Funderingar kring första elbilen

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

spacecowboy
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 maj 2021 22:49

Funderingar kring första elbilen

Inlägg av spacecowboy »

Familjens Golf börjar bli till åren (en 2008a, inga smarta finesser, cd-läsare men inget aux-jack ens) och jag har så smått börjat fundera på vad dess ersättare kan vara. Vi vet att det ska vara en ren elbil i alla fall. Allt annat känns förlegat.

Vi kör ca 1500mil om året, i stort sätt inga resor längre än en timme i dagsläget (till affären en gång i veckan 10 km turretur, varannan vecka till föräldrar ca 3 mil enkel resa, plus diverse ärenden o utflykter).

Så efter långvarigt grävande och väntande behöver jag ett bollplank.

Just nu står det mellan
  • Tesla Model 3 SR+ - Obscent dyr prislapp, sedan-formatet är mestadels ett minus, bäst teknik, kan det här med elbilar, har bevisligen levererat mjukvaruuppdateringar i många år. Begagnade exemplar finns att hitta - även om dom är få till rimlig prisreduktion. Gillar att det inte finns några tillval som behövs.
  • Hyundai Ioniq 5 58kWh - Gillar verkligen hatchback-formen, väldigt golflik. Bättre bagage än tom ID.4. Effektiv. Vet inte hur det är med mjukvaran men har förtroende att Hyundai får till en bra bil.
  • VW ID.3 58kWh - Billigaste nybilen, ganska effektiv (166Wh/km), väldigt lik vår existerande Golf, ger helst VW några år att patcha sina system
  • VW ID.4 51kWh - Bara 12k dyrare än ID3 men mycket mer plats, betydligt mindre effektiv (181Wh/km) än ID3, för ny så finns inget begagnat
  • Skoda Enyaq 60 - Dyrare än ID4 men större batteri, blir ännu dyrare av att det krävs massor med tillval för att göra den jämförbar (ingen värmepump som standard tex), ser väldigt liten anledning att välja enyaq över id4 förutom just en batteristorlek man inte kan välja i ID4
  • Kia e-Niro - Effektiv 173Wh/km vilket ger god räckvidd, dyrare listpris än ID4 tom men man verkar inte behöva göra några tillval för att få en komplett bil, finns flera på begagnat marknaden också vilket gör den till det absolut billigaste alternativet, gillar det kombi-lika formatet, tydligt minus att den är designad som bensinbil, har redan daterad interiör o mjukvara etc
[EDIT]
Var nyss inne på Hyundais sida och insåg att det bara var 1st edition som var ohyggligt dyr, vanliga modellen är från 469.900 SEK vilket gör den ungefär lika i pris med ID.4 så den e med i listan nu!
[/EDIT]

Andra bilar som inte är aktuella (just nu)
  • - Alla andra koreanska bensin-bilar - samma effektivitet som e-niro men alla har sämre bagage därför vinner e-niro
  • - Bilar som inte finns på marknaden än, eller har visat sig vara tom dyrare än Tesla: Nissan Ariya (verkar ha litet bagage), Kia EV6 (okänt pris)
  • - Polestar 2, Volvo, andra kinesiska bilar. Av princip vill jag försöka minimera stöd till CCP. Mer behöver vi inte gå in på.
Det finns så många tankar och trade-offs att jag inte ens kunnat lista dom alla.

Kan nämna att det är köpa kontant (och lite bolån) som gäller. Ingen leasing vare sig privat eller företag. Och precis som vår nuvarande bil tänker jag den kommer att köras i 10+ år. Det händer mycket på elbilsfronten just nu så det är inte skrivet i sten men jag tänker förutsätta att det handlar om ett långsiktigt köp.

Jag är nojig att det mesta utom Tesla för närvarande är som att köpa en Symbian smartphone när iPhone var ny - dom har båda appar och går på batteri men hur gick det efter några år.. Är ju programmare till yrket, så har verkligen åsikter kring mjukvara - till skillnad från navkapslar, allmänt utseende etc.

Jag tror också att Tesla kommer hålla bäst andrahandsvärde, vilket kan innebära att TCO (total cost of ownership) kan bli lägre, dyrt att vara fattig?

Och även om jag inte tror att Superchargers kommer vara särskilt aktuella till vardags (finns inga mellan våra vanliga destinationer) så kommer man nån gång köra till Liseberg eller dylikt.

Har någon annan något annat perspektiv?
Senast redigerad av spacecowboy, redigerad totalt 1 gånger.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av iAkita »

spacecowboy skrev:
Familjens Golf börjar bli till åren (en 2008a, inga smarta finesser, cd-läsare men inget aux-jack ens) och jag har så smått börjat fundera på vad dess ersättare kan vara. Vi vet att det ska vara en ren elbil i alla fall. Allt annat känns förlegat.

Vi kör ca 1500mil om året, i stort sätt inga resor längre än en timme i dagsläget (till affären en gång i veckan 10 km turretur, varannan vecka till föräldrar ca 3 mil enkel resa, plus diverse ärenden o utflykter).

Så efter långvarigt grävande och väntande behöver jag ett bollplank.

Just nu står det mellan
  • Tesla Model 3 SR+ - Obscent dyr prislapp, sedan-formatet är mestadels ett minus, bäst teknik, kan det här med elbilar, har bevisligen levererat mjukvaruuppdateringar i många år. Begagnade exemplar finns att hitta - även om dom är få till rimlig prisreduktion. Gillar att det inte finns några tillval som behövs.
  • VW ID.3 58kWh - Billigaste nybilen, ganska effektiv (166Wh/km), väldigt lik vår existerande Golf, ger helst VW några år att patcha sina system
  • VW ID.4 51kWh - Bara 12k dyrare än ID3 men mycket mer plats, betydligt mindre effektiv (181Wh/km) än ID3, för ny så finns inget begagnat
  • Skoda Enyaq 60 - Dyrare än ID4 men större batteri, blir ännu dyrare av att det krävs massor med tillval för att göra den jämförbar (ingen värmepump som standard tex), ser väldigt liten anledning att välja enyaq över id4 förutom just en batteristorlek man inte kan välja i ID4
  • Kia e-Niro - Effektiv 173Wh/km vilket ger god räckvidd, dyrare listpris än ID4 tom men man verkar inte behöva göra några tillval för att få en komplett bil, finns flera på begagnat marknaden också vilket gör den till det absolut billigaste alternativet, gillar det kombi-lika formatet, tydligt minus att den är designad som bensinbil, har redan daterad interiör o mjukvara etc
Andra bilar som inte är aktuella (just nu)
  • - Alla andra koreanska bensin-bilar - samma effektivitet som e-niro men alla har sämre bagage därför vinner e-niro
  • - Bilar som inte finns på marknaden än, eller har visat sig vara tom dyrare än Tesla: Nissan Ariya, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5
  • - Polestar 2, Volvo, andra kinesiska bilar. Av princip vill jag försöka minimera stöd till CCP. Mer behöver vi inte gå in på.
Det finns så många tankar och trade-offs att jag inte ens kunnat lista dom alla.

Kan nämna att det är köpa kontant (och lite bolån) som gäller. Ingen leasing vare sig privat eller företag. Och precis som vår nuvarande bil tänker jag den kommer att köras i 10+ år. Det händer mycket på elbilsfronten just nu så det är inte skrivet i sten men jag tänker förutsätta att det handlar om ett långsiktigt köp.

Jag är nojig att det mesta utom Tesla för närvarande är som att köpa en Symbian smartphone när iPhone var ny - dom har båda appar och går på batteri men hur gick det efter några år.. Är ju programmare till yrket, så har verkligen åsikter kring mjukvara - till skillnad från navkapslar, allmänt utseende etc.

Jag tror också att Tesla kommer hålla bäst andrahandsvärde, vilket kan innebära att TCO (total cost of ownership) kan bli lägre, dyrt att vara fattig?

Och även om jag inte tror att Superchargers kommer vara särskilt aktuella till vardags (finns inga mellan våra vanliga destinationer) så kommer man nån gång köra till Liseberg eller dylikt.

Har någon annan något annat perspektiv?
Av de bilar du listar så tänker jag att en lätt begagnad e-Niro ger klart mest för pengarna. I verklig körning är räckvidden i särklass jämfört med de andra bilarna och den är som du säger välutrustad redan från start. Att plattformen är designad för att kunna husera både fossil- och eldrift ser jag inte som en nackdel. Den är väldigt snål och har jättebra utrymmen för sin storlek. Nackdelen är väl interiören som är väldigt praktiskt men lite daterad. Från 2020 och framåt är mycket bättre än de från 2019. De skinnklädda ventilerade stolarna i toppmodellen är riktigt sköna. Ännu en nackdel är att det är ganska högt vägljud i den. Där ligger nog bilarna från VW/Skoda bäst till.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av Zalman3 »

spacecowboy skrev:
Familjens Golf börjar bli till åren (en 2008a, inga smarta finesser, cd-läsare men inget aux-jack ens) och jag har så smått börjat fundera på vad dess ersättare kan vara. Vi vet att det ska vara en ren elbil i alla fall. Allt annat känns förlegat.

Vi kör ca 1500mil om året, i stort sätt inga resor längre än en timme i dagsläget (till affären en gång i veckan 10 km turretur, varannan vecka till föräldrar ca 3 mil enkel resa, plus diverse ärenden o utflykter).

Så efter långvarigt grävande och väntande behöver jag ett bollplank.

Just nu står det mellan
  • Tesla Model 3 SR+ - Obscent dyr prislapp, sedan-formatet är mestadels ett minus, bäst teknik, kan det här med elbilar, har bevisligen levererat mjukvaruuppdateringar i många år. Begagnade exemplar finns att hitta - även om dom är få till rimlig prisreduktion. Gillar att det inte finns några tillval som behövs.
  • VW ID.3 58kWh - Billigaste nybilen, ganska effektiv (166Wh/km), väldigt lik vår existerande Golf, ger helst VW några år att patcha sina system
  • VW ID.4 51kWh - Bara 12k dyrare än ID3 men mycket mer plats, betydligt mindre effektiv (181Wh/km) än ID3, för ny så finns inget begagnat
  • Skoda Enyaq 60 - Dyrare än ID4 men större batteri, blir ännu dyrare av att det krävs massor med tillval för att göra den jämförbar (ingen värmepump som standard tex), ser väldigt liten anledning att välja enyaq över id4 förutom just en batteristorlek man inte kan välja i ID4
  • Kia e-Niro - Effektiv 173Wh/km vilket ger god räckvidd, dyrare listpris än ID4 tom men man verkar inte behöva göra några tillval för att få en komplett bil, finns flera på begagnat marknaden också vilket gör den till det absolut billigaste alternativet, gillar det kombi-lika formatet, tydligt minus att den är designad som bensinbil, har redan daterad interiör o mjukvara etc
Andra bilar som inte är aktuella (just nu)
  • - Alla andra koreanska bensin-bilar - samma effektivitet som e-niro men alla har sämre bagage därför vinner e-niro
  • - Bilar som inte finns på marknaden än, eller har visat sig vara tom dyrare än Tesla: Nissan Ariya, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5
  • - Polestar 2, Volvo, andra kinesiska bilar. Av princip vill jag försöka minimera stöd till CCP. Mer behöver vi inte gå in på.
Det finns så många tankar och trade-offs att jag inte ens kunnat lista dom alla.

Kan nämna att det är köpa kontant (och lite bolån) som gäller. Ingen leasing vare sig privat eller företag. Och precis som vår nuvarande bil tänker jag den kommer att köras i 10+ år. Det händer mycket på elbilsfronten just nu så det är inte skrivet i sten men jag tänker förutsätta att det handlar om ett långsiktigt köp.

Jag är nojig att det mesta utom Tesla för närvarande är som att köpa en Symbian smartphone när iPhone var ny - dom har båda appar och går på batteri men hur gick det efter några år.. Är ju programmare till yrket, så har verkligen åsikter kring mjukvara - till skillnad från navkapslar, allmänt utseende etc.

Jag tror också att Tesla kommer hålla bäst andrahandsvärde, vilket kan innebära att TCO (total cost of ownership) kan bli lägre, dyrt att vara fattig?

Och även om jag inte tror att Superchargers kommer vara särskilt aktuella till vardags (finns inga mellan våra vanliga destinationer) så kommer man nån gång köra till Liseberg eller dylikt.

Har någon annan något annat perspektiv?
Jag skulle ha valt Teslan!
"Är ju programmare till yrket"
Då passar en "Iphone on wheels" bra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av martinot »

spacecowboy skrev:
Familjens Golf börjar bli till åren (en 2008a, inga smarta finesser, cd-läsare men inget aux-jack ens) och jag har så smått börjat fundera på vad dess ersättare kan vara. Vi vet att det ska vara en ren elbil i alla fall. Allt annat känns förlegat.

Vi kör ca 1500mil om året, i stort sätt inga resor längre än en timme i dagsläget (till affären en gång i veckan 10 km turretur, varannan vecka till föräldrar ca 3 mil enkel resa, plus diverse ärenden o utflykter).

Så efter långvarigt grävande och väntande behöver jag ett bollplank.

Just nu står det mellan
  • Tesla Model 3 SR+ - Obscent dyr prislapp, sedan-formatet är mestadels ett minus, bäst teknik, kan det här med elbilar, har bevisligen levererat mjukvaruuppdateringar i många år. Begagnade exemplar finns att hitta - även om dom är få till rimlig prisreduktion. Gillar att det inte finns några tillval som behövs.
  • VW ID.3 58kWh - Billigaste nybilen, ganska effektiv (166Wh/km), väldigt lik vår existerande Golf, ger helst VW några år att patcha sina system
  • VW ID.4 51kWh - Bara 12k dyrare än ID3 men mycket mer plats, betydligt mindre effektiv (181Wh/km) än ID3, för ny så finns inget begagnat
  • Skoda Enyaq 60 - Dyrare än ID4 men större batteri, blir ännu dyrare av att det krävs massor med tillval för att göra den jämförbar (ingen värmepump som standard tex), ser väldigt liten anledning att välja enyaq över id4 förutom just en batteristorlek man inte kan välja i ID4
  • Kia e-Niro - Effektiv 173Wh/km vilket ger god räckvidd, dyrare listpris än ID4 tom men man verkar inte behöva göra några tillval för att få en komplett bil, finns flera på begagnat marknaden också vilket gör den till det absolut billigaste alternativet, gillar det kombi-lika formatet, tydligt minus att den är designad som bensinbil, har redan daterad interiör o mjukvara etc
Andra bilar som inte är aktuella (just nu)
  • - Alla andra koreanska bensin-bilar - samma effektivitet som e-niro men alla har sämre bagage därför vinner e-niro
  • - Bilar som inte finns på marknaden än, eller har visat sig vara tom dyrare än Tesla: Nissan Ariya, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5
  • - Polestar 2, Volvo, andra kinesiska bilar. Av princip vill jag försöka minimera stöd till CCP. Mer behöver vi inte gå in på.
Det finns så många tankar och trade-offs att jag inte ens kunnat lista dom alla.

Kan nämna att det är köpa kontant (och lite bolån) som gäller. Ingen leasing vare sig privat eller företag. Och precis som vår nuvarande bil tänker jag den kommer att köras i 10+ år. Det händer mycket på elbilsfronten just nu så det är inte skrivet i sten men jag tänker förutsätta att det handlar om ett långsiktigt köp.

Jag är nojig att det mesta utom Tesla för närvarande är som att köpa en Symbian smartphone när iPhone var ny - dom har båda appar och går på batteri men hur gick det efter några år.. Är ju programmare till yrket, så har verkligen åsikter kring mjukvara - till skillnad från navkapslar, allmänt utseende etc.

Jag tror också att Tesla kommer hålla bäst andrahandsvärde, vilket kan innebära att TCO (total cost of ownership) kan bli lägre, dyrt att vara fattig?

Och även om jag inte tror att Superchargers kommer vara särskilt aktuella till vardags (finns inga mellan våra vanliga destinationer) så kommer man nån gång köra till Liseberg eller dylikt.

Har någon annan något annat perspektiv?
Tänkt mest säga att jag tycker du sammanfattar det hela otroligt väl. Bra grävt och analyserat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av fimpen »

1500 mil per år i 10 år, medelhastighet 60 km/h ger 2500 timmar i bilen. Prisskillnaden mellan e-Niro och M3 sr+ är kanske 100 tkr? Det blir 40 kr / timme dyrare att sitta i Teslan jämfört Kian. Kanske värt det, kanske inte, men ett sätt att jämföra iallafall.

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av Walker »

...en lätt begagnad eGolf?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av mati »

Varför sågar du koreanerna? De bygger extremt effektiva bilar, det är inte bara Tesla som kan det där med elektriska drivlinor. Stirra dig inte blind på WLTP-siffrorna. Jag tänker spontant på en Hyundai Kona, det är bra priser på dem just nu, eller kanske en begagnad e-Niro som det redan har föreslagits. De ger helt klart fortfarande mest bang for the buck. Och med tanke på att du ska behålla bilen länge så är de långa garantierna ett stort plus i mina ögon.
Kanske ett lite annorlunda förslag är en lätt begagnad e-Golf. Med tanke på ditt körmönster kommer den fungera fantastiskt bra. Vi har kört knappt 7000 mil på tre år med vår e-Golf och den har fungerat utan minsta knussel. Den rullar 6-7 mil varje dag och något mer på helgerna. Vi tar den även för kortare resor upp till 30 mil.
Det var egentligen meningen att byta bort den efter tre år mot en modernare elbil, men den har visat sig vara så bra att vi kommer behålla den många år till. Jämfört med ID3 får du en mer ombonad förarmiljö, och enligt min VW-säljare en i grunden bättre bil. Du kör ju Golf idag, du vet alltså att det är en bra bil. :)
Fördelen är också att det är en vanlig Golf förutom drivlinan, ifall man skulle behöva köpa reservdelar eller så.
(Edit: Walker kom före ;) )
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av holden »

Tesla är som iPhone och de andra som Android, en smaksak och har man väl valt ekosystem byter man helst inte. En model 3 är mycket mer bil 2.0 än övriga, upplevs som något helt annorlunda än en traditionell bil - om man nu gillar det eller inte.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av Zalman3 »

Teslan håller andrahandsvärdet bra.

Vi Bilägares unika långtest innebär att vi köper in fem bilar varje år – och utsätter dem för tuffa tester. Trots att Tesla Model 3 är 150 000 kr dyrare än dieselbilen BMW 3-serie blir elbilen billigare att äga.
https://www.vibilagare.se/test/langtest ... egentligen
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 364
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av d3marcus »

Jag är också programmerare och du kommer bli besviken över alla buggar som finns i Teslas mjukvara. Regressionstestningen är klart eftersatt med buggar som introduceras i nya uppdateringar. Också uppenbara problem med minnesläckor då MCU:n måste startas om några gånger per månad.

Just jämförelses mellan Symbian/iOS är inte helt fel men i detta fall är det Tesla som är Symbian. Tesla kör ett eget proprietärt OS som bygger på Linux och släpper inte in tredjepartsappar. Tittar vi på Android Automotive (Polestar, Volvo och snart i Audi m.fl.) så är det öppet för tredjepartsutvecklare och med det får kunderna tillgång till flera olika navigationsappar, mediaspelare etc. Senast igår lanserades streaming av SVT Play för Polestar, i en Tesla får du fippla med den buggiga webbläsaren (som är inställd på Kalifornisk tid) för att kolla SVT Play. Tesla tänker som Apple gjorde när iPhone lanserades för 13 år sedan - vi skall bygga allt själva! Apple insåg snabbt att det var en återvändsgränd.

Även navigationen i en Tesla är klart sämre än Google Maps och Waze och saknar funktioner som waypoints, fartkameror, välja alternativa vägar, blockera vägar, användargenererad data för olyckor, samt har en trafikfunktion som inte går att lita på. Dessutom är navigationsdata två år gammal.

Men pruttkuddefunktionen funkar bra.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av Maw »

Om du absolut vill undvika bil från Kina går väl Tesla 3 sr+ bort?
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av kikat »

MG ZS EV tycker jag är helt oslagbar i dagsläget 2280kr/mån i 3 år för den mest påkostade varianten inkl. service. Finns att köpa kontant med men leasing är mer förmånligt.
Eller så väntar du till i höst och se vad MARVEL R och MG5 får för pris.
Jag vet att du skrev att du vill bojkotta Kina men Kina har redan tagit över världen så du har förmodligen mer att vinna på att gå med i partiet än att stå utanför.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av MWall »

Här har du bilen du ska ha. Den är väl i Golf-storlek med halvkombilucka och 1500 mil per år ingår för 2699:-/mån.

Försäkring kostar 350:-/mån och vinterhjul 200:-/mån. Totalt 3249:-/mån. Dvs nästan gratis. Du behöver inte ligga ute med kapital och/eller ta lån, du slipper ta risk. Bara tuta och köra.

Bilen som Peugeot: https://www.blocket.se/annons/skane/peu ... _/95485839
Bilen som Opel: https://www.blocket.se/annons/uppsala/o ... c/94921623

Verkar vara en helt ok utrustning också.

Akustikrutor
Apple Carplay/Android Auto
Backkamera
LED-strålkastare
Vägfilsassistans
e-remote (mobilvärmning/kylning)
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av thnis »

Jag instämmer med de andra två som föreslog en e-Golf :D Den ska klara ditt körmönster utan problem. Vi har haft våran i snart 3 år och är väldigt nöjda. Vi var inne på att byta den mot en ID3 men vi kommer nog behålla den. Färdigutvecklad och problemfri bil.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av Teslaspolen »

thnis skrev:
Jag instämmer med de andra två som föreslog en e-Golf :D Den ska klara ditt körmönster utan problem. Vi har haft våran i snart 3 år och är väldigt nöjda. Vi var inne på att byta den mot en ID3 men vi kommer nog behålla den. Färdigutvecklad och problemfri bil.
Tills man tar den på långresa och upptäcker att den rapidgatar (låååångsam snabbladdning). Sedan kanske det är irrelevant för ens körmönster, men kan vara bra att veta om. Det är ingen bugg utan bilen är designad utan batterikylning eller värme. Kan förkorta livslängden på batteriet om det är hett under längre tid.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av thnis »

Teslaspolen skrev:
thnis skrev:
Jag instämmer med de andra två som föreslog en e-Golf :D Den ska klara ditt körmönster utan problem. Vi har haft våran i snart 3 år och är väldigt nöjda. Vi var inne på att byta den mot en ID3 men vi kommer nog behålla den. Färdigutvecklad och problemfri bil.
Tills man tar den på långresa och upptäcker att den rapidgatar (låååångsam snabbladdning). Sedan kanske det är irrelevant för ens körmönster, men kan vara bra att veta om. Det är ingen bugg utan bilen är designad utan batterikylning eller värme. Kan förkorta livslängden på batteriet om det är hett under längre tid.
Jag hänvisade till det beskrivna körmönstret. Men vi har åkt ca 40 mil otaliga gånger i motorvägshastighet och 30-35 grader ute och CCS-laddat då 1-2 ggr utan problem. Men vi kanske har haft tur då. Säger som MATI skrev 30 mil inget problem. Men ingen bil för Europasemestern :)
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av Jjonas »

Tesla Model 3 SR är inte dyr. Den kostar bara mycket. Stor skillnad.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av MWall »

Jjonas skrev:
Tesla Model 3 SR är inte dyr. Den kostar bara mycket. Stor skillnad.

Fast som TS beskriver sina krav så är Teslans största fördel (SuC-nätverket) inte ens en faktor eftersom det bara är korta körningar den ska användas till.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av Teslaspolen »

thnis skrev:
Teslaspolen skrev:
thnis skrev:
Jag instämmer med de andra två som föreslog en e-Golf :D Den ska klara ditt körmönster utan problem. Vi har haft våran i snart 3 år och är väldigt nöjda. Vi var inne på att byta den mot en ID3 men vi kommer nog behålla den. Färdigutvecklad och problemfri bil.
Tills man tar den på långresa och upptäcker att den rapidgatar (låååångsam snabbladdning). Sedan kanske det är irrelevant för ens körmönster, men kan vara bra att veta om. Det är ingen bugg utan bilen är designad utan batterikylning eller värme. Kan förkorta livslängden på batteriet om det är hett under längre tid.
Jag hänvisade till det beskrivna körmönstret. Men vi har åkt ca 40 mil otaliga gånger i motorvägshastighet och 30-35 grader ute och CCS-laddat då 1-2 ggr utan problem. Men vi kanske har haft tur då. Säger som MATI skrev 30 mil inget problem. Men ingen bil för Europasemestern :)
1-2 gånger brukar gå bra, var samma med Leaf. Det är på tredje och fjärde det brukar gå utför. 30, 40, 50 mil är nog lugnt, men har man längre kanske det blir segt.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av Elix747 »

d3marcus skrev:
Jag är också programmerare och du kommer bli besviken över alla buggar som finns i Teslas mjukvara. Regressionstestningen är klart eftersatt med buggar som introduceras i nya uppdateringar. Också uppenbara problem med minnesläckor då MCU:n måste startas om några gånger per månad.

Även navigationen i en Tesla är klart sämre än Google Maps och Waze och saknar funktioner som waypoints, fartkameror, välja alternativa vägar, blockera vägar, användargenererad data för olyckor, samt har en trafikfunktion som inte går att lita på. Dessutom är navigationsdata två år gammal..
Jag ser inte att mcu måste startas m i tid och tid. Jag startar i stort sett aldrig om min mcu. Kanske några gånger om året.

Vad gäller kartorna så är tex nya marieholmstunneln dom öppnade i år med så kartorna är inte 2 år gamla (då har jag ändå 2019). Jag tycker även trafikdatan ( från Google?) är bra. Dock är hastighetsgränserna i kartdata dåliga.

Beg Kia Eniro är nog ett vettigt ekonomiskt alternativ. Känns dom en bra bil, men jag upplevde mer som en vanlig bil fast på el. Teslan blir dyrare, men mer rolig bil. Jag kör den gärna. Jag valde teslan 2 år sedan men då fanns inte så många alternativ än KIA Eniro och H Kona.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av holden »

d3marcus skrev:
Jag är också programmerare och du kommer bli besviken över alla buggar som finns i Teslas mjukvara. Regressionstestningen är klart eftersatt med buggar som introduceras i nya uppdateringar. Också uppenbara problem med minnesläckor då MCU:n måste startas om några gånger per månad.

Just jämförelses mellan Symbian/iOS är inte helt fel men i detta fall är det Tesla som är Symbian. Tesla kör ett eget proprietärt OS som bygger på Linux och släpper inte in tredjepartsappar. Tittar vi på Android Automotive (Polestar, Volvo och snart i Audi m.fl.) så är det öppet för tredjepartsutvecklare och med det får kunderna tillgång till flera olika navigationsappar, mediaspelare etc. Senast igår lanserades streaming av SVT Play för Polestar, i en Tesla får du fippla med den buggiga webbläsaren (som är inställd på Kalifornisk tid) för att kolla SVT Play. Tesla tänker som Apple gjorde när iPhone lanserades för 13 år sedan - vi skall bygga allt själva! Apple insåg snabbt att det var en återvändsgränd.

Även navigationen i en Tesla är klart sämre än Google Maps och Waze och saknar funktioner som waypoints, fartkameror, välja alternativa vägar, blockera vägar, användargenererad data för olyckor, samt har en trafikfunktion som inte går att lita på. Dessutom är navigationsdata två år gammal.

Men pruttkuddefunktionen funkar bra.
Aldrig startat om MCUn, annat än när onlineuppdateringarna kommer då.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av mati »

thnis skrev:
Teslaspolen skrev:
thnis skrev:
Jag instämmer med de andra två som föreslog en e-Golf :D Den ska klara ditt körmönster utan problem. Vi har haft våran i snart 3 år och är väldigt nöjda. Vi var inne på att byta den mot en ID3 men vi kommer nog behålla den. Färdigutvecklad och problemfri bil.
Tills man tar den på långresa och upptäcker att den rapidgatar (låååångsam snabbladdning). Sedan kanske det är irrelevant för ens körmönster, men kan vara bra att veta om. Det är ingen bugg utan bilen är designad utan batterikylning eller värme. Kan förkorta livslängden på batteriet om det är hett under längre tid.
Jag hänvisade till det beskrivna körmönstret. Men vi har åkt ca 40 mil otaliga gånger i motorvägshastighet och 30-35 grader ute och CCS-laddat då 1-2 ggr utan problem. Men vi kanske har haft tur då. Säger som MATI skrev 30 mil inget problem. Men ingen bil för Europasemestern :)
Två snabbladdningar i följd klarar den utan problem även på sommarn. Visst är det inget autobahn-lok. Men det är inte meningen heller. E-Golf är den perfekta pendlarbilen.
Just därför upplever jag det till vardags som en klar fördel att den inte försöker värma batteriet, så som t.ex. ID3 gör. Det resulterar i att e-Golf är extremt snål med elektronerna även på korta turer på någon/några mil. En förbrukning runt 10-12 kWh/100km på sommarn och runt 15 på vintern är inget svårt alls. Just för en bil som används främst för pendling och kortare turer, som jag förstått TS är ute efter, är det perfekt att bilen inte förbereder batteriet för långfärd varje gång man sätter sig bakom ratten. E-Golf brassar på i några minuter för att få upp värmen i kupén, sen är den nere i sin vanliga förbrukning. Den är väldigt snål. Mycket snålare än en ID3.
Angående batteriets livslängd kan jag säga att jag märker ingen som helst degradering efter 7000 mil och tre år. Och vad jag läst och hört från andra e-Golf ägare så upplever de samma sak. Den tappar i princip ingen räckvidd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
larkar
elbilist
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 okt 2019 10:10
Ort: Skellefteå

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av larkar »

Jag kommer med liknande bakgrund, en Saab 95-2007 som jag haft i 11 år skulle ersättas.
Målsättning att köpa, ingen leasing eller liknande.

Hittade inget klockrent elbilsalternativ för mig som normal kör under 1000 mil per år.

Tittade på Opel Corsa-e, och framför allt prissättningen, om man utgår från grundmodellen, dynamic, avrundat till tusentals kronor;
Listpris 2021:428kkr(-70kkr klimatbonus)
Erbjudande:370kkr(-70kkr klimatbonus)
Leasing:2699:-/månad
Med vinterdäck (köper själv), försäkring, skatt så kostar det 113kkr för tre år. Det är 26% av det orabatterade nypriset utan hänsyn till klimatbonus, 37% av rabatterade priset.

Köpa själv: utan hänsyn till kapitalkostnader, antag 45% värdeminskning på tre år, det blir 139kkr, och sen har man det otacksamma att sälja bilen.
Värdeminskningen är dessutom hopplös att gissa, vad är värdet på en beg elbil med så litet (50kWh) batteri om tre år, batteripriserna har gått ner 87% 2010-2020, och det kommer nog inte att öka i pris, https://www.di.se/hallbart-naringsliv/p ... batterier/

Jämför man dessutom leasingkostnaden med den bensindrivna Opel Corsa, bilen kostar rent köp 160kkr, leasing 2099:- för en manuellt växlad bil, så får man en hälften så dyr bil, efter klimatbonus+rabatt, för 22% lägre månadskostnad, då kommer dessutom drivmedelskostnaden att vara högre för bensinbilen.

Det känns som om en leasing är subventionerad, om det är för att få ner medelutsläppen för sålda bilar eller bara en känsla vet jag inte.

Så det blev leasing av en Corsa-e, med målsättning att det ska finnas mycket mer att välja mellan, till ett bättre pris, när leasingtiden går ut 2024.

Som nybliven elbilare kommer det att bli en ökning av korta resor, särskilt vintertid då bilen annars aldrig startades utan någon timme motorvärmare. Nu blir bilen varm på några minuter, och kortkörningar kommer inte att vara dåligt för bilmotorn.

33 mil WLTP, 1500 mil/år, inkl service ingår, 100kW snabbladdning, 11kW AC, ser ut som en bil och inte ett designmonster. Starta värmen med telefonen.
Minus: inte ens en liten dragkrok. Rätt litet bagage. Ingår inte ens en laddkabel om man inte betalar extra.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av Curik »

holden skrev:
Aldrig startat om MCUn, annat än när onlineuppdateringarna kommer då.
Skönt för dig! Jag (och många med oss om man läser lite forum) har samma erfarenhet som Marcus.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Funderingar kring första elbilen

Inlägg av martinot »

fimpen skrev:
1500 mil per år i 10 år, medelhastighet 60 km/h ger 2500 timmar i bilen. Prisskillnaden mellan e-Niro och M3 sr+ är kanske 100 tkr? Det blir 40 kr / timme dyrare att sitta i Teslan jämfört Kian. Kanske värt det, kanske inte, men ett sätt att jämföra iallafall.

/F
Lätt värt det tycker jag (men det är ju olika beroende på hur man värderar bilar och upplevelser). Du får ju en helt annan nivå på upplevelse, funktioner och kapacitet när man går upp till en Tesla för endast 100KSEK eller 40kr/timme. Så personligen hade det valet varit extremt lätt för mig, men det är ju upp till var och en att avgöra.

Men gillar beräkningen av timpris som du är inne på. Normalt är ju att räkna och slå ut på milpris, man varför inte timpris? Det är ju ändå den tiden man spenderar i tiden som man upplever bilen. Intressant tänk, och gillar det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar