inte en fråga
producerad i kinesisk fabrik - skulle vara en bonus om den inte är det, men inget jag tar med i beräkningarna
kinesiskt bilmärke - här drar jag gränsen, trots att det finns flera kinesiska modeller som MG eller BYD annars verkar intressanta
Svärfar har siktet instället på en M3 nästa vår, möjligt att en testkörning där kan påverka
Re: Funderingar kring första elbilen
Bra med förtydligande!spacecowboy skrev:
Well, för att vara tydlig tänker jag
kinesiska komponenter - går inte att undvika så det är inte en fråga
producerad i kinesisk fabrik - skulle vara en bonus om den inte är det, men inget jag tar med i beräkningarna
kinesiskt bilmärke - här drar jag gränsen, trots att det finns flera kinesiska modeller som MG eller BYD annars verkar intressanta
Svärfar har siktet instället på en M3 nästa vår, möjligt att en testkörning där kan påverka
Går nog inte att hitta någon bil som inte har någon delkomponent, hårdvara eller mjukvara, från Kina, Kora, USA och Europa.
Troligen innehåller alla moderna bilar någon form av hårdvara eller IP/mjukvara från någon av alla de länderna.
Men som du är inne på; man kan ju ändå göra en skillnad. Precis som alla elbilar har varit negativa för klimatet och miljön på något sätt, så kan de ju ändå vara bra totalt sätt.
Gäller att se helheten/skogen, och inte fastna i detaljerna/träden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 5473
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Funderingar kring första elbilen
+1 på den (!)...spacecowboy skrev:Well, för att vara tydlig tänker jag
kinesiska komponenter - går inte att undvika så det är inte en fråga
producerad i kinesisk fabrik - skulle vara en bonus om den inte är det, men inget jag tar med i beräkningarna
kinesiskt bilmärke - här drar jag gränsen, trots att det finns flera kinesiska modeller som MG eller BYD annars verkar intressanta /...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting