Enkla frågor kring Tesla Model 3

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

hjelpmej
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 maj 2021 20:34

Enkla frågor kring Tesla Model 3

Inlägg av hjelpmej »

Tjenare!

Jag går i tankarna om att skaffa en Model 3 och kan förhoppningsvis få svar på några frågor:

1. Ni som haft Teslor på privatavbetalning, brukar ni oftast hamna över restvärdet efter 36 månader?

2. Har de kommit uppdaterad version av Model 3? Om jag beställer en Tesla Model 3, får jag då den uppdaterade versionen(batteri, inredning osv)?

3. Är bonus-malus inräknad i priset på privatavbetalning på Teslas hemsida?

4. Ändrar förarstolen position beroende på vem som öppnar bilen?

5. Har helljusen automatisk avstängning för mötande trafik?

6. Hur fungerar den automatiska parkeringen? Kan en Model 3 backa in själv på en parkeringsruta utan bilar bredvid? Kan den backa in på parkeringsrutor som är snea?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Enkla frågor kring Tesla Model 3

Inlägg av holden »

hjelpmej skrev:
Tjenare!

Jag går i tankarna om att skaffa en Model 3 och kan förhoppningsvis få svar på några frågor:

1. Ni som haft Teslor på privatavbetalning, brukar ni oftast hamna över restvärdet efter 36 månader?

2. Har de kommit uppdaterad version av Model 3? Om jag beställer en Tesla Model 3, får jag då den uppdaterade versionen(batteri, inredning osv)?

3. Är bonus-malus inräknad i priset på privatavbetalning på Teslas hemsida?

4. Ändrar förarstolen position beroende på vem som öppnar bilen?

5. Har helljusen automatisk avstängning för mötande trafik?

6. Hur fungerar den automatiska parkeringen? Kan en Model 3 backa in själv på en parkeringsruta utan bilar bredvid? Kan den backa in på parkeringsrutor som är snea?
2. Ja, du får den som är enligt spec när du beställer
4. Ja, funkar utmärkt
5. Ja, men den är kass
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Enkla frågor kring Tesla Model 3

Inlägg av tor-ake »

6. Dåligt. Hittar oftast inte parkeringsrutan och i synnerhet inte om det inte står en bil på varje sida. Sneda parkeringsrutor funkar garanterat inte, knappt så raka gör det. Gäller programvaruversionen som fanns i april 2021
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Enkla frågor kring Tesla Model 3

Inlägg av mikebike »

tor-ake skrev:
6. Dåligt. Hittar oftast inte parkeringsrutan och i synnerhet inte om det inte står en bil på varje sida. Sneda parkeringsrutor funkar garanterat inte, knappt så raka gör det. Gäller programvaruversionen som fanns i april 2021
Dessutom kostar det extra....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Enkla frågor kring Tesla Model 3

Inlägg av NiklasTesla »

hjelpmej skrev:
Tjenare!

Jag går i tankarna om att skaffa en Model 3 och kan förhoppningsvis få svar på några frågor:

1. Ni som haft Teslor på privatavbetalning, brukar ni oftast hamna över restvärdet efter 36 månader?

Rekommenderar att skippa restvärde och ta på 7år rak avbetalning istället (för att vara på den säkra sidan samt få en bra slant kontant när du väl säljer).

2. Har de kommit uppdaterad version av Model 3? Om jag beställer en Tesla Model 3, får jag då den uppdaterade versionen(batteri, inredning osv)?

Ja och ja (ex LFV-PUMP, nya interiören mm)

3. Är bonus-malus inräknad i priset på privatavbetalning på Teslas hemsida?

Läs noggrant på Teslas hemsida. Du får 70tkr av staten efter 6mån

4. Ändrar förarstolen position beroende på vem som öppnar bilen?

Går att ställa in via förarprofiler

5. Har helljusen automatisk avstängning för mötande trafik?

Ja men fungerar inte helt toppen i dagsläget.

6. Hur fungerar den automatiska parkeringen? Kan en Model 3 backa in själv på en parkeringsruta utan bilar bredvid? Kan den backa in på parkeringsrutor som är snea?
Du måste skaffa minst EAP för att få tillgång och autoparkering dyker upp när du står bredvid bil.

MVH
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Enkla frågor kring Tesla Model 3

Inlägg av Dinsdale »

Du kan när som helst göra en extraamortering eller lösa billånet på privatavbetalning, när du får bonusen på 70000 från staten kan du göra en extraamortering på den summan om du vill.

Om du inte har bråttom och har för avsikt att ha kvar lånet den överenskomna tiden ut, vänta med beställning till slutet av ett kvartal och se om Tesla sänker räntan då. Det har hänt förut, senast Q1 2021 då räntan sänktes till 0,25%. Har även hänt att de sänkt priserna på lagerbilar vid enstaka tillfällen (sr+ kinamodellen med delvis ny, delvis gammal utrustning kring årsskiftet 20/21 tex).
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Enkla frågor kring Tesla Model 3

Inlägg av Dinsdale »

Angående helljusautomatiken, som universellt rapporteras vara usel: läser du runt lite på forumet verkar i princip alla tycka helljusautomatiken är kass men märkligt nog verkar många också tycka att den var dålig på den bil de hade innan. Så beroende på hur pass bra det fungerar för dig idag kanske det i bästa fall fungerar lika dåligt är min tolkning. Har du däremot en bil där det funkar perfekt idag ska du nog ställa in dig på att det blir ett steg tillbaka (det har jag gjort).

Värt att veta är att de model 3 du beställer idag har led matrix-strålkastare, men mjukvaran saknas. Eftersom USA inte tillåter adaptiva helljus och Tesla är en amerikansk tillverkare, i kombination med att de uppenbart inte prioriterar att fixa grundfunktionalitet som tex regnsensor eller helljusautomatik, förväntar jag mig inte att det kommer komma nån programvara som bara bländar av den del av ljuset som bländar andra fordon innan jag sålt min ännu ej levererade model 3. Men du har hårdvarumässigt stöd för det iaf, om det oväntade skulle inträffa att de faktiskt får tummen ur (antagligen i samband med att lagen ändras i USA) och det hela faktiskt även fungerar i första versionen (osannolikt med tanke på hur uselt regnsensorn fungerar och den har de ändå erbjudit i några år nu utan att det blivit bra).
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Enkla frågor kring Tesla Model 3

Inlägg av LarsL »

hjelpmej skrev:
Tjenare!

Jag går i tankarna om att skaffa en Model 3 och kan förhoppningsvis få svar på några frågor
1. Omöjligt att säga, så klart. Men väljer du avbetalning på 6 år så går det nästan vara säker på att bilen är värd mer än noll kronor.

2. Du får minst det som anges på beställningssidan, ibland kan du få mer.

3. Nej bonusen är inte avdragen från priserna på webbsidan. När du får bonusen efter 6 månader så kan du göra en ballong inbetalning och sänka dina kommande månadsinbetalningar eller för att återställa din buffert om du naggat på den med kontantinsatsen.

4. I princip så men jag skulle inte säga att det är så självklart som att öppnar dörren. Varje telefon och varje kort är kopplat till en profil i bilen så den enhet som låser upp bilen bestämmer vilken profil som används.

5. Ja, det finns en helljusautomatik men den kräver lite övervakning då den inte är helt hundra. Så länge den mötande bilen har helljuset på så funkar det klockrent. Men skärmade många verkar köra omkring med halvljus och då kan bilen missa dem. Naturligtvis blir dessa halvljusåkare enormt irriterade på att någon har helljuset på... jaja.

6. Automatisk parkering kräver EAP och funkar endast om det finns andra bilar på platserna bredvid.
hjelpmej
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 maj 2021 20:34

Re: Enkla frågor kring Tesla Model 3

Inlägg av hjelpmej »

Wow, tack för all feedback!

Gällande automatiska helljus - känns inte som att någon bil(iallafall inte min Volvo) fungerar särskilt bra. Ofta man får mötande som blinkar till för att bilen är för seg att stänga av.

Ska tänka på de över helgen men känns mest som att de är klappat och klart. Provkört en Model 3 och känns gedigen och väldigt skönt att köra.


En sista fråga - kan man ändra motståndet på ratten? Model 3:n jag körde krävde att man tog i lite i svänger, kändes nästan som man var med och tränade för nästa års strongman tävling
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Enkla frågor kring Tesla Model 3

Inlägg av M3apan »

hjelpmej skrev:
Wow, tack för all feedback!

En sista fråga - kan man ändra motståndet på ratten? Model 3:n jag körde krävde att man tog i lite i svänger, kändes nästan som man var med och tränade för nästa års strongman tävling
Jadå, finns tre olika lägen (komfort, standard, sport).

ang punkt 1. så har ingen haft sin trea i 36 månader ännu, här i Sverige.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Enkla frågor kring Tesla Model 3

Inlägg av vibrationsfri »

Model 3 plus och long range sänktes med typ 30 tusen för några veckor sedan. Ang restvärdet. Andrahandsvärdet är väldigt bra och endel har redan bytt in och plockat ut en ny 3:a då de fått så bra för sin förra. Kolla beg priserna på blocket och lägg till att du får 70k bonus.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Enkla frågor kring Tesla Model 3

Inlägg av LarsL »

hjelpmej skrev:
En sista fråga - kan man ändra motståndet på ratten? Model 3:n jag körde krävde att man tog i lite i svänger, kändes nästan som man var med och tränade för nästa års strongman tävling
Det finns 3 lägen, från helt slappt till workout. Jag har min i mitten, vilket jag tycker känns lagom. Men man vänjer sig oftast vid olika motstånd i ratten.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Enkla frågor kring Tesla Model 3

Inlägg av pinussen »

LarsL skrev:
hjelpmej skrev:
En sista fråga - kan man ändra motståndet på ratten? Model 3:n jag körde krävde att man tog i lite i svänger, kändes nästan som man var med och tränade för nästa års strongman tävling
Det finns 3 lägen, från helt slappt till workout. Jag har min i mitten, vilket jag tycker känns lagom. Men man vänjer sig oftast vid olika motstånd i ratten.
Har haft min i Sport i två år, tycker den känns så jäkla precis i kurvorna då, som en gocart. Testar ibland att ställa den på Comfort men det känns så läskigt :) Man vinglar fram.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Enkla frågor kring Tesla Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

hjelpmej skrev:
.../ En sista fråga - kan man ändra motståndet på ratten? Model 3:n jag körde krävde att man tog i lite i svänger, kändes nästan som man var med och tränade för nästa års strongman tävling
Farsan fick sin LR AWD andra veckan som Model 3 levererades i Sverige. Nu var det ett tag sen jag provkörde hans, men som jag minns det:

Tyngsta läget tyckte jag precis som du var för tungt (är 40+ och har inte varit på gymmet på ett tag...).

Mellanläget tyckte jag var ganska likt min ~2015 gasdrivna Golf kombi.

Det lättaste läget testade jag inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar