Första Teslan - Finansiering med restvärde
Moderator: Redaktion
Första Teslan - Finansiering med restvärde
Hallå där! Börjar med att ursäkta för ett långt inlägg men
har tänkt ge mig på en sådan där riktigt onödig och dålig idé, att köpa en ny M3P
Jag är med på hur det funkar generellt sett med konceptet restvärde men jag kan verkligen inte se någonstans hur det går till i praktiken med privatavbetalning med restvärde när 36månader har flugit förbi. Det skriver man ingenstans om haha.
Frågorna lyder:
1: Priset är 699 080kr och jag går in med ca 29% kontant. Jag utgår ifrån exemplet som visas på tesla sidan dvs, 53% restvärde 2.2% ränta i 36mån så hamnar man på en månadskostnad på 4282kr.
6mån senare och en inbetald miljöbonus rikare/fattigare sjunker månadskostnaden till ca 2300kr +- resterande tid. Stämmer detta?
2: När 36 månader har passerat så skall restvärdet betalas. Antingen har man ett övervärde och kan byta in bilen mot en ny och använda mellanskillnaden som kontantinsats eller så har man ett undervärde och behöver betala den också såklart.
Alternativet att byta mot en ny bil. Rent praktiskt hur går det till? Jag kommer då ha en skuld på ca 370k på bilen. Försöker jag sälja den själv och löser skulden först eller kontaktar man tesla och ber om ett inbytespris som då löser skulden och mellanskillnaden+lite till blir kontantinsats för den nya bilen?
Om jag vill ha kvar bilen när restvärdet skall betalas in. Vad har man för finansieringsalternativ? tar man ett privatlån och betalar av skulden eller kan man lägga upp det på en ny 36mån period med restvärde hos dnb? I det senare alternativet. Vad blir månadskostnaden? Blir det ytterligare en ”kontantinsats” med den nya finansieringen?
3: ränteexemplet på teslasidan, 2.2% är den aktuell? Tittar man direkt via dnb hemsida på restvärdesfinansering så får man den vanliga billånsräntan ala 4.5%+
4: När man gör beställningen via hemsidan, hur ser processförfarandet ut rent krasst? När jag lagt ordern. Hur ordnas finansieringen? Kommer man direkt via hemsidan till dnb och ansöker om lånet eller gör man detta på något annat sätt?
Ursäktar återigen för det långa inlägget samt de säkert hjärndöda frågorna
har tänkt ge mig på en sådan där riktigt onödig och dålig idé, att köpa en ny M3P
Jag är med på hur det funkar generellt sett med konceptet restvärde men jag kan verkligen inte se någonstans hur det går till i praktiken med privatavbetalning med restvärde när 36månader har flugit förbi. Det skriver man ingenstans om haha.
Frågorna lyder:
1: Priset är 699 080kr och jag går in med ca 29% kontant. Jag utgår ifrån exemplet som visas på tesla sidan dvs, 53% restvärde 2.2% ränta i 36mån så hamnar man på en månadskostnad på 4282kr.
6mån senare och en inbetald miljöbonus rikare/fattigare sjunker månadskostnaden till ca 2300kr +- resterande tid. Stämmer detta?
2: När 36 månader har passerat så skall restvärdet betalas. Antingen har man ett övervärde och kan byta in bilen mot en ny och använda mellanskillnaden som kontantinsats eller så har man ett undervärde och behöver betala den också såklart.
Alternativet att byta mot en ny bil. Rent praktiskt hur går det till? Jag kommer då ha en skuld på ca 370k på bilen. Försöker jag sälja den själv och löser skulden först eller kontaktar man tesla och ber om ett inbytespris som då löser skulden och mellanskillnaden+lite till blir kontantinsats för den nya bilen?
Om jag vill ha kvar bilen när restvärdet skall betalas in. Vad har man för finansieringsalternativ? tar man ett privatlån och betalar av skulden eller kan man lägga upp det på en ny 36mån period med restvärde hos dnb? I det senare alternativet. Vad blir månadskostnaden? Blir det ytterligare en ”kontantinsats” med den nya finansieringen?
3: ränteexemplet på teslasidan, 2.2% är den aktuell? Tittar man direkt via dnb hemsida på restvärdesfinansering så får man den vanliga billånsräntan ala 4.5%+
4: När man gör beställningen via hemsidan, hur ser processförfarandet ut rent krasst? När jag lagt ordern. Hur ordnas finansieringen? Kommer man direkt via hemsidan till dnb och ansöker om lånet eller gör man detta på något annat sätt?
Ursäktar återigen för det långa inlägget samt de säkert hjärndöda frågorna
Senast redigerad av Elbaz, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Första Teslan - Finansiering med restvärde
Elbaz skrev:Hallå där! Börjar med att ursäkta för ett långt inlägg men
har tänkt ge mig på en sådan där riktigt onödig och dålig idé, att köpa en ny M3P
Jag är med på hur det funkar generellt sett med konceptet restvärde men jag kan verkligen inte se någonstans hur det går till i praktiken när 36månader har flugit förbi. Det skriver man ingenstans om haha.
Frågorna lyder:
1: Priset är 699 080kr och jag går in med ca 29% kontant. Jag utgår ifrån exemplet som visas på tesla sidan dvs, 53% restvärde 2.2% ränta i 36mån så hamnar man på en månadskostnad på 4282kr.
6mån senare och en inbetald miljöbonus rikare/fattigare sjunker månadskostnaden till ca 2300kr +- resterande tid. Stämmer detta?
2: När 36 månader har passerat så skall restvärdet betalas. Antingen har man ett övervärde och kan byta in bilen mot en ny och använda mellanskillnaden som kontantinsats eller så har man ett undervärde och behöver betala den också såklart.
Alternativet att byta mot en ny bil. Rent praktiskt hur går det till? Jag kommer då ha en skuld på ca 370k på bilen. Försöker jag sälja den själv och löser skulden först eller kontaktar man tesla och ber om ett inbytespris som då löser skulden och mellanskillnaden+lite till blir kontantinsats för den nya bilen?
Om jag vill ha kvar bilen när restvärdet skall betalas in. Vad har man för finansieringsalternativ? tar man ett privatlån och betalar av skulden eller kan man lägga upp det på en ny 36mån period med restvärde hos dnb? I det senare alternativet. Vad blir månadskostnaden? Blir det ytterligare en ”kontantinsats” med den nya finansieringen?
3: ränteexemplet på teslasidan, 2.2% är den aktuell? Tittar man direkt via dnb hemsida på restvärdesfinansering så får man den vanliga billånsräntan ala 4.5%+
4: När man gör beställningen via hemsidan, hur ser processförfarandet ut rent krasst? När jag lagt ordern. Hur ordnas finansieringen? Kommer man direkt via hemsidan till dnb och ansöker om lånet eller gör man detta på något annat sätt?
Ursäktar återigen för det långa inlägget samt de säkert hjärndöda frågorna
Bra val och bra frågor. Jag har precis gjorde denna resa och haft liknande frågor.
1. Det stämmer. Du kan titta lite på om restvärdet ändras med miltalet som du väljer att köra per år om du vill.
2. Mycket talar för att Tesla kommer att erbjuda dig att byta in bilen mot en ny efter några år, till ett inbytespris som du kanske gillar. Detta fungerar som del av din nya kontantinsats och ett nytt lån läggs upp. DNB kommer kunna lägga upp ett ny avbetalning om du vill behålla bilen efter 3 år som jag förstår det. Du behöver så att säga inte på dagen punga ut med 350’. Vill du sälja bilen behöver du lösa lånet i samband med det, du kanske kan få betydligt mer än vad restvärdet indikerar.
3. DNB har en deal med Tesla så den effektiva räntan på drygt 2% gäller.
4. Du lägger beställningen hos Tesla och anger privatavbetalning. Du behöver inte ha någon direkt kontakt med DNB utan de får meddelande via Tesla om din beställning, gör kreditprövning och beviljar lånet. Sedan betalar du in din kontantinsats till på bg som din Tesla advisor skickar ut (eller till kontot som anger på ditt tesla konto). In alles smidigt. Tänk på att använda en referralkod när du lägger din order, t.ex. min. Vi får då 1500km supercharging. Jag använde en länk men det registrerades inte med ordern, möjligen för att dragkrok fick läggas på manuellt. Det var extremt svårt att övertyga Tesla om att lägga på referralen i efterhand så vill man ha sina fria laddning får man vara lite noggrann så referralen kommer med på beställningen. Kanske bäst om en Tesla advisor hjälper till att lägga beställningen.
/S
Re: Första Teslan - Finansiering med restvärde
Ser ingen anledning att välja något annat än längsta möjliga avbetalning, dvs 7 år.
Det ger ju mest flexibilitet.
Du slipper krångla med att skaffa nytt lån eller betala en stor klumpsumma om du vill behålla längre, och det kostar inget att bryta lånet i förtid.
Vill du sälja innan gör du det, vill du betala av snabbare gör du det, vill du behålla längre gör du det.
Det där med restvärde är bara ett sätt att lura sig själv. I realiteten är det ju bilens värdeminskning som styr den reala månadskostnaden, och den har ju ingen som helst koppling till hur bilen är finansierad.
Det ger ju mest flexibilitet.
Du slipper krångla med att skaffa nytt lån eller betala en stor klumpsumma om du vill behålla längre, och det kostar inget att bryta lånet i förtid.
Vill du sälja innan gör du det, vill du betala av snabbare gör du det, vill du behålla längre gör du det.
Det där med restvärde är bara ett sätt att lura sig själv. I realiteten är det ju bilens värdeminskning som styr den reala månadskostnaden, och den har ju ingen som helst koppling till hur bilen är finansierad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Första Teslan - Finansiering med restvärde
Saken är att restvärdet sjunker betänkligt efter 3 år och att man då får en betydligt högre månadskostnad och högre räntekostnad. Det blir ingen skillnad i flexibilitet eftersom du kan förlänga lånet efter tre år. Visst, i realiteten styr bilens värdeminskning den reala månadskostnaden men den vet man inte förrän man säljer bilen.taliz skrev:Ser ingen anledning att välja något annat än längsta möjliga avbetalning, dvs 7 år.
Det ger ju mest flexibilitet.
Du slipper krångla med att skaffa nytt lån eller betala en stor klumpsumma om du vill behålla längre, och det kostar inget att bryta lånet i förtid.
Vill du sälja innan gör du det, vill du betala av snabbare gör du det, vill du behålla längre gör du det.
Det där med restvärde är bara ett sätt att lura sig själv. I realiteten är det ju bilens värdeminskning som styr den reala månadskostnaden, och den har ju ingen som helst koppling till hur bilen är finansierad.
Re: Första Teslan - Finansiering med restvärde
Tack så mycket för svaret!Steflan skrev:Elbaz skrev:Hallå där! Börjar med att ursäkta för ett långt inlägg men
har tänkt ge mig på en sådan där riktigt onödig och dålig idé, att köpa en ny M3P
Jag är med på hur det funkar generellt sett med konceptet restvärde men jag kan verkligen inte se någonstans hur det går till i praktiken när 36månader har flugit förbi. Det skriver man ingenstans om haha.
Frågorna lyder:
1: Priset är 699 080kr och jag går in med ca 29% kontant. Jag utgår ifrån exemplet som visas på tesla sidan dvs, 53% restvärde 2.2% ränta i 36mån så hamnar man på en månadskostnad på 4282kr.
6mån senare och en inbetald miljöbonus rikare/fattigare sjunker månadskostnaden till ca 2300kr +- resterande tid. Stämmer detta?
2: När 36 månader har passerat så skall restvärdet betalas. Antingen har man ett övervärde och kan byta in bilen mot en ny och använda mellanskillnaden som kontantinsats eller så har man ett undervärde och behöver betala den också såklart.
Alternativet att byta mot en ny bil. Rent praktiskt hur går det till? Jag kommer då ha en skuld på ca 370k på bilen. Försöker jag sälja den själv och löser skulden först eller kontaktar man tesla och ber om ett inbytespris som då löser skulden och mellanskillnaden+lite till blir kontantinsats för den nya bilen?
Om jag vill ha kvar bilen när restvärdet skall betalas in. Vad har man för finansieringsalternativ? tar man ett privatlån och betalar av skulden eller kan man lägga upp det på en ny 36mån period med restvärde hos dnb? I det senare alternativet. Vad blir månadskostnaden? Blir det ytterligare en ”kontantinsats” med den nya finansieringen?
3: ränteexemplet på teslasidan, 2.2% är den aktuell? Tittar man direkt via dnb hemsida på restvärdesfinansering så får man den vanliga billånsräntan ala 4.5%+
4: När man gör beställningen via hemsidan, hur ser processförfarandet ut rent krasst? När jag lagt ordern. Hur ordnas finansieringen? Kommer man direkt via hemsidan till dnb och ansöker om lånet eller gör man detta på något annat sätt?
Ursäktar återigen för det långa inlägget samt de säkert hjärndöda frågorna
Bra val och bra frågor. Jag har precis gjorde denna resa och haft liknande frågor.
1. Det stämmer. Du kan titta lite på om restvärdet ändras med miltalet som du väljer att köra per år om du vill.
2. Mycket talar för att Tesla kommer att erbjuda dig att byta in bilen mot en ny efter några år, till ett inbytespris som du kanske gillar. Detta fungerar som del av din nya kontantinsats och ett nytt lån läggs upp. DNB kommer kunna lägga upp ett ny avbetalning om du vill behålla bilen efter 3 år som jag förstår det. Du behöver så att säga inte på dagen punga ut med 350’. Vill du sälja bilen behöver du lösa lånet i samband med det, du kanske kan få betydligt mer än vad restvärdet indikerar.
3. DNB har en deal med Tesla så den effektiva räntan på drygt 2% gäller.
4. Du lägger beställningen hos Tesla och anger privatavbetalning. Du behöver inte ha någon direkt kontakt med DNB utan de får meddelande via Tesla om din beställning, gör kreditprövning och beviljar lånet. Sedan betalar du in din kontantinsats till på bg som din Tesla advisor skickar ut (eller till kontot som anger på ditt tesla konto). In alles smidigt. Tänk på att använda en referralkod när du lägger din order, t.ex. min. Vi får då 1500km supercharging. Jag använde en länk men det registrerades inte med ordern, möjligen för att dragkrok fick läggas på manuellt. Det var extremt svårt att övertyga Tesla om att lägga på referralen i efterhand så vill man ha sina fria laddning får man vara lite noggrann så referralen kommer med på beställningen. Kanske bäst om en Tesla advisor hjälper till att lägga beställningen.
/S
Ska fundera och luska vidare en aning, återkommer med ett pm vid eventuellt köp.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Första Teslan - Finansiering med restvärde
Med ett annuitetslån blir ju månadskostnaden för räntedelen högre om du lägger upp det på 7 år med inget restvärde istället för 3 år med 50-52% restvärde. Är ju såklart marginellt med så låga räntor vi har idag men det är ju ändå en skillnad.taliz skrev:Ser ingen anledning att välja något annat än längsta möjliga avbetalning, dvs 7 år.
Det ger ju mest flexibilitet.
Du slipper krångla med att skaffa nytt lån eller betala en stor klumpsumma om du vill behålla längre, och det kostar inget att bryta lånet i förtid.
Vill du sälja innan gör du det, vill du betala av snabbare gör du det, vill du behålla längre gör du det.
Det där med restvärde är bara ett sätt att lura sig själv. I realiteten är det ju bilens värdeminskning som styr den reala månadskostnaden, och den har ju ingen som helst koppling till hur bilen är finansierad.
Re: Första Teslan - Finansiering med restvärde
Tack för svaret!taliz skrev:Ser ingen anledning att välja något annat än längsta möjliga avbetalning, dvs 7 år.
Det ger ju mest flexibilitet.
Du slipper krångla med att skaffa nytt lån eller betala en stor klumpsumma om du vill behålla längre, och det kostar inget att bryta lånet i förtid.
Vill du sälja innan gör du det, vill du betala av snabbare gör du det, vill du behålla längre gör du det.
Det där med restvärde är bara ett sätt att lura sig själv. I realiteten är det ju bilens värdeminskning som styr den reala månadskostnaden, och den har ju ingen som helst koppling till hur bilen är finansierad.
Jag förstår hur du tänker men ur min synvinkel så handlar det inte om att lura mig själv med en lägre månadskostnad för att eventuellt ”ha råd” med bilen utan precis som du skriver så är det i slutändan ändå värdeminskningen som styr kostnaden.
jag ser det som att kapitalskillnaden per månad som uppstår med restvärde gör att jag kan vara mer aggressiv i mitt pensionsspar. Även om det är kaffepengar så känns det som att jag behöver göra allt jag kan för att säkra ett gott liv när pensionsåldern närmar sig för jag är tyvärr i den generationen som kan förvänta sig en markant högre pensionsålder utifrån dagsläget.
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 746
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Första Teslan - Finansiering med restvärde
Du kan köpa min med 0,25% ränta så jag kan köpa en m3p
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: Första Teslan - Finansiering med restvärde
Ett tips är att försöka få "rak-amortering" istället för "annuitet". Då betalar du hela tiden rätt nivå på räntan och bryter du avtalet i förtid så har inbetalningarna kontinuerligt hjälpt till att skriva ner restskulden.
Har du finansiell leasing så förlängs den i princip alltd "automatiskt" när leasing perioden går ut. Dvs bara fortsätter att betala in samma belopp som tidigare. Dock osäker på hur ev ränta/ränterabatt mm hanteras. Dock behöver du inte "tima" byte av ny bil eller lösa ut exakt den dagen den finansiella leasingen går ut. Det brukar lösa sig även om du vill byta någon månad i förtid eller det är flera månaders extra leveranstid på din nya.
Har du däremot ett lååångt leasingavtal så kan det bli dyrt/krångligt om du vill bryta i förtid om du inte hittar någon som vill OCH tillåts ta över ditt befintliga avtal. (I dåliga tider är lesingbolagen försiktiga och accepterar kanske inte den du hittat som vill ta över leasingavtalet på bilen). Vill man lösa ut/sälja bilen UTAN att leasingavtalet förs över kan det vara stora kostnader för det. (Du kan i vissa fall tvingas betala kvarvarande månaders/års inbetalningar för att tillåtas bryta avtalet).
Har man operationell leasing eller konsumentleasing. (Där "någon annan" garanterar restvärdet) är det oftast däremot INTE ok att förlänga leasingen till samma kostnad. Vanligtvis innebär det då att man upprättar ett helt nytt leasingavtal vilket ofta blir helt nya förutsättningar. Då kan ofta beloppet ändras rejält beroende på förändrade gissningar om nu kommande restvärden, slut på garantier av olika slag, dyra serviceåtgärder närmar sig osv. Vissa ÅF FÅR inte ens idag förlänga en sådan leasing eftersom de inte FÅR ta restvärdesrisken i sin egen bokföring. (När t ex inte finansbolaget vill ta risken på en "re-leasing" som det kallas internt)
Har du finansiell leasing så förlängs den i princip alltd "automatiskt" när leasing perioden går ut. Dvs bara fortsätter att betala in samma belopp som tidigare. Dock osäker på hur ev ränta/ränterabatt mm hanteras. Dock behöver du inte "tima" byte av ny bil eller lösa ut exakt den dagen den finansiella leasingen går ut. Det brukar lösa sig även om du vill byta någon månad i förtid eller det är flera månaders extra leveranstid på din nya.
Har du däremot ett lååångt leasingavtal så kan det bli dyrt/krångligt om du vill bryta i förtid om du inte hittar någon som vill OCH tillåts ta över ditt befintliga avtal. (I dåliga tider är lesingbolagen försiktiga och accepterar kanske inte den du hittat som vill ta över leasingavtalet på bilen). Vill man lösa ut/sälja bilen UTAN att leasingavtalet förs över kan det vara stora kostnader för det. (Du kan i vissa fall tvingas betala kvarvarande månaders/års inbetalningar för att tillåtas bryta avtalet).
Har man operationell leasing eller konsumentleasing. (Där "någon annan" garanterar restvärdet) är det oftast däremot INTE ok att förlänga leasingen till samma kostnad. Vanligtvis innebär det då att man upprättar ett helt nytt leasingavtal vilket ofta blir helt nya förutsättningar. Då kan ofta beloppet ändras rejält beroende på förändrade gissningar om nu kommande restvärden, slut på garantier av olika slag, dyra serviceåtgärder närmar sig osv. Vissa ÅF FÅR inte ens idag förlänga en sådan leasing eftersom de inte FÅR ta restvärdesrisken i sin egen bokföring. (När t ex inte finansbolaget vill ta risken på en "re-leasing" som det kallas internt)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Första Teslan - Finansiering med restvärde
Jag förstår!Leo skrev:Ett tips är att försöka få "rak-amortering" istället för "annuitet". Då betalar du hela tiden rätt nivå på räntan och bryter du avtalet i förtid så har inbetalningarna kontinuerligt hjälpt till att skriva ner restskulden.
Har du finansiell leasing så förlängs den i princip alltd "automatiskt" när leasing perioden går ut. Dvs bara fortsätter att betala in samma belopp som tidigare. Dock osäker på hur ev ränta/ränterabatt mm hanteras. Dock behöver du inte "tima" byte av ny bil eller lösa ut exakt den dagen den finansiella leasingen går ut. Det brukar lösa sig även om du vill byta någon månad i förtid eller det är flera månaders extra leveranstid på din nya.
Har du däremot ett lååångt leasingavtal så kan det bli dyrt/krångligt om du vill bryta i förtid om du inte hittar någon som vill OCH tillåts ta över ditt befintliga avtal. (I dåliga tider är lesingbolagen försiktiga och accepterar kanske inte den du hittat som vill ta över leasingavtalet på bilen). Vill man lösa ut/sälja bilen UTAN att leasingavtalet förs över kan det vara stora kostnader för det. (Du kan i vissa fall tvingas betala kvarvarande månaders/års inbetalningar för att tillåtas bryta avtalet).
Har man operationell leasing eller konsumentleasing. (Där "någon annan" garanterar restvärdet) är det oftast däremot INTE ok att förlänga leasingen till samma kostnad. Vanligtvis innebär det då att man upprättar ett helt nytt leasingavtal vilket ofta blir helt nya förutsättningar. Då kan ofta beloppet ändras rejält beroende på förändrade gissningar om nu kommande restvärden, slut på garantier av olika slag, dyra serviceåtgärder närmar sig osv. Vissa ÅF FÅR inte ens idag förlänga en sådan leasing eftersom de inte FÅR ta restvärdesrisken i sin egen bokföring. (När t ex inte finansbolaget vill ta risken på en "re-leasing" som det kallas internt)
Men bara för att klargöra. Det du beskriver här handlar om en vanlig sorts leasing där man riktigt enkelt förklarar det som att man ”hyr bilen” du kanske tolkade en av mina frågor som att jag menade att jag skulle leasa när jag frågade hur det går till när man ”byter till en ny bil” men
Det jag spekulerar om gäller ju deras alternativ på en privatavbetalning med restvärde. Dvs jag äger ju bilen, dock så har DNB äganderättsförbehåll så bilen står som säkerhet för lånet.
Re: Första Teslan - Finansiering med restvärde
Jag kanske missförstod men man kan säga så här:
Privat:
Billån =du äger bilen, får hjälp med finansiering.
Konsumentleasig =du hyr bilen
Företag:
Finansiell leasing =företaget äger bilen får hjälp med finansiering.
Operationell leasing =företaget hyr bilen
Billån/finansiell leasing är bara ett sätt att ”köpa bilen” på en slags avbetalning. Jmf bostadsrätt.
Sen om bilen ”hyrs” är det leasingbolaget eller någon annan bilfirman/generalagenten som står risken för bilens värde när avtalet är slut. Den lämnas bara tillbaka enligt avtalat regelverk om skick/mil osv. Jmf hyresrätt
Privat:
Billån =du äger bilen, får hjälp med finansiering.
Konsumentleasig =du hyr bilen
Företag:
Finansiell leasing =företaget äger bilen får hjälp med finansiering.
Operationell leasing =företaget hyr bilen
Billån/finansiell leasing är bara ett sätt att ”köpa bilen” på en slags avbetalning. Jmf bostadsrätt.
Sen om bilen ”hyrs” är det leasingbolaget eller någon annan bilfirman/generalagenten som står risken för bilens värde när avtalet är slut. Den lämnas bara tillbaka enligt avtalat regelverk om skick/mil osv. Jmf hyresrätt
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil