Hur man räknar på förbrukning m m??

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur man räknar på förbrukning m m??

Inlägg av AAKEE »

Julleruff skrev:
Sen använde jag formlerna i länken ovan med hjälp av avläsning i bilen och får fram väldigt rimliga siffror kan jag tycka.
(körsträckan är fortfarande +/- dock då jag aldrig läste av på bilen utan summerade i huvudet.)
Det du får fram med formeln i bilden
( Wh x projected range / SOC) är batteriets totala beräknade kapacitet dvs inte ”användbar kapacitet”. Den motsvaras av det man kan läsa av med elektronisk utrustning som heter Nominal Full Pack.

Normalt har den beräknade kapaciteten legat på runt 79.5-81.5kWh för 82.1-kwh-batteriet. Dina siffror ser aningen låga ut vilket får mig att fundera om Tesla låst en del av batteriet eller om de ändrat presentationen. Eller så är bara bilen så ny att BMS inte riktigt kommit på fötterna.
Jag kopplade in elektronisk utrustning vid ca 100mil, då det var nästan 100 hem från leverans. Hade då 80.6kWh, vilket nu stigit till 81.4 (passerat 1000 mil).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur man räknar på förbrukning m m??

Inlägg av AAKEE »

Julleruff skrev:

Hej alla!
Vilken WLTP står det om du går on och söker på transportstyrelsens sida ?( https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/ ... nnatFordon )

Det har funnits en del uppgifter på nätet om att LR med 82kWh batteriet skulle ha 640km WLRTP, men att Tesla ev. anger kortare range, så jag är lite nyfiken...
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Hur man räknar på förbrukning m m??

Inlägg av Julleruff »

AAKEE skrev:
Vilken WLTP står det om du går on och söker på transportstyrelsens sida ?( https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/ ... nnatFordon )

Det har funnits en del uppgifter på nätet om att LR med 82kWh batteriet skulle ha 640km WLRTP, men att Tesla ev. anger kortare range, så jag är lite nyfiken...
På Transportstyrelsen står det:

Testcykel WLTP
Räckvidd
640 km

Räckvidd stad
779 km

Elenergiförbrukning blandad
147 Wh/km

AAKEE skrev:
Det du får fram med formeln i bilden
( Wh x projected range / SOC) är batteriets totala beräknade kapacitet dvs inte ”användbar kapacitet”. Den motsvaras av det man kan läsa av med elektronisk utrustning som heter Nominal Full Pack.

Normalt har den beräknade kapaciteten legat på runt 79.5-81.5kWh för 82.1-kwh-batteriet. Dina siffror ser aningen låga ut vilket får mig att fundera om Tesla låst en del av batteriet eller om de ändrat presentationen. Eller så är bara bilen så ny att BMS inte riktigt kommit på fötterna.
Jag kopplade in elektronisk utrustning vid ca 100mil, då det var nästan 100 hem från leverans. Hade då 80.6kWh, vilket nu stigit till 81.4 (passerat 1000 mil).
Det jag räknade på är faktiska värden som bilen ger.
Är inte dom baserade på tillgängligt kWh och inte total kWh?
.
Batt_calc_3.jpg
.
Batt_calc_2.jpg
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur man räknar på förbrukning m m??

Inlägg av AAKEE »

Julleruff skrev:
Det jag räknade på är faktiska värden som bilen ger.
Är inte dom baserade på tillgängligt kWh och inte total kWh?
.
Batt_calc_3.jpg
.
På min('21 Performance med 82kWh-batteriet och alla tidigare M3 så har det vart hela batterikapaciteten. Eftersom det finns två räckviddsangivelser för din så kan man undra om de ändrat i programvaran så att det endast är tillgänglig kapacitet som är grund för beräkningen.(Förövrigt är buffern på 4.5% faktiskt tillgänglig. Man kan fortsätta köra efter att ha nått 0% och då köra upp de sista 4.5% av batterikapaciteten.).

Jag har gjort den kontrollen en massa gånger, jämfört energi-appen mot Scan my Tesla och alltid hamnat väldigt nära "Nominal Full Pack" vilket för mig legat mellan 80.6 och 81.4kWh.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur man räknar på förbrukning m m??

Inlägg av AAKEE »

Här är ett exempel från i vintras:

80.2 enligt energiappen, och 80.5 enligt Battery Management System i bilen( läst via Scan My Tesla).

Energiappsmetoden ger ett säkrare resultat ju högre SOC, då man har högst 0.5% avvikelse från avläst laddningsnivå nära 100%, medan en halv procent vid 10% laddningsnivå motsvarar 5% fel.
305C7BDD-89DD-4371-891D-CC2727B70CCA.jpeg
E0E03464-5649-4517-95FE-CC4C6AD81967.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur man räknar på förbrukning m m??

Inlägg av AAKEE »

Det har visat sig att energiappen verkar vars låst på ett max-tak när det gäller kapacitet. Jag gjorde en hel del räknetester i vintras när mitt batteri låg kring 80.6kWh i Nominal Full Pack, och slutade sedan eftersom det ”alltid” stämde med Scan My Tesla.

För min M3P ligger det kring 80.5 kwh.
Räknar jag med SOC på displayen och energiappen kan det bli nära 81kWh ibland men eftersom SOC bara visas i hela procent blir det ett avrundningsfel.
Tar jag SOC ur Scan My Tesla som visar tiondelar är det runt 80.4-80.5.

Detta trots att mitt batteri faktiskt gick upp till Nominal full pack 81.6kWh, och Nominal remaining 82kWh.

Det jag sett är att det ryktas att nya 2021 LR energi-app också är låst men till 79kWh.

Så om man räknat fram ett värde på batterikapaciteten med energiappen och det verkar lite lågt är det inte alls säkert att det är läge att hänga läpp. ;)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Hur man räknar på förbrukning m m??

Inlägg av Dexter »

Lite spekulationer:
Tror min är begränsad till 79kWh fastän jag har 82,1kWh och det är en M3P.
Misstänker att nominal fullpack är faktiskt en fast parameter som de stryper hela packen med.
Sen kan de höja nominal fullpack parametern när man får batteridegradering så märker inte kunden det.(gissning)
Samma som reservbufferten som ligger på 3,6kWh är också en fix parameter.
Jag har 498-503 km range på 79kWh(beräknat värde).
Stämmer ganska bra 79kWh/0,158KW/km=500km
0,158kW/km faktisk för brukning enligt bilen.
Jag hade samma räckvidd vid leveransen så jag tror inte batteriet är degraderat ännu faktiskt.
Bilen har aldrig varit under 23% och högre än 85% laddning.
Cellerna är väldigt lika balanserade 5-8mV mellan min och max.
500km räckvidd är ju helt ok det är inte alla bilar som har det.
Använder SMT också som hjälp.
Jag får se hur det utvecklar sig framöver.
Väldigt intressant i alla fall.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur man räknar på förbrukning m m??

Inlägg av AAKEE »

Nja, det finns i vart fall inget köbt fall där Tesla stryper M3P ’21.

Nominal full pack betyder som det står, man kan nog översätta till beräknad kapacitet om man vill. Den är inte ”sann” eftersom bilen inte vet exakt hur mycket batteriet rymmer.
Min nominell full pack har ökat vid full-laddning. Har normalt 81.4kwh, men den stiger när man laddar fullt.

Jag tror att sättet att ladda, tex daglig cykel och hur mycket ström bilen vilar med styr hur BMS uppfattar batteriet.
Vi kan vara sökra på att du inte har degradering ned till 79 kwh, isf är det mest troligt att din BMS inte riktigt fått chansen att få känna batteriets gränser.

Andra lithiumbatterier vaknar till liv genom användning när de är nya, antagligen samma här.
Jag körde nästan hundra mil hem, fick bilen med 97% och var nere på 6% före ennsuperchargingsession på hemvögen.
Laddade till 100% när bilen var en vecka för en längre resa. Så mitt batteri har varit i hela spannet, nästan.

I realiteten är alla åtgärder för att få upp BMS värde egentligen ”onödigt” slitage om man bara gör det för just det.
Du verkar ha rätt inställning, 500 km räcker gott och väl och ditt batteri har sannolikt knappt börjat nötas. Bara vara glad :)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Hur man räknar på förbrukning m m??

Inlägg av Dexter »

Det är intresssant att ha någon att jämföra med. :)
Jag har för mig att du sa någon gång att du hade några mer mil än mina 575mil.
Vi får se hur värdena ändrar sig efter hand längre fram.
Skriv svar