Funderingar kring första elbilen

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3294
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av Maw »

kikat skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
Om du absolut vill undvika bil från Kina går väl Tesla 3 sr+ bort?
Nja, det beror på. Det skeppas SR+ både från USA och Kina till Europa. Så man kan checka upp vilka som tillverkats i vilken fabrik om man vill. Sök på VIN-nummer, eller så kan kundtjänst hjälpa till med detta om man kontaktar de.
Det hjälper inte att bilen sätts ihop i USA när flertalet av delarna den byggs av är från Kina. Går inte att få en helt icke kinesisk Tesla.
Stänkskydd och liknande är ju lätt att byta ut om man hittar någon icke-kinesisk tillverkare, men värre med annat som t.ex. elektroniken.
Man bör även undersöka hur de icke-kinesiska leverantörer ser ut så att de inte har kinesiska intressen i bolaget eller i värsta fall importerar sina råvaror från Kina.
Det bästa är att undvika Tesla helt om man vill undvika Kina. Vore lägligt att undersöka var alla andra biltillverkare får sina delar ifrån också.
Det finns nog inga nya bilar som inte har något Kina-tillverkat i sig..
spacecowboy
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 maj 2021 22:49

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av spacecowboy »

Oj va många svar det blev.

Lade in Hyundai Ioniq 5 i listan, för jag hittade att den skulle få bättre pris än 1st edition. Klart intressant!
mati skrev:
Varför sågar du koreanerna? De bygger extremt effektiva bilar, det är inte bara Tesla som kan det där med elektriska drivlinor. Stirra dig inte blind på WLTP-siffrorna. Jag tänker spontant på en Hyundai Kona, det är bra priser på dem just nu, eller kanske en begagnad e-Niro som det redan har föreslagits.
Missförstå mig rätt. Jag har bara hört goda saker om Hyundai och Kia, men min motivation var att e-Niro verkar har bäst bagage och alla verkar ligga på samma platform i övrigt därför hamnade endast e-Niro i min kandidatlista. Kona verkar bra men litet bagage - alldeles för mycket compact suv. Lade precis till Hyundai Ioniq 5 i min lista när jag insåg vad priset för den vanliga bilen skulle vara.
d3marcus skrev:
Jag är också programmerare och du kommer bli besviken över alla buggar som finns i Teslas mjukvara. Regressionstestningen är klart eftersatt med buggar som introduceras i nya uppdateringar. Också uppenbara problem med minnesläckor då MCU:n måste startas om några gånger per månad.
Det verkar vara lite delade meningar kring det. Hellre buggar som som kommer o går med uppdateringar än en dator som aldrig kommer få uppdateringar. Tex om VW anammar Android Automotive (har hört rykten), kommer nuvarande ID-system bara lämnas till kråkorna om 3 år tex?
thnis skrev:
Jag instämmer med de andra två som föreslog en e-Golf :D Den ska klara ditt körmönster utan problem. Vi har haft våran i snart 3 år och är väldigt nöjda. Vi var inne på att byta den mot en ID3 men vi kommer nog behålla den. Färdigutvecklad och problemfri bil.
Kanske men som andra varit inne på är Rapidgate en faktor. Jag har ett spreadsheet med alla specs och endast bilar med vätskekylt batteri klättrar till toppen.

larkar skrev:
Det känns som om en leasing är subventionerad, om det är för att få ner medelutsläppen för sålda bilar eller bara en känsla vet jag inte.

Så det blev leasing av en Corsa-e, med målsättning att det ska finnas mycket mer att välja mellan, till ett bättre pris, när leasingtiden går ut 2024.
Har funderat kring att leasa tillfälligt, för att se var marknaden är om 3 år, men jag tycker konceptet är stressigt. Lite som när man hyr bil och lämnar tillbaka o bara hoppas det inte blir nån bullshit med micro-repor eller nåt. Föredrar att betala för privilegiet att äga den.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av mati »

spacecowboy skrev:
Lade in Hyundai Ioniq 5 i listan, för jag hittade att den skulle få bättre pris än 1st edition. Klart intressant!
Ja, Ioniq 5 kommer nog ta första platsen när det gäller mest elbil (och lull-lull) för pengarna tror jag. Det är därför jag har beställt en sådan. :-)
ID-bilarna är säkert bra, men jag behöver kunna dra släp och då går de bort. ID3 får inte dra nånting alls och ID4 får bara dra max 1200kg, vilket är lite klent för mina behov.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av martinot »

mati skrev:
spacecowboy skrev:
Lade in Hyundai Ioniq 5 i listan, för jag hittade att den skulle få bättre pris än 1st edition. Klart intressant!
Ja, Ioniq 5 kommer nog ta första platsen när det gäller mest elbil (och lull-lull) för pengarna tror jag. Det är därför jag har beställt en sådan. :-)
ID-bilarna är säkert bra, men jag behöver kunna dra släp och då går de bort. ID3 får inte dra nånting alls och ID4 får bara dra max 1200kg, vilket är lite klent för mina behov.
ID3 har ju OK laddeffekt i förhållande till sin snålare förbrukning (inte långt efter M3), men för ID4 så blir ju både laddeffekt och förbrukning rätt seg.

Känns som Huyndai/Kia kommer ha en god chans att prestera klart bättre än ID4 på den punkten. Nu vet jag att snabbladdning inte var prio för TS, men några resor om året var ju inte heller uteslutet.

https://www.vibilagare.se/nyheter/30-mi ... -nast-sist

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Känns som Huyndai/Kia kommer ha en god chans att prestera klart bättre än ID4 på den punkten. Nu vet jag att snabbladdning inte var prio för TS, men några resor om året var ju inte heller uteslutet.
Ja alltså om siffrorna om Ioniq 5 stämmer så borde den lätt toppa listan med sina 18 minuter från 10-80%, vilket blir 33,6 mil enligt WLTP.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Crius
Inlägg: 61
Blev medlem: 24 feb 2021 10:45

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av Crius »

MWall skrev:
Här har du bilen du ska ha. Den är väl i Golf-storlek med halvkombilucka och 1500 mil per år ingår för 2699:-/mån.
Bilen som Peugeot: https://www.blocket.se/annons/skane/peu ... _/95485839
Bilen som Opel: https://www.blocket.se/annons/uppsala/o ... c/94921623
Det är Polo klass på de där bilarna. Golf är betydligt större, baksäte ungefär som en V70.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
kikat skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
Om du absolut vill undvika bil från Kina går väl Tesla 3 sr+ bort?
Nja, det beror på. Det skeppas SR+ både från USA och Kina till Europa. Så man kan checka upp vilka som tillverkats i vilken fabrik om man vill. Sök på VIN-nummer, eller så kan kundtjänst hjälpa till med detta om man kontaktar de.
Det hjälper inte att bilen sätts ihop i USA när flertalet av delarna den byggs av är från Kina. Går inte att få en helt icke kinesisk Tesla.
Stänkskydd och liknande är ju lätt att byta ut om man hittar någon icke-kinesisk tillverkare, men värre med annat som t.ex. elektroniken.
Man bör även undersöka hur de icke-kinesiska leverantörer ser ut så att de inte har kinesiska intressen i bolaget eller i värsta fall importerar sina råvaror från Kina.
Det bästa är att undvika Tesla helt om man vill undvika Kina. Vore lägligt att undersöka var alla andra biltillverkare får sina delar ifrån också.
Det finns nog inga nya bilar som inte har något Kina-tillverkat i sig..
Håller med. Är nog svårt att hitta någon bil då. Men lyssnar man på TS så var det inte heller frågan om det.

Kikat har missuppfattat TS. Vad TS specificerade var att bilen inte skulle vara tillverkad i Kina (inte att den absolut inte fick innehålla några komponenter MIC). Så kanske lite mer fokus på det?

Faktum kvarstår att SR+ både finns MIU och MIC. Så en SR+ MIU skulle jag föreslå som en utmärkt och mycket prisvärd bil för TS.

490 KSEK efter miljöbonus är en extremt mycket bra bil för pengarna - även jämfört med ICE-bilar (med denna utrustningsnivån)!

Så passar den TS i övrigt så skulle jag föreslå att testköra och överväga en sådan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
spacecowboy
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 maj 2021 22:49

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av spacecowboy »

martinot skrev:
Maw skrev:
kikat skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
Om du absolut vill undvika bil från Kina går väl Tesla 3 sr+ bort?
Nja, det beror på. Det skeppas SR+ både från USA och Kina till Europa. Så man kan checka upp vilka som tillverkats i vilken fabrik om man vill. Sök på VIN-nummer, eller så kan kundtjänst hjälpa till med detta om man kontaktar de.
Det hjälper inte att bilen sätts ihop i USA när flertalet av delarna den byggs av är från Kina. Går inte att få en helt icke kinesisk Tesla.
Stänkskydd och liknande är ju lätt att byta ut om man hittar någon icke-kinesisk tillverkare, men värre med annat som t.ex. elektroniken.
Man bör även undersöka hur de icke-kinesiska leverantörer ser ut så att de inte har kinesiska intressen i bolaget eller i värsta fall importerar sina råvaror från Kina.
Det bästa är att undvika Tesla helt om man vill undvika Kina. Vore lägligt att undersöka var alla andra biltillverkare får sina delar ifrån också.
Det finns nog inga nya bilar som inte har något Kina-tillverkat i sig..
Håller med. Är nog svårt att hitta någon bil då. Men lyssnar man på TS så var det inte heller frågan om det.

Kikat har missuppfattat TS. Vad TS specificerade var att bilen inte skulle vara tillverkad i Kina (inte att den absolut inte fick innehålla några komponenter MIC). Så kanske lite mer fokus på det?

Faktum kvarstår att SR+ både finns MIU och MIC. Så en SR+ MIU skulle jag föreslå som en utmärkt och mycket prisvärd bil för TS.

490 KSEK efter miljöbonus är en extremt mycket bra bil för pengarna - även jämfört med ICE-bilar (med denna utrustningsnivån)!

Så passar den TS i övrigt så skulle jag föreslå att testköra och överväga en sådan.
Well, för att vara tydlig tänker jag

kinesiska komponenter - går inte att undvika så det är inte en fråga
producerad i kinesisk fabrik - skulle vara en bonus om den inte är det, men inget jag tar med i beräkningarna
kinesiskt bilmärke - här drar jag gränsen, trots att det finns flera kinesiska modeller som MG eller BYD annars verkar intressanta

Svärfar har siktet instället på en M3 nästa vår, möjligt att en testkörning där kan påverka ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av martinot »

spacecowboy skrev:

Well, för att vara tydlig tänker jag

kinesiska komponenter - går inte att undvika så det är inte en fråga
producerad i kinesisk fabrik - skulle vara en bonus om den inte är det, men inget jag tar med i beräkningarna
kinesiskt bilmärke - här drar jag gränsen, trots att det finns flera kinesiska modeller som MG eller BYD annars verkar intressanta

Svärfar har siktet instället på en M3 nästa vår, möjligt att en testkörning där kan påverka ;)
Bra med förtydligande! :)

Går nog inte att hitta någon bil som inte har någon delkomponent, hårdvara eller mjukvara, från Kina, Kora, USA och Europa.

Troligen innehåller alla moderna bilar någon form av hårdvara eller IP/mjukvara från någon av alla de länderna.

Men som du är inne på; man kan ju ändå göra en skillnad. Precis som alla elbilar har varit negativa för klimatet och miljön på något sätt, så kan de ju ändå vara bra totalt sätt.

Gäller att se helheten/skogen, och inte fastna i detaljerna/träden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5448
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecowboy skrev:
Well, för att vara tydlig tänker jag

kinesiska komponenter - går inte att undvika så det är inte en fråga
producerad i kinesisk fabrik - skulle vara en bonus om den inte är det, men inget jag tar med i beräkningarna
kinesiskt bilmärke - här drar jag gränsen, trots att det finns flera kinesiska modeller som MG eller BYD annars verkar intressanta /...
+1 på den (!)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar