Vi kör ca 1500mil om året, i stort sätt inga resor längre än en timme i dagsläget (till affären en gång i veckan 10 km turretur, varannan vecka till föräldrar ca 3 mil enkel resa, plus diverse ärenden o utflykter).
Så efter långvarigt grävande och väntande behöver jag ett bollplank.
Just nu står det mellan
- Tesla Model 3 SR+ - Obscent dyr prislapp, sedan-formatet är mestadels ett minus, bäst teknik, kan det här med elbilar, har bevisligen levererat mjukvaruuppdateringar i många år. Begagnade exemplar finns att hitta - även om dom är få till rimlig prisreduktion. Gillar att det inte finns några tillval som behövs.
- Hyundai Ioniq 5 58kWh - Gillar verkligen hatchback-formen, väldigt golflik. Bättre bagage än tom ID.4. Effektiv. Vet inte hur det är med mjukvaran men har förtroende att Hyundai får till en bra bil.
- VW ID.3 58kWh - Billigaste nybilen, ganska effektiv (166Wh/km), väldigt lik vår existerande Golf, ger helst VW några år att patcha sina system
- VW ID.4 51kWh - Bara 12k dyrare än ID3 men mycket mer plats, betydligt mindre effektiv (181Wh/km) än ID3, för ny så finns inget begagnat
- Skoda Enyaq 60 - Dyrare än ID4 men större batteri, blir ännu dyrare av att det krävs massor med tillval för att göra den jämförbar (ingen värmepump som standard tex), ser väldigt liten anledning att välja enyaq över id4 förutom just en batteristorlek man inte kan välja i ID4
- Kia e-Niro - Effektiv 173Wh/km vilket ger god räckvidd, dyrare listpris än ID4 tom men man verkar inte behöva göra några tillval för att få en komplett bil, finns flera på begagnat marknaden också vilket gör den till det absolut billigaste alternativet, gillar det kombi-lika formatet, tydligt minus att den är designad som bensinbil, har redan daterad interiör o mjukvara etc
Var nyss inne på Hyundais sida och insåg att det bara var 1st edition som var ohyggligt dyr, vanliga modellen är från 469.900 SEK vilket gör den ungefär lika i pris med ID.4 så den e med i listan nu!
[/EDIT]
Andra bilar som inte är aktuella (just nu)
- - Alla andra koreanska bensin-bilar - samma effektivitet som e-niro men alla har sämre bagage därför vinner e-niro
- - Bilar som inte finns på marknaden än, eller har visat sig vara tom dyrare än Tesla: Nissan Ariya (verkar ha litet bagage), Kia EV6 (okänt pris)
- - Polestar 2, Volvo, andra kinesiska bilar. Av princip vill jag försöka minimera stöd till CCP. Mer behöver vi inte gå in på.
Kan nämna att det är köpa kontant (och lite bolån) som gäller. Ingen leasing vare sig privat eller företag. Och precis som vår nuvarande bil tänker jag den kommer att köras i 10+ år. Det händer mycket på elbilsfronten just nu så det är inte skrivet i sten men jag tänker förutsätta att det handlar om ett långsiktigt köp.
Jag är nojig att det mesta utom Tesla för närvarande är som att köpa en Symbian smartphone när iPhone var ny - dom har båda appar och går på batteri men hur gick det efter några år.. Är ju programmare till yrket, så har verkligen åsikter kring mjukvara - till skillnad från navkapslar, allmänt utseende etc.
Jag tror också att Tesla kommer hålla bäst andrahandsvärde, vilket kan innebära att TCO (total cost of ownership) kan bli lägre, dyrt att vara fattig?
Och även om jag inte tror att Superchargers kommer vara särskilt aktuella till vardags (finns inga mellan våra vanliga destinationer) så kommer man nån gång köra till Liseberg eller dylikt.
Har någon annan något annat perspektiv?